Hjælp til fodring
Fra : Tjinca

Dato : 03-01-06 00:00

Jeg står lidt i en situation hvor jeg har behov for gode råd.

Sagen er den at jeg for kort tid siden har fået hest efter mange år væk
fra hesteverden (dejligt at være tilbage). Nu er jeg så fra en tid hvor
wrap var et ukendt begreb, og havre, melasse og halm udgjorde den
primære ernæringskilde.

Et hurtigt tjek af dyrlægen, og konklusionen var at hensten så super ud
(det baseret på en fodring med havre, hø og vitaminer alene, fra tidl.
ejer).

Nu vil man jo så gerne give det bedste, og gøre det så godt, så jeg fik
hurtigt udfærdiget en foderplan fra et velkendt firma. Desværre ser
andelen af netop deres produkt voldsomt stor ud, i forhold til hvad jeg
havde forventet (og hvad andre i stalden giver af fuldfoder), så er det
man tænker, at den langt fra er uvildig (hvad jeg dog heller ikke havde
forventet).

Da nu gruppen ofte har givet gode råd, håber jeg på hjælp atter engang.
Hvad bør jeg mon give en fuldblodsaraber på 450 kg, der er på fold
dagligt, samt rides let ca. 1 time 4-5 gange om ugen? Den foders p.t.
således

2,3 kg fuldfoder
6 kg wrap
3-4 kg. gulerødder
500 g roepiller
samt fri adgang til frøgræshalm og halm

Er det helt galt afbalanceret? Jeg nævner med vilje ikke mærket på
fuldfoder, idet jeg vil høre Jeres erfaringer med mærker, kombineret med
den resternde mængde jeg ellers fodre med. Hvordan vil I kombinere det best?

Tjinca

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 03-01-06 09:55

">
> [...]
> fuldfoder, idet jeg vil høre Jeres erfaringer med mærker, kombineret med
> den resternde mængde jeg ellers fodre med. Hvordan vil I kombinere det

xxxxxxxxxxxxxx

Vi købte et program der hedder "Sund hest" hvor man indtaster hestetype,
vægt og hvor meget den motioneres. Derudfra regnes foderenhederne ud og man
kan så selv taste ind hvad man fodre med, og så regnes der ud om hesten så
får det den skal have.
Dog synes vi at mængden vi udregnede var lige lidt rigelig stor, så vi fodre
efter huld på hesten samtidig med foderplanen for hesten..

Jossies foderplan ser således ud:

10-årig Pinto på 450 kg, motioneres dagligt 1-2 timer, skridt,trav og galop

Dagsration som fordeles på 2 måltider:

1,6 kg hel havre
500 gr. Green power lucerne
100 gr Travo E vitaminblanding