registrering af foderpraksis
Fra : Hans

Dato : 30-12-05 12:56

Jeg vil gerne høre jeres kommentarer om dette...

http://www.pdir.dk/Default.asp?ID=7476

m.v.h. Hans

Fra : Liz B.

Dato : 30-12-05 22:16

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne høre jeres kommentarer om dette...
>
> http://www.pdir.dk/Default.asp?ID=7476
>
> m.v.h. Hans

Papirnusseri!!!
Men på den anden side, er man registreret som landbrug, så er man også
registreret i plantedirektoratet - hvis man har opgivet sine heste vel at
mærke!

Hilsen Liz

Fra : Herman Persson

Dato : 31-12-05 01:14

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Papirnusseri!!!

Det synes jeg faktisk ikke. Der slagtes i følge en eller anden
tv-nyhedsudsendelse 1.000 - 2.000 heste om året i DK. Hvis I vil have
penge
for jeres heste af dem, der skal spise dem, har sidstnævnte vel også krav

en vis kontrol med foderet.

Alternativt kan I jo lade dem chipmærke - så slipper de også for evt.
lange
transporter ned gennem EU.

Øh, jeg forstår ikke, hvad du mener??

Hilsen Herman.

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 31-12-05 10:02

"Herman Persson" <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk> skrev i en meddelelse

> Alternativt kan I jo lade dem chipmærke - så slipper de også for evt.
> lange
> transporter ned gennem EU.

Er det ikke netop at opfordre til lange transporter til IKKE EU lande at
alle heste bliver chipmærket, for det er jo kun i EU at de overhovedet
tjekker for om der er en chip???
Ja jeg ved det ikke, men spørger bare

Godt nytår

Fra : Herman Persson

Dato : 31-12-05 10:31

"Jon&Ann-Rikka" <jonslarsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Er det ikke netop at opfordre til lange transporter til IKKE EU lande at
> alle heste bliver chipmærket, for det er jo kun i EU at de overhovedet

Jeg aner det ikke - er blot lidt trist ved tanken om at én af mine heste
en
gang risikerede en ukendt skæbne.
Vi anede ikke noget om noget og havde kun vage forestillinger om, hvad der
foregik ved en slagtning.

I dag ville jeg nok rekvirere Kampas.

Hilsen Herman.

Hilsen Herman.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-12-05 11:08

Herman Persson wrote:
> [...]
> gang risikerede en ukendt skæbne.
> Vi anede ikke noget om noget og havde kun vage forestillinger om, hvad der

Jeg har næsten lige fået slagtet min, da den fik ringfod.
Det gik nu ganske smertefrit, og jeg synes bestemt ikke
at den led. Det kan dog godt se voldsomt ud, så sørg for
at slagteren holder den, og at i ser den bagefter når den
er død.
Min blev slagtet i Danmark.

JonB

Fra : Marlene

Dato : 01-01-06 15:30

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> Herman Persson wrote:

Snip

> [...]
> at den led. Det kan dog godt se voldsomt ud, så sørg for
> at slagteren holder den, og at i ser den bagefter når den

Ja, det ser voldsomt ud.... Igen undrer det mig, at så mange får deres heste
slagtet i stedet for, at dyrlægen kommer hjem og giver den en sprøjte, så
hesten er tryg ved de hjemlige omgivelser plus, at du selv står og holder
hesten.

Ikke en anklage, blot en undren Hesten har jo trods alt været et
"kæledyr" på samme linje som en hund.

Jeg har selv lige fået min elskede hest aflivet - og han stod og spiste æble
samtidig og vidste vist ikke engang, hvad der skete. Jeg ville have været
ulykkelig, hvis han var blevet sendt til slagteren.

Godt nytår!

Mange hilsner

Marlene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-01-06 16:55

Marlene wrote:
> [...]
> hesten er tryg ved de hjemlige omgivelser plus, at du selv står og holder

Jeg gjorde det for at undgå spild af resourcer. Kødet
fejler ikke noget, da min fik ringfod, og hvis jeg havde
ladet dyrlægen aflive den, så ville hele hesten bare
have været blevet brændt.
Nu bliver den så bare til mad i stedet. Dvs. den blev
brugt til det sidste og ikke bare smidt væk.

> [...]
> samtidig og vidste vist ikke engang, hvad der skete. Jeg ville have været
> ulykkelig, hvis han var blevet sendt til slagteren.

Ja du ville, men for hesten er resultatet det samme.

JonB

Fra : taina

Dato : 01-01-06 22:31

"Marlene" <m-muxoll@jubii.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> hesten.
>
> Ikke en anklage, blot en undren Hesten har jo trods alt været et

Jeg er for slagt - med mindre at specielle forhold taler for aflivning, som
trailerangst el. lign. Jeg har bare lige hørt om et tilfælde for meget, hvor
hesten ikke var "død nok" efter aflivning. Og så tænker jeg, at det kan godt
være at hesten ser afslappet ud - men den er jo bedøvet. Mon den på et
tidspunkt i processen ved, hvor det bærer hen ad? Jeg ved det ikke....
Ved slagt, så er det ét skud, og den er helt død.

Og så er det da også et plus, synes jeg, at den kan "genbruges" - i disse
natural horsemanship tider, må det naturlige da også tælle lidt

mvh. tina

mvh. tina

Fra : Herman Persson

Dato : 02-01-06 07:06

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er det da også et plus, synes jeg, at den kan "genbruges" - i
disse
> natural horsemanship tider, må det naturlige da også tælle lidt

Risikoen for halalslagtning er jo også til at overse

Hilsen Herman.

Fra : Marlene

Dato : 02-01-06 18:14

> [...]

hvor
> hesten ikke var "død nok" efter aflivning.

Virkelig? Det har jeg aldrig hørt om, og det undrer mig da noget, da
dyrlægen jo skal blive, indtil hesten har åndet helt ud.

Og så tænker jeg, at det kan godt
> være at hesten ser afslappet ud - men den er jo bedøvet. Mon den på et
> tidspunkt i processen ved, hvor det bærer hen ad? Jeg ved det ikke....

Det håber jeg ikke - den bliver jo som regel bedøvet først.

> Ved slagt, så er det ét skud, og den er helt død.

Ja, det er heller ikke så meget det, at den bliver skudt, men det, at den
skal hen til slagteren og ikke er i hjemlige omgivelser. Og så er det som
regel heller ikke ejeren, der står med hesten, når den bliver skudt.

> Og så er det da også et plus, synes jeg, at den kan "genbruges" - i disse
> natural horsemanship tider, må det naturlige da også tælle lidt

Ja, det kan måske være. Det hænger nok sammen med, hvordan man ser på
sin hest - jeg ville brække mig ved tanken om, hvis mine heste blev
spist....

Mange hilsner

Marlene

Fra : Liz B.

Dato : 01-01-06 19:05

Der er en temmelig lang debat på Heste-nettet for tiden med flere links.
Fx. en til dlg som har en list over deres egen produkter og deres benævnelse
ifølge bekendtgørelsen.
Det koster vist nok 100,- for at registrere hesten hvis den ikke får de
såkaldt HCAAP stoffer, ellers 1500,- . Men se debatten og bliv klogere!

Hilsen Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 31-12-05 08:45

Er der nogen der ved hvad det ca. koster at få hesten chipmærket?

Iben

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 31-12-05 09:57

Pris på chipmærkning er omkring 500 kr. alt efter hvor langt dyrlægen skal
kører.

HUSK at der skal stå i papirene at den IKKE må anvendes til konsum grundet
medicinering (spørg dyrlægen).

Jeg skal i hvert fald have chippet min den sidste der evt. måtte slagtes.
Gider ikke det papirnusseri Plagen er må vi alligevel ikke spise, da den
er blevet kastreret og under dette blev der brugt en bedøvelse man ikke
kendte opholdstiden på i kroppen.

Jeg synes nu det er lidt synd, heste smager jo godt

Mange hilsener og godt nytår fra Rikka

Fra : Hans

Dato : 01-01-06 12:25

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne høre jeres kommentarer om dette...
>
> http://www.pdir.dk/Default.asp?ID=7476
>
> m.v.h. Hans

Jeg er ikke registreret som landbrug og har ikke planer om at få mine to
heste chipmærket... eller slagtet udenfor Danmark.
Jeg er meget i tvivl om jeg skal registrere (ved godt det er lovpligtigt).

Er der nogen der ved hvad registreringen indebærer?
Skal man til at skrive alt op hvad man fodrer med hver måned?
Skal man forvente kontrolbesøg i tide og utide?
Regner i med at alle små hestebrug registrerer?
Gør i det selv?

m.v.h. Hans

Fra : Iben Holst

Dato : 01-01-06 15:20

"> Jeg er ikke registreret som landbrug

Det er min mand godt nok - men jeg tror ikke hestene er
registreret af den grund. Og jeg er altså også i tvivl om hvor
vidt jeg skal lade hestene registrere og derfor overvejer jeg så
chipmærkningen for at komme helt uden om det der. Det vil
alligevel aldrig komme på tale at hestene skal slagtes for at
blive spist og de skal aldrig ud af landet.

Men jeg har egentlig de samme spørgsmål som dig, så jeg
håber også der sidder nogle kloge hoveder der kan gøre det
hele lidt nemmere at se i gennem.

F.eks. kan jeg ikke finde ud af hvilke betydning det har, at de
får en mineral og vitaminblanding fra Salvana ligesom de også
får rene hvidløgsflager. Og hvad med den urteblanding min hoppe
får, så vi ikke skal have dyrlægen rendende konstant.
Jeg kan ikke finde ud af om vi bare skal registreres og gemme
de foderregninger vi får med tiden, eller vi skal til at betale ekstra
for de tilskud de får til foderet.
Og hvad med basisfoderet; vores får byg og havre og det kommer
fra egne marker - hvordan ser det så ud med registreringen i sådan
et tilfælde? - her kan jeg jo ikke fremvise regninger på foder udover
da det blev købt ind som såsæd og det kan jeg da ikke forstille mig
de kan bruge til noget, eller....?

Iben

Fra : Liz B.

Dato : 01-01-06 19:13
Fra : Hans

Dato : 02-01-06 11:14

> http://www.heste-nettet.dk/forum/5/257607/257607/

Det var da noget konkret, tak.
m.v.h. Hans

Fra : Liz B.

Dato : 02-01-06 21:38

> "Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Det var da noget konkret, tak.
> m.v.h. Hans

Velbekommen! Sku' det blev en anden gang...

Hilsen Liz

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 10:59

Liz B. wrote:
> [...]
> Det koster vist nok 100,- for at registrere hesten hvis den ikke får de
> såkaldt HCAAP stoffer, ellers 1500,- . Men se debatten og bliv klogere!

Så for vores da helt sikkert ikke HCAAP stoffer, jeg mindes ikke at
jeg fodrer dem med andet end hø og havre............nææ jeg ved ikke
hvad det er der er i de blå bøtter....må være affald.......

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 11:00

Christian B. Andresen wrote:

> Så for vores da helt sikkert ikke HCAAP stoffer, jeg mindes ikke at
> jeg fodrer dem med andet end hø og havre............nææ jeg ved ikke
> hvad det er der er i de blå bøtter....må være affald.......

Man chipper jo ikke en 21 års hest og en +10 års pony.

--

Christian

Fra : Hans

Dato : 04-01-06 11:29

Man chipper jo ikke en 21 års hest og en +10 års pony.

--

Christian

Ok, og du registrerer dem heller ikke? eller kun alm. registrering?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-01-06 12:42

ans wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, og du registrerer dem heller ikke? eller kun alm. registrering?

Faktisk er jeg ved at overveje chipningen, det vil koste ca. 750 kr +
moms for dem begge.
Men skal lige høre plantedirektoratet om de 100/1600 kr er hvert år
eller engangsudgift.

--

Christian

Fra : Hans

Dato : 04-01-06 17:20

Men skal lige høre plantedirektoratet om de 100/1600 kr er hvert år
eller engangsudgift.

--

Christian

Det vil jeg også gerne vide, så du må da gerne skrive svaret her..
evt. også omkring kontrol / forderregnskab...

Der går så mange rygter efterhånden, men selv har jeg jo endnu ikke
besluttet noget, og vil derfor helst være fri for at snakke for meget med
direktoratet

Hans