Kæmpe mave
Fra : Helle

Dato : 11-12-05 12:59

Hejsa.

Jeg er overvægtig og mit problem er, at der sidder enormt meget fedt på min
mave. Jeg kan ikke få bluser og bukser fordi min mave er så ekstremt stor
ift resten af kroppen.

Hvordan kommer jeg af med fedtet på maven? jeg ved godt jeg skal spise sundt
og forbrænde mere end jeg indtager. To gange om ugen går jeg i motionscenter
men synes ikke det hjælper sådan helt vildt. Ikke på maven i hvert fald. Er
der nogen specielle træningsmetoder jeg kan bruge for netop at forbrænde
fedtet på maven? jeg kan ikke få nogen bluser som kan lukke sammen omkring
maven uden de så er 4 km for lange i ærmerne eller i længden. Det er
virkelig flovt. Det er så pinligt. Det er sådan et kæmpe bælte der sidder på
den nederste del af maven.

Mvh ulykkelige Helle

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-12-05 22:28

Helle skrev den 11-12-2005 12:59:
> [...]
> maven uden de så er 4 km for lange i ærmerne eller i længden. Det er
> virkelig flovt. Det er så pinligt. Det er sådan et kæmpe bælte der sidder på

Hej Helle

Udover motionscenter og motion i hele taget, så bør du kigge på din kost.
Jeg tror ikke, at det er noget specielt kost der sætter sig på maven
(udover øl til ølvommen .)

Mon ikke der er visse ting i din kost som du udemærket er klar ikke
hører hjemme i en slankeproces?

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Helle

Dato : 11-12-05 23:25

> [...]
> (udover øl til ølvommen .)
>

> Mon ikke der er visse ting i din kost som du udemærket er klar ikke hører

Jo helt klart er der da ting som nok ikke burde være der. Jeg er udemærket
klar over hvad man må spise og ikke må og der er da også røget nogle cm hist
og pist på kroppen, men vægten falder ikke. Det er bare SÅ frustrerende og
PINLIGT at have sådan en K Æ M P E mave ift resten af kroppen. Tænkte bare
det kunne være der var nogle specielle motionsformer/øvelser mod maven...

Og ølvom? tja, jeg rør ikke ting med alkohol i, så det er det næppe

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-12-05 00:04

Helle skrev den 11-12-2005 23:24:

> [...]
> og pist på kroppen, men vægten falder ikke. Det er bare SÅ frustrerende og
> PINLIGT at have sådan en K Æ M P E mave ift resten af kroppen.

Prøv at fjerne _alt_ hvad der ikke hører hjemme i en slankeproces.

You can't eat it if it ain't there!

> Tænkte bare
> det kunne være der var nogle specielle motionsformer/øvelser mod maven...

Nope. De maveøvelser som findes er til muskulaturen bagved fedtet.

> Og ølvom? tja, jeg rør ikke ting med alkohol i, så det er det næppe

Tja, hvad med de ting som øl ellers er: Hurtige kulhydrater.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-12-05 09:37

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Prøv at fjerne _alt_ hvad der ikke hører hjemme i en slankeproces.

Hvad er dog det, der ikke hører hjemme i en slankeproces? Jeg vil da mene,
at alt er tilladt - i acceptable mængder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-12-05 22:34

Lisbeth Jacobsen skrev den 12-12-2005 09:36:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvad er dog det, der ikke hører hjemme i en slankeproces? Jeg vil da mene,
> at alt er tilladt - i acceptable mængder.

Jeg ved godt, at man generelt siger, at der ikke findes dumme spørgsmål.
Lisbeth du har hermed bevist, at det findes.

Jeg beklager meget, men jeg gider ikke engang bruge kræfter på at
forklare dig hvad jeg mener.
Du er udenfor pædagogisk rækkevidde.

EOD i denne del af tråden.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-12-05 09:14

> Jeg beklager meget, men jeg gider ikke engang bruge kræfter på at forklare
> dig hvad jeg mener.

Der er nok andre end mig, der ikke fatter din påstand!

Men hvis du ikke orker at forklare dig, vil jeg i stedet forklare de måske
undrende, at dét at tabe sig - på det ernæringsmæssige plan! - er et
spørgsmål om, hvor mange kalorier man bruger og hvor få man indtager. Og at
man lige præcis derfor kan spise og drikke hvad som helst, selv om man skal
tabe sig. Når blot man sørger for, at kalorieindtaget er lavere end
forbruget!

Har man svært ved at styre sit forbrug af visse fødevarer, kan det være en
fordel helt at udelade dem. Men bortset fra sådanne uvaner og tendenser, som
er individuelle, så forholder det sig faktisk sådan, at man kan spise hvad
som helst i de rette mængder. Og det er da bare herligt. Så pak du bare din
overbevisning langt væk og nyd, at det ikke forholder sig, som du tror.

Selv den traditionelle danske julefrokostbuffet kan man spise alt fra - hvis
man blot sørger for ikke at spise for mange kalorier ialt. Dem, der især har
problemer med julefrokostbuffet'en, er dem, der er vant til at spise store
(evt. fedtfattige/kalorielette) portioner mad, der fylder maven ud. Hvis man
er vant til store portioner, føles det nemlig ikke af ret meget, når man
skal nøjes med de små (kaloriefyldte) portioner med mange kalorier i.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-05 19:51

> [...]
> forbruget!
>
> Har man svært ved at styre sit forbrug af visse fødevarer, kan det være en

Eller sørge for at holde styr på hvad der er problemet og hvad det koster -
og så forbruge de kalorier med en gåtur, svømmetur eller cykeltur alt efter
temperament.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-12-05 20:57

Lisbeth Jacobsen skrev den 13-12-2005 09:14:

> Har man svært ved at styre sit forbrug af visse fødevarer, kan det være en
> fordel helt at udelade dem.

Netop!

Man har nok ikke fået sin overvægt ved at kunne styre indtaget af
//visse fødevarer//, vel.

Derfor er det nemmest at fjerne med at //visse fødevarer// fra sit
nærmiljø (køkkenskabene, køleskabet, indkøbskurv/-vogn mv), da man
derved ikke kan indtage //visse fødevarer//.

Du ved jo tilsyneladende godt, hvad //visse fødevarer// er for noget!
Eller hvad? Hvis ja, hvorfor så dit spørgsmål?
Hvis nej, hvorfor anbefaler du så, at man undlader indtaget af //visse
fødevarer//.

Alt det andet (mantra'et om: kalorieindtag < kalorieforbrug ) er vi
kun alt for enige om.

Det er bare så generelt, at man ikke rigtig kan bruge det til noget, når
man ikke aner hvad man kan gøre for at opfylde forholdet kalorieindtag <
kalorieforbrug.
Det svarer lidt til, at du siger til en deprimeret person, at han skal
op med humøret. Eller til en astmatiker, at han skal trække vejret.

Sikring af nærmiljøet
er sandelig også kun en af mange teknikker man kan gøre brug af.

Lidt ligesom en deprimeret person hhv. astmatikeren. kan tage sin piller
eller andet som han har aftalt med sin læge.

At du så ikke tror på denne yderst effektive teknik.....tja, prøv lige
at forklare mig hvordan man skal kunne indtage //visse fødevarer//, når
man ikke har dem hjemme og ej heller anskaffer dem?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-05 09:45

> Man har nok ikke fået sin overvægt ved at kunne styre indtaget af //visse
> fødevarer//, vel.

Årsagerne til overvægt er mange og meget individuelle. For nogle handler det
om "visse" fødevarer. For andre er det mængderne af stort set alt. Mange
mener, at de spiser og i det hele taget lever sundt og ander ikke, hvad de
skal forandre. For de
fleste overvægtige handler det nok også i høj grad om, at være for
stillesiddende. For nogle ville problemet måske blive løst ved at holde helt
op med at fokusere på MAD og i stedet forkusere på krop og bevægelse.

Der er masser af årsager og mulige løsninger.

> Derfor er det nemmest at fjerne med at //visse fødevarer// fra sit
> nærmiljø (køkkenskabene, køleskabet, indkøbskurv/-vogn mv), da man derved
> ikke kan indtage //visse fødevarer//.

For noge er det den bedste løsning. For MIG er det en fordel ikke at have
chokolade og lækre kager i huset. Men det gælder uanset jeg er i gang med en
slankeproces eller ej.

Og selv når jeg er i gang med at tabe mig, så er chokolade (som jeg har
svært ved at styre mit forbrug af, hvis det er i skabene!) tilladt i min
slankeproces. Men jeg spiser det i givet fald primært på udebane (når jeg
får det tilbudt) og det sker heldigvis sjældent. Og det sker også, at jeg
kan takke nej *S*

Jeg køber kun chokoladevarer hjem, når det skal bruges til noget
bestemt. Eksempelvis, hvis jeg får gæster. Eller når jeg en sjælden gang
beslutter, at NU er det tilladt at være livsnyder.

Så jeg mener det faktisk seriøst, at det er forkert at
påstå, at der er fødevarer, der ikke hører hjemme i en slankeproces.

> Du ved jo tilsyneladende godt, hvad //visse fødevarer// er for noget!

Jeg ved ikke, hvad DU mener det er! Og det var dig, der foreslog, at fjerne
"visse fødevarer". Men jeg forstår så nu, at du dermed mener de fødevarer,
man ikke kan styre forbruget af?

Jeg mener nu stadig, at ALLE fødevarer er tilladte i en slankeproces. Har
man svært ved at styre visse fødevarer, kan man med fordel overveje, om, de
hører hjemme i ens køleskab/køkkenskab. Men det gælder så i givet fald
uanset man er i en slankeproces eller ej!

> Det er bare så generelt, at man ikke rigtig kan bruge det til noget, når
> man ikke aner hvad man kan gøre for at opfylde forholdet kalorieindtag <
> kalorieforbrug.

Det er dét man skal finde ud af!

> At du så ikke tror på denne yderst effektive teknik.....

Joda. Bestemt tror jeg på den! Jeg bruger den.

Har man problemer med at styre forbruget af overflødige fødevarer, så kan
det
være en god løsning at holde dem på afstand - hvis man kan. Og hvis de vel
at
mærke ER overflødige!

Bor man i en stor familie, hvor medlemmerne har forskellige behov, kan man
blive nødt til at oparbejde et fornuftigt forhold til mad og visse
fødevarer - frem for at undgå visse fødevarer.

Og er det helt normale fødevarer, man ikke kan styre forbruget af, er det
næppe den bedste løsning at holde dem ude af køkkenet.

Mvh. Lisbeth

Fra : PJ

Dato : 12-12-05 06:13

Kære Helle
Jeg har/havde samme problem, men er på vej den rigtige vej. Og nu må du ikke
værer snerpet, men jeg fik en elsker og han ja undskyld - boller mig faktisk
3-4 gange daglig når min ven er på arbejde eller jagt og jeg spiser næsten
intet af samme grund - dog fik jeg rådet om kun at spise supper . Jeg taber
mig og taber mig og har fået selvværd igen og min elskede roser mig - nu er
det siden 3. juli i år vi har gjort det og jeg har tabt 28 kg og 30 cm om
maven. Psykisk er det skidt, men jeg flytter sammen med elskeren efter
nytår. Men rådet er sex i store mængde - flov ved min metode -flov ved at
sige det - MEN DET HJÆLPER MIG.

Kærligst
pia jonsen

Held og Lykke

Håber du vil tage det seriøst og afhjælpe problemet på en "sjov" måde. Med
en god forståendede fyr (min er 24 år ældre end mig). Men jeg vil gerne han
bliver mere glad for mig så jeg spiser meget mindre pga ham.

Fra : Tina

Dato : 12-12-05 17:31

"PJ" <pj29999@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en god forståendede fyr (min er 24 år ældre end mig). Men jeg vil gerne
> han bliver mere glad for mig så jeg spiser meget mindre pga ham.

Ha ha sikke et råd det tror jeg jeg vil foreslå min mand ..... man kunne
måske være heldig at han sagde god for det ... hmmmm haha

Jeg har samme problem, men der er vist ikke andet at gøre end at tage en
seriøs slankekur... selvom det er umuligt *suk*

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-12-05 20:16

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har samme problem, men der er vist ikke andet at gøre end at tage en
> seriøs slankekur... selvom det er umuligt *suk*

Hvorfor er det umuligt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristine Gazel

Dato : 17-12-05 12:36

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvorfor er det umuligt?

Ja, hvorfor er det umuligt?
Faktisk er det ikke umuligt. Eller man kan sige at det er umuligt, hvis man
siger at det er og bliver ved med at fortælle sig selv at det er.
Jeg troede selv at det var umuligt at tabe mig, men nu har jeg tabt 8,1 kilo
på 2 mdr. ved en ganske almindelig kostomlægning, hvor jeg får en del færre
kalorier end jeg har brug for, men ellers lever ganske normalt, og da også
spiser søde sager.
Nu ved jeg at det ikke er umuligt. At det faktisk er muligt for mig at nå
mit slankemål; under 69 kg på min 32 års fødselsdag i juli måned. Før
manglede jeg 24 kg nu mangler jeg pludselig kun 16 kg. Det er faktisk en
trediedel allerede.
Det jeg har lært af det er, at det er meget vigtigt vigtigt at fortælle sig
selv de rigtige ting.

Mange hilsner,

Kristine Gazel

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-12-05 17:24

Kristine Gazel skrev den 17-12-2005 12:35:

> Ja, hvorfor er det umuligt?
> Faktisk er det ikke umuligt. Eller man kan sige at det er umuligt, hvis
> man siger at det er og bliver ved med at fortælle sig selv at det er.

Nogen ting forbliver altså umulige uanset hvor meget man bilder sig ind,
at de er mulige.

Muligt vs. umuligt er så binært et tankesæt, at det ikke er overførbar
til dagligdagen.

Man må hellere bruge udtryk som realistisk eller udtryk som ligger i
familie hermed.

> [...]
> trediedel allerede.
> Det jeg har lært af det er, at det er meget vigtigt vigtigt at fortælle

Som jeg sagde til dig forleden, så er det bare dejligt at du har fået
det vægttab du har fået.

Og ja, det er yderst realistisk at nå 16 kg vægttab på 6 måneder.

--
mvh Carsten Riis, som mangler 26,2 kilo før han vejer 90 kilo

For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-05 18:34

> Nogen ting forbliver altså umulige uanset hvor meget man bilder sig ind,
> at de er mulige.

Jada... men i dette konkrete tilfælde bliver der talt om at tabe sig.

> Muligt vs. umuligt er så binært et tankesæt, at det ikke er overførbar til
> dagligdagen.

Hvad mener du med det?

> Man må hellere bruge udtryk som realistisk eller udtryk som ligger i
> familie hermed.

Hvorfor er det bedre for dig at bruge sådanne udtryk?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-12-05 21:40

Lisbeth Jacobsen skrev den 17-12-2005 18:33:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Jada... men i dette konkrete tilfælde bliver der talt om at tabe sig.

Ja, det Kristines generelle udsagn om det umulige vs mulige

> Hvad mener du med det?

At man ikke kan nøjes med at simplificere ens verdensopfattelse i muligt
vs. umuligt.
Der er meget meget få ting der er sort/hvide

Ens dagligdag er består altså ikke kun af 2 valgmuligheder hvor af man
skal vælge den ene fremfor den anden.

> Hvorfor er det bedre for dig at bruge sådanne udtryk?

Det giver muligheder for nuancer.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-05 22:12

> At man ikke kan nøjes med at simplificere ens verdensopfattelse i muligt
> vs. umuligt.

Synes du ikke? Sådan fungerer det for mig.
Enten ER noget muligt - eller også er det ikke.

> Ens dagligdag er består altså ikke kun af 2 valgmuligheder hvor af man
> skal vælge den ene fremfor den anden.

Det har du ret i! Ofte er der mange muligheder. Og det man opfatter som
umuligt, er endda ofte muligt.

> Det giver muligheder for nuancer.

Jeg kan ikke få øje på nuancer mellem muligt eller umuligt.
Enten er det muligt at tabe sig - eller også er det ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-12-05 22:36

Lisbeth Jacobsen skrev den 17-12-2005 22:11:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Synes du ikke? Sådan fungerer det for mig.
> Enten ER noget muligt - eller også er det ikke.

Hvis alting bare kunne være så simpelt.

> Det har du ret i! Ofte er der mange muligheder. Og det man opfatter som
> umuligt, er endda ofte muligt.

Og når man bilder sig noget ind om at noget er muligt, men at det reelt
ikke er muligt (umuligt om du vil) , så lever man i uopdaget selvbedrag

Hvis man ser realitisk på tingene, så kan man bedre se om noget er
muligt eller umuligt og hvad det gør det mulige muligt og det umulige
umuligt, hvad man kan gøre ved det umulige så det bliver muligt.

Muligvsumulig-tankegangen er passiv observerende.

Realisme er tilgengæld handlingsorienteret.

> Jeg kan ikke få øje på nuancer mellem muligt eller umuligt.
> Enten er det muligt at tabe sig - eller også er det ikke.

Det så heldigvis forskellen mellem dig og mig.

For mig er verden ikke sort/hvid, men heldigvis i farver hvor jeg kan
vælge at se på tingene hver for sig og hvordan de adskiller sig fra
hinanden, men sandelig også hvilke fællestræk de har.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-12-05 22:58

> Det så heldigvis forskellen mellem dig og mig.

Og så bliver du nødt til at forklare mig nuancen mellem "det er muligt at
tabe sig" og "det er ikke muligt at tabe sig." for det fatter jeg altså
ikke.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-05 10:57

Maria Frederiksen skrev den 17-12-2005 22:58:

> Og så bliver du nødt til at forklare mig nuancen mellem "det er muligt at
> tabe sig" og "det er ikke muligt at tabe sig." for det fatter jeg altså
> ikke.

Der kan være faktorer i Tinas liv som gør, at hun ikke har ressourcer
til at gennemføre en vægttabsproces.
Der kan være, at der er for Tina er barrierer som hun ikke kan eller vil
bryde ned. Dermed bliver vægttab umuligt for Tina.

Du/Lisbeth er - sandsynligvis - af den overbevisning, at det kun drejer
sig om mantraet: mindre kalorieindtag end kalorieforbrug.

Jeg er overbevist, at en slankeproces i lige så høj grad drejer sig om
alt udenom mantra'et også.

Når Tina får styr på alle omkringliggende faktorer, så bliver vægttab
muligt for Tina.

Man kan tage et eksempel fra min egen situation.
I løbet af første halvår 2003 kom jeg flere situationer som på
stress-skalaen betragtes som temmelig højt (forælders dødsfald, nyt
arbejde, arbejdsulykke i nærmeste familie, afskedigelse/bortvisning fra
arbejde). Disse ting tog jeg med "nå ja, shit happens". Men så da min
faglige organisation ikke gad hjælpe mig. Der "knækkede filmen" for
mig. Jeg mistede simpelthen det overskud som skal til for at
kontrollere de faktorer som har indflydelse på vægttabet. Voila: +20
kg. I august04 fik jeg så den sidste bredside og voila +10 kg igen.

Den forudgående vægttab (efterår2002-forår2003) gik netop kun ud på at
få så få kalorier som muligt og stadig blive mæt. Og ja, mæt bliver
man. Ingen tvivl om det.

Man kan så sige, at jeg er blevet en livserfaring rigere imellemtiden og
den vægttabsproces jeg er startet på her i januar har godt nok kun
medført et vægttab på ca. 15 kg. Tilgengæld har jeg styr på faktorerne
rundt om også. Og jeg - vil jeg tro - har udviklet "teknikker" som jeg
vil gøre brug af, hvis jeg kommer ud for stressende situationer igen.
Jeg har heldigvis ikke haft brug for at afprøve dem til indtil nu.
Tilgengæld vil det sandsynligvis kommer i løbet af 2006, desværre.

I perioden sommeren03-Ultimo04 var vægttab umuligt for mig, da jeg ikke
havde overskuddet til at kontroleren over alle de ting der har
indflydelse på kalorieindtag og kalorieforbrug.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-05 13:18

Carsten Riis wrote:

> Du/Lisbeth er - sandsynligvis - af den overbevisning, at det kun
> drejer sig om mantraet: mindre kalorieindtag end kalorieforbrug.

....og hvis du kan argumentere for noget som helst andet, så vil jeg være
imponeret. Hvis vi ser bort fra regulært patalogiske tilstande er det vel
den basale sandhed.

> Jeg er overbevist, at en slankeproces i lige så høj grad drejer sig
> om alt udenom mantra'et også.

Nok lidt afhængig af hvor rationel den overvægtige er.
For nogle er al woodoen nok nærmest det modsatte.

> I perioden sommeren03-Ultimo04 var vægttab umuligt for mig, da jeg
> ikke havde overskuddet til at kontroleren over alle de ting der har
> indflydelse på kalorieindtag og kalorieforbrug.

Og det tyder jo på, at du alligevel mener at Lisbeth har ret, al den stund
du jo åbenbart havde problemer med at få kalorieindtaget gjort mindre end
kalorieforbruget.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-05 23:02

Jan Bøgh skrev den 18-12-2005 13:18:

> ...og hvis du kan argumentere for noget som helst andet, så vil jeg være
> imponeret. Hvis vi ser bort fra regulært patalogiske tilstande er det vel
> den basale sandhed.

Og du siger også til en deprimeret, at vedkommende bare skal se lyst på
tingene.
Og vupti, så er vedkommende ikke deprimeret længere??????

På jævnt dansk: Er overvægten årsagen i sig selv eller ligger der
andre "skeletter i skabet" dvs. hvor overvægten kun er et symptom på
årsagen.
Jeg siger ikke, at alle overvægtige har "skeletter i skabet". Det jeg
siger er, at det er enormt dumt ikke at tage højde for dem såfremt de er
der.

Du kan jo spørge dig selv:
Hvis det virkelig er så basalt. Hvorfor er der så flere og flere som
bliver overvægtige?
Det er det nok fordi det ikke er så basalt.
Der er ligesom en masse faktorer som komplicerer tingene. Når man ikke
har styr på disse faktorer, så er det ikke så basalt.

> Nok lidt afhængig af hvor rationel den overvægtige er.

Når man er overvægtig, så har man ikke et rationelt forhold til fx mad.
Hvis man havde, så ville man ikke være overvægtig.

Logisk set ved overvægtige godt via kampagner mv, at overvægt nok ikke
er så smart.

Derfor gælder det først at etablere/træne en rationalitet før man kan gå
igang med mindre kalorieindtag end kalorieforbrug.
Undladelse af denne etablering/træning er faktisk temmelig irrationelt.

> For nogle er al woodoen nok nærmest det modsatte.

Jeg taler sandelig ikke om voodoo.

Medmindre du naturligvis mener, at fx psykologi er voodoo.

> Og det tyder jo på, at du alligevel mener at Lisbeth har ret, al den stund
> du jo åbenbart havde problemer med at få kalorieindtaget gjort mindre end
> kalorieforbruget.

Men det var ikke kalorieindtaget vs. forbruget som var årsagen til, at
jeg havde overvægten. Det var helt andre ting!
Kalorieindtaget vs. forbruget var kun et symptom på problemerne.

At sige, at man bare skal styre sit kalorieindtag vs. kalorieforbrug. og
det kun drejer sig om det....Det svarer til, at du beder en astmatiker
om at trække vejret, mens vedkommende har et anfald.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-05 11:24

Carsten Riis wrote:

> Og du siger også til en deprimeret, at vedkommende bare skal se lyst
> på tingene.

Du forholder dig ikke til det, jeg gør indvendinger imod. Lisbeth /har/
ret - og det ændrer dine støttepædagogiske tilbøjeligheder ikke på.
Personligt vil jeg til enhver tid foretrække reel oplysning frem for alt
andet.
Dette er usenet og ikke en terapigruppe.

> På jævnt dansk: Er overvægten årsagen i sig selv eller ligger der
> andre "skeletter i skabet" dvs. hvor overvægten kun er et symptom på
> årsagen.

For mig er det ikke vigtigt.

> Jeg siger ikke, at alle overvægtige har "skeletter i skabet". Det jeg
> siger er, at det er enormt dumt ikke at tage højde for dem såfremt de
> er der.

Tjae....bum...bum! Det ændrer vel ikke på Lisbeths fundamentalt sande
udsagn?

> Du kan jo spørge dig selv:
> Hvis det virkelig er så basalt. Hvorfor er der så flere og flere som
> bliver overvægtige?

Du vil da ikke mene at jeg skulle have et fornuftigt svar på et så
besynderligt spørgsmål i denne sammenhæng. Det er i forhold til en antagelse
om kalorier ind vs. kalorue forbrugt tordnende ligegyldigt.

> Det er det nok fordi det ikke er så basalt.

Og det har du stadigvæk ikke argumenteret for. Du snakker udenom.

> Der er ligesom en masse faktorer som komplicerer tingene. Når man
> ikke har styr på disse faktorer, så er det ikke så basalt.

Jo, det er helt basalt. Hvordan folks evne til at fatte er, er i den
sammenhæng aldelies irellevant.

Ja, og? Det ændrer ikke valøren af Lisbeths udsagn.

> Når man er overvægtig, så har man ikke et rationelt forhold til fx
> mad. Hvis man havde, så ville man ikke være overvægtig.

Hvis jeg rationelt beslutter mig for at æde mig ihjel, er overvægten ganske
rationel. Problemet er, at du ikke kunne forestille dig at du ville æde dig
ihjel og derfor tror at rationalitet er det samme som at reagere/ræsonnere
som dig

> Logisk set ved overvægtige godt via kampagner mv, at overvægt nok ikke
> er så smart.

Du forveksler værdier og rationalitet.

> Jeg taler sandelig ikke om voodoo.
>
> Medmindre du naturligvis mener, at fx psykologi er voodoo.

Den forstod jeg ikke. Jeg opfatter psykologi som læren om bevidstheden og de
faktorer, der bestemmer adfærd. Woodoo er for mig overtro.

> Men det var ikke kalorieindtaget vs. forbruget som var årsagen til, at
> jeg havde overvægten. Det var helt andre ting!

Jo, det ved gud det var. Dine psykiske problemer determinerer ikke overvægt.
Du kunne have ædt nervepiller, begået selvmodt, dræbt din kone, blevet
anorektiker eller noget helt tredie.
Årsagen til at du ikke opførte dig fornuftigt i forhold til, hvad du selv
mener er rigtigt, er muligvis alle disse bagvedliggende ubehageligheder, men
årsagen til din overvægt er helt enkelt et for stort indtag af kalorier ifht
forbruget.

> Kalorieindtaget vs. forbruget var kun et symptom på problemerne.

Muligvis men i allerhøjeste grad årsag til overvægten.

> At sige, at man bare skal styre sit kalorieindtag vs. kalorieforbrug.
> og det kun drejer sig om det....Det svarer til, at du beder en
> astmatiker om at trække vejret, mens vedkommende har et anfald.

Jamen det er der vel heller ikke nogen, der har sagt i denne diskussion.
DU har derimod sagt at den simple sammenhæng mellem kalorieindtag og forbrug
og overvægt ikke er til stede. Og det er ikke sandt.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Katjastrofen

Dato : 19-12-05 20:17

For at opsamle lidt

Så kan man tage eksemplet PCO

Har man som kvinde PCO - har man svært ved at tabe sig. - Men det er ikke
umuligt. - Det handler stadig om kalorieindtag og forbrug.

Men hvor kvinder uden pco kan tabe sig af en diæt på 1500 kcal - så skal en
med PCO måske helt ned på 11 kcal for at få samme resultat.

Ergo er det stadig kalorieindtag og forbrug der spiller ind.

Selvom det for PCO'eren er noget sværrere og uoverskueligt.

mvh

Katja

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-12-05 08:35

Katjastrofen wrote:

> [...]
>
> Ergo er det stadig kalorieindtag og forbrug der spiller ind.
>
> Selvom det for PCO'eren er noget sværrere og uoverskueligt.

Nu ved jeg ikke hvad PCO er, men mon ikke det er omfattet af formuleringen
nogle indlæg tilbage i tråden:
"Hvis vi ser bort fra regulært patalogiske tilstande er det vel
den basale sandhed."
Som du beskriver det, lyder det som om der /er/ tale om en patalogisk
tilstand.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Katjastrofen

Dato : 20-12-05 22:27

> [...]
> den basale sandhed."
> Som du beskriver det, lyder det som om der /er/ tale om en patalogisk

Nu ved jeg ikke helt, hvad patalogiske tilstande helt indebærer.

Og kan lige rette mig selv, mente selvfølgelig 1100 kcal

mvh

Katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-12-05 09:16

"Katjastrofen" <katja@katjastrofenfjernmig.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke helt, hvad patalogiske tilstande helt indebærer.

Patalogisk betyder sygeligt. Så "regulært patalogiske tilstande" er kort
sagt sygdomme.

> Og kan lige rette mig selv, mente selvfølgelig 1100 kcal

De 400 kcal mindre svarer ca. til, hvad en ryger skal spare for at undgå at
tage på ved rygestop.

Mvh. Lisbeth

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-12-05 09:29

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43a90f6c$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Patalogisk betyder sygeligt. Så "regulært patalogiske tilstande" er kort
> sagt sygdomme.

Tak :)

> De 400 kcal mindre svarer ca. til, hvad en ryger skal spare for at undgå
> at tage på ved rygestop.

Godt så, det var dælme mange. Var godt klar over - forbrændingen steg pga
rygning, men så meget. Jeg venter så lidt med at smide smøgerne.

> Mvh. Lisbeth
mvh

Katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-12-05 10:20

"Katjastrofen" <katja@katjastrofenfjernmig.dk> skrev i en meddelelse

> Godt så, det var dælme mange. Var godt klar over - forbrændingen steg pga
> rygning, men så meget. Jeg venter så lidt med at smide smøgerne.

Hvorfor vil du vente af lige dén årsag?
Hvis du har planer om at stoppe, vil kalorieforbruget jo være det samme
uanset hvornår du stopper.

Det er i øvrigt en fordel at erstatte rygestop med motion - så kan man
nemlig for alvor mærke den positive effekt. Har en veninde, der 14 dage
efter rygestop havde langt mindre besvær end vanligt med at gå op til mig på
4. sal.

Hun har i øvrigt ikke taget på - så det er ikke nogen naturlov, at man tager
på efter rygestop. Det KAN ske. Men det kan også undgåes.

Jeg tog eksempelvis ikke ét gram på, da jeg stoppede.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-12-05 20:49

> [...]
> Der kan være, at der er for Tina er barrierer som hun ikke kan eller vil
> bryde ned. Dermed bliver vægttab umuligt for Tina.

Ok, så er jeg med - du blander forudsætningerne med ind i sætningen. Det
gjorde jeg ikke sådan lige umiddelbart. For mig er sætningen ren matematisk
uden ekstra indhold. Og det er aldrig fysisk umuligt at tabe sig. Der kan så
være faktorer, der gør at det er "umuligt" lige nu - det er det jeg kalder
"svært".
Umuligt betyder i min verden "Slet ikke muligt under nogen omstændigheder".

> I perioden sommeren03-Ultimo04 var vægttab umuligt for mig, da jeg ikke
> havde overskuddet til at kontroleren over alle de ting der har indflydelse
> på kalorieindtag og kalorieforbrug.

Umuligt i en periode, ikke umuligt i al almindelighed.

Du vil nok opfatte det lidt som ordkløveri, men sætningen var så kategorisk
"selv om det er umuligt". Det er det aldrig.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-12-05 10:55

> Der kan være faktorer i Tinas liv som gør, at hun ikke har ressourcer til
> at gennemføre en vægttabsproces.

Ja.. og så er det umuligt. Men kan, vil og tør hun gøre noget ved de
faktorer, der begrænser hende, kan det blive muligt.

> Der kan være, at der er for Tina er barrierer som hun ikke kan eller vil
> bryde ned. Dermed bliver vægttab umuligt for Tina.

Ja.. så enten er det muligt. Eller - af forskellige årsager - umuligt.

> Du/Lisbeth er - sandsynligvis - af den overbevisning, at det kun drejer
> sig om mantraet: mindre kalorieindtag end kalorieforbrug.

Tjah.... det ER et spørgsmål om kalorieindtag og -forbrug at tabe sig.
Det kan så være en lang række faktorer, der gør det svært for en at at få
kalorieindtaget under forbruget, men det rokker ikke ved, at det ER
kalorieindtag i forhold til -forbrug, det dybest set handler om.

> Jeg er overbevist, at en slankeproces i lige så høj grad drejer sig om
> alt udenom mantra'et også.

Det gør det også!

> Når Tina får styr på alle omkringliggende faktorer, så bliver vægttab
> muligt for Tina.

Så man burde måske ligefrem forsøge at opmuntre Tina og fortælle hende, at
det IKKE er umuligt for hende at tabe sig. Der er bare nogle hindringer, hun
skal overvinde før hun skal bekymre sig om kalorier.

Og det gælder jo ikke kun for Tina - men for dig, mig og alle andre: at der
i perioder af vores liv er ting, der optager os så meget, at der ikke også
er energi og overskud til at klare alle mulige andre ting. Så nogle gange må
et vægttab udsættes. Men det betyder jo heldigvis ikke, at det er umuligt!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-12-05 10:30

> Hvis alting bare kunne være så simpelt.

Det er alting ikke. Og heldigvis for det. Men vi taler om muligt kontra
umuligt - helt specifikt i forhold til dét at tabe sig. Så JEG taler ikke om
"alting" og postulerer derfor heller ikke, at alting altid er så simpelt, at
det er enten-eller.

> Og når man bilder sig noget ind om at noget er muligt, men at det reelt
> ikke er muligt (umuligt om du vil) , så lever man i uopdaget selvbedrag

Vi taler om at tabe sig. Og vi taler endog med udgangspunkt i Tinas påstand
om, at det er umuligt for hende!

> Hvis man ser realitisk på tingene, så kan man bedre se om noget er muligt
> eller umuligt og hvad det gør det mulige muligt og det umulige umuligt,
> hvad man kan gøre ved det umulige så det bliver muligt.

Folk har ofte svært ved at se, hvordan de kan forvandle umuligt til muligt.
Den største begrænsing vi udsætter os for her i livet, tror jeg er
forestillingen om, hvad der er umuligt for os.

> Muligvsumulig-tankegangen er passiv observerende.
> Realisme er tilgengæld handlingsorienteret.

For mig er det handlingsorienteret at have den tilgang til livet, at hvis
det er muligt for mange andre, så kan jeg ikke konkludere, at det er umuligt
for mig - medmindre jeg har prøvet mange gange og på mange måder.

For mig er dét at tro på, at ting er mulige ikke i modstrid med at være
handlingsorienteret. Jeg konkluderer helst, at noget er muligt - og handler
derefter.
At tro på, at det er umuligt, er handlingslammende!

Troen på "muligt" er ikke i sig selv mindre realistisk en troen på
"umuligt".

”If you think you can do a thing, you’re right.
If you think you can’t do a thing, you are also right”.

Oversat til dansk.....:
Uanset du tror du kan, eller du tror, du ikke kan - så har du nok ret!
(Sagt af den amerikanske industrifyrste Henry Ford - genbruges af mange, der
arbejder med at motivere andre)

For mig ER det at være handlingsorienteret at tro på, at det er muligt at
tabe sig. Og handlingslammende at sige til sig selv, at det er umuligt. For
mig er det
derfor vigtigt at tage udgangspunkt i troen på, at det er muligt og handle
derefter.....

> For mig er verden ikke sort/hvid, men heldigvis i farver hvor jeg kan
> vælge at se på tingene hver for sig og hvordan de adskiller sig fra
> hinanden, men sandelig også hvilke fællestræk de har.

Verden er sørme heller ikke sort/hvid for mig. Men vi taler helt konkret om,
hvorvidt det er muligt at tabe sig eller ikke - og på dét konkrete punkt ser
jeg ingen nuancer mellem muligt og umuligt! Det er så konkrete et projekt,
at det kan måles og vejes entydigt, om det er lykkedes eller ej. Såååå...
kan du tabe dig? Eller kan du ikke? Kan jeg? Eller kan jeg ikke? Kan Tina?
Eller kan hun ikke?

Uanset vi tror vi kan. Eller vi tror, vi ikke kan - så har vi nok ret!

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-05 13:11

Carsten Riis wrote:

> Muligt vs. umuligt er så binært et tankesæt, at det ikke er overførbar
> til dagligdagen.

Det var dog en interessant formulering.
Hvordan ser verden såt ud med decimale- eller tankesæt baseret på andre
grundtal?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-12-05 20:52

> Det var dog en interessant formulering.
> Hvordan ser verden såt ud med decimale- eller tankesæt baseret på andre
> grundtal?

Lige sådan - men det skal man nok være programmør eller matematiker for at
kunne se

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-05 22:42

Jan Bøgh skrev den 18-12-2005 13:10:

> Det var dog en interessant formulering.
> Hvordan ser verden såt ud med decimale- eller tankesæt baseret på andre
> grundtal?

Jeg er udemærket klar over, at man kan bryde al computer-halløj kan
brydes ned til nullere og ettere.
Det er dog ikke muligt for "fru jensen" at forholde sig til nullerne og
etterne, når nørden så fortæller, at 000000000011100011110 når han taler
farver.

Tilgengæld må også du indrømme, at når man taler sammen i det daglige,
så taler vi ikke binært men bruger en mangfoldighed af måder at
kommunikere på.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-12-05 08:41

> Tilgengæld må også du indrømme, at når man taler sammen i det daglige, så
> taler vi ikke binært men bruger en mangfoldighed af måder at kommunikere
> på.

Hvoraf nogle er så upræcise, at vi misforstår hinanden - det er trods alt et
væsentligt element

Mvh Maria

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-05 11:32

Carsten Riis wrote:

> Jeg er udemærket klar over, at man kan bryde al computer-halløj kan
> brydes ned til nullere og ettere.

Hvem snakker om computere. Talsystemer er meget basal matematik.

> Det er dog ikke muligt for "fru jensen" at forholde sig til nullerne
> og etterne

Hvorfor i alverden skulle hun dog også det?

> , når nørden så fortæller, at 000000000011100011110 når han
> taler farver.

Det vil han normalt heller ikke gøde, han vil bruge typisk 8,- 12 eller 16
bits farvedybde

> Tilgengæld må også du indrømme, at når man taler sammen i det daglige,
> så taler vi ikke binært men bruger en mangfoldighed af måder at
> kommunikere på.

Desværre er der en forfærdelig tilbøjelighed til at folk benytter sig af
begreber, de ikke selv har styr på, og derfor ryger præcisionen i de
fremsatte ytringer. Men du har givet ret i betragtningerne over den daglige
tale. Hold da op, hvor den generer mange misforståelser, fordi folk vil
skabe ekstra kulør ved at inddrage begreber, der ikke passer ret godt.
Men dette er vist meget, meget OT i denne gruppe.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frandsen

Dato : 12-12-05 12:31

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Er
> der nogen specielle træningsmetoder jeg kan bruge for netop at forbrænde
> fedtet på maven?

Der findes ikke nogen måde, hvorpå man kan lave "områdebestemt" vægttab
(hvis vi snakker om naturligt vægttab). Maven er typisk det sted, hvor
fedtet forsvinder sidst, og til sidst er det "håndtagene" som kan være et
problem at slippe af med. Du bliver simpelt hen nød til at tabe dig mere og
mere, så det er abdominalfedtet kroppen begynder at tære på.

Fra : Bare mig

Dato : 14-12-05 10:59

Hej Helle

En god men meget hård ting...

Lig dig på køkkenbordet, så bagdelen ligger helt ud til kanten. Så løfter du
dine ben op til de er vandrette med kroppen, og sænker dem langsomt igen.
Denne gentager du bare så mange gange du kan. Første gang kan du nok ikke
engang tage en enkelt, da den tager fat i ALLE mavemusklerne, ISÆR
bildækket.

Det er Benhårdt, men det hjælper...

Fra : Markussen

Dato : 15-12-05 18:29

<der er da også røget nogle cm hist
og pist på kroppen, men vægten falder ikke.>

Du skriver at du går i motioncenter 2 gange om ugen..
Husk at muskler vejer mindre end fedt. Det kan godt være du ikke kan se du
taber dig. Men det er så forbi at du har tager flere muskler på end fedt.
Prøv evt at få målt din fedtprocent...

Fra : Helle

Dato : 15-12-05 19:49

"Markussen" <Tino@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taber dig. Men det er så forbi at du har tager flere muskler på end fedt.

Den fedtprocentmåler de har i centeret er SÅ jammerlig. Det er et lille
bitte mikro center så det er ikke just det bedste udstyr de har. det er
rigtigt at muskler vejer mere end fedt, men rent cm mæssigt har jeg heller
ikke tabt det helt vilde. Måske fordi jeg ikke kan overkomme den helt vilde
træning. Jeg kører død i at cykle eller gå på løbebånd. Jeg savner nogle
hold hvor man kan gejle hinanden op. Fx step, aerobic mm.

Mvh Helle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-12-05 23:39

> Jeg kører død i at cykle eller gå på løbebånd.

Så gå en tur i stedet. Brug 1 time hver dag på en gåtur, evt fordelt på 2
gange. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her er naturen helt vidunderlig -
alt er helt i dvale, fugle, der søger mad, harer der sidder og kigger på en,
og såmænd også en håndfuld mus. Er du til byer, så gå en strøgtur og kig på
juleudstillinger. Og går det helt galt, så forestiller du dig bare med
kæmpe-kæmpe mave mens du går. Det skal nok holde turen ud.

Det værste er faktisk hen til hoveddøren. Derefter går det fint.

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 16-12-05 08:59

> [...]
> med kæmpe-kæmpe mave mens du går. Det skal nok holde turen ud.
>
> Det værste er faktisk hen til hoveddøren. Derefter går det fint.

Hver aften så snart jeg har spist går jeg en tur på ½ time - det er rigtig
rart.

Fra : Søren

Dato : 19-12-05 11:52

> [...]
> stor ift resten af kroppen.
>
> Hvordan kommer jeg af med fedtet på maven?

Min metode har været kostomlægning med hjælp af en diætist og motion.
Resultat 14 kg på 17 uger. Diæstisten kostede 950 kr. for 2 møder med i alt
2½ times samtaler.

Det er ikke en slankekur men ændring af gamle dårlige spisevaner til nye
bedre spisevaner. Som jeg vil kunne blive ved med at holde.