Farver
Fra : Henning Madsen

Dato : 09-12-05 20:05

Spørsmål ? er min spørgetid udløbet?
Ivert tilfælde sidder jeg og leger med forskellige farvede linier i en
ListBox
således (den korte version)

begin
ListBox1.Items.AddObject('Syg',Pointer(clRed));
end;
Flere med forskellige farver.

Det var ønskeligt at kunne læse hvilken farve en tilfældig linie i
ListBoksen havde
og lavede derfor denne procedure.

procedure TForm1.ListBox1MouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
Edit1.Text := IntToStr(ListBox1.Canvas.Font.Color);
end;
Men så kom følgende tal i Edit1 boksen
Sort gav dette tal 0
Gul " 65535
Grøn " 32768
Rød " 255
Er det noget vås eller er der en mening med disse tal eventuelt en liste;
(oversigt)?

Et tillægsspørsmål?
Findes der en dansk oversættelse på betydningen af de forskellige Properties
og Events, syntes de er svære at forstå for en nybegynder.

På forhånd tak for eventuelle svar
Mvh
Henning

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-12-05 20:32

"Henning Madsen" <HKM@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Rød " 255
> Er det noget vås eller er der en mening med disse tal eventuelt en liste;

Farver kodes traditionelt som RGB = Rød-Grøn-Blå.

Graden af rød er 0-255
Graden af grøn er (0-255)*256
Graden af blå er (0-255)*256*256

Dine 65535 er f.eks. 255 + (255)*256 = rød+grøn = gul

Se også her:
http://homepages.borland.com/efg2lab/Graphics/Colors/ColorMix.htm

32768 = 128 * (256) = "halvgrøn"

Hvis man skriver farverne med hexadecimale tal bliver det meget nemmere, da
det så er ligesom cifre i et tal:

65535 = 00FFFF
32768 = 008000
255 = 0000FF

> Findes der en dansk oversættelse på betydningen af de forskellige
Properties
> og Events, syntes de er svære at forstå for en nybegynder.

Tror jeg ikke. Måske nogen af de danske Delphi-bøger har givet sig i kast
med den slags.

hilsen
Uffe

Fra : Henning Madsen

Dato : 09-12-05 21:39

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hilsen
> Uffe
> Tak for svaret Uffe og din henvisning, En god måde at presenterer
Jeg var ved at tro at jeg havde opfundet den dybe talerken, men du gav mig
en god forklaring.
Merkeligt at man stadig hænger på Delphi når man kan så lidt Engelsk som
jeg. Men det er jo nok fordi man kan få nogle gode svar her.
Tak for det
Henning