Simpel oprettelse af post i database samt ~
Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 21:50

Hej.

Jeg har et problem med en simpel opgave. Om mine bøgers manglende hjælp
skyldes jeg har Delphi 2005 og ikke Delphi 4 som bøgerne refererer til, ved
jeg ikke.

Den korte version: Jeg er ved at lave et lille stykke program. Det er et
database program og jeg har oprettet databasen og dens felter. Jeg skal nu
lave oprettelse af poster i databasen samt have hjælp til en simpel søgning.

Den længere version:
Databasens felter er KundeID (autonummerering), Kundenummer og kundenavn.
Jeg har lavet en "opret ny kunde" formular hvor man kan indtaste
kundenummer og kundenavn. Det er så meningen, at man efter indtastning af
valgt kundenummer og kundenavn bliver ført videre til ny skærmbillede, hvor
man kan indtaste yderligere oplysninger. Her ønsker jeg så at posten med det
nye oprettede kundenummer er valgt. (det er her søgningen skal bruges)

Hertil har jeg sammensat følgende kode: (nedenstående er et uddrag af
unit'en OpretNyKunde)

procedure TFormOpretKunde.FormShow(Sender: TObject);
begin
tblKunder.Insert; // Opretter en ny post, hvor man kan indtaste kundenummer
og navn
end;

procedure TFormOpretKunde.btnFortsaetClick(Sender: TObject);
var
NyKunde: string; // Variabel til at gemme det indtastede kundenummer -
til brug i søgningen senere
begin
Nykunde:= dbekundenummer.Text; // gemmer det nyoprettede kundenummer til
søgningen senere
tblKunder.Post; // post det nye kundenummer og navn
close;
FormStamdata.Show; // åbn stamdata hvor man kan indtaste yderligere
oplysninger
???????????
end;

Mit problem er her: Hvordan sørger jeg for, at den nyoprettede post er valgt
i Stamdata formens databasefelter. Hvordan kan jeg søge den frem?

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 15-11-05 22:04

hej,,,

saavidt jeg husker, kan du sige

   FormStamdata.last;

saa peger du paa den sidste record......

/F

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 22:08

"Finn Bindeballe" <ohno@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> hej,,,
>
> saavidt jeg husker, kan du sige
>
> FormStamdata.last;
>
> saa peger du paa den sidste record......

Okay... Kan godt finde funktionen, men jeg laver alligevel ged i den

En anden ting... Hvordan laver jeg en simpel søgning udfra en editboks eller
variabel?

Fx

Jeg har en editboks edtSoeg og en knap btnSoeg.

Når jeg klikker på søg, ønsker jeg at søge efter _den_ post, der har et
ID-felt, der matcher det, du skrev i edtSoeg.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 21:22

Fra : Hans

Dato : 19-11-05 10:54

"Museumsmedarbejderen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når jeg klikker på søg, ønsker jeg at søge efter _den_ post, der har et
> ID-felt, der matcher det, du skrev i edtSoeg.

Du kan bruge Locate funktionen hvis der kun er en post med ID-felt.

/HK