Hvad koster det at have en hest?
Fra : Familien Juul

Dato : 12-11-05 06:31

Hvad koster det at have en hest?
Vi bor i byen så vi er nødt til at få den opstaldet.
Hvad med dyrlæge, smed, foder.....

Fra : Tina

Dato : 12-11-05 09:07

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad koster det at have en hest?
> Vi bor i byen så vi er nødt til at få den opstaldet.
> Hvad med dyrlæge, smed, foder.....

jeg tror det er meget forskelligt alt efter hvor i landet du bor?

Jeg ville nødigt være hesteejer på sjælland feks.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-11-05 09:14

Tina wrote:
> "Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> jeg tror det er meget forskelligt alt efter hvor i landet du bor?
>
> Jeg ville nødigt være hesteejer på sjælland feks.

Det er kun københavn og nordjsælland der er slemt.

Vordingborg skulle være sammenligneligt med jylland.

Med hensyn til opstaldning, så koster faciliteter også.
Skal der fx. være ridehal?
skov i nærheden?

Skal du bare bruge en boks = besværligt, du passer selv
og skaffer selv foder
Skal de fodre hesten og skaffer foder = nemmere, men dyrer
Skal de også muge samt lukke ind og ud = let, men dyrt.

Hvis det er jeres første hest, så find et sted hvor de
i det mindste fodrer for jer og der er en ind og
udluknings ordning.

I kan godt selv muge, men husk at det tager bare mere
tid. Hvad koster den tid for jer?

JonB

Fra : Kim S

Dato : 12-11-05 10:31

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad koster det at have en hest?
> Vi bor i byen så vi er nødt til at få den opstaldet.
> Hvad med dyrlæge, smed, foder.....
Tjae...Vi har 2 heste på Amager.
Her koster det 1700,- i staldleje pr. hest, uden foder.
Så hvis ikke hesten ofte bliver syg, skal du regne
med at skulle sætte 2500,- af om måneden af til hest.
Stort set det samme som en vuggestueplads

Mvh, Kim

Fra : Tina

Dato : 12-11-05 14:28

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så hvis ikke hesten ofte bliver syg, skal du regne
> med at skulle sætte 2500,- af om måneden af til hest.
> Stort set det samme som en vuggestueplads

Her i det mørke nordjylland kan man finde pladser lige fra 500 om mdr (uden
foder men med halm og hø) til 2000 om mdr med foder osv.

Valset havre har vi lige givet 75 kr for, og fodergullerøder mener jeg vi
giver 50 for.

Smed tja det afhænger jo også af hvem man lige kender, ved at dem ude på
rideskolen giver mange penge for smed, mens de fleste private kender en
eller anden smed og ikke giver ret meget for det.

Oven i skal man så være forberedt på evt dyrlæge besøg som er temmelig dyre,
det nok lige meget hvor i landet man befinder sig.

+ diverse udstyr som jo med tiden bliver slidt, eller en tøjle springer osv.

Alt i alt afhænger det meget af hvor du finder opstaldning osv og til
hvilken pris. Hvad du prioritere i opstaldningen, rideskoler er somregel
temmeligt dyre.

Tina

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 13-11-05 10:26

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad koster det at have en hest?
> Vi bor i byen så vi er nødt til at få den opstaldet.
> Hvad med dyrlæge, smed, foder.....

Jeg giver for en ridehest (Her omkring slagelse):

Opstaldning inkl. halm: 400
Hø: 350
Gulerødder: 56
Foder: 300
Smed: 550
Dyrlæge: 100
Ridehuskort: 100

Ialt: 1856 pr. måned når det er vinter

Der er så de fleste faste udgifter med og også taget højde for vaccination,
ormekur og evt. lidt hjælp til tandraspning. Smeden er dyr, det ved jeg, han
tager 1100 for fire sko, hver 8 uge. For ovenstående beløb skal jeg så selv
muge

Om sommeren bliver det noget billigere, f.eks intet hø, gulerødder, ikke
ridehuskort. Fodring sker kun i overgangene fra og til sommergræs.

Så kommer det uforudsete. F.eks havde min plag kolik en lørdag... = 2500 til
dyrlæge :ó(

Der skal så påregnes udgifter til udstyr og lign. der går i stykker eller
ikke længere passer: Dækken, sadel, trense osv.

Mange hilsener Ann-Rikka

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 12:18

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad koster det at have en hest?
> Vi bor i byen så vi er nødt til at få den opstaldet.
> Hvad med dyrlæge, smed, foder.....

Mit budget:

Hest A (Vallak, 10 år):

Opstaldning: 1200,- incl halm, hø og ridehus pr. måned
950,- Foder pr måned
Ca. 1100,- Smed hver 8. uge
1400,- Livsforsikring årligt

Hest B (Hoppe, 1,5 år):
600,- for opstaldning incl. halm, hø, ud&indlukning.
180,-/200,- Foder pr måned
300,- Smed hver 3 måned
1350,- Livsforsikring årligt

Udover det bruger jeg penge på klipning af den store, dækner til den store,
udstyr, trailerleje, ekstra vitaminer ogmineraler osv osv for cirka 700,- pr
måned...
Dyrlæge (7-9-13!!!!) må komme når der er brug for det. Så må jeg vel banke
på hos bankdamen.
Begge heste er opstaldet nærved Hadsten i jylland.

Alt i Alt:

Hest A : 2817 kr
Hest B : 1013 kr

Plus Div: Ca. 700,-

Hilsen Camilla

Fra : Benjamin

Dato : 18-11-05 10:30

Hvad det koster for mig af have en hest.

Sommeropstaldning : 450.- pr mdr.
Hsteforsikring : ca. 470.-
Ormekur : ca. 80.-
vac : ca. 95.-
Smed : 300.-
IALT : 3250 for 5 mdr. = 650 pr. mdr.

Vinteropstaldning : 500.- pr. mdr. inkl. halm.
Hesteforsikring : ca. 500.-
Ormekur : ca. 80.-
vac : ca 95.-
smed : 300.-
Hø : ca. 500.-
gulerødder : 25 kr. for 25 kg. så ca. 300.-
byg : ca. 250.-
myslimix : ca. 240.-
IALT : 5740.- for 7 mdr. = 820.- pr. mdr.

Opstaldning er i vojens med udendørs ridebane og skov.
Der er boxe og spiltove.
min hest står i spiltov.
En box koster kun 200 kr. mere om mdr. p.g.a. mere halm. dog stadig kun
450.- om sommeren ude.

Knuz Heidi.....

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-11-05 12:06

- og så skal man jo også huske at regne benzinen med i prisen når man skal
køre fra byen hele tiden. Jeg har f.eks. 10 km at køre hver vej. Det er ca.
kr. 10,- pr. tur ud til hesten. Tager jeg tre ture i ugen bliver det på et
år til kr. 1.560,- Altså ikke helt uvæsentligt.

Jeg betaler så ikke rigtigt noget for opstaldning, men har en fast aftale om
at hjælpe til med at sætte hegn, muge ud, fodre i ferier eller andet
forefaldende arbejde, hvis det bliver nødvendigt.

Foderet betaler jeg selvfølgelig for, men her har vi nogle gode aftaler
rundt omkring, samtidig med at min hest ikke skal have for meget "guf" (så
bliver hun for tyk).

Da min hest oven i købet går uden sko, betaler jeg kun for beskæring af
hovene måske to gange i året, så det er også billigt.

Hovedtøj og træktov har jeg selv lavet, så her kan man også spare penge.

Alt i alt _behøver_ det ikke at koste en bondegård at have hest, men det kan
tage en god del af ens tid.

Den dyreste post, synes jeg, er dyrlægen. Til gengæld er vores dyrlæge både
hurtig, dygtig og utroligt flink, så man betaler bare uden at brokke sig.

Trond Øyvind Hermansen
___________________________
Kvistur Ridepiske & Vikingeudstyr
www.oyvind.dk/kvistur

Fra : Anet

Dato : 28-11-05 23:09

Hej Trond

Jeg har kigget ind på din hjemmeside. Det er mange forskellige spændende
ting du laver og det er sat rigtig flot op på din hjemmeside. Meget
professionelt må jeg sige.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-12-05 21:15

Hejsa.

Tak for al rosen. Nu er jeg jo også næsten færdiguddannet
grafiker/webdesigner, såeh... det er nok derfor. Man prøver jo sit bedste, i
hvert fald.

Trond Øyvind Hermansen
www.oyvind.dk