erfaringer med regenon retard?
Fra : Sidsel

Dato : 11-11-05 15:10

jeg ville høre om der var nogen herinde der havde erfaringer med regenon
retard? (og i såfald - hvilke?)

mvh

- sidsel

Fra : Tina

Dato : 12-11-05 09:12

"Sidsel" <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> skrev i en meddelelse
> jeg ville høre om der var nogen herinde der havde erfaringer med regenon
> retard? (og i såfald - hvilke?)
>
> mvh
>
> - sidsel

Kun gode erfaringer men det nok ikke så smart at spørge i denne NG da du vil
blive høvlet ned om sunde
kostvaner osv
De virker hvis du samtid ligger din kost om.

Fra : Sidsel

Dato : 12-11-05 16:30

Tina wrote:
> Kun gode erfaringer men det nok ikke så smart at spørge i denne NG da du vil
> blive høvlet ned om sunde
> kostvaner osv
> De virker hvis du samtid ligger din kost om.

Kosten er ved at blive lagt om, men hvorfor er det sådan et tabu at tage
lægemidler i samspil med sin læge? Jeg skal til kontrol hver 14. dag og
til hverdag er jeg sammen med min kæreste som er uddannet Samarit.

Men hvis du har nogle erfaringer, vil du så ikke skrive til mig privat
da jeg gerne vil høre lidt mere, husk at fjerne REMOVE i min e-mail
adresse. :)

- Sidsel

Fra : Tina

Dato : 13-11-05 08:15

> [...]
> jeg gerne vil høre lidt mere, husk at fjerne REMOVE i min e-mail adresse.

Hej Sidsel

Der er vist ikke så meget at fortælle andet end at de virker på den måde at
de fjerner sulten oppe i hjernen. Jeg blev rimeligt meget påvirket af dem,
men derfor kan de jo sagtens have en anden virkning på dig.
Jeg blev meget glad/opstemt i starten og blev senere meget ked uden grund
trist og træls. Jeg havde problemer med at sove, hvilket jeg absolut ellers
aldrig har.

Jeg syntes måske det er lidt overdrevet at tage nogle så stærke piller for
"kun" 10 kg, men det er jo dig og din læge der skal afgøre det. Min læge
havde simpelthen nægtet at udskrive dem medmindre der virkelig var fare for
følgesygdomme altså meget stor fedme.

Jeg tror man skal overveje fordele/bivirkninger inden man springer ud i så
stærke piller.

Men husk hvis du spiser som du gør nu vil du ikke tabe dig, du skal lave
ændringer i din kost. Man taber sig ikke bare ved at spise pillerne

Held og lykke hvis du springer ud i det.
Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-11-05 11:16

Sidsel skrev den 11-11-2005 15:09:
> jeg ville høre om der var nogen herinde der havde erfaringer med regenon
> retard? (og i såfald - hvilke?)

http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/regenonretard.htm

behøvedes man at sige, at det er ikke noget man skal lege med uden
lægekonsultation.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Sidsel

Dato : 12-11-05 16:28

Carsten Riis wrote:
<snip>

Jeg er under lægebehandling og er igang med kostomlægning. Jeg spiser nu
sundt og regelmæssigt, men har brug for noget til at støtte mig under
selve vægttabet da jeg ellers opgiver.

Da jeg skrev og spurgte efter erfaringer, var det ikke negative eller
belærende kommentarer jeg var på jagt efter. Jeg har læst Netdoktor
igennem og kender de risikoer der findes ved at tage Regenon Retard.

- Sidsel

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-11-05 17:00

Sidsel skrev den 12-11-2005 16:27:
> [...]
>
> Jeg er under lægebehandling og er igang med kostomlægning. Jeg spiser nu
> sundt og regelmæssigt, men har brug for noget til at støtte mig under

Og så vil du støtte dig til piller, som anbefales kun at bruge i en kort
periode?

Jeg tror, at du har brug en støtte af en helt anden karakter end hvad
der kan komme fra et pilleglas.

Du må hellere gå igang med at konstruere en dagligdag som er lavet at
understøtte vægttab og i sidste gør at du holder overvægten fra din krop.

> Da jeg skrev og spurgte efter erfaringer, var det ikke negative eller
> belærende kommentarer jeg var på jagt efter. Jeg har læst Netdoktor
> igennem og kender de risikoer der findes ved at tage Regenon Retard.

Så fortæl hvad det er for erfaringer du søger efter, samt hvad du ved i
forvejen, så er det meget meget nemmere at komme med kommentarer du kan
bruge til noget.

Dit spørgsmål er alt for bredt til, at give konstruktivt svar. bare
fordi personX kun giver udtryk for "jeg har gode erfaringer", så er det
altså ikke det samme som at du vil opnå det samme. Og du får intet at
vide om hvad personen ellers har lavet.

Fra : Sidsel

Dato : 12-11-05 19:52

Carsten Riis wrote:
> Og så vil du støtte dig til piller, som anbefales kun at bruge i en kort
> periode?

Ja, det vil jeg. Jeg skal smide omkring 10-12 kilo og det mener jeg er
rimeligt at kunne opnå indenfor den periode som jeg må bruge Regenon i.

> Jeg tror, at du har brug en støtte af en helt anden karakter end hvad
> der kan komme fra et pilleglas.

Det har jeg muligvis, men jeg skal starte et sted, og jeg vælger at
starte med min vægt og derefter gå videre til de andre ting.

> Så fortæl hvad det er for erfaringer du søger efter, samt hvad du ved i
> forvejen, så er det meget meget nemmere at komme med kommentarer du kan
> bruge til noget.

Jeg ledte efter positive erfaringer og ikke skræmmebilleder eller
løftede pegefingre.

> [...]
> fordi personX kun giver udtryk for "jeg har gode erfaringer", så er det
> altså ikke det samme som at du vil opnå det samme. Og du får intet at

Jeg har selv lagt mine kostvaner om, jeg er begyndt at motionere og skal
begynde i en eller anden form for terapi. Pillerne er en hjælpende hånd
for mig lige såvel som gastric bypass/herbalife/therma power er det for
andre folk.

Jeg ved at piller virker, for et par år siden skulle jeg smide 25 kg og
var på en lægekontrolleret diæt med Letigen (uden bivirkninger!). Jeg
fik dog ikke bearbejdet alt det som gjorde at jeg sommetider spiser helt
forkerte ting. Forskellen er at denne her gang har jeg en som støtter
mig og ikke løb skrigende væk da jeg fortalte om hvorfor jeg spiser som
jeg gør.

Pillerne hjælper med at fjerne overvægten, den mentale baggage må komme
samtidig med og det kan den ikke hvis det eneste jeg tænker på er mad.
(Og man må antage at min læge ikke ville give mig pillerne hvis hun ikke
mente at jeg var seriøs omkring det.)

Derudover skal det siges at jeg er 25, ved godt helbred. Vejer på
nuværende tidspunkt omkring 82 kg, er 165 cm høj og har dermed en BMI
over 30. Jeg har sat mig det mål at min vægt skal ned på 70 kg inden
April 2006, men forventer at med Regenon ryger der mere end 2 kg per måned.

Som sagt, jeg forstår ikke at piller er sådan et tabu så længe jeg er
klar over at der er andet der skal bearbejdes.

- Sidsel

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-11-05 23:51

Sidsel skrev den 12-11-2005 19:52:

> Ja, det vil jeg. Jeg skal smide omkring 10-12 kilo og det mener jeg er
> rimeligt at kunne opnå indenfor den periode som jeg må bruge Regenon i.

Det kan du også uden brug af piller.

Alene dine ændrede kost- og motionsvaner giver dig resultatet.

> [...]
> starte med min vægt og derefter gå videre til de andre ting.

> Jeg ledte efter positive erfaringer og ikke skræmmebilleder eller

Det er en meget farlig metode at træffe sine valg ud fra, når man kun
vil søge efter positive erfaringer.

Når man vil samle erfaringer, så må man tage dem som er og ikke sortere
i dem fra som ikke passer ind i det forståelsesunivers man opholder sig i.

Det jeg forsøgte var sandelig ikke at give dig en løftet pegefinger, men
alene noget neutral information.

At du tager neutral information som en løftet pegefinger....sorry
sidsel. Come out and taste reality.

> [...]
> begynde i en eller anden form for terapi. Pillerne er en hjælpende hånd
> for mig lige såvel som gastric bypass/herbalife/therma power er det for

Så bagefter ved du ikke om det kostvanerne, motionsvanerne, terapien
eller pillerne der har givet dig den hjælpende hånd.

> [...]
> forkerte ting. Forskellen er at denne her gang har jeg en som støtter
> mig og ikke løb skrigende væk da jeg fortalte om hvorfor jeg spiser som

Virker pillerne? Hvorfor har du så taget 10-12 kilo på?

> [...]
> samtidig med og det kan den ikke hvis det eneste jeg tænker på er mad.
> (Og man må antage at min læge ikke ville give mig pillerne hvis hun ikke

Hvorfor så ikke bare tage de piller, når nu lægen har udskrevet recepten.

> [...]
> over 30. Jeg har sat mig det mål at min vægt skal ned på 70 kg inden
> April 2006, men forventer at med Regenon ryger der mere end 2 kg per måned.

Og uden regenon kan du sagtens også opnå et vægttab på 2 kilo pr. mdr.

> Som sagt, jeg forstår ikke at piller er sådan et tabu så længe jeg er
> klar over at der er andet der skal bearbejdes.

Piller/medicin er ikke et tabu. For dem som skal have piller/medicin
tja det afgør lægen. Når lægen har udskrevet recepten fordi man har bedt
om det....hvorfor så søge mere information. Den gule lap kan jo bare
indløses på apoteket.

Det jeg stiller spørgsmålstegn ved er den ret selektive information du
ønsker, samt din motivation for pille-metoden.
Såvidt jeg kan forstå, så har du allerede recepten fra lægen...og hvis
du nu er så hooked på piller....så indløs recepten på apoteket og
slugeriet kan starte.

Fordi du med piller ikke får et varigt resultat. Det er ren og skær
symptombehandling.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-11-05 17:22

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

Hej,

> Det kan du også uden brug af piller.

Hvad skal Sidsel bruge dette til, når nu det ikke er det hun spørger om - og
heller ikke er det valg hun har truffet.

Hun har valgt at kombinere kostomlægning og terapi med brug af piller,
ordineret af hendes læge.

> Alene dine ændrede kost- og motionsvaner giver dig resultatet.

Det er ikke sikkert at Sidsel føler, at hun kan stå det uden ekstra hjælp,
og hvem er andre at dømme - jeg ville ikke gøre det, da jeg selv har sloges
med overvægt det meste af mit liv. Hvis det var så "nemt" med ændrede kost-
og motionsvaner, så ville så mange ikke være overvægtige.

> [...]
> alene noget neutral information.
>
> At du tager neutral information som en løftet pegefinger....sorry sidsel.

Sidsel spurgte efter erfaringer med Regenon Retard - jeg ser ikke, at du har
skrevet noget om dette.

Har du erfaringer hermed?

> Så bagefter ved du ikke om det kostvanerne, motionsvanerne, terapien eller
> pillerne der har givet dig den hjælpende hånd.

Eller kombinationen.

Hvad der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for den anden. Måske
er denne kombination helt rigtig for Sidsel.

> Virker pillerne? Hvorfor har du så taget 10-12 kilo på?

Hvor læser du, at Sidsel har taget pillerne i den periode, hvor hun
oprindeligt tog disse kilo på?

> Hvorfor så ikke bare tage de piller, når nu lægen har udskrevet recepten.

Hvad får dig til at tro, at hun ikke allerede tager pillerne?

Hun spørger bare til om andre har erfaringer med dem.

> Og uden regenon kan du sagtens også opnå et vægttab på 2 kilo pr. mdr.

Alle kan dette - men der er en masse som ikke gør det - hvis de har brug for
ekstra hjælp, hvad er der så galt i det?

> Piller/medicin er ikke et tabu. For dem som skal have piller/medicin
> tja det afgør lægen.

Sidsel har fået dem gennem lægen - det har hun skrevet.

> Når lægen har udskrevet recepten fordi man har bedt om det....hvorfor så
> søge mere information. Den gule lap kan jo bare indløses på apoteket.

Måske fordi det er rart at "snakke med ligesindede" om de virkninger man
oplever osv.

Det er en meget naturlig ting for mennesker.

Det er derfor så mange melder sig ind i Vægtkonsulenterne/VægtVogterne osv.

Så føler de sig som en del af et fællesskab og kan udveksle erfaringer -
Sidsel spørger efter erfaringer.

> Såvidt jeg kan forstå, så har du allerede recepten fra lægen...og hvis du
> nu er så hooked på piller....så indløs recepten på apoteket og slugeriet
> kan starte.

Hvorfor så "fordømmende" i din tone? - Sidsels læge bakker det op, og Sidsel
mener det kan bruges for hende, det kan da ikke være helt galt.

> Fordi du med piller ikke får et varigt resultat. Det er ren og skær
> symptombehandling.

Det kan være hensigtsmæssigt at behandle symptomerne, mens man også
behandler sygdommen - og det lyder da til at Sidsel har forstået dette og
vil se på helheden.

Hvad er der så galt i at få ekstra hjælp i form af f.eks. piller i en
overgangsfase?

Til Sidsel - jeg har ingen erfaringer med Reganon Retard, men jeg har engang
for temmelig mange år siden prøvet Letigen, og det hjalp mig dengang - dog
manglede jeg at se nærmere på "hvorfor", hvilket sikkert er årsagen til at
jeg tog på igen. Men vægttabet, det hjalp de med. Jeg kunne dog ikke tage
dem som det var anbefalet, for jeg syntes, at bivirkningerne derved blev for
ubehagelige - så i stedet for 3 om dagen, tog jeg max 2 f.eks. Sådan er man
så forskellige.

Hvis det hjælper dig, og du derved kommer nærmere dit mål, så kan jeg ikke
se, hvorfor du ikke skulle tage disse piller. Du lyder fornuftig nok, og
hvis du også fokuserer på de andre aspekter, som du selv nævner - så
optimerer du jo blot indsatsen og dermed chancerne for succes

PøjPøj med projektet.

mange hilsner

Fra : Tina

Dato : 13-11-05 19:27

> [...]
> hvis du også fokuserer på de andre aspekter, som du selv nævner - så
> optimerer du jo blot indsatsen og dermed chancerne for succes

Hov vil da lige tilføje at når man deler letigen pillen midt over, det kan
du altså også med regenon, hvis du syntes de er for stærke, du åbner blot
kapslerne og hælder noget af det ud og lukker kapslerne igen

Med venlig hilsen
Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-11-05 19:33

nusle nuslesen skrev den 13-11-2005 17:22:
> [...]
> med overvægt det meste af mit liv. Hvis det var så "nemt" med ændrede kost-
> og motionsvaner, så ville så mange ikke være overvægtige.

Enig.

Jeg har sandelig heller aldrig påstået, at det var nemt med ændrede
kost- og motionsvaner.
Både du og jeg ved, at jeg sandelig også har et par kilo for meget.

> Sidsel spurgte efter erfaringer med Regenon Retard - jeg ser ikke, at du har
> skrevet noget om dette.
>
> Har du erfaringer hermed?

Hvad er forskellen mellem information og erfaring? Særlig neutral og
lødig information. Brugererfaringer er subjektiv information og kan
være en god kilde, men er en underlødig, da den kun svært kan overføres
til sig selv.
Du er jo selv inde på, at hvad der virker for den ene så er det ikke
ensbetydende med at det virker for en anden.

Derudover er der ikke nogen lov som forbyder at give neutral information
på et "er der nogen som har erfaring"-spørgsmål.

Sidsel gav ikke særlig meget information i sit indledende indlæg om hvad
hun ved i forvejen, samt at hun allerede har talt med lægen om hvilken
styrke hun skal indtage.

> Eller kombinationen.
>
> Hvad der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for den anden. Måske
> er denne kombination helt rigtig for Sidsel.

Ja, men hun har fået noget medicin ordineret af lægen. Så
kombinations-diskussionen/overvejelsen har hun vel taget med lægen.

Jeg har intet imod, at man tager medicin og kombinerer det med andet.
Det må folk sørme selv om. Der hvor jeg kommer til tastaturet er,
når man er - i mangel af bedre ord - enfoldig i sin informationssøgning,
at man kun vil høre om gode erfaringer.

> Hvor læser du, at Sidsel har taget pillerne i den periode, hvor hun
> oprindeligt tog disse kilo på?

> Hvad får dig til at tro, at hun ikke allerede tager pillerne?

".... men har brug for noget at støtte mig til....."

Det lyder temmelig.... jeg gør det ikke endnu men snart

> Hun spørger bare til om andre har erfaringer med dem.

> Alle kan dette - men der er en masse som ikke gør det - hvis de har brug for
> ekstra hjælp, hvad er der så galt i det?

Intet!

Folk må søge al den hjælp de vil.

Men hvis man søger efter "rygklapperi" (jeg søger kun positive
erfaringer), så er nyhedsgrupperne nok ikke det sted man bør søge det.

> Sidsel har fået dem gennem lægen - det har hun skrevet.

Ikke i sit første indlæg!

> [...]
>
> Så føler de sig som en del af et fællesskab og kan udveksle erfaringer -

Nej, hun søger efter positive erfaringer

På jævnt dansk: Hun vil kun høre succeshistorier.

Hvem siger, at hun bliver en del af disse succeshistorier? (og ja, jeg
ved det: der er heller ikke nogen som siger at hun ikke bliver det).
Når hun er en del af succeshistorierne, hvordan kan man vide om det er
medicinen, kosten, motionen eller terapien der har virket?

> Hvorfor så "fordømmende" i din tone?

Hvorfor er du/sidsel så fordømmende over, at man er kritisk overfor
ensidig informationssøgning?

> - Sidsels læge bakker det op, og Sidsel
> mener det kan bruges for hende, det kan da ikke være helt galt.

Jep, lægen bakker det op. Hvis man søger mere information så gør man
det da for at for at informationen skal kunne gøre en forskel.

"positive erfaringer" ændrer ikke noget ved beslutningen om, at man har
aftalt med lægen, at man indtager pillerne.

> Det kan være hensigtsmæssigt at behandle symptomerne, mens man også
> behandler sygdommen - og det lyder da til at Sidsel har forstået dette og
> vil se på helheden.

vil hun det, når hun er så dogmatisk i sin videre informationssøgning

> Hvad er der så galt i at få ekstra hjælp i form af f.eks. piller i en
> overgangsfase?

Der er intet galt med piller.

> [...]
> hvis du også fokuserer på de andre aspekter, som du selv nævner - så
> optimerer du jo blot indsatsen og dermed chancerne for succes

Hun skal ikke ændre på den mængde af piller som lægen har ordineret!

Det du laver her (forslår, at hun kan ændre dosis) er nok det mest
underlødige overhovedet. Du kender INTET til lægens ordinering og
hvorfor den lyder på det den lyder.
Ændring af dosis bør kun foregå i samarbejde med lægen. Samarbejdet
kan snildt bare være en opringing om, at man ændrer dosis eller noget i
den stil.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 14-11-05 20:44

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

Hej,

> Hvad er forskellen mellem information og erfaring? Særlig neutral og
> lødig information.

Der var ikke noget i vejen med dit link. Men hvad fik dig til at forudsætte,
at Sidsel ville tage et receptpligtigt middel uden lægelig indblanding?

> [...]
> Du er jo selv inde på, at hvad der virker for den ene så er det ikke
> ensbetydende med at det virker for en anden.

Det ændrer ikke ved, at det er såre menneskeligt at søge dette.

> Derudover er der ikke nogen lov som forbyder at give neutral information
> på et "er der nogen som har erfaring"-spørgsmål.

Nej, men dine sidste to indlæg har intet med neutral information at gøre.

> Sidsel gav ikke særlig meget information i sit indledende indlæg om hvad
> hun ved i forvejen, samt at hun allerede har talt med lægen om hvilken
> styrke hun skal indtage.

Nej, men det kom på banen meget hurtigt - og inden du skrev det indlæg jeg
svarede på.

> Ja, men hun har fået noget medicin ordineret af lægen. Så
> kombinations-diskussionen/overvejelsen har hun vel taget med lægen.

Der er forskel på at tale med lægen, og så at ønske at tale med "andre der
har prøvet eller prøver det samme".

Det ene kan ikke erstatte det andet.

> Jeg har intet imod, at man tager medicin og kombinerer det med andet.

Hvorfor skriver du så:
"Virker pillerne? Hvorfor har du så taget 10-12 kilo på?"
og
"Såvidt jeg kan forstå, så har du allerede recepten fra lægen...og hvis
du nu er så hooked på piller....så indløs recepten på apoteket og
slugeriet kan starte."

Ærlig talt - det virker ikke synderligt konstruktivt.

Måske mente Sidsel blot det hun skrev først:
"Da jeg skrev og spurgte efter erfaringer, var det ikke negative eller
belærende kommentarer jeg var på jagt efter"

Det synes jeg er meget reelt - de færreste bryder sig om "negative eller
belærende kommentarer".

> ".... men har brug for noget at støtte mig til....."
>
> Det lyder temmelig.... jeg gør det ikke endnu men snart

Så opfatter vi det forskelligt.

Citat:
"Jeg er under lægebehandling og er igang med kostomlægning. Jeg spiser
nu sundt og regelmæssigt, men har brug for noget til at støtte mig under
selve vægttabet da jeg ellers opgiver."

Jeg læser det som om, at hun er igang pga. "Jeg er under...."

> Men hvis man søger efter "rygklapperi" (jeg søger kun positive
> erfaringer), så er nyhedsgrupperne nok ikke det sted man bør søge det.

Hvorfor ikke?

Her kan man vel søge hvad-som-helst, inkl. rygklappere - men hvorfor skulle
mennesker med erfaringer med Regenon Retard nødvendigvis være rygklappere?

> Ikke i sit første indlæg!

Nej, og der var heller ikke noget galt i at du sendte hende linket.

At hun er i kontakt med lægen omkring dette kom dog hurtigt på banen, og
inden du skrev det indlæg jeg svarede på.

> Nej, hun søger efter positive erfaringer

Ja, det er da befordrende med positive erfaringer - det er bedre at høre om,
hvad man "kan" gøre - fremfor hvad man "ikke skal" gøre.

> På jævnt dansk: Hun vil kun høre succeshistorier.

Det er så din udlægning.

> [...]
> Når hun er en del af succeshistorierne, hvordan kan man vide om det er
> medicinen, kosten, motionen eller terapien der har virket?

Hvis man vil lære noget, så spørger man dem det er lykkedes for - hvad har
de gjort, der virkede for dem. Derefter kan man så trækker det ud, som man
mener, man kan bruge - man spørger ikke efter hvad der ikke virker. Det er
ulogisk.

> Hvorfor er du/sidsel så fordømmende over, at man er kritisk overfor
> ensidig informationssøgning?

Hvad har jeg skrevet, som kan opfattes som om jeg er fordømmende overfor en
kritisk holdning til ensidig informationssøgning?

> Jep, lægen bakker det op. Hvis man søger mere information så gør man
> det da for at for at informationen skal kunne gøre en forskel.

Det er ikke sikkert.

> "positive erfaringer" ændrer ikke noget ved beslutningen om, at man har
> aftalt med lægen, at man indtager pillerne.

Nej, men det giver måske inspiration til hvordan man selv vil gøre.

> vil hun det, når hun er så dogmatisk i sin videre informationssøgning

Det lyder sådan:
"er igang med kostomlægning. Jeg spiser nu
sundt og regelmæssigt"

> Hun skal ikke ændre på den mængde af piller som lægen har ordineret!

Det har jeg heller ikke skrevet - jeg skrev, hvad jeg gjorde - med et andet
præparat.

> Det du laver her (forslår, at hun kan ændre dosis) er nok det mest
> underlødige overhovedet.

Hvor læser du, at jeg foreslår det?

Du overfortolker en del her.

> Du kender INTET til lægens ordinering og hvorfor den lyder på det den
> lyder.

Nej.

> Ændring af dosis bør kun foregå i samarbejde med lægen. Samarbejdet kan
> snildt bare være en opringing om, at man ændrer dosis eller noget i den
> stil.

Det kan sagtens være - det ændrer ikke ved, at den medfølgende indlægsseddel
i Letigen anbefalede en dagsdosis på 3 tabletter, og jeg tog kun to - dette
var forøvrigt i samråd med min læge, der mente det var fuldt ud
tilfredsstillende, at jeg benyttede en mindre dagsdosis.

Hvorfor forudsætter du, at man ikke involverer sin læge?

mange hilsner

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-05 01:45

nusle nuslesen skrev den 14-11-2005 20:43:
> [...]
>

> Det ændrer ikke ved, at det er såre menneskeligt at søge dette.

> Nej, men dine sidste to indlæg har intet med neutral information at gøre.

Nej, det har noget at gøre med Sidsels utrolig enfoldige
informationssøgning at gøre.

Det ville jeg også gøre hvis det drejede sig om krystalhealing, DDV,
jordstråler eller DrPhil.

Det har intet gøre med pillerne!

> Nej, men det kom på banen meget hurtigt - og inden du skrev det indlæg jeg
> svarede på.

Ja det gjorde hendes informationssøgning heller ikke. Det er den jeg
reagerer på.

> Der er forskel på at tale med lægen, og så at ønske at tale med "andre der
> har prøvet eller prøver det samme".
>
> Det ene kan ikke erstatte det andet.

Igen: Sidsel søger efter positive erfaringer. Intet andet.

Det er og bliver en meget enfoldig måde at søge informationer på.

> Hvorfor skriver du så:
> "Virker pillerne? Hvorfor har du så taget 10-12 kilo på?"

Det gør jeg fordi jeg vil gøre Sidsel opmærksom på, at det nok ikke var
pillerne som gjorde hende 25 kilo lettere, men de andre tiltag hun gjorde.

Kontekst kære Nusle, kontekst.

> [...]

> slugeriet kan starte."
>
> Ærlig talt - det virker ikke synderligt konstruktivt.

Tilgengæld ærlig!

> [...]
> belærende kommentarer jeg var på jagt efter"
>
> Det synes jeg er meget reelt - de færreste bryder sig om "negative eller

Tilgengæld bør man trække følehornene til sig, når man finder ud af, at
ens spørgsmål ikke var særlig præcist formuleret.

Bemærk lige, at i samme øjeblik, at Sidsel nævnte, at hun havde nævnt
det med recepten og at hun er igang med noget kost- og motionomlægning.
Så drejede mit indlæg slet ikke om metoden, men alene tankegangen bag.

Eller for at udtrykke det i et mere hipp-udtrykt: Hvorfor?
Hvis det er fordi man tror det hjælper, så vil jeg nu tillade mig at
spørge hvorfor er det pillerne det hjælper med selve vægttabet
(støtten), hvorfor ikke kostændringen, motionsvanerne, terapien?
PÅ jævnt dansk: Hvilken ekstra dimension af vægttabet kan man få via
pillerne som man ikke kan få via kost, motion og terapi?

Og den sidste twist: Hvorfor så kun søge positive erfaringer? (det er
jo det Sidsel reelt vil)

> [...]
> selve vægttabet da jeg ellers opgiver."
>
> Jeg læser det som om, at hun er igang pga. "Jeg er under...."

tja, 90% af en sætnings budskab ligger efter men'et.
Lidt ligesom konen som siger til manden:
"""" skat jeg elsker dig, men gider du ikke støvsuge """"
(konen vil reelt ikke fortælle, at hun elsker manden. Tilgengæld vil
konen gerne have at der bliver støvsuget i boligen)

Vi ved ikke hvad lægebehandling går ude på. Det kan være så mange andre
årsager til at man er under lægebehandling.

> Hvorfor ikke?
>
> Her kan man vel søge hvad-som-helst, inkl. rygklappere - men hvorfor skulle
> mennesker med erfaringer med Regenon Retard nødvendigvis være rygklappere?

Ja, selvfølgelig kan man søge efter rygklappere. Kein problem i det.

Men den lettere fornærmede reaktion på en neutral information. Sorry,
det viser for mig, at man er ude på et sidespor. Selv når man er under
lægebehandling.
(noget i retning af, at man til lægen siger en ting og overfor andre
siger noget andet for at opnå en receptudskrivning fra lægen...... og
nej, jeg siger ikke at Sidsel har ført lægen bag lyset....alene
motivationen for at man ikke nævner hele sin motivation....det bør man
tage at tænke lidt over.

> Nej, og der var heller ikke noget galt i at du sendte hende linket.
>
> At hun er i kontakt med lægen omkring dette kom dog hurtigt på banen, og
> inden du skrev det indlæg jeg svarede på.

Hvor ser du, at jeg ikke anbefaler lægebesøg? Hvor ser du, at jeg
anbefaler hende om at hun ikke skal konsultere sin læge?

Det du ser er, at hun skal tænke sig om i det videre forløb? Og endda
mere end kun at søge positive erfaringer.

Hvorfor reagere voldsomt på, at man gør opmærksom på at folk er ude på
et sidespor omkring deres informationssøgning?

> Ja, det er da befordrende med positive erfaringer - det er bedre at høre om,
> hvad man "kan" gøre - fremfor hvad man "ikke skal" gøre.

Hvad hun kan gøre, bør hun helt og aldeles aftale med lægen. I en
erfar-gruppe har man tendenser til at bekræfte hinanden i at gøre ting
som ikke kan bruges udenfor erfar-gruppens forum. Lidt ligesom
DDV-universet.... Såfremt du nogensinde har været til et DDVmøde, så
kender du til den lettere religiøse måde DDVkonceptet er bygget op.

> Det er så din udlægning.

Kun ud fra hvad hun skriver.

> [...]
> mener, man kan bruge - man spørger ikke efter hvad der ikke virker. Det er

Tja, var det ikke opfinderen af glødepæren som var glad for sine 2000
fejlforsøg i forbindelsen med opfindelsen af glødepæren?

> Hvad har jeg skrevet, som kan opfattes som om jeg er fordømmende overfor en
> kritisk holdning til ensidig informationssøgning?

Se lige dit indlæg en gang til.

> Det er ikke sikkert.

Hvad er så formålet med informationen? Hvis ikke informationen skal
gøre en forskel? Hvad er så formålet med den?

Lidt ligesom forældres diskussion med barnet om ungen skal have slik fra
supermarkedet en onsdag aften eller ej. Hvorfor indgå dialogen, når
forælderen alligevel har besluttet, at ungen ikke skal have slik
onsdagaften?
Dialog/Information er godt..... Såfremt det fører til en forskel!

Eller hvad med fyringsrunder.....Hvorfor forhandle omkring x antal
menneskers fyring, når beslutningen er truffet. Hvad skulle formålet
være med en forhandlingsrunde, når beslutningen er truffe.

På samme måde her: Sidsel har på forhånd besluttet, at hun kun vil høre
positive historier omkring medikamentets fortræffeligheder.
Hvad skulle det være for positive historier andet end "jaaaa, det
virkede for mig". Der er jo ikke så meget andet at fortælle.
Medmindre man går ind i en dosis-debat....og det vil jo være dumt at
gøre uden lægens samtykke. Såfremt man ikke selv kan tænke så langt,
så bør man nok ikke bruge en erfa-gruppe som informationsgrundlag.

En *_ærlig_* og uden skjulte agenda samtale med lægen eller fx her på
nyhedsgrupperne kan gøre det samme "trick".

> Nej, men det giver måske inspiration til hvordan man selv vil gøre.

Hvilken man bruger sin læge til! Og netop ikke subjektive historier!

Særlig ved sådan noget medicin som der er tale om her!

> Det lyder sådan:
> "er igang med kostomlægning. Jeg spiser nu
> sundt og regelmæssigt"

Og det er så der jeg spørger: Hvad er det så pillerne kan give som
ikke kost, motion - som du glemmer/overser - og terapien ikke kan give.

Svaret var noget omkring støtte.

Hvad er det for en slags støtte? Og hvordan kan hun bagefter vide om
det var piller, kost, motion eller terapi som gav støtten?

> Det har jeg heller ikke skrevet - jeg skrev, hvad jeg gjorde - med et andet
> præparat.

Hvorfor skrev du det så, hvis det ikke var et underforstået forslag
omkring det præparat som hun havde gang i?

> Hvor læser du, at jeg foreslår det?

Alene det at du nævner muligheden! Du skriver ikke noget med _skal_,
men noget i retning "det _kan_ være det hjælper dig, da det jo hjalp mig".

> Du overfortolker en del her.

Nej jeg gør ej. Du skriver om din erfaring med at ændre dosis og
siger noget i retning at at hvis det vil hjælpe hende, så ser du ingen
problemer i det.

Du går in(direkte) mod lægens anbefaling.

> Nej.

Netop! Derfor bør man i hele taget lade være med at gå ind i
diskussionen om dosis eller piske en stemning op.

Som jeg vist har skrevet et par gange: jeg er trekvart med hvilken
metode man bruger. Såfremt den virker så virker den.
Der hvor jeg kommer til tastaturet er, når man er ensidig i sin
informationssøgning omkring sit metodevalg (her: piller). Og der hvor
jeg undrer mig meget er, når man allerede har truffet beslutningen og
"bare" søger bekræftelse af sin beslutning og kun bekræftelse.
Og ud fra det Sidsel har skrevet, så kan - ej heller du - være i tvivl
om at det er det Sidsel gør!

Risikoen ved at skrive noget i nyhedsgrupperne - altså risiko at man
ikek får det svar man vil have - er jo, at der sidder nogen som har et
helt andet perspektive på tingene end det man selv har.
Det kan naturligvis virke meget -----------uuuuuuuuuhhhhhhhhh han er
godt nok en slem ham der ---------- Tilgengæld kan det jo være, at
der er noget om det "ham der" skriver, som lægen eller ens potentielle
erfa-gruppe ikke har lagt mærke til.
Den ret negative reaktion tyder på - og nej jeg ved et jo ikke da jeg
ikke kan kravle rundt i Sidsels hoved - at det kunne tyde på, at der er
noget hun ikke selv havde tænkt over.

> [...]
> tilfredsstillende, at jeg benyttede en mindre dagsdosis.
>
> Hvorfor forudsætter du, at man ikke involverer sin læge?

Du nævner intet med, at hun bør konsultere sin læge i omkring ændring af
dosis. Du nævner kun, at du har ændret dosis og du undlader (måske
ubevidst) at det skete i samråd med din læge.

Det er det farlige ved subjektive historier. Netop at man undlader
en vigtig detalje. lægens samtykke er - syntes jeg - en meget vigtig
detalje!!!!!!!!! (og ja, der er de udråbstegn som der skal være).

Fra : Sidsel

Dato : 15-11-05 02:59

Carsten Riis wrote:
<snip en masse ligegyldigt>

Carsten jeg beklager at du nu har måtte spilde så meget af din tid med
at besvare et simpelt og legitimt spørgsmål.
Jeg behøver på ingen måde at udpensle min livshistorie for at berettige
mit spørgsmål, ej heller hvorfor jeg benytter mig af medikamenter.

Til alle I andre,
tak for nyttige svar og tak til de af jer som ikke er faret i flint over
mit simple spørgsmål. Jeg skal begynde til noget terapi i starten af
december for at få bugt med de tanker som nu engang gør at jeg ikke kan
holde min vægt nede naturligt.
Jeg har nu været på Regenon i 4 dage og har ikke oplevet bivirkninger,
men har selvfølgelig en aftale med min læge om en vejning og
blodtryksmåling. (Min læge har desuden tilbudt en mulighed for
kostvejledning som jeg overvejer at tage imod.)

- Sidsel

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-05 22:11

Sidsel skrev den 15-11-2005 02:59:
> Carsten Riis wrote:
> <snip en masse ligegyldigt>

Hvis det er så ligegyldig.... hvorfor så tage sådan på vej over det?

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-11-05 13:21

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Fordi du med piller ikke får et varigt resultat. Det er ren og skær
> symptombehandling.

Det er ganske simpelt ikke rigtigt! For at få godkendt et lægemiddel skal
man dokumentere dets effekt, og det er naturligvis også sket med Regenon -
at der så er nogle bagvedliggende årsager til overvægten, som Regenon ikke
kan afhjælpe, det ændrer ikke ved, at Regenon rent faktisk får folk til at
tabe sig mere, end hvis de ikke tog dem.

Man er nød til at erkende, at nogle har behov for en hjælpende hånd - og
personligt synes jeg faktisk, at det er lidt ærgeligt, at så mange er
medicinforskrækkede, for det kunne rent faktisk hjælpe - specielt når det
sker under lægelig vejledning.

Det er dødsens farligt at være overvægtig, og hvis det kan reducere
overvægten, så er det acceptabelt med nogle bivirkninger - det er også
rationalet bagved godkendelsesprocedurerne for lægemidler.

Endelig skal man ikke overvurdere medicins farlighed (ej heller undervurdere
den), medicin der er godkendt er i næsten alle tilfælde ganske
velkarakteriseret mht. til bivirkninger kontra virkninger.

Iøvrigt vil jeg give dig ret i, at det er uheldigt, hvis folk kun er
interesserede i at høre positive erfaringer om en hvilken som helst
behandling/slankekur - det er umådeligt vigtigt med objektiv information og
den får man kune ved at lytte til ALLE de inputs man får, hvad man så selv
gør med informationen bagefter, det er sådan set op til én selv.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-11-05 22:48

Mikkel Gybel Jensen skrev den 18-11-2005 13:21:

> "Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Det er ganske simpelt ikke rigtigt!

Jo det er! Hvis du kun tager pillerne og derved opnår et vægttab.
Jamen det er da fint. Man har fjernet/reduceret symptomet: overvægt.
Når man så holder op med at tage pillerne og ikke har gjort noget ved
årsagen til overvægten. Så er det skam slut med vægttabet.

Derfor brugte jeg udtrykket: varigt vægttab!

Jeg er skam alt for godt klar over, at man kan tabe sig med piller.
Derom hersker ingen tvivl.
Lidt ligesom hovedpinen forsvinder, når man spiser hovedpinepiller.

Det er den varige effekt af piller (her: regenon, som man altså ikke må
tage over en længere periode)

Man kan hælde nok så mange piller på folk, men når man ikke kigger på
årsagen til deres tilstand (her: overvægt), så er pillespiseriet kun
symptombehandling.
Du behandler jo heller ikke et doppelt benbrud med panodiler, vel.

> For at få godkendt et lægemiddel skal
> man dokumentere dets effekt, og det er naturligvis også sket med Regenon -

Jeg har ikke kritiseret effekten. Den skal nok være dokumenteret mv.
siden den er blevet godkendt som lægemiddel.

Det er den langsigtede (igen: varige) vægtkontrol som jeg efterlyser.

> at der så er nogle bagvedliggende årsager til overvægten, som Regenon ikke
> kan afhjælpe, det ændrer ikke ved, at Regenon rent faktisk får folk til at
> tabe sig mere, end hvis de ikke tog dem.

Hvad så når man ikke skal bruge regenon mere? Såvidt jeg kunne læse
mig til det, så må man ikke bruge midlet i en længere periode!

> [...]

> personligt synes jeg faktisk, at det er lidt ærgeligt, at så mange er
> medicinforskrækkede, for det kunne rent faktisk hjælpe - specielt når det

Jeg er på ingen måde medicinforskrækket. Og slet ikke når rådet om
medicin kommer fra lægelig side.

Det er ændrer dog ikke ved det faktum, at man ikke må tage regenon over
en længere periode. dvs. at man selv med regenon ikke kan opnå varige
resultater, da man ikke må tage regenon varigt!
Der skal ligesom andre boller på suppen.

Og da jeg skrev det indlæg du svarede på, så vidste vi altså ikke særlig
meget om Sidsels øvrige tiltag, samt at hun har været henne og snakke
med lægen og allerede fået recepten.

> Det er dødsens farligt at være overvægtig, og hvis det kan reducere
> overvægten, så er det acceptabelt med nogle bivirkninger - det er også
> rationalet bagved godkendelsesprocedurerne for lægemidler.

ja.

> [...]
> den får man kune ved at lytte til ALLE de inputs man får, hvad man så selv
> gør med informationen bagefter, det er sådan set op til én selv.

Nemlig ja.