Ikke-obligatorisk match i regexp?
Fra : Steen Suder

Dato : 09-11-05 11:12

Lad os sige at jeg har denne her stump:

if ( m/^(\d)\;(\d+\.\d+\.\d+\.\d+)$/ )
{
$nummer = $1;
$IP = $2;
print "$nummer har adressen $IP.\n";
};

Den første backref ($1) skal altid matches. Hvis ikke det kan det, skal
hele udtrykket blive false.
Den næste backref skal være optional, dvs. at HVIS der står noget
imellem '\;' og $ som matcher udtrykket, så skal det "havne i" $2.
Hele udtrykkets sandhedsværdi (?) skal ikke påvirkes af den sidste
backref ($2).

Hvordan gør man det?

NB
Jeg ved godt at udtrykket for adressen kunne være "strammere"

--
Steen Suder

Fra : Carsten Mathiasen

Dato : 09-11-05 11:39

Prøv at se i doc'en: "perldoc perlre". Her finder du bl.a.:

The following standard quantifiers are recognized:

* Match 0 or more times
+ Match 1 or more times
? Match 1 or 0 times
{n} Match exactly n times
{n,} Match at least n times
{n,m} Match at least n but not more than m times

Du bruger i forvejen + til 1 eller flere digits, og her er du nok
interesseret i en * efter parantesen med IP nummeret.

Carsten Mathiasen

Fra : Steen Suder

Dato : 09-11-05 11:52

Carsten Mathiasen wrote:

<KLIP>

> Du bruger i forvejen + til 1 eller flere digits, og her er du nok
> interesseret i en * efter parantesen med IP nummeret.

Der er mange træer i min skov

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-11-05 11:39

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Den næste backref skal være optional, dvs. at HVIS der står noget
> imellem '\;' og $ som matcher udtrykket, så skal det "havne i" $2.

Hvis noget skal matche 0 eller 1 gang bruger man modifieren '?'.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Steen Suder

Dato : 09-11-05 11:54

Peter Makholm wrote:

> Hvis noget skal matche 0 eller 1 gang bruger man modifieren '?'.

Tak for træet

--
Steen Suder