Fra : Peter H

Dato : 06-11-05 15:01

Fra: "jr" <jraahauge@NOSPAMyahoo.com>
Emne: Hjælp til Aktiestrategi
Dato: 28. oktober 2005 13:33

Jeg har et problem jeg gerne vil høre folks meninger om.

Jeg har en beholdning af aktier der er røget over 100.000kr grænsen (273.100
m ægtefælle) fordi jeg ikke nåede at få solgt aktier fra til at blive under
grænsen.

Problemet er at der er tale om at størstedelen af beløbet er gevinst, så
selvom jeg venter til der er gået 3 år skal jeg slippe en væsentlig del af
min gevinst i skat.

Jeg har kun haft størstedelen af aktierne i 1 år, så der er stadig 2 år
endnu til jeg ville kunne have realiseret gevinsten skattefrit.

Hvad er bedste strategi nu?

Interessant læsning i dette nummer af Penge&Privatøkonomi, hvor samme
problemstilling opstår i deres scenario.

De foreslår bl.a den løsning, at overstiger beløbet over 3 år 100000kr
grænsen, så sælges inden de 3 år en lille del af porteføljen, således af nåt
der er gået mere end tre 3 så er resten skattefri.
Altså hvis grænsen er 140.000 og at man skønner, at på den anden side af de
tre år der er ved at gå, bliver depotværdien 150000 kr, så sælges aktier
inden de 3 år for 15.000, således at når de 3 år er gået ligger men inden
for bagatelgrænsen, som den også hedder. Vupti - bagatalgrænsen overholdt.
Prisen for dette er beskeden; nemlig at de 15000 kr man sælger aktier for
beskattes som kapitalindkomst 43-59%, men nok en lill pris i forhold til at
den store klump holdes skattefri...

15000kr beskattes istedet for 150.000 kr, hvis det 'uheld' er ude, at man
har tjent for meget.

Peter H

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-11-05 19:01

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> 15000 kr man sælger aktier for beskattes som kapitalindkomst 43-59%,
> men nok en lill pris i forhold til at den store klump holdes

Du bliver først skattefri, når du har været under grænsen i 3 år.

/Poul Christensen