Mundhygiejne
Fra : Søren N

Dato : 04-11-05 18:14

Hej

Oplever I at Jeres hest eller andre heste lugter dårligt, måske rigtig
slemt, ud af munden?

Hvad angår mine egne heste er jeg meget opmærksom på at undgå problemet. De
får efterset tænder mindst 1 gang/år, og hvis jeg lugter noget grimt, er det
altid pga. græs der har kilet sig fast mellem fortænderne, og begynder at gå
i forrådnelse. Det kan relativt nemt fjernes vha. nogle vatpinde (til at
skubbe græsset væk fra tandkødet), og en klud ell. lign. til at 'trække' det
ud af tænderne. Hesten vænner sig hurtigt til denne lille 'øvelse'.

I tilfældet 'andre heste' er det min oplevelse at man ofte mødes med et
skuldertræk, eller total uforståenhed, hvis man nævner det for ejeren.
Jeg ser heste med store mængder tandsten, især på hjørnetænderne på
valakker, tandkødsbetændelse, over til de grelle tilfælde med direkte rådne
tænder. Og jeg kan love Jer for at det stinker! Savler hesten lidt på dit
tøj, er det direkte hjem i vaskemaskinen.

Vi har haft en hest hvor tænderne var så dårlige, at dyrlægen opgav at gøre
noget, simpelthen fordi problemet havde været ignoreret i så mange år.

Hvordan har I det med det?
Lider dyret ved at have så dårlige tænder?
Hvad gør I hvis Jeres hest lugter ud af munden?

Mvh
Søren N

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-11-05 08:23

Søren N wrote:
> Hvordan har I det med det?

Ikke så godt.

> Lider dyret ved at have så dårlige tænder?

Kommer an på hvad "så" dårlige tænder er. Men rådne tænder og den slags: ja.

> Hvad gør I hvis Jeres hest lugter ud af munden?

Undersøger det nærmere.

Ofte er det en "rulle" af græs der kiler sig ind mellem underkæben og
læben. Det er ikke nødvendigvis et større problem i sig selv - med
mindre det bliver der i længere tid...

-dennis