Nu er det så mig, der har brug for jeres viden.
Jeg er røget i strid med mit bilværksted. For cirka 14 dage siden stod 
motoren i min bil af og den blev afleveret på mit sædvanlige værksted. Jeg 
fik et overslag på mellem 6-10.000 kroner baseret på den skade, de kunne 
konstatere. Dette accepterede jeg.
Et par dage senere ringer ejeren af værkstedet så. De har nu splittet 
motoren fuldstændig ad, og skaden er værre end først antaget. Et nyt 
overslag lyder på 15-20.000 kroner, idet motoren skal genopbygges 
fuldstændigt. Dette overslag accepterer jeg også.
Efter mange dårlige undskyldninger og det, der er værre, bliver bilen så 
lovet færdig i fredags. Så sent som torsdag taler jeg med værkstedets ejer 
som garanterer mig, at fredag klokken 12 vil min bil være klar til 
afhentning. Da jeg kommer for at hente den fredag klokken 13, er den 
selvfølgelig ikke færdig.... men de har da lige en anden jeg kan låne "som 
plaster på såret", for nu at bruge deres egen formulering. Desværre er min 
bil en lang og høj mercedes sprinter 312 og lånebilen er en lav og kort 
citroen jumper. Det kan der desværre ikke gøres noget ved... det er den 
eneste, de har. Jeg må derfor ud og leje et andet køretøj for at kunne 
afvikle de spillejobs, jeg har om fredagen.
I går søndag fik jeg så endelig min bil udleveret. Værkstedet havde endnu 
ikke fået skrevet regningen, men vi aftalte at jeg kunne lægge en 
acontobetaling på 20.000, så ville de finde det nøjagtige beløb. Da jeg 
hentede bilen lod jeg værkstedets ejer forstå, at jeg naturligvis forventede 
at de dækkede regningen for udlejningsbilen, da den jo var direkte 
forårsaget af (endnu en) manglende aflevering til tiden.
I dag ringede ejeren af værkstedet så for at fortælle mig, at regningen var 
endt med at løbe op i 29.000 kroner - og selvom jeg er indforstået med at et 
overslag ikke er et nøjagtigt tilbud, synes jeg alligevel, at det er for 
groft. Jeg ville derfor enormt gerne have foretaget syn og skøn på min bil, 
da jeg ikek er i tvivl om, at regningen lige har fået et par tusind ekstra, 
så jeg selv indirekte ender med at betale min udlejningsbil....
Så hvad gør jeg nu? Forbrugerklagenævnet behandler desværre ikke 
bilreparationer. Findes der et klagenævn indenfor autoværkstedsområdet, 
eller skal jeg have gang i det helt store retsmaskineri, hvis jeg vil have 
opklaret, om værkstedet tager r*ven på mig?
-- 
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk