gel pad undelag
Fra : Tina

Dato : 31-10-05 05:28

Hej er der nogle der har erfaring med gel pad underlag og er de noget
bevendt?

MVH Tina

Fra : Anet

Dato : 31-10-05 15:35

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogle der har erfaring med gel pad underlag og er de noget
> bevendt?
>
> MVH Tina

(klip)

hvilke af dem er det helt nøjagtig som du mener. Der findes flere
forskellige slags. Og er det for at skåne hestens ryg eller for at sadlen
skal ligge stille?

--
Hilsen
Annette

Fra : Tina

Dato : 31-10-05 16:16

> [...]
>
> hvilke af dem er det helt nøjagtig som du mener. Der findes flere
> forskellige slags. Og er det for at skåne hestens ryg eller for at sadlen

Jeg tror mest de er til at skåne hestens ryg, de er ikke så store, så dem
blot hos stald calle igår, da jeg kiggede på sadel

Har et kæmpe problem med at sadlen bliver ved med at dreje rundt. Jeg
spænder og spænder gjorden, hesten er næsten grøn i hovedet og stropperne
ved at springe (måske lidt overdrevet*G*) men de kan ikke spændes hårder og
alligevel bliver sadlen ved at dreje rundt når man rider. Har prøvet 3
forskellige sadler nu, og alle bliver bare ved at dreje rundt, hvad pokker
kan man gøre?

Hun puster maven meget op når jeg spænder og kan spænde efter 3-4 gange i
løbet af rideturen, men selvom jeg spænder efter drejer den alligevel.

Nogen gode råd?

Hilsen Tina

Fra : taina

Dato : 31-10-05 18:37

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse news:43663544$0

> Jeg tror mest de er til at skåne hestens ryg, de er ikke så store, så dem
> blot hos stald calle igår, da jeg kiggede på sadel

Jeg har også brugt dem, indtil der var en venlig sjæl, der forklarede mig
følgende: I sadlen er der et mellemrum mellem puderne. Det er der for at
skåne rygraden mod tryk. Sadlen skal bæres på de musker, der er ved siden af
rygraden. Når du lægger en pad på, hvad sker der så? Så fordeler du trykket
ud over hele ryggen - det vil sige også rygraden, og det er ikke så smart.

Med mindre du kan trække pad'en op i hullet - det er ikke lykkedes mig
endnu. Men der findes pads, der er formet, så det kan lade sig gøre.

Pads bliver ofte brugt for at "lappe" på en dårligt stoppet sadel. Jeg vil
til enhver tid hellere få tilpasset smin sadel. Det er et af de værste
steder at spare, synes jeg.

> [...]
>
> Hun puster maven meget op når jeg spænder og kan spænde efter 3-4 gange i
> løbet af rideturen, men selvom jeg spænder efter drejer den alligevel.

Enten skal du have en kortere gjord, eller også lyder det som om, du ikke
har fundet den rigtige sadel endnu. Det kan være, at din hest er til den
runde side eller har et dårligt sadelleje, det gør det svært at finde det
helt rigtige sadel. Det kan også være, at de sadler, du har prøvet, er for
brede. Har du fået hjælp af en sadelmager?

mvh. tina

Fra : Tina

Dato : 01-11-05 03:22

">
> [...]
> helt rigtige sadel. Det kan også være, at de sadler, du har prøvet, er for
> brede. Har du fået hjælp af en sadelmager?

Hejsa

Ja min hest er meget til den runde side, har næsten lige købt hende, og hun
har bare gået på græs siden foråret, uden at have været brugt.

Jeg har ikke haft en sadelmager ude, har faktisk slet ikke skænket tanken,
men det lyder dyrt?

Fra : Kim S

Dato : 01-11-05 11:32

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke haft en sadelmager ude, har faktisk slet ikke skænket tanken,
> men det lyder dyrt?

Det er ihvertfald væsentlig billigere, end at skulle behandle en hest
for dårlig ryg.....

Mvh, Kim

Fra : taina

Dato : 01-11-05 14:27

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ihvertfald væsentlig billigere, end at skulle behandle en hest
> for dårlig ryg.....
>
> Mvh, Kim

Enig!!
Med hensyn til prisen, så er der forskel. Jeg har hørt om fra 400 - 1800
kroner for omstopning. Mange kører ud med et udvalg af sadler, og prisen er
nok afhængig af, hvor langt man kører - jeg har hørt om 2-500 kroner. Der er
ganske få uddannede sadelmagere i Danmark, (og de hører nok til i den dyre
ende). For restens vedkommende er det erfaring og selvstudium. Jeg har brugt
nogle stykker, og ham som jeg indtil nu har været mest tilfreds med, var
faktisk ham til 400 kroner.

Jeg vil til enhver tid vælge en billigere sadel og så få den tilpasset - en
dyr sadel, der ikke er tilpasset, er ikke en krone værd.

mvh. tina

Fra : Tina

Dato : 01-11-05 16:09

> [...]
> en
> dyr sadel, der ikke er tilpasset, er ikke en krone værd.

Jamen jeg er skam også helt enig
Jeg var bare lidt nysgerrig hvad sådan noget ville koste, har jo først lige
købt hende. Nu skal smedens besøg lige overståes på torsdag så må jeg se på
det andet med sadlen bagefter, det jo også meget hyggeligt at ride uden
sadel, og så glider man da ikke med rundt hehe.

MVH Tina

Fra : Søren N

Dato : 01-11-05 17:12

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> det jo også meget hyggeligt at ride uden
> sadel, og så glider man da ikke med rundt hehe.
>
> MVH Tina

Det er faktisk ret fedt at ride bareback, og med lidt øvelse kan man faktisk
lave de samme ting som med sadel, galoppere (i fuld fart), springe mm.
Og så bliver man ikke kold om numsen om vinteren
Og indvirkningen på hesten bliver nemmere (vægtfordeling osv.), samt at du
optræner en god balance.
Det er netop i erkendelse af at min sadel ikke passer hesten, at jeg rider
uden, og jeg har ikke råd til en ny lige for tiden.

Mvh
Søren N

Fra : Anet

Dato : 01-11-05 15:35

> [...]
> har bare gået på græs siden foråret, uden at have været brugt.
>
> Jeg har ikke haft en sadelmager ude, har faktisk slet ikke skænket tanken,

Tit er meget runde heste meget svære at få sadler til at ligge godt på.
Måske du kunne slanke din hest lidt så den ville få et lidt mere markeret
sadelleje.

--
Hilsen
Annette

Fra : Tina

Dato : 01-11-05 16:04

> Tit er meget runde heste meget svære at få sadler til at ligge godt på.
> Måske du kunne slanke din hest lidt så den ville få et lidt mere markeret
> [...]

Jeg forsøger ihærdigt at slanke hende*G* Men fik hende først i lørdags såååå
alt tager sin tid*S*

Hilsen Tina

Fra : Anet

Dato : 04-11-05 00:23

> Jeg forsøger ihærdigt at slanke hende*G* Men fik hende først i lørdags
såååå
> alt tager sin tid*S*
>
> Hilsen Tina

(klip)

Tillykke med hende.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim S

Dato : 01-11-05 00:42

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogle der har erfaring med gel pad underlag og er de noget
> bevendt?

Det er bedre med en korrekt tilpasset sadel.
Så behøver du ikke alskens underlige extra-underlag,
som gør det til et kompliceret samlesæt at lægge sadel på.
Hesten har det nok osse bedst. Det andet er blot en
lappeløsning.

Mvh, Kim