|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 14 dages fortrydelsesret, køb via internet Fra : Morten Snedker
 | 
 Dato :  25-10-05 16:08
 | 
 |  | 
 
            Denne tekst medfølger som en del af en tekst, omhandlende
 fortrydelsesret. Som sidste sætning i afsnittet, der omhandler
 emballagen, står der:
 "I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet
 ikke kan fortrydes."
 Er det i overensstemmelse med lovgivningen?
 mvh /Snedker
 ----------------
www.dbconsult.dk |  |  | 
  Jonas Kofod (25-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  25-10-05 16:31
 | 
 |  | "Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
 news:tbisl15r0a6kvlljqk55jdomv1c96kb2uu@4ax.com...
 > Denne tekst medfølger som en del af en tekst, omhandlende
 > fortrydelsesret. Som sidste sætning i afsnittet, der omhandler
 > emballagen, står der:
 >
 > "I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet
 > ikke kan fortrydes."
 >
 > Er det i overensstemmelse med lovgivningen?
 
 Hvis emballagen har en væsentlig værdi for selve produktet - eller det vil
 forringe produktets salgsværdi ved at emballagen mangler kan det kræves at
 original emballage medfølger ved returnering HVIS (og det er et krav) at
 forbrugeren forinden er informeret herom på varigt medie.
 
 
 
 
 |  |  | 
  per christoffersen (25-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : per christoffersen
 | 
 Dato :  25-10-05 18:49
 | 
 |  | 
 "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
 news:djlj4u$1907$1@gnd.k-net.dk...
 > "Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
 > Hvis emballagen har en væsentlig værdi for selve produktet - eller det vil
 > forringe produktets salgsværdi ved at emballagen mangler kan det kræves at
 > original emballage medfølger ved returnering HVIS (og det er et krav) at
 > forbrugeren forinden er informeret herom på varigt medie.
 
 Det er ikke helt rigtigt.
 Af gode grunde kan det ikke altid lade sig gøre, at informere om
 betingelserne på et varigt medie inden aftalen om køb indgås (ihvertfald
 ikke, hvis det skal være på en praktisk måde). Betingelserne skal dog fremgå
 tydeligt inden købet indgås, og det er op til sælger at kunne godtgøre, at
 køber har set betingelserne.
 
 Men forskellen er altså at det skal oplyses inden købet.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jonas Kofod (26-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  26-10-05 22:13
 | 
 |  | "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
 news:435e6f6e$0$8785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
 > news:djlj4u$1907$1@gnd.k-net.dk...
 > > "Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
 > > Hvis emballagen har en væsentlig værdi for selve produktet - eller det
 vil
 > > forringe produktets salgsværdi ved at emballagen mangler kan det kræves
 at
 > > original emballage medfølger ved returnering HVIS (og det er et krav) at
 > > forbrugeren forinden er informeret herom på varigt medie.
 >
 > Det er ikke helt rigtigt.
 > Af gode grunde kan det ikke altid lade sig gøre, at informere om
 > betingelserne på et varigt medie inden aftalen om køb indgås (ihvertfald
 > ikke, hvis det skal være på en praktisk måde). Betingelserne skal dog
 fremgå
 > tydeligt inden købet indgås, og det er op til sælger at kunne godtgøre, at
 > køber har set betingelserne.
 >
 > Men forskellen er altså at det skal oplyses inden købet.
 
 Nej, der SKAL informeres på varigt medie - reglerne er rimeligt klare på
 dette område, uagtet hvad der måtte menes at kunne lade sig gøre. Det
 handler om paragrafer og ikke "gode grunde".
 Det er heller ikke købstidpunktet der er afgørende - men derimod tidspunktet
 hvor forbrugeren står til at skulle åbne og bryde emballagen.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |