|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Konfiskering Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-10-05 19:33
 | 
 |  | På den Handelsskole jeg går på er der den regl at hvis en lærer ser en
 mobiltelefon kan han konfiskere den i 24 timer incl. sim-kort.
 
 Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her hvor de
 også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og forbløder
 under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 Det er ens private telefonbog som man kan have meget nytte af i nogle
 tilfelde, ens idendifikation overfor andre.
 
 
 I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad må der
 konfiskeres og i hvor længe ?
 
 
 
 Mvh. Søren Wagner Pedersen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Wartou (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Wartou
 | 
 Dato :  12-10-05 19:50
 | 
 |  | 
 "Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse 
 news:434d56b2$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > På den Handelsskole jeg går på er der den regl at hvis en lærer ser en
 > mobiltelefon kan han konfiskere den i 24 timer incl. sim-kort.
 >
 > Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her hvor 
 > de
 > også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 > sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 > trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og 
 > forbløder
 > under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 > Det er ens private telefonbog som man kan have meget nytte af i nogle
 > tilfelde, ens idendifikation overfor andre.
 >
 >
 > I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad må der
 > konfiskeres og i hvor længe ?
 Det ser sådan ud - til min store overraskelse: 
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-236.html -- 
 Med venlig hilsen,
    Morten Wartou 
            
             |  |  | 
  Ukendt (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-10-05 20:06
 | 
 |  | 
 > > I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad må der
 > > konfiskeres og i hvor længe ?
 >
 > Det ser sådan ud - til min store overraskelse:
 > http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-236.html Det lyder jo underligt.
 Hvis en bil begynder at hyle fordi en eller anden sparker til den kan skolen
 vel også konfiskere bilen.
 Hmpf!
 Men tak skal du have for afklaringen af problematikken.
 Mvh. Søren W
            
             |  |  | 
  Peter K. Nielsen (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter K. Nielsen
 | 
 Dato :  12-10-05 20:39
 | 
 |  | 
 "Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote in
 message news:434d5aeb$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 
 Tak for et godt svar. KAn du også forklare lidtom hvad "anstaltsprincippet"
 er for noget
 
 
 Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  12-10-05 21:42
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 12 Oct 2005 20:50:19 +0200, "Morten Wartou"
 <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote:
 >
 >"Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse 
 >news:434d56b2$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> På den Handelsskole jeg går på er der den regl at hvis en lærer ser en
 >> mobiltelefon kan han konfiskere den i 24 timer incl. sim-kort.
 >>
 >> Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her hvor 
 >> de
 >> også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 >> sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 >> trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og 
 >> forbløder
 >> under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 >> Det er ens private telefonbog som man kan have meget nytte af i nogle
 >> tilfelde, ens idendifikation overfor andre.
 >>
 >>
 >> I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad må der
 >> konfiskeres og i hvor længe ?
 >
 >Det ser sådan ud - til min store overraskelse: 
 >http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-236.html Man skal dog være opmærksom på at de skal tilbageleverer
 mobiltelefonen når den ikke længere er til gene for undevisningen,
 Dvs. efter undervisningens ophør.
 De må ikke tilbageholde til næste dag som en ekstra "straf".
 I anstaltsprinsippet ligger at de kan tilbageholde/fjerne
 genstande/personer der forstyrrer undervisningen.
 /Hans
            
             |  |  | 
   Morten Wartou (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Wartou
 | 
 Dato :  12-10-05 22:00
 | 
 |  | 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:npsqk15pj6pepokretob6rm9bit4r0da9f@4ax.com...
 > On Wed, 12 Oct 2005 20:50:19 +0200, "Morten Wartou"
 > <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote:
 >
 >>
 >>"Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse
 >>news:434d56b2$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>> På den Handelsskole jeg går på er der den regl at hvis en lærer ser en
 >>> mobiltelefon kan han konfiskere den i 24 timer incl. sim-kort.
 >>>
 >>> Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her 
 >>> hvor
 >>> de
 >>> også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 >>> sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 >>> trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og
 >>> forbløder
 >>> under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 >>> Det er ens private telefonbog som man kan have meget nytte af i nogle
 >>> tilfelde, ens idendifikation overfor andre.
 >>>
 >>>
 >>> I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad må der
 >>> konfiskeres og i hvor længe ?
 >>
 >>Det ser sådan ud - til min store overraskelse:
 >>http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-236.html >
 > Man skal dog være opmærksom på at de skal tilbageleverer
 > mobiltelefonen når den ikke længere er til gene for undevisningen,
 > Dvs. efter undervisningens ophør.
 > De må ikke tilbageholde til næste dag som en ekstra "straf".
 >
 > I anstaltsprinsippet ligger at de kan tilbageholde/fjerne
 > genstande/personer der forstyrrer undervisningen.
 Det stemmer ikke overens med påstanden på familieadvokatens hjemmeside. Jeg 
 fandt desuden lige en tidligere diskussion om samme emne, med udgangspunkt i 
 familieadvokatens påstand:
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/2838a3c7b4b360ac/157256ef60c4135e?lnk=st&q=anstaltsprincip&rnum=4&hl=en#157256ef60c4135e Der er, som det jo er set så ofte før, ikke nogen endelig konklusion. :)
 -- 
 Med venlig hilsen,
    Morten Wartou 
            
             |  |  | 
    Hans Kjaergaard (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  13-10-05 06:30
 | 
 |  |  |  |  | 
     Peter Lykkegaard (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  13-10-05 07:35
 | 
 |  | "Hans Kjaergaard" wrote
 >>
 >>Det stemmer ikke overens med påstanden på familieadvokatens hjemmeside.
 >>Jeg
 >>fandt desuden lige en tidligere diskussion om samme emne, med udgangspunkt
 >>i
 >>familieadvokatens påstand:
 
 > En anden tråd om samme, med en lidt anden konklusion.
 
 Samt et kort citat fra tråden (svar fra Danmarks Lærerforening)
 
 <citat>
 Inddragelse af telefonen -eller en anden effekt - må imidlertid ikke vare ud
 over elevens ophold på skolen. Heller ikke i straffende øjemed. Eleven har
 således krav på at få  telefonen udleveret igen ved skoledagens afslutning,
 idet ordensregelernes ("anstaltprincippet") eventuelle bestemmelser om
 midlertidig forvaring af bestemete effekter kun kan gøres gældende, sålænge
 den pågældende elev er underlagt ordensreglerne - altså under elevens ophold
 på skolen.
 </citat>
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-10-05 14:26
 | 
 |  | 
 > <citat>
 > Inddragelse af telefonen -eller en anden effekt - må imidlertid ikke vare
 ud
 > over elevens ophold på skolen. Heller ikke i straffende øjemed. Eleven har
 > således krav på at få  telefonen udleveret igen ved skoledagens
 afslutning,
 > idet ordensregelernes ("anstaltprincippet") eventuelle bestemmelser om
 > midlertidig forvaring af bestemete effekter kun kan gøres gældende,
 sålænge
 > den pågældende elev er underlagt ordensreglerne - altså under elevens
 ophold
 > på skolen.
 > </citat>
 
 Har du en § der ebskriver dette, evt. et link?
 
 
 Mvh. Søren Wagner
 
 
 
 
 |  |  | 
       Arne H. Wilstrup (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup
 | 
 Dato :  15-10-05 11:20
 | 
 |  | 
 "Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse
 news:434e6035$0$38735$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >> <citat>
 >> Inddragelse af telefonen -eller en anden effekt - må
 >> imidlertid ikke vare
 > ud
 >> over elevens ophold på skolen. Heller ikke i straffende
 >> øjemed. Eleven har
 >> således krav på at få  telefonen udleveret igen ved
 >> skoledagens
 > afslutning,
 >> idet ordensregelernes ("anstaltprincippet") eventuelle
 >> bestemmelser om
 >> midlertidig forvaring af bestemete effekter kun kan gøres
 >> gældende,
 > sålænge
 >> den pågældende elev er underlagt ordensreglerne - altså
 >> under elevens
 > ophold
 >> på skolen.
 >> </citat>
 >
 > Har du en § der ebskriver dette, evt. et link?
 
 straffelovens §293 om brugstyveri gælder i hele samfundet.
 
 Men i forhold til en folkeskole, er det sådan at der findes
 en bekendtgørelse, der angiver de sanktioner, der kan
 anvendes over for eleverne - og disse sanktioner er
 udtømmende. Det vil sige at der ikke kan iværksættes
 sanktioner ud over de i bekendtsgørelsen nævnte.
 
 Hvis man altså fra skolebestyrelsens side mener at eleverne
 IKKE må have mobiltelefonerne tændte i skolen, så kan
 læreren inddrage disse (ikke konfiskere) i hele skoletiden,
 idet det er  under opholdet på skolen at eleverne skal rette
 sig efter disse regler.
 
 Der er desværre ikke andre muligheder -og hvis skolen
 alligevel anvender en udvidelse af disse regler, så begår
 den en lovovertrædelse, der kan føre til en politisag og
 dermed følgende retslig påtale.
 
 Og hvad angår privatlivets fred, er der et fortilfælde her.
 En mandlig lærer inddrog et kamera fra en elev, der havde
 fotograferet sine kammerater i badet efter idræt.
 Læreren sendte så filmen til fremkaldelse med det
 eksplicitte formål at frasortere de blufærdighedskrænkende
 billeder - det viste sig imidlertid at det var drengen, der
 havde taget faderens kamera med i skole, og da faderen altså
 måtte se i øjnene at private billeder også ved den lejlighed
 var blevet fremkaldt, følte han sit privatliv krænket og fik
 medhold i den påstand af retten, og læreren kom til at
 betale en bøde for krænkelsen af ikke ubetydelig størrelse.
 
 --
 ahw
 
 
 
 
 |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  13-10-05 13:46
 | 
 |  | 
 
            "Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
 skrev: 
 >> I anstaltsprinsippet ligger at de kan tilbageholde/fjerne
 >> genstande/personer der forstyrrer undervisningen. 
 > 
 > Det stemmer ikke overens med påstanden på familieadvokatens
 > hjemmeside.
 Anstaltsprincippet og dets udstrækning har været meget diskuteret her i 
 gruppen, men jeg vil påstå, at familieadvokaten ikke har ret i deres 
 svar, hvad angår konfiskering af mobiltelefoner (han er formentligt 
 uddannet på Århus-universitet, hvor man åbenbart lærer, en meget 
 udvidet tolkning af anstaltsprincippet).
 Det helt klare udgangspunkt er at forvaltningen kun kan handle når der 
 er hjemmel.
 Anstaltsprincippet er en hjemmel men som der ligger i ordet er der tale 
 om regler i forbindelse med "anstalten" her Handelsskolen. Dette 
 princip kan ikke udstrækkes til at gælde udover opholdet på skolen.
 At telefonen ikke kan tilbageholdes udover undervisningstiden følger 
 også af proportionalitetsprincippet dvs. hvis der overhovedet skal 
 været et indgreb skal det være så lille som muligt. Dvs. konfiskeringen 
 kan kun ske sålænge telefonen kan være til gene for undervisningen.
 I sidste ende kan vi komme ud i at konfiskeringen er en overtrædelse af 
 Straffeloven. Der er flere muligheder i kapitel 28.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
   blue (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blue
 | 
 Dato :  13-10-05 15:57
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns96EE965231152.miljokemi.dk@miljokemi.dk:
 
 > I sidste ende kan vi komme ud i at konfiskeringen er en overtrædelse af
 > Straffeloven. Der er flere muligheder i kapitel 28.
 
 Lad os endelig høre lidt om de muligheder?
 
 
 
 
 |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  14-10-05 05:50
 | 
 |  | 
 
            "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev:
 >> I sidste ende kan vi komme ud i at konfiskeringen er en
 >> overtrædelse af Straffeloven. Der er flere muligheder i kapitel
 >> 28. 
 > 
 > Lad os endelig høre lidt om de muligheder? 
 Hvor svært kan det være?
 Bemærk stk. 2, hvor vi lige har konkluderet, at en konfiskering udover 
 undervisningstiden er uberettiget. Som du kan se kan der straffes med 
 fængsel i op til 2 år!
 § 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, 
 straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, medmindre forholdet er 
 omfattet af § 293 a. Under skærpende omstændigheder, navnlig når tingen 
 ikke bringes tilbage efter brugen, kan straffen stige til fængsel i 2 
 år.
 Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller delvis at 
 råde over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen 
 kan stige til fængsel i 2 år, hvor der er tale om overtrædelser af mere 
 systematisk eller organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger 
 særligt skærpende omstændigheder.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
   blue (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blue
 | 
 Dato :  14-10-05 13:44
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns96EF4579DC7F6.miljokemi.dk@miljokemi.dk:
 
 > Hvor svært kan det være?
 
 Svært, når man ikke besidder den samme juridiske kompetance, som dig...
 
 > Bemærk stk. 2, hvor vi lige har konkluderet, at en konfiskering udover
 > undervisningstiden er uberettiget.
 
 Har vi det? Og forsættet er også i orden?
 
 > Som du kan se kan der straffes med fængsel i op til 2 år!
 
 I en sag, hvor en lærer tager en mobiltelefon - næppe.
 
 Og så venter jeg stadig på at høre om de andre muligheder.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  15-10-05 08:22
 | 
 |  | 
 
            "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse 
 news:434fa7fb$0$38673$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 [klip]
 > Har vi det?
 Nej.
 > Og forsættet er også i orden?
 Nej. Jeg kan ikke får øje på det.
 >> Som du kan se kan der straffes med fængsel i op til 2 år!
 >
 > I en sag, hvor en lærer tager en mobiltelefon - næppe.
 Enig.
 /Peter
 -- 
http://www.grauslund.com |  |  | 
     Jens (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  15-10-05 09:17
 | 
 |  | Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
 
 > "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
 > news:434fa7fb$0$38673$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > [klip]
 >
 > > Har vi det?
 >
 > Nej.
 
 Har Du set argumenter for at anstaltsprincippet kan hjemle en
 inddragelse ud over undervisningstiden?
 
 > > Og forsættet er også i orden?
 >
 > Nej. Jeg kan ikke får øje på det.
 
 Hvis ikke hensigten med inddragelsen af en mobiltelefon er at hindre
 ejeren i at "råde over" den, hvad er hensigten så? Hvad mere kræves til
 forsæt?
 
 > >> Som du kan se kan der straffes med fængsel i op til 2 år!
 > >
 > > I en sag, hvor en lærer tager en mobiltelefon - næppe.
 >
 > Enig.
 
 I en sag som den beskrevne vil vi næppe se en maksimal udnyttelse af
 straframmen.
 --
 
 Jens F
 
 
 |  |  | 
   Peter Lykkegaard (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  14-10-05 15:00
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm " wrote
 
 > Hvor svært kan det være?
 > Bemærk stk. 2, hvor vi lige har konkluderet, at en konfiskering udover
 > undervisningstiden er uberettiget. Som du kan se kan der straffes med
 > fængsel i op til 2 år!
 >
 > § 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden (..)
 
 Hører §293 ikke ind under kategorien formueforbrydelser, specielt
 brugstyveri
 
 Jeg finder det lidt søgt at tage den i anvendelse i denne sammenhæng
 
 - Peter
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jens (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  14-10-05 17:04
 | 
 |  | Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:
 
 > "Morten Bjergstrøm " wrote
 >
 > > Hvor svært kan det være?
 > > Bemærk stk. 2, hvor vi lige har konkluderet, at en konfiskering udover
 > > undervisningstiden er uberettiget. Som du kan se kan der straffes med
 > > fængsel i op til 2 år!
 > >
 > > § 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden (..)
 >
 > Hører §293 ikke ind under kategorien formueforbrydelser, specielt
 > brugstyveri
 >
 > Jeg finder det lidt søgt at tage den i anvendelse i denne sammenhæng
 
 Prøv at læse stk.2, som Du behændigt klippede ud af din besvarelse.
 --
 
 Jens F
 
 
 |  |  | 
     Peter Lykkegaard (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  14-10-05 17:29
 | 
 |  | "Jens" wrote
 
 > Prøv at læse stk.2, som Du behændigt klippede ud af din besvarelse.
 
 Stk 2 er vel ikke enkelstående men en del af §293 samt en del af de afsnit
 der omhandler formueforbrydelser
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jens (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  14-10-05 19:22
 | 
 |  | Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:
 
 > "Jens" wrote
 >
 > > Prøv at læse stk.2, som Du behændigt klippede ud af din besvarelse.
 >
 > Stk 2 er vel ikke enkelstående men en del af §293 samt en del af de afsnit
 > der omhandler formueforbrydelser
 
 Ja! Og?
 --
 
 Jens F
 
 
 |  |  | 
       Peter Lykkegaard (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  14-10-05 19:47
 | 
 |  | "Jens" wrote
 
 > Ja! Og?
 > --
 >
 Ja!
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jens (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  14-10-05 21:06
 | 
 |  | Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:
 
 > "Morten Bjergstrøm " wrote
 >
 > > Hvor svært kan det være?
 > > Bemærk stk. 2, hvor vi lige har konkluderet, at en konfiskering udover
 > > undervisningstiden er uberettiget. Som du kan se kan der straffes med
 > > fængsel i op til 2 år!
 > >
 > > § 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden (..)
 >
 > Hører §293 ikke ind under kategorien formueforbrydelser, specielt
 > brugstyveri
 >
 > Jeg finder det lidt søgt at tage den i anvendelse i denne sammenhæng
 
 Hvad søgt er der i at bruge §293, stk.2:
 
 "Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller delvis at
 råde over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen
 kan stige til fængsel i 2 år, hvor der er tale om overtrædelser af mere
 systematisk eller organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger
 særligt skærpende omstændigheder."
 
 I den udstrækning en inddragelse (f.eks. af en mobiltelefon) _i
 undervisningstiden_ er berettiget vil en inddragelse, der strækker sig
 længere end til undervisningstidens ophør være uberettiget - og dermed
 falde ind under ovennævnte beskrivelse.
 
 At Du ikke mener at retsreglen hører hjemme på dette sted i straffeloven
 kan Du tage op med forfatterne.
 --
 
 Jens F
 
 
 |  |  | 
     Peter Lykkegaard (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  14-10-05 21:34
 | 
 |  | "Jens" wrote
 >
 > Hvad søgt er der i at bruge §293, stk.2:
 >
 Findes der domme der kan understøtte påstanden?
 
 Det er en overskridelse af skolens beføjelser, og vil vel blive betragtet
 som sådan?
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  14-10-05 14:29
 | 
 |  | 
 
            "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev:
 >> Hvor svært kan det være?
 > 
 > Svært, når man ikke besidder den samme juridiske kompetance, som
 > dig... 
 > 
 >> Bemærk stk. 2, hvor vi lige har konkluderet, at en konfiskering
 >> udover undervisningstiden er uberettiget. 
 > 
 > Har vi det?
 Det er muligt du ikke har. Men tag et kig i tråden.
 > Og forsættet er også i orden?
 Ja da. Der er forsæt til at hindre eleven i at bruge telefonen så 
 gerningsindholdet i §293 stk. 2 er opfyldt.
 >> Som du kan se kan der straffes med fængsel i op til 2 år!
 > 
 > I en sag, hvor en lærer tager en mobiltelefon - næppe.
 Det er såmænd det der står i straffeloven. Konfiskeringen af telefonen 
 i henhold til et "reglement" på skolen er både systematisk og 
 organiseret.
 Og det er altid skægt når folk klipper det væk der beviser de har taget 
 fejl i særdeleshed dem der der fremstår anonymt.
 > Og så venter jeg stadig på at høre om de andre muligheder. 
 Læs du nu bare:
 § 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, 
 straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, medmindre forholdet er 
 omfattet af § 293 a. Under skærpende omstændigheder, navnlig når tingen 
 ikke bringes tilbage efter brugen, kan straffen stige til fængsel i 2 
 år.
 Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller delvis at 
 råde over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen 
 kan stige til fængsel i 2 år, hvor der er tale om overtrædelser af mere 
 systematisk eller organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger 
 særligt skærpende omstændigheder.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
   blue (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blue
 | 
 Dato :  14-10-05 15:13
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns96EF9D7ECD903.miljokemi.dk@miljokemi.dk:
 
 >  Konfiskeringen af telefonen i henhold til et "reglement" på skolen er
 > både systematisk og organiseret.
 
 Sjovt som du altid udtaler dig ufattelig skråsikkert, selv om du ingen
 baggrund har for dette. Og når du en sjælden gang erkender, at du har taget
 fejl, stikke du halen mellem benene og undlader at skrive i gruppen et
 stykke tid.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Makholm (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  14-10-05 21:01
 | 
 |  | Scripsit "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
 > "Jens" wrote
 
 >> Prøv at læse stk.2, som Du behændigt klippede ud af din besvarelse.
 
 > Stk 2 er vel ikke enkelstående men en del af §293 samt en del af de afsnit
 > der omhandler formueforbrydelser
 
 §293 stk 1 og §293 stk 2 er to sidestillede og uafhæningige
 straffebestemmelser. Man kan derfor ikke afvise straf efter §293 stk 2
 ved at argumentere for at gerningsindholdet i §293 stk 1 ikke er opfyldt.
 
 --
 Henning Makholm                         "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"
 
 
 |  |  | 
   Jonas Kofod (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  15-10-05 02:04
 | 
 |  | "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
 news:87achbzx5o.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
 > Scripsit "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
 > > "Jens" wrote
 >
 > >> Prøv at læse stk.2, som Du behændigt klippede ud af din besvarelse.
 >
 > > Stk 2 er vel ikke enkelstående men en del af §293 samt en del af de
 afsnit
 > > der omhandler formueforbrydelser
 >
 > §293 stk 1 og §293 stk 2 er to sidestillede og uafhæningige
 > straffebestemmelser. Man kan derfor ikke afvise straf efter §293 stk 2
 > ved at argumentere for at gerningsindholdet i §293 stk 1 ikke er opfyldt.
 
 Hvis jeg lige må hoppe ind med et mere generelt spørgsmål som nogen måske
 kan gøre mig klogere på.
 Det kan være det fortjener sin egen tråd, men nu har det jo relevans for
 dette her.
 Jeg kan læse at "stykkerne" så er selvstændige bestemmelser - er det
 generelt? Altså at når man bruger inddelingen "stykke" så har det denne
 betydning?
 Ja nogen kan måske fornemme at mit brede sigte er nysgerrighed omkring hele
 systemet af inddeling og tilhørende hieraki. Så jeg ville osse glædes af en
 forklaring om dette - paragraf, stykke, litra osv.
 
 
 
 
 |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  15-10-05 07:27
 | 
 |  | 
 
            "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev:
 >>  Konfiskeringen af telefonen i henhold til et "reglement" på
 >>  skolen er både systematisk og organiseret. 
 > 
 > Sjovt som du altid udtaler dig ufattelig skråsikkert, selv om du
 > ingen baggrund har for dette. Og når du en sjælden gang erkender,
 > at du har taget fejl, stikke du halen mellem benene og undlader at
 > skrive i gruppen et stykke tid. 
 Gør jeg det? Du har slet ikke overvejet, at jeg har andre interesser 
 end news og, at jeg kun deltager i de tråde der interesser mig!
 Hvorfor læser du egentligt ikke bare den relevante § jeg har givet dig 
 fremfor at klippe den væk?
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  15-10-05 07:28
 | 
 |  | 
 
            "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev:
 >> Hvor svært kan det være?
 >> Bemærk stk. 2, hvor vi lige har konkluderet, at en konfiskering
 >> udover undervisningstiden er uberettiget. Som du kan se kan der
 >> straffes med fængsel i op til 2 år!
 >>
 >> § 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden
 >> (..) 
 > 
 > Hører §293 ikke ind under kategorien formueforbrydelser, specielt 
 > brugstyveri
 > 
 > Jeg finder det lidt søgt at tage den i anvendelse i denne
 > sammenhæng 
 §293 består af to uafhængige dele. Stk. 1 kræver brug af tingen. Dvs. 
 stk.1 kan bruges hvis læreren ringer fra telefonen. Stk. 2 kan bruges 
 ved en uberretiget inddragelse af telefonen.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
   Peter Lykkegaard (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  15-10-05 08:05
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm " wrote
 
 > §293 består af to uafhængige dele. Stk. 1 kræver brug af tingen. Dvs.
 > stk.1 kan bruges hvis læreren ringer fra telefonen. Stk. 2 kan bruges
 > ved en uberretiget inddragelse af telefonen.
 >
 Hvor stor tror du sandsynligheden er for at læreren vil blive dømt efter den
 paragraf
 Der vist ingen domme af den slags - så det vil blive noget der kan/vil danne
 præcedens
 
 Stk 1 kan bruges hvis læreren ringer fra telefonen?
 Det kræver jo at der fortsæt til brugstyveri ved selve konfiskationen og
 ikke blot en alm konfiskation efter skolens reglement
 
 Det er sgu nemt nok at svinge rundt med en masse paragraffer og virke
 fandens klog, men hvad med at være bare lidt realistiske i stedet?
 
 Tilbageholdelse af telefonen i 24 timer er i strid med skolen beføjelser
 Brug det som udgangspunkt - den er lige til højre fod
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
    Arne H. Wilstrup (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup
 | 
 Dato :  15-10-05 11:33
 | 
 |  | 
 "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en
 meddelelse
 news:4350aa0d$0$129$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Morten Bjergstrøm " wrote
 >
 >> §293 består af to uafhængige dele. Stk. 1 kræver brug af
 >> tingen. Dvs.
 >> stk.1 kan bruges hvis læreren ringer fra telefonen. Stk.
 >> 2 kan bruges
 >> ved en uberretiget inddragelse af telefonen.
 >>
 > Hvor stor tror du sandsynligheden er for at læreren vil
 > blive dømt efter den paragraf
 > Der vist ingen domme af den slags - så det vil blive noget
 > der kan/vil danne præcedens
 
 Vel nok ikke korrekt - læreren (jeg tror det var i Roskilde
 eller i Køge) der inddrog et kamera fra en elev, der
 uberettiget anvendte det og krænkede blufærdigheden, blev
 dømt i retten for at have krænket privatlivets fred ved at
 lade filmen fremkalde og inddrage kameraet i længere tid end
 nødvendigt ( jeg husker ikke hvor jeg læste det, så jeg kan
 ikke komme med et link, desværre, så sagsforløbet kan godt
 være en smule anderledes end jeg erindrer det)
 >
 > Stk 1 kan bruges hvis læreren ringer fra telefonen?
 > Det kræver jo at der fortsæt til brugstyveri ved selve
 > konfiskationen og ikke blot en alm konfiskation efter
 > skolens reglement
 >
 > Det er sgu nemt nok at svinge rundt med en masse
 > paragraffer og virke fandens klog, men hvad med at være
 > bare lidt realistiske i stedet?
 >
 > Tilbageholdelse af telefonen i 24 timer er i strid med
 > skolen beføjelser
 > Brug det som udgangspunkt - den er lige til højre fod
 
 
 Vi skal vel skelne mellem inddragelse og konfiskation? Det
 skal vi i hvert fald ifølge visse folk her i gruppen.
 
 Men for at slå det helt fast: anstaltsprincippet kan kun
 gælde sålænge vedkommende elever er på "anstalten" og
 desuden - hvis det drejer sig om en folkeskole -findes der
 en bekendtgørelse til fremme af god ro og orden på skolen -
 hvorom gælder at de nævnte sanktioner er udtømmende. Man kan
 altså ikke udvide en inddragelse til en straf, der strækker
 sig udover hvad bekendtgørelsen siger.
 
 --
 ahw
 
 
 
 
 |  |  | 
     Peter Lykkegaard (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  15-10-05 12:09
 | 
 |  | "Arne H. Wilstrup" wrote
 
 > Vel nok ikke korrekt - læreren (jeg tror det var i Roskilde eller i Køge)
 > der inddrog et kamera fra en elev, der uberettiget anvendte det og
 > krænkede blufærdigheden, blev dømt i retten for at have krænket
 > privatlivets fred
 
 Her drejer spørgsmålet sig om midlertidig konfiskation af en mobiltelefon i
 24 timer pga overtrædelse af skolens reglement vedr samme
 
 Der ligger vist ret fast at tidsperioden er åbentlyst i strid med hvad
 skolen rent faktisk har ret til
 Mobilen skal jo udleveres når eleven forlader skolens område
 
 Nuvel (følgende er en tænkt situation)
 
 En lærer inddrager en mobil da denne bruges på gangen i strid med skolens
 reglement
 Mobilen bliver ikke udleveret sidst på dagen med henvisning til skolens
 reglement der foreskriver opbevaring i minimum 24 timer
 Det er sandsynligvis en anden - fx administrativt personale der nægter
 udleveringen
 
 Påstanden er så at læreren, der inddrog mobilen samt blot følger de regler
 skolens ledelse har udstukket, kan straffes i henhold til §293
 
 Jeg siger det er sort snak da læreren selvfølgelig ikke selv har lavet
 reglerne og derved ikke har fortsæt
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jens (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  15-10-05 16:30
 | 
 |  | Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:
 
 > Jeg siger det er sort snak da læreren selvfølgelig ikke selv har lavet
 > reglerne og derved ikke har fortsæt
 
 Dén lader vi stå et øjeblik.
 
 (Forsæt er ikke betinget af, at man selv har lavet reglerne)
 --
 
 Jens F
 
 
 |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  15-10-05 10:21
 | 
 |  | 
 
            "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
 >> Har vi det?
 > 
 > Nej.
 Jo. Prøv at læs tråden igennem. Selv lærernes egen forening mener ikke, 
 at anstaltsprincippet kan strækkes til at gælde udover opholdet på 
 anstalten. At I lærer noget andet i Århus er irrellevant.
 
 >> Og forsættet er også i orden?
 > 
 > Nej. Jeg kan ikke får øje på det.
 Det er ellers meget åbentlyst.
 >>> Som du kan se kan der straffes med fængsel i op til 2 år!
 >>
 >> I en sag, hvor en lærer tager en mobiltelefon - næppe.
 > 
 > Enig.
 Det er fint du ikke bryder dig om hvad der står i Straffeloven - det er 
 desværre bare ikke videre relevant i denne gruppe.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  15-10-05 10:30
 | 
 |  | 
 
            spam@finds.dk (Jens) skrev:
 >> > Har vi det?
 >> 
 >> Nej.
 > 
 > Har Du set argumenter for at anstaltsprincippet kan hjemle en
 > inddragelse ud over undervisningstiden?
 Det er hvad de lærer på Århus-universitet eller rettere hvad nogle 
 lærer på Århus-universitet. Der har været heftige diskussioner med 
 Peter angående dette tidligere. Bla. har han gjort sig til talsmand for 
 at i forbindelse med en tur til udlandet arrangeret af en offentlig 
 myndighed så kunne denne myndighed kræve at en deltager skulle tage et 
 fly hjem til DK, hvis deltageren ikke levede op til de regler der var 
 fastsat for turen. Vi var flere der forklarede Peter, at en 18-årig er 
 myndig og, at der naturligvis ikke kan være tale om at tvinge den 
 pågældende til at tage til DK. Den pågældende kan højst blive udelukket 
 fra selve arrangementet arrangeret af den offentlige myndighed.
 Tråden findes her:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/49 2827887f6df1ee/ddf608cb84e6aacc?lnk=st&q=anstalt+group:dk.videnskab.jur
 a&rnum=1#ddf608cb84e6aacc
 Læs og græd.
 >> > Og forsættet er også i orden?
 >> 
 >> Nej. Jeg kan ikke får øje på det.
 > 
 > Hvis ikke hensigten med inddragelsen af en mobiltelefon er at
 > hindre ejeren i at "råde over" den, hvad er hensigten så? Hvad
 > mere kræves til forsæt?
 Der er klart forsæt.
 Telefonen bliver indraget med vilje, hvilket vil sige forsætligt.
 >> >> Som du kan se kan der straffes med fængsel i op til 2 år!
 >> >
 >> > I en sag, hvor en lærer tager en mobiltelefon - næppe.
 >> 
 >> Enig.
 > 
 > I en sag som den beskrevne vil vi næppe se en maksimal udnyttelse
 > af straframmen.
 Naturligvis ikke og en evt. dom vil formentligt være betinget der er 
 trods alt ikke tale om en meget alvorlig sag selvom det dog 
 almindeligvis er en skærpende omstændighed at en lovovertrædelse er 
 foregået i offentlig tjeneste.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  15-10-05 13:52
 | 
 |  | 
 
            "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev:
 > Påstanden er så at læreren, der inddrog mobilen samt blot følger
 > de regler skolens ledelse har udstukket, kan straffes i henhold
 > til §293 
 > 
 > Jeg siger det er sort snak da læreren selvfølgelig ikke selv har
 > lavet reglerne og derved ikke har fortsæt
 Læreren har pligt til at kende til gældende dansk lovgivning derunder 
 Straffelovens §293. At skolen har udstukket nogle retninglinier der 
 ikke lever op til de forvaltningsretlige spilleregler fritager ikke for 
 straf. Men det vil formentligt være noget der vil spille med i 
 forbindelse med vurderingen af sagen i sin helhed.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
   Peter Lykkegaard (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  15-10-05 14:25
 | 
 |  | "Morten Bjergstrøm " wrote
 
 > Læreren har pligt til at kende til gældende dansk lovgivning derunder
 > Straffelovens §293.
 
 Ja og?
 Der foreligger ikke noget om at læreren har nægtet at udlevere telefonen ved
 slut på skoledagen
 Han har formedentligt videregivet den til opbevaring
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-10-05 20:34
 | 
 |  | 
 > Der foreligger ikke noget om at læreren har nægtet at udlevere telefonen
 ved
 > slut på skoledagen
 > Han har formedentligt videregivet den til opbevaring
 
 Det er vel ligemeget uanset hvad. Der er frikvarter efter alle lektioner, i
 det tidsrum er man ikke betinget at opholde sig på anstalten, og derved
 gælder reglerne ikke. Så læren skal udlevere telefonen og ikke overddrage
 "ansvaret" til andre.
 
 
 /SWP
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter (17-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  17-10-05 11:29
 | 
 |  | 
 
            "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse 
 news:Xns96F0973F14EC9.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
 [klip]
 > Læreren har pligt til at kende til gældende dansk lovgivning derunder
 > Straffelovens §293.
 Nope.
 > At skolen har udstukket nogle retninglinier der
 > ikke lever op til de forvaltningsretlige spilleregler fritager ikke for
 > straf.
 Det skal man ikke sige helt kategorisk. Det kan have en betydning - bl.a. 
 for vurderingen af forsættet.
 > Men det vil formentligt være noget der vil spille med i
 > forbindelse med vurderingen af sagen i sin helhed.
 /Peter
 -- 
http://www.grauslund.com |  |  | 
  Henning Makholm (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  15-10-05 16:10
 | 
 |  | Scripsit "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
 > "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
 
 >> §293 stk 1 og §293 stk 2 er to sidestillede og uafhæningige
 >> straffebestemmelser. Man kan derfor ikke afvise straf efter §293 stk 2
 >> ved at argumentere for at gerningsindholdet i §293 stk 1 ikke er opfyldt.
 
 > Jeg kan læse at "stykkerne" så er selvstændige bestemmelser - er det
 > generelt? Altså at når man bruger inddelingen "stykke" så har det denne
 > betydning?
 
 Nej, det er ikke generelt. Det kan også ske at et stk 2 dreje sig om
 et særtilfælde af det forhold der beskrives i stk 1. *Normalt* vil det
 fremgå af at ordlyden i stk 2 indeholder en udtrykkelig henvisning til
 teksten i stk 1, men det afhænger lidt af tradition og tilbøjligheder
 hos den embedsmand der i sin tid har formuleret lov(forslags)teksten.
 
 Tag fx (tilfældigt udvalgt) de første to stykker af Retsplejelovens
 §32:
 
 §32.  Det er forbudt under retsmøder at optage eller transmittere
 billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis tillader
 dette. Offentliggørelse af billeder og lyd, der er optaget i strid
 hermed, er forbudt. Retten kan i øvrigt på ethvert tidspunkt under
 sagen forbyde offentlig gengivelse af billeder og lyd, der er
 optaget under et retsmøde. Rettens afgørelse træffes ved kendelse.
 
 Stk. 2. Personer, der afgiver forklaring under retsmødet, skal gøres
 bekendt med, at der optages billeder og lyd.
 
 Her fremgår det ikke udtrykkeligt af stk 2 at det har noget at gøre
 med stk 1 - i stedet må læseren ved almindelig sund fornuft regne ud
 at stk 2 ikke drejer sig om alle retsmøder i almindelighed, men kun om
 møder hvor retten undtagelsesvist har tilladt optagelse ifølge stk 1.
 
 > Ja nogen kan måske fornemme at mit brede sigte er nysgerrighed omkring hele
 > systemet af inddeling og tilhørende hieraki. Så jeg ville osse glædes af en
 > forklaring om dette - paragraf, stykke, litra osv.
 
 Teorien er så vidt jeg ved at at nummereringen af kapitler,
 paragraffer og stykker ikke har nogen selvstændig retsstiftende
 betydning. Dens hovedformål er at gøre det muligt at henvise kort og
 præcist til afgrænsede stykker af lovteksten - såvel ved omtale af
 loven som krydshenvisninger i selve lovteksten.
 
 Ideelt burde man kunne fjerne alle kapiteloverskrifter og paragraf- og
 stykkenumre, uden at betydningen af lovteksten går tabt af grund - men
 det duer naturligvis kun når selve teksten ikke bruger numrene til
 interne henvisninger.
 
 Og hvis der opstår tvivl om hvor bredt en bestemmelse kan anvendes,
 kan man naturligvis også se på dens redaktionelle placering i forsøget
 på at fortolke den - men der gælder ingen klippefaste regler om præcis
 hvorledes det skal foregå; dertil er tilblivelseshistorien af det
 gældende lovkorpus alt for kaotisk.
 
 "Litra" er latin for "bogstav" og bruges til at henvise til et enkelt
 element i en listeopstiling *inden* i et stykke, hvis elementerne er
 "nummkereret" (a), (b), (c) osv. Er listen i stedet markeret (1), (2),
 (3) osv, bruges betegnelsen "nummer".
 
 Ved lister inden i lister kan der blive brug for at henvise både til
 nummer og litra, fx "Udlændingeloven §9, stk 1, nr 2, litra b".
 
 --
 Henning Makholm                                   "Monsieur, vous êtes fou."
 
 
 |  |  | 
   Jonas Kofod (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  15-10-05 17:05
 | 
 |  | 
 
            "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
 news:87d5m64y14.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
 > Scripsit "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
 > > "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
 >
 > >> §293 stk 1 og §293 stk 2 er to sidestillede og uafhæningige
 > >> straffebestemmelser. Man kan derfor ikke afvise straf efter §293 stk 2
 > >> ved at argumentere for at gerningsindholdet i §293 stk 1 ikke er
 opfyldt.
 >
 > > Jeg kan læse at "stykkerne" så er selvstændige bestemmelser - er det
 > > generelt? Altså at når man bruger inddelingen "stykke" så har det denne
 > > betydning?
 >
 > Nej, det er ikke generelt. Det kan også ske at et stk 2 dreje sig om
 > et særtilfælde af det forhold der beskrives i stk 1. *Normalt* vil det
 > fremgå af at ordlyden i stk 2 indeholder en udtrykkelig henvisning til
 > teksten i stk 1, men det afhænger lidt af tradition og tilbøjligheder
 > hos den embedsmand der i sin tid har formuleret lov(forslags)teksten.
 >
 > Tag fx (tilfældigt udvalgt) de første to stykker af Retsplejelovens
 > §32:
 >
 >  §32.  Det er forbudt under retsmøder at optage eller transmittere
 >     billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis tillader
 >     dette. Offentliggørelse af billeder og lyd, der er optaget i strid
 >     hermed, er forbudt. Retten kan i øvrigt på ethvert tidspunkt under
 >     sagen forbyde offentlig gengivelse af billeder og lyd, der er
 >     optaget under et retsmøde. Rettens afgørelse træffes ved kendelse.
 >
 >   Stk. 2. Personer, der afgiver forklaring under retsmødet, skal gøres
 >     bekendt med, at der optages billeder og lyd.
 >
 > Her fremgår det ikke udtrykkeligt af stk 2 at det har noget at gøre
 > med stk 1 - i stedet må læseren ved almindelig sund fornuft regne ud
 > at stk 2 ikke drejer sig om alle retsmøder i almindelighed, men kun om
 > møder hvor retten undtagelsesvist har tilladt optagelse ifølge stk 1.
 >
 > > Ja nogen kan måske fornemme at mit brede sigte er nysgerrighed omkring
 hele
 > > systemet af inddeling og tilhørende hieraki. Så jeg ville osse glædes af
 en
 > > forklaring om dette - paragraf, stykke, litra osv.
 >
 > Teorien er så vidt jeg ved at at nummereringen af kapitler,
 > paragraffer og stykker ikke har nogen selvstændig retsstiftende
 > betydning. Dens hovedformål er at gøre det muligt at henvise kort og
 > præcist til afgrænsede stykker af lovteksten - såvel ved omtale af
 > loven som krydshenvisninger i selve lovteksten.
 >
 > Ideelt burde man kunne fjerne alle kapiteloverskrifter og paragraf- og
 > stykkenumre, uden at betydningen af lovteksten går tabt af grund - men
 > det duer naturligvis kun når selve teksten ikke bruger numrene til
 > interne henvisninger.
 >
 > Og hvis der opstår tvivl om hvor bredt en bestemmelse kan anvendes,
 > kan man naturligvis også se på dens redaktionelle placering i forsøget
 > på at fortolke den - men der gælder ingen klippefaste regler om præcis
 > hvorledes det skal foregå; dertil er tilblivelseshistorien af det
 > gældende lovkorpus alt for kaotisk.
 >
 > "Litra" er latin for "bogstav" og bruges til at henvise til et enkelt
 > element i en listeopstiling *inden* i et stykke, hvis elementerne er
 > "nummkereret" (a), (b), (c) osv. Er listen i stedet markeret (1), (2),
 > (3) osv, bruges betegnelsen "nummer".
 >
 > Ved lister inden i lister kan der blive brug for at henvise både til
 > nummer og litra, fx "Udlændingeloven §9, stk 1, nr 2, litra b".
 Jamen så takker jeg    Havde nok håbet på en "råd tråd" man kunne bruge til
 forståelsen og "organisering" af teksterne - men når den ikke eksisterer i
 højere grad end den gør er det jo rart at vide dét og ikke "det jeg gerne
 ville vide"    |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (17-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  17-10-05 11:50
 | 
 |  |  |  |  | 
   per christoffersen (17-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : per christoffersen
 | 
 Dato :  17-10-05 12:04
 | 
 |  | 
 "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns96F282AE8140D.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
 > "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
 >
 >>> Læreren har pligt til at kende til gældende dansk lovgivning
 >>> derunder Straffelovens §293.
 >>
 >> Nope.
 >
 > Uvidenhed om loven fritager ikke for straf.
 
 Nej, men det fører ikke til en pligt til at kende loven.
 Det nærmer sig fra en praktisk anskuelse flueknepperi, men der er altså
 forskel.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
  Povl H. Pedersen (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen
 | 
 Dato :  12-10-05 21:01
 | 
 |  | In article <434d56b2$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Cacba wrote:
 > På den Handelsskole jeg går på er der den regl at hvis en lærer ser en
 > mobiltelefon kan han konfiskere den i 24 timer incl. sim-kort.
 >
 > Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her hvor de
 > også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 > sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 > trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og forbløder
 > under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 > Det er ens private telefonbog som man kan have meget nytte af i nogle
 > tilfelde, ens idendifikation overfor andre.
 >
 >
 > I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad må der
 > konfiskeres og i hvor længe ?
 
 De må konfiskeres lige så længe som det er aftalt de kan konfiskeres.
 Hvis du ikke vil acceptere "aftalen", så kan du bare melde dig ud af
 den. Det er frivilligt at gå på handelsskole.
 
 
 |  |  | 
  H.S. (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H.S.
 | 
 Dato :  13-10-05 08:29
 | 
 |  | "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrndkqqrj.1dn.povlhp@ip103.home.terminal.dk...
 > De må konfiskeres lige så længe som det er aftalt de kan konfiskeres.
 > Hvis du ikke vil acceptere "aftalen", så kan du bare melde dig ud af
 > den. Det er frivilligt at gå på handelsskole.
 
 Lige præcis...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  13-10-05 11:49
 | 
 |  | 
 
            "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse 
 news:slrndkqqrj.1dn.povlhp@ip103.home.terminal.dk...
 [KLIP]
 > De må konfiskeres lige så længe som det er aftalt de kan konfiskeres.
 Der foreligger ingen aftale
 > Hvis du ikke vil acceptere "aftalen", så kan du bare melde dig ud af
 > den.
 Så enkelt er det ikke, juridisk set.
 /Peter
 -- 
http://www.grauslund.com |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  13-10-05 13:48
 | 
 |  | 
 
            "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev:
 >> I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad
 >> må der konfiskeres og i hvor længe ? 
 > 
 > De må konfiskeres lige så længe som det er aftalt de kan
 > konfiskeres.
 En aftale er noget der indgås mellemn to parter. En aftale kan ikke 
 bestemmes udelukkende af den ene part. Der er først tale om en aftale 
 når der foreligger accept fra alle aftalens parter.
 > Hvis du ikke vil acceptere "aftalen", så kan du bare
 > melde dig ud af den. Det er frivilligt at gå på handelsskole.
 Sådan hænger tingene ikke sammen.
 -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
  KNT (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KNT
 | 
 Dato :  12-10-05 21:39
 | 
 |  | Hvad er problemet ? - Du kan da bare lade være at misbruge din telefon i
 skoletiden.
 Knud
 
 
 "Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse
 news:434d56b2$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > På den Handelsskole jeg går på er der den regl at hvis en lærer ser en
 > mobiltelefon kan han konfiskere den i 24 timer incl. sim-kort.
 >
 > Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her hvor
 > de
 > også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 > sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 > trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og
 > forbløder
 > under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 > Det er ens private telefonbog som man kan have meget nytte af i nogle
 > tilfelde, ens idendifikation overfor andre.
 >
 >
 > I såfald, hvilke regler gælder for konfiskeringer, hvem må, hvad må der
 > konfiskeres og i hvor længe ?
 >
 >
 >
 > Mvh. Søren Wagner Pedersen
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Eliasen (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Eliasen
 | 
 Dato :  12-10-05 21:44
 | 
 |  | 
 "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message
 news:434d7483$0$84190$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hvad er problemet ? - Du kan da bare lade være at misbruge din telefon i
 > skoletiden.
 > Knud
 >
 
 Knud, du er og bliver en belastende spade!!! Du topposter og du er totalt OT
 når du prøver at svare.
 
 Flyt dig nu frem i bussen. Du må kunne få nogle yngre mennesker til at rejse
 sig, så du kan få en pensionistplads.
 
 --
 Eliasen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-10-05 22:29
 | 
 |  | 
 > Hvad er problemet ? - Du kan da bare lade være at misbruge din telefon i
 > skoletiden.
 
 Nej... Faktisk ikke... !
 
 
 /SWP
 
 
 
 
 |  |  | 
   KNT (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KNT
 | 
 Dato :  13-10-05 16:08
 | 
 |  | 
 "Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse
 news:434d8003$0$38678$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >> Hvad er problemet ? - Du kan da bare lade være at misbruge din telefon i
 >> skoletiden.
 >
 > Nej... Faktisk ikke... !
 >
 
 
 Giv mig bare en god grund til at du skulle have ret til at forstyrre
 undervisningen for en klasse med din private mobilsnak!
 
 Du er jo dybt tåbelig, hvis du ikke kan finde ud af at overholde en helt
 banal regel som at 'Anvendelse af mobiler er ikke tilladt i dette område
 og/eller dette tidsrum'. Du fortjener at din mobil bliver kastet i lokummet
 og skyllet ud.
 
 Knud
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-10-05 21:38
 | 
 |  | 
 > Giv mig bare en god grund til at du skulle have ret til at forstyrre
 > undervisningen for en klasse med din private mobilsnak!
 
 Hvor har jeg bedt om lov til det???
 
 Det jeg beder om det er retten til at tage min telefon med mig når ejg
 forlader skolen, ikke at benytte den i skolen. Men den kan jo falde ud af en
 lomme, og i sådan et tilfælde kan den også blive taget.
 
 > Du er jo dybt tåbelig, hvis du ikke kan finde ud af at overholde en helt
 > banal regel som at 'Anvendelse af mobiler er ikke tilladt i dette område
 > og/eller dette tidsrum'. Du fortjener at din mobil bliver kastet i
 lokummet
 > og skyllet ud.
 
 Du er så dum at høre på at ejg ikke engang gider at klage...
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Lykkegaard (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  12-10-05 21:54
 | 
 |  | "Cacba" wrote
 
 > Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her hvor
 > de
 > også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 > sim-kortet.
 
 Jeg kan ikke forestille mig at telefon/simkort er særligt brugbart når
 telefonen er slukket?
 
 Bortset fra det må der være en højere instans hvor man kan indklage
 konfiskeringen
 Specielt de 24 timer kunne være interessant at få "belyst"
 
 En konfiskering løbende i undervisningstiden er reel nok
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-10-05 22:28
 | 
 |  | 
 > Jeg kan ikke forestille mig at telefon/simkort er særligt brugbart når
 > telefonen er slukket?
 
 Nej, men med de rigtige fingre kan den tændes igen.
 
 > En konfiskering løbende i undervisningstiden er reel nok
 
 Enig, men der kan være visse situationer hvor en telefon sammentale kan være
 nødvendig at svare på. Men acceptabelt at de kan fratages så længe der er
 undervisning. Samme samme har jeg oplevet til en eksamen, der skulle vi
 aflevere den inden vi begyndte. (god bunke telefoner).
 
 > Bortset fra det må der være en højere instans hvor man kan indklage
 > konfiskeringen
 > Specielt de 24 timer kunne være interessant at få "belyst"
 
 Helt bestemt, ville meget gerne have høre de pargraffer der tillader eller
 forbyder sådan en konfiskering.
 
 
 /SWP
 
 
 
 
 |  |  | 
   Martin Jørgensen (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Jørgensen
 | 
 Dato :  13-10-05 10:31
 | 
 |  | 
 
            Cacba wrote:
 -snip-
 > Helt bestemt, ville meget gerne have høre de pargraffer der tillader eller
 > forbyder sådan en konfiskering.
 Prøv skolens ordensreglement, som eleverne frivilligt forpligter sig til 
 at indordne sig under hvis de vil gå på skolen.
 Med venlig hilsen / Best regards
 Martin Jørgensen
 -- 
 ---------------------------------------------------------------------------
 Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk |  |  | 
    Peter Lykkegaard (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  13-10-05 11:17
 | 
 |  | "Martin Jørgensen" wrote
 
 > Prøv skolens ordensreglement, som eleverne frivilligt forpligter sig til
 > at indordne sig under hvis de vil gå på skolen.
 >
 Et ordensreglement kan sagtens brydes med de regler der er på området
 
 Jvf svar fra Danmarks Lærerforening vedr konfiskation så skal det konfiskede
 udleveres når eleven forlader skolens område
 
 "(..) eventuelle bestemmelser om midlertidig forvaring af bestemete effekter
 kun kan gøres gældende, sålænge den pågældende elev er underlagt
 ordensreglerne - altså under elevens ophold på skolen. (..)"
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Maria Frederiksen (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Maria Frederiksen
 | 
 Dato :  12-10-05 23:54
 | 
 |  | > sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 > trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og
 > forbløder
 > under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 
 Hvis skyld var det for 10 år siden? Da fandtes mobilen slet ikke for
 almindelige mennesker. Vi levede med faktisk uden, og i øvrigt er det ikke
 nemt at ringe mens man forbløder (tro mig).
 
 Jo, det er en del af den aftale, du har med skolen.
 
 Mvh Maria
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Schultz (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Schultz
 | 
 Dato :  13-10-05 09:26
 | 
 |  | 
 
            Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev 2005-10-12:
 > Jo, det er en del af den aftale, du har med skolen.
 Selv om man har indgået en aftale er det ikke nødvendigvis lovligt. Det 
 er i øvrigt langtfra sikkert en sådan aftale er indgået.
 Martin
 -- 
 Besøg http://www.adsltips.dk  for guider til
 ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
 Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger 
 med mindre andet er angivet.
            
             |  |  | 
  cphpeter@gmail.com (13-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : cphpeter@gmail.com
 | 
 Dato :  13-10-05 21:40
 | 
 |  | Hej Cacba - KNT er et levende eksempel på, at der faktisk  findes
 parallelle universer med deres helt egne love og opfattelser, så du
 skal ikke tage det så tungt :)
 
 
 
 |  |  | 
  Langgaard Bærbar (14-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Langgaard Bærbar
 | 
 Dato :  14-10-05 08:52
 | 
 |  | 
 
            "Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse 
 news:434d56b2$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Kan det være rigtigt at man bare kan konfiskerer genstande, især her hvor 
 > de
 > også tager sim-kort. Der kan være følsomme oplysminger på telefonen og
 > sim-kortet. Samt en mobiltelefon er meget brugbar i en nødssituation,
 > trafikuheld mm (vil da mene det er deres skyld hvis jeg ligger og 
 > forbløder
 > under min MC, fordi jeg ikke kan ringe efter hjælp).
 > Det er ens private telefonbog som man kan have meget nytte af i nogle
 > tilfelde, ens idendifikation overfor andre.
 Du må nok gerne slukke for mobilen inden de tager den, dette vil også være i 
 lærerens interesse således han ikke kan blive beskyldt for at have brugt 
 telefonen i den periode  denne har været i lærerens besiddelse.
  --
 Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk  (tom) 
            
             |  |  | 
  Ukendt (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-10-05 01:20
 | 
 |  | 
 > Du må nok gerne slukke for mobilen inden de tager den, dette vil også være
 i
 > lærerens interesse således han ikke kan blive beskyldt for at have brugt
 > telefonen i den periode  denne har været i lærerens besiddelse.
 
 Ja, men:
 
 1. Den kommer ned på kontoret (ligger frit for flere).
 
 2. Tror ikke det er det største problem med de "rigtigt" fingre at åbne en
 mobiltelefon.
 
 
 /SWP
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-10-05 01:18
 | 
 |  | Så er det afklaret med §293 + stk 2. At de ikke kan konfiskere udenfor
 skoletiden.
 
 Hvad hedder pargraf der angiver det såkaldte "Anstaltsprincip" kan
 konfiskerer så længe amn opholder sig på en anstaldt?
 
 
 /SWP
 
 PS. Tak for de fine svar der har været indtil nu. =)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Lykkegaard (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  15-10-05 08:20
 | 
 |  | "Cacba" wrote
 
 > Så er det afklaret med §293 + stk 2. At de ikke kan konfiskere udenfor
 > skoletiden.
 >
 Snak med retshjælpen i stedet
 
 - Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  15-10-05 08:25
 | 
 |  | 
 
            "Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse 
 news:43504abe$0$38646$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Så er det afklaret med §293 + stk 2. At de ikke kan konfiskere udenfor
 > skoletiden.
 Kan diskuteres.... § 293 finder næppe anvendelse.
 > Hvad hedder pargraf der angiver det såkaldte "Anstaltsprincip" kan
 > konfiskerer så længe amn opholder sig på en anstaldt?
 Det står ikke i en paragraf - det er en uskreven retsregel. Det lyder lidt 
 mærkeligt men sådan er det altså.
 /Peter
 -- 
http://www.grauslund.com |  |  | 
   Jens (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  15-10-05 09:17
 | 
 |  | Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
 
 > "Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse
 > news:43504abe$0$38646$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > Så er det afklaret med §293 + stk 2. At de ikke kan konfiskere udenfor
 > > skoletiden.
 >
 > Kan diskuteres.... § 293 finder næppe anvendelse.
 
 Hvorfor egentlig ikke? Stk.2 handler jo netop om uberettiget at hindre
 en anden i at råde over ting.
 
 > > Hvad hedder pargraf der angiver det såkaldte "Anstaltsprincip" kan
 > > konfiskerer så længe amn opholder sig på en anstaldt?
 >
 > Det står ikke i en paragraf - det er en uskreven retsregel. Det lyder lidt
 > mærkeligt men sådan er det altså.
 
 Netop derfor er det interessant at finde grænsen for det berettigede
 indgreb. Tidligere tråde om emnet giver anledning til at mene, at f.eks.
 læreres inddragelse af mobiltelefoner ofte har et videre sigte end blot
 at forhindre "her og nu" anvendelsen - der ligger et element af straf i
 inddragelsen.
 --
 
 Jens F
 
 
 |  |  | 
  "Morten Bjergstrøm" (15-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm"
 | 
 Dato :  15-10-05 10:32
 | 
 |  | 
 
            spam@finds.dk (Jens) skrev:
 >> > Så er det afklaret med §293 + stk 2. At de ikke kan konfiskere
 >> > udenfor skoletiden. 
 >> 
 >> Kan diskuteres.... § 293 finder næppe anvendelse.
 > 
 > Hvorfor egentlig ikke? Stk.2 handler jo netop om uberettiget at
 > hindre en anden i at råde over ting. 
 Glem det. Når snakken falder på anstaltsprincip er Peter ikke til at 
 hugge eller stikke i.
 Henning Makholm har tidligere skrevet følgende:
 "Du kan lige så godt opgive at argumentere med Grauslund når han først
 har nævnt "anstalt". Det betyder at elever m.fl. er slaver. "
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/msg/ddf608cb84e6aacc -- 
 Morten                           http://miljokemi.dk Chilidyrkning med debatforum     http://miljokemi.dk/chili Fotogalleri                      http://miljokemi.dk/coppermine |  |  | 
 |  |