|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Irak krigen Fra : Hans J. Jensen
 | 
 Dato :  11-10-05 15:51
 | 
 |  | 
 
            "Danskere slæber den danske stat i retten for Irak-krig"
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=401866 Der står i artiklen, at det drejer sig om paragraf 19 i grundloven som 
 siger:
 -----
      § 19.  Stk. 1. Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige 
 anliggender. Uden folketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen 
 handling, der forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen 
 forpligtelse, til hvis opfyldelse folketingets medvirken er nødvendig, 
 eller som iøvrigt er af større betydning. Ejheller kan kongen uden 
 folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er 
 indgået med folketingets samtykke.
       Stk. 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller 
 danske styrker kan kongen ikke uden folketingets samtykke anvende 
 militære magtmidler mod nogen fremmed stat. Foranstaltninger, som kongen 
 måtte træffe i medfør af denne bestemmelse, skal straks forelægges 
 folketinget. Er folketinget ikke samlet, skal det uopholdeligt 
 sammenkaldes til møde.
       Stk. 3. Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, 
 med hvilket regeringen rådfører sig forud for enhver beslutning af 
 større udenrigspolitisk rækkevidde. Nærmere regler om det 
 udenrigspolitiske nævn fastsættes ved lov.
 -----
 Jeg kan ikke forstå hvor det helt præcist er i denne paragraf, at 
 regeringen/folketinget/A.F.Rasmussen har et problem. Folketinget gav jo 
 samtykke til at anvende militære midler.
 Så hvor er problemet?
 Finder der nogle tillæg til grundloven som man også burde læse?
 Mvh. Hans
            
             |  |  | 
  Allan Riise (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  11-10-05 16:30
 | 
 |  | 
 
            Hans J. Jensen wrote:
 > "Danskere slæber den danske stat i retten for Irak-krig"
 > http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=401866 >
 > Der står i artiklen, at det drejer sig om paragraf 19 i grundloven som
 > siger:
 > -----
 >     § 19.  Stk. 1. Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige
 > anliggender. Uden folketingets samtykke kan han dog ikke foretage
 > nogen handling, der forøger eller indskrænker rigets område, eller
 > indgå nogen forpligtelse, til hvis opfyldelse folketingets medvirken
 > er nødvendig, eller som iøvrigt er af større betydning. Ejheller kan
 > kongen uden folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig
 > overenskomst, som er indgået med folketingets samtykke.
 >
 >      Stk. 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller
 > danske styrker kan kongen ikke uden folketingets samtykke anvende
 > militære magtmidler mod nogen fremmed stat. Foranstaltninger, som
 > kongen måtte træffe i medfør af denne bestemmelse, skal straks
 > forelægges folketinget. Er folketinget ikke samlet, skal det
 > uopholdeligt sammenkaldes til møde.
 >
 >      Stk. 3. Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn,
 > med hvilket regeringen rådfører sig forud for enhver beslutning af
 > større udenrigspolitisk rækkevidde. Nærmere regler om det
 > udenrigspolitiske nævn fastsættes ved lov.
 > -----
 >
 > Jeg kan ikke forstå hvor det helt præcist er i denne paragraf, at
 > regeringen/folketinget/A.F.Rasmussen har et problem. Folketinget gav
 > jo samtykke til at anvende militære midler.
 >
 > Så hvor er problemet?
 At man skal følge et FN mandat for at føre en *angrebskrig*, og et en sådan 
 ikke findes, juridisk..
 > Finder der nogle tillæg til grundloven som man også burde læse?
 FN Charteret.
 -- 
 Allan Riise 
            
             |  |  | 
  Henrik Stidsen (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  11-10-05 16:38
 | 
 |  | 
 
            Allan Riise expressed precisely :
 >> Så hvor er problemet?
 > At man skal følge et FN mandat for at føre en *angrebskrig*, og et en sådan 
 > ikke findes, juridisk..
 Jeg kan ikke se hvor det står i den nævnte paragraf ?
 >> Finder der nogle tillæg til grundloven som man også burde læse?
 > FN Charteret.
 Hvilken del af grundloven gør det til dansk lov ? (så Fogh/Staten kan 
 stævnes for at bryde grundloven ved ikke at overholde FN charteret ?)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ |  |  | 
   Allan Riise (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  11-10-05 18:16
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen wrote:
 > Allan Riise expressed precisely :
 >>> Så hvor er problemet?
 >
 >> At man skal følge et FN mandat for at føre en *angrebskrig*, og et
 >> en sådan ikke findes, juridisk..
 >
 > Jeg kan ikke se hvor det står i den nævnte paragraf ?
 Næ, men du kunne så gå til §20 stk1.
 Relevant tekst fremhævet
 20. Stk. 1. Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets 
 myndigheder, *kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til 
 mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med 
 andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde*.
 >>> Finder der nogle tillæg til grundloven som man også burde læse?
 >
 >> FN Charteret.
 >
 > Hvilken del af grundloven gør det til dansk lov ? (så Fogh/Staten kan
 > stævnes for at bryde grundloven ved ikke at overholde FN charteret ?)
 Ja, for de er en integreret enhed, nemlig da Danmark underskrev FN Charteret 
 24 oktober 1945, derudover har NATO den samme bestemmelse ang. Angrebskrig, 
 der blev vi medlem d 4 april 1949, hvorved at §20 stk.1 i Grundloven blev 
 taget i anvendelse.
 Især artikel 2.4 subs. art. 39 subs. art. 46 subs. art. 51 i FN Charteret 
 der her er tale om, og med et in mente at Charteret når det er underskrevet 
 enten forudgår national lovgivning, eller implementeres som en del af samme.
http://www.un.org/aboutun/charter/ -- 
 Allan Riise
            
             |  |  | 
    Rune Wold (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  11-10-05 19:24
 | 
 |  | Allan Riise wrote:
 
 [klip]
 
 > 20. Stk. 1. Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets
 > myndigheder, *kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til
 > mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med
 > andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde*.
 
 Det fremhævede er fuldstændigt rigtigt, men du anvender det bare
 forkert. Hvordan skulle et Folketing nogen sinde *ved lov* kunne ændre
 grundlovens kompetencefordeling, f.eks. den der fastsættes i GRL § 19.
 
 Man vil selvfølgelig handle i strid med de folkeretlige forpligtelser,
 hvis en suverænitetsafgivelse tilbagekaldes eller på anden måde krænkes,
 men den kan selvfølgelig aldrig være i strid med grundloven i sig selv.
 
 
 [klip]
 
 > Ja, for de er en integreret enhed, nemlig da Danmark underskrev FN Charteret
 > 24 oktober 1945, derudover har NATO den samme bestemmelse ang. Angrebskrig,
 > der blev vi medlem d 4 april 1949, hvorved at §20 stk.1 i Grundloven blev
 > taget i anvendelse.
 
 Grl. § 20 henvisning til mellemfolkelige mynndigheder kendes først fra
 grundloven i 1953, og det var aldrig forudsat eller overhovedet
 diskuteret, at FN-pagten af den grund skulle få grundlovsrang. Det kan
 godt være man på visse punkter har afgivet suverænitet til FN, imedfør
 af bestemmelsen, men det får FN-pagten ikke grundlovsrang af, jf.
 ovenstående.
 
 [klip]
 
 > Især artikel 2.4 subs. art. 39 subs. art. 46 subs. art. 51 i FN Charteret
 > der her er tale om, og med et in mente at Charteret når det er underskrevet
 > enten forudgår national lovgivning, eller implementeres som en del af samme.
 
 Den går ikke foran grundloven.
 
 Det er usvigeligt sikkert, at Det danske parlamentariske flertal ikke
 handlede i strid med *GRUNDLOVEN*, da de vedtog beslutningen om
 angrebskrigen. Om det folkeretlige grundlag var iorden er anden sag, som
 Den Danske Højesteret dog ikke har kompetence til at pådømme.
 
 Uden at jeg mener det er rigtigt, er deres bedste argument formentlig,
 at der er overgivet suverænitet til den højest kommanderende
 (amerikanske general) i Irak. Det kan man ikke, jf. henvisningen til
 alene mellemfolkelige myndigheder i § 20. Men man har jo netop ikke
 afgivet suverænitet, da man jo til hver en tid kan ophæve samarbejdet i
 Irak uden at handle i strid med en folkeretlig forpligtelse.
 
 Under alle omstændigheder bør sagen (og det bliver den efter mit bedste
 gæt også) afvises på grundlag af manglende retlig interesse.
 
 /Rune Wold
 
 
 |  |  | 
     Allan Riise (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  11-10-05 20:19
 | 
 |  | 
 
            Rune Wold wrote:
 > Allan Riise wrote:
 >
 > [klip]
 >
 >> 20. Stk. 1. Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets
 >> myndigheder, *kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til
 >> mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig
 >> overenskomst med andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden
 >> og samarbejde*.
 >
 > Det fremhævede er fuldstændigt rigtigt, men du anvender det bare
 > forkert. Hvordan skulle et Folketing nogen sinde *ved lov* kunne ændre
 > grundlovens kompetencefordeling, f.eks. den der fastsættes i GRL § 19.
 >
 > Man vil selvfølgelig handle i strid med de folkeretlige forpligtelser,
 > hvis en suverænitetsafgivelse tilbagekaldes eller på anden måde
 > krænkes, men den kan selvfølgelig aldrig være i strid med grundloven
 > i sig selv.
 Det er korrekt.
 > [klip]
 >
 >> Ja, for de er en integreret enhed, nemlig da Danmark underskrev FN
 >> Charteret 24 oktober 1945, derudover har NATO den samme bestemmelse
 >> ang. Angrebskrig, der blev vi medlem d 4 april 1949, hvorved at §20
 >> stk.1 i Grundloven blev taget i anvendelse.
 >
 > Grl. § 20 henvisning til mellemfolkelige mynndigheder kendes først fra
 > grundloven i 1953, og det var aldrig forudsat eller overhovedet
 > diskuteret, at FN-pagten af den grund skulle få grundlovsrang. Det kan
 > godt være man på visse punkter har afgivet suverænitet til FN, imedfør
 > af bestemmelsen, men det får FN-pagten ikke grundlovsrang af, jf.
 > ovenstående.
 Jeg mener jo at netop FN var en af grundene til §20 og især dens ordlyd om 
 "mellemfolkelige myndigheder", og at hvis FN charteret er blevet tilsidesat 
 (IMHO ja) så har man afgivet suverænitet og medvirket i en angrebskrig, uden 
 om FN og dermed i strid med § 20 i Grl.
 >> Især artikel 2.4 subs. art. 39 subs. art. 46 subs. art. 51 i FN
 >> Charteret der her er tale om, og med et in mente at Charteret når
 >> det er underskrevet enten forudgår national lovgivning, eller
 >> implementeres som en del af samme.
 >
 > Den går ikke foran grundloven.
 Jo, så længe at der ikke i forvejen er en national lov, der essentielt siger 
 det samme.
 Artikel 2 stk.7 FN Charter
 "Nothing contained in the present Charter shall authorize the United Nations 
 to intervene in matters which are essentially within the domestic 
 jurisdiction of any state or shall require the Members to submit such 
 matters to settlement under the present Charter; but this principle shall 
 not prejudice the application of enforcement measures under Chapter Vll."
 Og kapitel VII henviser netop til artiklerne 39 til 51.
http://www.un.org/aboutun/charter/chapter7.htm > Det er usvigeligt sikkert, at Det danske parlamentariske flertal ikke
 > handlede i strid med *GRUNDLOVEN*, da de vedtog beslutningen om
 > angrebskrigen. Om det folkeretlige grundlag var iorden er anden sag,
 > som Den Danske Højesteret dog ikke har kompetence til at pådømme.
 Der er jeg ikke enig med dig, men da jeg er lægmand, så vil jeg lade det 
 blive i god tro, og tage dit ord for gode varer, men dog lige komme med en 
 indvending.
 Hvis det ikke er Dansk lovgivning der krænkes, men FN Charteret, og da FN 
 Charteret som jeg læser det, ligger på linie med Grundloven, hvor landet 
 ikke har egen *specifik* lovgivning på området, er der så andre måder 
 "konspiranterne" kan stilles til ansvar, end ved den int. Domstol?
 Hvis du mener at der ikke findes andre alternativer, så er Vi, Danskere, da 
 godt nok ilde stedt.
 > Uden at jeg mener det er rigtigt, er deres bedste argument formentlig,
 > at der er overgivet suverænitet til den højest kommanderende
 > (amerikanske general) i Irak. Det kan man ikke, jf. henvisningen til
 > alene mellemfolkelige myndigheder i § 20. Men man har jo netop ikke
 > afgivet suverænitet, da man jo til hver en tid kan ophæve samarbejdet
 > i Irak uden at handle i strid med en folkeretlig forpligtelse.
 >
 > Under alle omstændigheder bør sagen (og det bliver den efter mit
 > bedste gæt også) afvises på grundlag af manglende retlig interesse.
 Ja, jeg spekulerede over, hvis nu den dræbte soldats forældre er med i 
 sagsanmeldelsen, om den så kan tages op, da der jo for dem er en klar retlig 
 interesse i at få klarhed om denne sags juridiske stilling?
 Derudover så mener jeg at denne sag er en politisk sag, men som har så mange 
 implikationer, både nationalt, men så sandeligt også internationalt, at det 
 ville være fint at få en juridisk dom.
 -- 
 Allan Riise 
            
             |  |  | 
      Rune Wold (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  11-10-05 21:00
 | 
 |  | Allan Riise wrote:
 
 [klip]
 
 > Jeg mener jo at netop FN var en af grundene til §20 og især dens ordlyd om
 > "mellemfolkelige myndigheder", og at hvis FN charteret er blevet tilsidesat
 > (IMHO ja) så har man afgivet suverænitet og medvirket i en angrebskrig, uden
 > om FN og dermed i strid med § 20 i Grl.
 
 Du skrev lige før, at du var enig i min udlægning af forholdet mellem
 folkeret og GRL § 20, men du skriver nu det modsatte.
 
 Forholdet mellem GRL § 20 og folkeretten er følgende:
 
 Danmark kan afgive suverænitet i nærmere bestemt omfang uden at komme i
 strid med grundloven, jf. GRL § 20.
 
 Men det betyder *ikke* man handler i strid med GRL § 20, hvis Danmark
 handler i strid med de folkeretlige forpligtelser, der ligger bag
 suverænitetsafgivelserner.
 
 GRL § 20 er blot den hjemmel, der muliggør, at folketinget kan
 formindske sin egen kompetence, som grundloven iøvrigt tildeler folketinget.
 
 Det siger næsten sig selv med øredøvende eftertrykkelighed, at
 grundloven ikke begrænser muligheden for, at folketinget tager denne
 kompetence tilbage.
 
 Om det så betyder krænkede folkeretlige forpligtelser er ligegyldigt
 ift. de danske domstole, da folkeretlige forpligtelser i det højeste har
 samme rang som almindelig lovgivning, jf. ordene »kan ved lov« i
 grundlovens § 20, og den omstændighed at påtagelse af folkeretlige
 forpligtelser kun kræver folketingets samtykke, jf. GRL § 19.
 
 [klip]
 
 > Jo, så længe at der ikke i forvejen er en national lov, der essentielt siger
 > det samme.
 
 Det er ikke rigtigt, jf. grundlovens § 19 og 20 (se ovenfor)
 
 [klip]
 
 > Hvis det ikke er Dansk lovgivning der krænkes, men FN Charteret, og da FN
 > Charteret som jeg læser det, ligger på linie med Grundloven, hvor landet
 > ikke har egen *specifik* lovgivning på området, er der så andre måder
 > "konspiranterne" kan stilles til ansvar, end ved den int. Domstol?
 
 Ja, ved næste folketingsvalg.
 
 P.S. FN-charteret ligger som allerede nævnt ikke på linje med GRL.
 
 [klip]
 
 > Hvis du mener at der ikke findes andre alternativer, så er Vi, Danskere, da
 > godt nok ilde stedt.
 
 Der findes det alternativ, der ligger i det demokratiske princip, men
 jeg kan godt forstå, hvorfor politiske modstandere ikke bryder sig om
 dette. Det aldrig sjovt ikke at være i flertal.
 
 [klip]
 
 > Ja, jeg spekulerede over, hvis nu den dræbte soldats forældre er med i
 > sagsanmeldelsen, om den så kan tages op, da der jo for dem er en klar retlig
 > interesse i at få klarhed om denne sags juridiske stilling?
 
 Måske, jeg ved det faktisk ikke, da det er et område omgærdet af stor
 retsusikkerhed. I virkeligheden tror jeg også, det er den eneste grund
 til, at Harlang og Elmquist overhovedet lægger sag an.
 
 Min teori er, at disse advokater i virkeligheden godt ved, at det
 materielle i stævningen er tyndt, men at de forsøger retssagen, for at
 opnå en klar retsstilling vedr. begrebet »retlig interesse«. Og så
 skader det jo ikke advokatforretningen at få navnet medierne.
 
 [klip]
 
 > Derudover så mener jeg at denne sag er en politisk sag, men som har så mange
 > implikationer, både nationalt, men så sandeligt også internationalt, at det
 > ville være fint at få en juridisk dom.
 
 En juridisk afgørelse på et rent politisk spørgsmål, er efter min mening
 en absurditet.
 
 /Rune Wold
 
 
 |  |  | 
       Allan Riise (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  11-10-05 21:52
 | 
 |  | Rune Wold wrote:
 > Allan Riise wrote:
 >
 Sidder og ser Deadline på DR2, hvor en af anmelderne giver mig helt ret i at
 FN pagten er integreret *med* grundloven af 1953, hvorefter Jura Prof.
 Henning Koch blev adspurgt, og han mente at nok var FN pagten og Grl. at
 sidestille, og nok vil et brud på FN pagten være lig med et brud på Grl.,
 men at han ikke mente at der var retligt grundlag til at føre sagen, qua
 manglende retlig interesse.
 Men hvis anmelderen har ret, hvad jeg jo mener han har, så *er* der en sag,
 og et afslag på at tage den, vil nok af mange blive set som et politisk
 grundet afslag, uagtet at det ikke er det, sådan er Dansken nu engang skruet
 sammen hvis de mener at deres ret ikke bliver hørt.
 
 Ang. at politik skal holde sig til de bonede gulve på Christiansborg og i
 div. kommuner/amter, så er netop denne sag jo i ligeså høj grad et jura
 spørgsmål, som det er et politisk spørgsmål, og for mig handler det ikke om
 at Jeg er i opposition, men netop at få afprøvet det juridiske grundlag,
 således at en til enhver tid siddende regering *ikke* kan bruge samme metode
 netop fordi der så vil være præcedens.
 
 --
 Allan Riise
 
 
 
 
 |  |  | 
        Rune Wold (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  11-10-05 22:16
 | 
 |  | 
 
            Allan Riise wrote:
 [klip]
 > Sidder og ser Deadline på DR2, hvor en af anmelderne giver mig helt 
 > ret i at FN pagten er integreret *med* grundloven af 1953
 Tænk, at en af advokaterne bag stævningen, gør dette synspunkt gældende.
 Det helt logiske ville da være, at advokaten i debatprogrammet
 indrømmer, at hans stævning bygger på et yderst tyndt juridisk grundlag    [klip]
 > hvorefter Jura Prof. Henning Koch blev adspurgt, og han mente at nok 
 > var FN pagten og Grl. at sidestille, og nok vil et brud på FN pagten 
 > være lig med et brud på Grl.,
 Henning Koch har før været fremme med afvigende påstande om grundloven.
 [klip]
 > men at han ikke mente at der var retligt grundlag til at føre sagen,
 > qua manglende retlig interesse.
 Det er en lidt vattet udtalelse efter min mening. Først det tvivlsomme 
 ræsonnement, og så et synspunkt, der vel i bund og grund er baseret i et 
 håb om, at domstolene aldrig påviser det uholdbare i det første synspunkt.
 /Rune Wold
            
             |  |  | 
         Allan Riise (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  11-10-05 22:30
 | 
 |  | 
 
            Rune Wold wrote:
 > Allan Riise wrote:
 >
 > [klip]
 >
 >> Sidder og ser Deadline på DR2, hvor en af anmelderne giver mig helt
 >> ret i at FN pagten er integreret *med* grundloven af 1953
 >
 > Tænk, at en af advokaterne bag stævningen, gør dette synspunkt
 > gældende. Det helt logiske ville da være, at advokaten i
 > debatprogrammet indrømmer, at hans stævning bygger på et yderst tyndt 
 > juridisk
 > grundlag    Så meget desto mere grund til at få forholdet Grl contra FN pagt sat på 
 plads, juridisk.
 > [klip]
 >
 >> hvorefter Jura Prof. Henning Koch blev adspurgt, og han mente at nok
 >> var FN pagten og Grl. at sidestille, og nok vil et brud på FN pagten
 >> være lig med et brud på Grl.,
 >
 > Henning Koch har før været fremme med afvigende påstande om
 > grundloven.
 Ja, men han er dog prof. i jura med spciale i Dansk off. ret og Grl.
 > [klip]
 >
 >> men at han ikke mente at der var retligt grundlag til at føre sagen,
 >> qua manglende retlig interesse.
 >
 > Det er en lidt vattet udtalelse efter min mening. Først det tvivlsomme
 > ræsonnement, og så et synspunkt, der vel i bund og grund er baseret i
 > et håb om, at domstolene aldrig påviser det uholdbare i det første
 > synspunkt.
 Netop denne ambivalens gør, at jeg gerne ser en juridisk afklaring.
 -- 
 Allan Riise 
            
             |  |  | 
          Allan Riise (11-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  11-10-05 23:09
 | 
 |  | 
 
            Allan Riise wrote:
 > Rune Wold wrote:
 >> Allan Riise wrote:
 >>
 >> [klip]
 >>
 >>> Sidder og ser Deadline på DR2, hvor en af anmelderne giver mig helt
 >>> ret i at FN pagten er integreret *med* grundloven af 1953
 >>
 >> Tænk, at en af advokaterne bag stævningen, gør dette synspunkt
 >> gældende. Det helt logiske ville da være, at advokaten i
 >> debatprogrammet indrømmer, at hans stævning bygger på et yderst tyndt
 >> juridisk
 >> grundlag    >
 > Så meget desto mere grund til at få forholdet Grl contra FN pagt sat
 > på plads, juridisk.
 >
 >> [klip]
 >>
 >>> hvorefter Jura Prof. Henning Koch blev adspurgt, og han mente at nok
 >>> var FN pagten og Grl. at sidestille, og nok vil et brud på FN pagten
 >>> være lig med et brud på Grl.,
 >>
 >> Henning Koch har før været fremme med afvigende påstande om
 >> grundloven.
 >
 > Ja, men han er dog prof. i jura med spciale i Dansk off. ret og Grl.
 >
 >> [klip]
 >>
 >>> men at han ikke mente at der var retligt grundlag til at føre sagen,
 >>> qua manglende retlig interesse.
 >>
 >> Det er en lidt vattet udtalelse efter min mening. Først det
 >> tvivlsomme ræsonnement, og så et synspunkt, der vel i bund og grund
 >> er baseret i et håb om, at domstolene aldrig påviser det uholdbare i
 >> det første synspunkt.
 >
 > Netop denne ambivalens gør, at jeg gerne ser en juridisk afklaring.
 Vil også lige påpege, at der ifølge grundloven skal være et lovforslag når 
 man vil gå i krig, og at dette lovforslag skal tiltrædes med 5/6 deles 
 flertal.
 Krigen blev påbegyndt via en bekendtgørelse og med 61 der stemte for.
 Det er et klokkeklart Grl. brud!!
 -- 
 Allan Riise 
            
             |  |  | 
           Rune Wold (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  12-10-05 06:42
 | 
 |  | Allan Riise wrote:
 
 [klip]
 
 > Vil også lige påpege, at der ifølge grundloven skal være et lovforslag når
 > man vil gå i krig, og at dette lovforslag skal tiltrædes med 5/6 deles
 > flertal.
 
 Hvor har du det fra?
 
 § 19
 Stk. 1.
 Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden
 folketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen handling, der
 forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen
 forpligtigelse, til hvis opfyldelse folketingets medvirken er nødvendig,
 eller som iøvrigt er af større betydning. *Ejheller kan kongen uden
 folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er
 indgået med folketingets samtykke.*
 
 Det kræver blot folketingets samtykke.
 
 [klip]
 
 
 |  |  | 
            Allan Riise (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  12-10-05 07:04
 | 
 |  | Rune Wold wrote:
 > Allan Riise wrote:
 >
 > [klip]
 >
 >> Vil også lige påpege, at der ifølge grundloven skal være et
 >> lovforslag når man vil gå i krig, og at dette lovforslag skal
 >> tiltrædes med 5/6 deles flertal.
 >
 > Hvor har du det fra?
 >
 > § 19
 > Stk. 1.
 > Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden
 > folketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen handling, der
 > forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen
 > forpligtigelse, til hvis opfyldelse folketingets medvirken er
 > nødvendig, eller som iøvrigt er af større betydning. *Ejheller kan
 > kongen uden folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig
 > overenskomst, som er indgået med folketingets samtykke.*
 >
 > Det kræver blot folketingets samtykke.
 
 Ja, men du glemmer denne her..
 
 §19 stk. 2
 
 "Stk. 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller danske styrker
 kan kongen ikke uden folketingets samtykke anvende militære magtmidler mod
 nogen fremmed stat. Foranstaltninger, som kongen måtte træffe i medfør af
 denne bestemmelse, skal straks forelægges folketinget. Er folketinget ikke
 samlet, skal det uopholdeligt kaldes til møde."
 
 Og da vi har afgivet suverænitet, som jeg har beskrvet andetsteds i tråden,
 og så kommer §20 stk. 1 og stk. 2 i anvendelse, som siger..
 
 "20. Stk. 1. Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets
 myndigheder, kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til
 mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med
 andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde."
 
 Her påberåber regeringen sig et FN mandat, og at det er FN man følger,
 hvorfor §20 stk. 2 selvf. er den lovtekst som bringes i anvendelse.
 Stk. 2. Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på fem
 sjettedel af folketingets medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke, men dog
 det til vedtagelse af almindelige lovforslag nødvendige flertal, og
 opretholder regeringen forslaget, forlægges det folketingsvælgerne til
 godkendelse eller forkastelse efter de for folkeafstemninger i prgf. 42
 fastsatte regler.
 
 En ting er at FN kan gøre brug af Danske styrker, men *inden* man afgiver
 den suverænitet, så er det at  20 stk. 2 skal håndhæves, og det blev den
 ikke.
 
 --
 
 Allan Riise
 
 
 
 
 |  |  | 
             Rune Wold (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  12-10-05 07:10
 | 
 |  | Allan Riise wrote:
 
 [klip]
 
 > Ja, men du glemmer denne her..
 
 Jeg er nu overbevist om, at du virkelig selv tror på det du skriver.
 
 Du bliver slemt skuffet ved domsafsigelsen.
 
 /Rune Wold
 
 
 |  |  | 
          Kevin Edelvang (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kevin Edelvang
 | 
 Dato :  12-10-05 00:18
 | 
 |  | Allan Riise wrote:
 
 > Rune Wold wrote:
 
 >>Henning Koch har før været fremme med afvigende påstande om
 >>grundloven.
 
 
 > Ja, men han er dog prof. i jura med spciale i Dansk off. ret og Grl.
 
 Ja, men det er han jo (heldigvis) ikke ene om at være.
 
 Mvh
 Kevin Edelvang
 
 
 |  |  | 
           Allan Riise (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  12-10-05 00:45
 | 
 |  | Kevin Edelvang wrote:
 > Allan Riise wrote:
 >
 >> Rune Wold wrote:
 >
 >>> Henning Koch har før været fremme med afvigende påstande om
 >>> grundloven.
 >
 >
 >> Ja, men han er dog prof. i jura med spciale i Dansk off. ret og Grl.
 >
 > Ja, men det er han jo (heldigvis) ikke ene om at være.
 
 Næ, men det giver dog en hvis juridisk vægt.
 
 f.eks. så er det jo nu helt klart for mig, at Grl. blev overtrådt da man
 valgte ikke at stille det op som et lovforslag, men som et
 beslutningsgrundlag, da der er §20 stk.1 og §20 stk.2
 står..
 
 "20. Stk. 1. Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets
 myndigheder, kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til
 mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med
 andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
 Stk. 2. Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på fem
 sjettedel af folketingets medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke, men dog
 det til vedtagelse af almindelige lovforslag nødvendige flertal, og
 opretholder regeringen forslaget, forlægges det folketingsvælgerne til
 godkendelse eller forkastelse efter de for folkeafstemninger i prgf. 42
 fastsatte regler."
 
 Det er da en klokkeklar overtrædelse, for står der ikke, oversat til
 nudansk.
 
 Hvis man vil lade andre org. som FN, værende bestemmende for om Danmark skal
 i krig (afgive suverænitet), så skal et lovforslag vedtages med 5/6 deles
 flertal, og er der ikke det, men et alm. flertal, så skal det til valg for
 folket.
 
 Hvad var det så der skete??
 
 Per stig Møller lavede et beslutningsforslag, hvilket jeg ikke kan se
 muligheden af at gøre i Grl.
 
 Hvis andre kan se hvordan det er muligt, så bedes de venligst dirigere mig
 den rette vej.
 
 --
 
 Allan Riise
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
            Rune Wold (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  12-10-05 06:44
 | 
 |  | Allan Riise wrote:
 
 [klip]
 
 > Hvad var det så der skete??
 
 Der skete ikke det, som du beskriver, da man selvsagt ikke har afgivet
 suverænitet til nogensomhelst ved beslutningen om at gå i krig.
 
 Det danske folketing kan til enhver tid råde over deres styrker i Irak
 uden at krænke nogen folkeretlig forpligtelse.
 
 /Rune Wold
 
 
 |  |  | 
             Allan Riise (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  12-10-05 06:56
 | 
 |  | Rune Wold wrote:
 > Allan Riise wrote:
 >
 > [klip]
 >
 >> Hvad var det så der skete??
 >
 > Der skete ikke det, som du beskriver, da man selvsagt ikke har afgivet
 > suverænitet til nogensomhelst ved beslutningen om at gå i krig.
 
 Jo, ved at underlægge os de Britiske styrker i syd-Irak, bl.a. vores
 skonnert var under krigen underlagt fremmed land, og da et orlogsskib er
 Dansk territorie, så...
 
 > Det danske folketing kan til enhver tid råde over deres styrker i Irak
 > uden at krænke nogen folkeretlig forpligtelse.
 
 Vores styrker og vores materiel er under fremmed lands herredømme, om det er
 kort eller lang tid er ligegyldigt, vi har afgivet suverænitet!
 
 Derudover så kan vi ikke trække styrkerne hjem fra den ene dag til den
 anden.
 
 --
 Allan Riise
 
 
 
 
 |  |  | 
              Rune Wold (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  12-10-05 07:02
 | 
 |  | Allan Riise wrote:
 
 [klip]
 
 > Vores styrker og vores materiel er under fremmed lands herredømme, om det er
 > kort eller lang tid er ligegyldigt, vi har afgivet suverænitet!
 
 Yderst tvivlsomt.
 
 [klip]
 
 > Derudover så kan vi ikke trække styrkerne hjem fra den ene dag til den
 > anden.
 
 Det er et rent praktisk spørgsmål.
 
 /Rune Wold
 
 
 |  |  | 
              Martin Jørgensen (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Jørgensen
 | 
 Dato :  12-10-05 07:24
 | 
 |  | 
 
            Allan Riise wrote:
 -snip-
 > Vores styrker og vores materiel er under fremmed lands herredømme, om det er 
 > kort eller lang tid er ligegyldigt, vi har afgivet suverænitet!
 Hvorfor tror du at vi *ikke* skulle kunne trække vores tropper hjem, 
 hvis et samlet folketing skulle blive enige derom, jvf. det du skriver 
 om suverænitetsafgivelse?
 Med venlig hilsen / Best regards
 Martin Jørgensen
 -- 
 ---------------------------------------------------------------------------
 Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk |  |  | 
               Allan Riise (12-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Riise
 | 
 Dato :  12-10-05 07:37
 | 
 |  | Martin Jørgensen wrote:
 > Allan Riise wrote:
 > -snip-
 >
 >> Vores styrker og vores materiel er under fremmed lands herredømme,
 >> om det er kort eller lang tid er ligegyldigt, vi har afgivet
 >> suverænitet!
 >
 > Hvorfor tror du at vi *ikke* skulle kunne trække vores tropper hjem,
 > hvis et samlet folketing skulle blive enige derom, jvf. det du skriver
 > om suverænitetsafgivelse?
 
 Flere grunde, allerførst logistisk, derefter så giver folketinget et mandat
 til fremmed land, af en priode på 6 mdr. ad gangen til at være de der
 suverænt bestemmer hvad de Danske styrker skal bruges til.
 
 Derudover, så kan man jo sige, at *hvis* at det er et ulovligt grundlag, og
 det er de samme der sidder med den politiske magt, som da beslutningen blev
 taget, hvilket p.t. er tilfældet, så vil man kunne fastholde at Danske
 styrker forbliver i fremmed lands tjeneste, så længe at dette flertal
 fastholdes, da man nemlig ikke har haft en ordentlig og seriøs lovgennemgang
 op til krigen.
 
 Man kan altså have ret, man kan bevise at man juridisk har ret, men man kan
 ikke få trukket styrkerne ud, så længe at det nuværende politiske flertal
 fastholder ønsket om at Danske styrker skal være i Irak, underlagt fremmed
 styre.
 
 Det skal der, IMHO, gøres op med, der skal være en klokkeklar lovgivning på
 området, og så skal man via FN, se at få dobbelttydige tekster i Pagten
 lavet om, så man ikke kan komme med divergerende udlægninger af samme tekst,
 og på den måde sige et, men mene noget andet.
 
 --
 Allan Riise
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |