|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Købelov(brugt bil/praksis? Fra : Torben Wridt
 | 
 Dato :  02-10-05 12:23
 | 
 |  | Kære N.G.
 Ja, ja, jeg ved det godt. Spørgsmål vedr. "den nye" købelov hænger Jer
 sikkert langt, langt ud af halsen, ikk'?
 
 Jeg forsøger alligevel:
 Købte i juli sidste år en brugt bil(Peugeot 206). Vognen havde på daværende
 tidspunkt kørt 39.000km. Jeg fik et års 100% garanti jfr. slutsedlen. I
 januar i år fik jeg forskellige fejl udbedret u/b. Bl.a. afvisersystemet som
 kun finde på at blinke til den modsatte side.
 Her i september var denne fejl der igen, og det klagede jeg over. Samtidig
 påpegede jeg, at instrumentet som viser motorens temperatur fungerede meget
 ustabilt.
 Nu har jeg fået en regning. Afviserproblemet er rep u/b, men man har
 beregnet sig kr. 625 på udskiftning af en temperaturføler til kølevandet.
 Og så mit spørgsmål. Jeg skal iht. købeloven bevise, at den pågældende fejl
 også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne det?
 Jeg behandler bilen "forskriftsmæssigt", og det pågældende rep.firma klarer
 20.000km-serviceeftersynene..... Gr. min pendler han vognen snart kørt
 100000km.
 Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
 sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
 fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
 Findes der en praksis i disse sager som jeg kan referere til. Ikke fordi
 beløbet er skræmmende, men jeg er blevet meget interesseret i principperne
 og praksis i sådanne reklamationssager..., derfor dette indlæg.
 
 Betale og se glad ud eller hva'?
 
 Med venlige hilsner!
 Torben W.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  02-10-05 15:08
 | 
 |  | On Sun, 2 Oct 2005 13:23:11 +0200, "Torben Wridt" <fake@noexist.com>
 wrote:
 
 --------klip-------------
 >Nu har jeg fået en regning. Afviserproblemet er rep u/b, men man har
 >beregnet sig kr. 625 på udskiftning af en temperaturføler til kølevandet.
 >Og så mit spørgsmål. Jeg skal iht. købeloven bevise, at den pågældende fejl
 >også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne det?
 Det kan du ikke med mindre at tempeturvisningen altid har været
 ustabil medens du har haft vognen. Dette fremgår dog ikke tydeligt af
 dit indlæg om dette har været tilfældet (hvis det var det havde du jo
 reklameret over dette første gang du reklamerede over afviserproblemet
 ?)
 
 En temperaturføler i en bil er at betragte som en "sliddel" på linje
 med dæk / bremser / glas / thermostat / oilefilter / generator /
 starter / kontakter / dørhåndtag / låse / batteri / etc.
 Dvs. de varer ikke evigt, nogle af disse genstande skal skiftes med
 specifikke intavaller (tid/Km) andre efter behov.
 
 >Jeg behandler bilen "forskriftsmæssigt", og det pågældende rep.firma klarer
 >20.000km-serviceeftersynene..... Gr. min pendler han vognen snart kørt
 >100000km.
 Uden betydning for levetiden for en tempeturføler.
 
 >Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
 >sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
 >fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
 Det gør jeg heller ikke, men det er dejligt flekssibel for dem der
 benytter den slags udtryk.
 
 >Findes der en praksis i disse sager som jeg kan referere til. Ikke fordi
 >beløbet er skræmmende, men jeg er blevet meget interesseret i principperne
 >og praksis i sådanne reklamationssager..., derfor dette indlæg.
 >
 >Betale og se glad ud eller hva'?
 Ja, for du har nu lært at bla. temperaturfølere ikke varer evigt. Det
 vidste du ikke før.
 Du følte før at "nogen ville snyde dig", dette gjorde du på et forkert
 grundlag.
 
 /Hans
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Wridt (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Wridt
 | 
 Dato :  02-10-05 18:43
 | 
 |  | 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:9novj1p5a1lbiidm8rkpsf6imq0e8r8ivs@4ax.com...
 
 <SNIP en hel masse....>
 
 > Ja, for du har nu lært at bla. temperaturfølere ikke varer evigt. Det
 > vidste du ikke før.
 > Du følte før at "nogen ville snyde dig", dette gjorde du på et forkert
 > grundlag.
 >
 > /Hans
 >
 
 Hej Hans!
 Joda, du har jo sat mange konkrete ord på!
 Mit "problem" med købeloven er blot, at jeg synes, at der er så mange
 fortolkningsmæssige grænsetilfælde. Du kan ha' ret i, at jeg så bør have
 lært, at den omtalte temperaturføler ikke holder længere en 2,5 år. Men hvad
 med de andre dele som er skiftet anden gang?? Levetid er en svær sag at føre
 bevis for. Jeg mener, at ALLE dele i en bil er sliddele, ikk'?!
 
 Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til den
 nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!
 
 Mvh og tak for dit indlæg!
 
 Torben W.,
 Sønderborg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rune Wold (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Wold
 | 
 Dato :  02-10-05 19:20
 | 
 |  | Torben Wridt wrote:
 
 [klip]
 
 > Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til den
 > nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!
 
 Der er ingen forskel på den gamle og den nye købelov med hensyn til
 bevisbyrde, dog med undtagelse af den 6 måneders formodningsregel, der
 klart er en styrkelse af forbrugernes retsstilling.
 
 At nogen sælgere har "misforstået" dette er ikke et problem, der ligger
 i lovgivningen, men derimod i sælgernes mentalitet.
 
 /Rune Wold
 
 
 |  |  | 
   Jesper Juul (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Juul
 | 
 Dato :  02-10-05 19:41
 | 
 |  | 
 "Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
 news:43401ab0$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til
 > den
 > nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!
 
 Det har der nu aldrig været, så det har du totalt misforstået. I "gamle"
 dage var der bare 1 års reklamationsret og ikke videre.
 
 
 
 --
 Mvh
 Jesper Juul
 
 
 
 
 |  |  | 
    Torben Wridt (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Wridt
 | 
 Dato :  02-10-05 19:52
 | 
 |  | 
 "Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
 news:434028ce$0$9125$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
 > news:43401ab0$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > >
 > > Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til
 > > den
 > > nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!
 >
 > Det har der nu aldrig været, så det har du totalt misforstået. I "gamle"
 > dage var der bare 1 års reklamationsret og ikke videre.
 >
 >
 >
 > --
 > Mvh
 > Jesper Juul
 >
 >
 
 OK, Jesper, meeen hvorfor er det så lige, at jeg ikke kan bruge den udvidede
 reklamationsperiode i denne sag?
 
 Mvh!
 Torben
 
 
 
 
 |  |  | 
     Povl H. Pedersen (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen
 | 
 Dato :  02-10-05 20:57
 | 
 |  | In article <43402ace$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Torben Wridt wrote:
 >
 > "Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
 > news:434028ce$0$9125$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >>
 >> "Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
 >> news:43401ab0$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >> >
 >> > Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til
 >> > den
 >> > nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!
 >>
 >> Det har der nu aldrig været, så det har du totalt misforstået. I "gamle"
 >> dage var der bare 1 års reklamationsret og ikke videre.
 >
 > OK, Jesper, meeen hvorfor er det så lige, at jeg ikke kan bruge den udvidede
 > reklamationsperiode i denne sag?
 
 du skriver selv, at du har fået 100% GARANTI ifølge slutsedelen. Så kan
 du netop bruge denne garanti (dvs sælger skal dokumentere at fejlen
 ikke var der fra starten).
 
 Udover 1 år er der normal reklamationsret, hvor du skal sandsynliggøre at
 fejlen har været der fra starten / at tingene har en forventet længere
 levetid.
 
 Ting hvor de en gang har afhjulpet fejl skal de afhjælpe fejl på i 5 år,
 jf almindelig forældelse.
 
 
 |  |  | 
     Hans Kjaergaard (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  02-10-05 21:17
 | 
 |  | On Sun, 2 Oct 2005 20:51:56 +0200, "Torben Wridt" <fake@noexist.com>
 wrote:
 
 >
 >OK, Jesper, meeen hvorfor er det så lige, at jeg ikke kan bruge den udvidede
 >reklamationsperiode i denne sag?
 
 Du kan bruge alle 2 år til alt det reklamation du måtte ønske.
 Du skal dog for at få noget ud af reklamationen efter det første halve
 år, kunne føre bevis/sansynliggører at fejlen var tilstede da du købte
 varen.
 Og som jeg læser dine indlæg, så har tempeturføleren virket, og den er
 på et ikke nærmere bestemt tidspunkt holdt op med at virke.
 Reklamationsretten er ikke en garanti for at du holdes skadeløs for de
 fejl/mangler der kan opstå efter købet har fundet sted.
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
  C. Caspersen (02-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C. Caspersen
 | 
 Dato :  02-10-05 21:25
 | 
 |  | "Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
 news:433fc1a9$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 > Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
 > sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
 > fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
 
 Sund fornuft er, at en bil, der har fungeret efter hensigten i 15 mdr ikke
 må formodes at have haft fejlen, da den blev købt.
 
 Derimod, hvis du efter 23 mdr og 29 dage f.eks. opdager, at forruden er
 limet skævt i (og du ikke selv har fået skiftet ruden) er det jo en fejl,
 som har været til stede på købstidspunktet - så skal du jo ikke bevise
 yderligere og forhandleren har pligt til at rette fejlen.
 
 /Caspersen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Wridt (03-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Wridt
 | 
 Dato :  03-10-05 10:43
 | 
 |  | 
 "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43404207$0$87534$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
 > news:433fc1a9$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 >> Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
 >> sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
 >> fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
 >
 > Sund fornuft er, at en bil, der har fungeret efter hensigten i 15 mdr ikke
 > må formodes at have haft fejlen, da den blev købt.
 >
 > Derimod, hvis du efter 23 mdr og 29 dage f.eks. opdager, at forruden er
 > limet skævt i (og du ikke selv har fået skiftet ruden) er det jo en fejl,
 > som har været til stede på købstidspunktet - så skal du jo ikke bevise
 > yderligere og forhandleren har pligt til at rette fejlen.
 >
 > /Caspersen
 >
 >
 >
 Godda' Hr.Caspersen    Klart nok. Men der er jo en del grænsetilfælde og fortolkningsmuligheder. 
 Skal ikke fortabe mig i en større debat, men kun ydmygt gøre opmærksom på, 
 at det faktisk ofte er sådan, at visse deles levetid er meget kort ved 
 korrekt brug gr. fejlkonstuktion el.lign. Det finder producenterne ud af og 
 ændrer/modificerer deres reservedel til at have en mere acceptabel levetid.
 I mit tilfælde er netop afvisersystemet et godt eksempel. "Det har vi haft 
 mange problemer med" erkender servicemanden nødtvunget. Alt fungerede 
 perfekt ved modtagelse af vognen(se tidligere indlæg), men den skiftede del 
 holdt altså kun 9 måneder. Nu er der sat en bedre type i..........
 Ka' du se pointen i forbindelse med bevisbyrden?
 Mvh!
 Torben W.
            
             |  |  | 
   Jim Andersen (03-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  03-10-05 12:35
 | 
 |  | Torben Wridt wrote:
 >>> Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
 >>> sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
 >>> fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
 
 Men nødvendigt. De kan ikke lave en "forventet levetid" liste på alting. Og
 slet ikke på hver eneste komponent der findes i en bil. Der kommer jo nye
 komponenter til, og tingene bliver (forhåbentlig) bedre, og holder længere.
 Derfor vil tvivlsspørgsmål til syvende og sidst komme an på et skøn. En
 motorblok f.eks har vel en forventet levetid på 30 år.
 
 Mht temperaturføler..
 >Jeg skal iht. købeloven bevise, at den pågældende fejl
 > også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne det?
 
 Jeg tror ikke du er den eneste der får skiftet sådan én efter 150.000 km. Du
 skriver ikke hvor gammel bilen er såe.... joe... længere nede skriver du
 noget om 2,5 år...
 
 Men skriv til fabrikken/importøren/fdm og i dk.fritid.bil og spørg hvem der
 har fået skiftet deres og hvor gamle de var og hvor meget de havde kørt.
 
 Hvis der ikke er nogen andre der har haft problemer med føleren i løbet af 4
 år, så har du bevist/sandsynligjort (nogen der lige har den korrekte term?)
 at der var noget galt med den fra starten af.
 
 > det faktisk ofte er sådan, at visse
 > deles levetid er meget kort ved korrekt brug gr. fejlkonstuktion
 > el.lign. Det finder producenterne ud af og ændrer/modificerer deres
 > reservedel til at have en mere acceptabel levetid.
 
 Fordi der kommer en masse mennesker og får repareret det på
 garantien/reklamationsretten.
 Ifølge "loven" skal en bil blot kunne holde 2 år inden den braser sammen.
 
 Dén med den korte levetid dur simpelthen ikke. Da radiobranchen klagede
 deres nød og sagde "jamen de der nye kina-dvd-afspillere vi tjener så fedt
 på holder altså ikke i to år" lød svaret "så må I bare holde op med at sælge
 det bras."
 
 > I mit tilfælde er
 > netop afvisersystemet et godt eksempel. "Det har vi haft mange
 > problemer med" erkender servicemanden nødtvunget. Alt fungerede
 > perfekt ved modtagelse af vognen(se tidligere indlæg), men den
 > skiftede del holdt altså kun 9 måneder. Nu er der sat en bedre type
 > i..........  Ka' du se pointen i forbindelse med bevisbyrden?
 
 At et afvisersystem skal holde mere end 9 måneder burde ikke være svært at
 bevise. Der skal jo ikek føres et matematisk bevis. Der skal bruges "sund
 fornuft" som Dansk handel og Service jo også selv siger. Og hvis alle andre
 bilers afvisersystem holder i 10 år skal din bils også holde i 2 år.
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
    Torben Wridt (03-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Wridt
 | 
 Dato :  03-10-05 12:51
 | 
 |  | 
 "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse 
 news:434118c1$0$49019$14726298@news.sunsite.dk...
 > Torben Wridt wrote:
 >>>> Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
 >>>> sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
 >>>> fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
 >
 > Men nødvendigt. De kan ikke lave en "forventet levetid" liste på alting. 
 > Og slet ikke på hver eneste komponent der findes i en bil. Der kommer jo 
 > nye komponenter til, og tingene bliver (forhåbentlig) bedre, og holder 
 > længere. Derfor vil tvivlsspørgsmål til syvende og sidst komme an på et 
 > skøn. En motorblok f.eks har vel en forventet levetid på 30 år.
 >
 > Mht temperaturføler..
 >>Jeg skal iht. købeloven bevise, at den pågældende fejl
 >> også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne 
 >> det?
 >
 > Jeg tror ikke du er den eneste der får skiftet sådan én efter 150.000 km. 
 > Du skriver ikke hvor gammel bilen er såe.... joe... længere nede skriver 
 > du noget om 2,5 år...
 >
 > Men skriv til fabrikken/importøren/fdm og i dk.fritid.bil og spørg hvem 
 > der har fået skiftet deres og hvor gamle de var og hvor meget de havde 
 > kørt.
 >
 > Hvis der ikke er nogen andre der har haft problemer med føleren i løbet af 
 > 4 år, så har du bevist/sandsynligjort (nogen der lige har den korrekte 
 > term?) at der var noget galt med den fra starten af.
 >
 >> det faktisk ofte er sådan, at visse
 >> deles levetid er meget kort ved korrekt brug gr. fejlkonstuktion
 >> el.lign. Det finder producenterne ud af og ændrer/modificerer deres
 >> reservedel til at have en mere acceptabel levetid.
 >
 > Fordi der kommer en masse mennesker og får repareret det på 
 > garantien/reklamationsretten.
 > Ifølge "loven" skal en bil blot kunne holde 2 år inden den braser sammen.
 >
 > Dén med den korte levetid dur simpelthen ikke. Da radiobranchen klagede 
 > deres nød og sagde "jamen de der nye kina-dvd-afspillere vi tjener så fedt 
 > på holder altså ikke i to år" lød svaret "så må I bare holde op med at 
 > sælge det bras."
 >
 >> I mit tilfælde er
 >> netop afvisersystemet et godt eksempel. "Det har vi haft mange
 >> problemer med" erkender servicemanden nødtvunget. Alt fungerede
 >> perfekt ved modtagelse af vognen(se tidligere indlæg), men den
 >> skiftede del holdt altså kun 9 måneder. Nu er der sat en bedre type
 >> i..........  Ka' du se pointen i forbindelse med bevisbyrden?
 >
 > At et afvisersystem skal holde mere end 9 måneder burde ikke være svært at 
 > bevise. Der skal jo ikek føres et matematisk bevis. Der skal bruges "sund 
 > fornuft" som Dansk handel og Service jo også selv siger. Og hvis alle 
 > andre bilers afvisersystem holder i 10 år skal din bils også holde i 2 år.
 >
 > /jim
 >
 Hej Jim!
 Og tak for dit indlæg. Har læst det med interesse, og jeg har ikke mange 
 kommentarer!
 Jeg er sikker på, at enhver fabrikant har data på forventet levetid. 
 Indenfor min branche(elektronik) kendes begrebet MTBF. Det betyder Mean Time 
 Before Failure. Dette tal kan findes for alle komponenter i alle 
 apparater......
 Endnu en gang tak for deltagelse!!
 Mvh,
 Torben W.
 P.S. Og der kan nok ikke koges mere suppe på denne tråd, hehe. Jeg er 
 fortsat skeptisk og negativ overfor den nye købelov    |  |  | 
     Jonathan Stein (03-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonathan Stein
 | 
 Dato :  03-10-05 13:32
 | 
 |  | 
 
            Torben Wridt wrote:
 > Jeg er sikker på, at enhver fabrikant har data på forventet levetid. 
 > Indenfor min branche(elektronik) kendes begrebet MTBF. Det betyder Mean Time 
 > Before Failure. Dette tal kan findes for alle komponenter i alle 
 > apparater......
 Men hvis du forudsætter, at alle komponenter _mindst_ skal kunne holde 
 MTBF, vil halvdelen af alle komponenter jo statistisk set skulle 
 udskiftes inden for reklamationsretten.
 Derfor anvendes som regel fagkyndige personer, hvis det skulle komme til 
 en sag. De kan f.eks. vurdere, om det er forventeligt, at en given del 
 skal udskiftes efter 2 1/2 år.
 > Jeg er fortsat skeptisk og negativ overfor den nye købelov    Hvorfor?
 Før: 1 års reklamationsret
 Nu: 2 års reklamationsret (heraf 1/2 år med formodningsreglen)
    M.v.h.
      Jonathan
 -- 
 Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
 Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
 POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/ |  |  | 
      Ukendt (04-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-10-05 08:58
 | 
 |  | 
 "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Før: 1 års reklamationsret
 >
 > Nu: 2 års reklamationsret (heraf 1/2 år med formodningsreglen)
 >
 Ja det er meget godt, det er bare ærgerligt at nogle "næringsdrivende"
 over,misfortolker den, så der reelt i dag kun er et ½ år.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Torben Wridt (04-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Wridt
 | 
 Dato :  04-10-05 11:33
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:434233f3$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > > Før: 1 års reklamationsret
 > >
 > > Nu: 2 års reklamationsret (heraf 1/2 år med formodningsreglen)
 > >
 > Ja det er meget godt, det er bare ærgerligt at nogle "næringsdrivende"
 > over,misfortolker den, så der reelt i dag kun er et ½ år.
 >
 >
 
 Kære Jørgen!
 Tak! Endelig en der kunne gennemskue min pointe!!
 
 Mvh,
 Torben
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (04-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  04-10-05 10:05
 | 
 |  | 
 Hans Kjaergaard wrote:
 > On Sun, 2 Oct 2005 13:23:11 +0200, "Torben Wridt" <fake@noexist.com>
 > wrote:
 >
 > --------klip-------------
 > >Nu har jeg fået en regning. Afviserproblemet er rep u/b, men man har
 > >beregnet sig kr. 625 på udskiftning af en temperaturføler til kølevandet.
 > >Og så mit spørgsmål. Jeg skal iht. købeloven bevise, at den pågældende fejl
 > >også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne det?
 > Det kan du ikke med mindre at tempeturvisningen altid har været
 > ustabil medens du har haft vognen. Dette fremgår dog ikke tydeligt af
 > dit indlæg om dette har været tilfældet (hvis det var det havde du jo
 > reklameret over dette første gang du reklamerede over afviserproblemet
 > ?)
 >
 > En temperaturføler i en bil er at betragte som en "sliddel" på linje
 > med dæk / bremser / glas / thermostat / oilefilter / generator /
 > starter / kontakter / dørhåndtag / låse / batteri / etc.
 > Dvs. de varer ikke evigt, nogle af disse genstande skal skiftes med
 > specifikke intavaller (tid/Km) andre efter behov.
 
 Er der noget som efter din definition så ikke er en sliddel ?
 
 Mvh
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (04-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  04-10-05 16:51
 | 
 |  | On 4 Oct 2005 02:04:42 -0700, "Christian B. Andresen"
 <trav@tiscali.dk> wrote:
 -----klip------
 >Er der noget som efter din definition så ikke er en sliddel ?
 
 Nej.
 Men, læs venligst hvad jeg skriver  ......på linje med.........
 
 Karosseri / Motor / Gearkasse / etc. er også sliddele, dog med en
 længere forventelig levetid end de først nævnt komponenter.
 Deri er forskellen.
 
 Grænsetilfældene mht. "forventelig levetid" og hvilke komponenter der
 høre dertil, kan man bruge masser af tid til at flueknippe om, det
 gider jeg dog ikke.
 
 /Hans
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (05-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-10-05 09:42
 | 
 |  | 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 
 
 > Karosseri / Motor / Gearkasse / etc. er også sliddele, dog med en
 > længere forventelig levetid end de først nævnt komponenter.
 > Deri er forskellen.
 >
 Øhh, hva??. En temperaturføler er da lige så meget/lidt sliddel som resten
 af motoren. Dens forventede levetid er da ikke anderledes, bare fordi den er
 nem at udskifte ita. fejl. En komponent som ikke har et skifteinterval jvf.
 bilens servicebog, er ikke en sliddel.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jim Andersen (05-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  05-10-05 14:32
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > En komponent som ikke
 > har et skifteinterval jvf. bilens servicebog, er ikke en sliddel.
 
 Jeg er overbevist om at speedometerkabel ikke er nævnt i min servicebog. Men
 de fleste vil mene det er en sliddel.
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jørgen M. Rasmussen (05-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  05-10-05 17:18
 | 
 |  | 
 "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Jeg er overbevist om at speedometerkabel ikke er nævnt i min servicebog.
 > Men de fleste vil mene det er en sliddel.
 >
 "De fleste", hvem er det?, det mener jeg ikke.Om det er rimeligt jvf.
 købeloven, kommer an på bilens generelle stand, alder. Det er ikke "normalt"
 at skifte speedometerkabel, biler kan køre ~1 mill. km uden udsk., der er
 mere slid på skiftemekanismen til gearkassen.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (04-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  04-10-05 12:02
 | 
 |  | 
 Torben Wridt wrote:
 > "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
 > news:434233f3$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > >
 > > "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
 > >
 > > > Før: 1 års reklamationsret
 > > >
 > > > Nu: 2 års reklamationsret (heraf 1/2 år med formodningsreglen)
 > > >
 > > Ja det er meget godt, det er bare ærgerligt at nogle "næringsdrivende"
 > > over,misfortolker den, så der reelt i dag kun er et ½ år.
 > >
 > >
 >
 > Kære Jørgen!
 > Tak! Endelig en der kunne gennemskue min pointe!!
 
 Been there, done it, got the bill.
 Det bliver en brat opvågning når ankenævnet for bilbranchen engang
 kommer.
 
 mvh
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (04-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  04-10-05 18:41
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 
 >Been there, done it, got the bill.
 Det bliver en brat opvågning når ankenævnet for bilbranchen engang
 >kommer.
 
 Det er ikke kun i bil-branchen det er blevet sådan, det gælder i alle, se
 bare hvordan fx Merlin og El.Giganten opføre sig :(((.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (05-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  05-10-05 10:02
 | 
 |  | 
 Hans Kjaergaard wrote:
 > On 4 Oct 2005 02:04:42 -0700, "Christian B. Andresen"
 > <trav@tiscali.dk> wrote:
 > -----klip------
 > >Er der noget som efter din definition så ikke er en sliddel ?
 >
 > Nej.
 > Men, læs venligst hvad jeg skriver  ......på linje med.........
 >
 > Karosseri / Motor / Gearkasse / etc. er også sliddele, dog med en
 > længere forventelig levetid end de først nævnt komponenter.
 > Deri er forskellen.
 >
 > Grænsetilfældene mht. "forventelig levetid" og hvilke komponenter der
 > høre dertil, kan man bruge masser af tid til at flueknippe om, det
 > gider jeg dog ikke.
 
 Men ikke desto mindre er det det det gælder om når man vil have en
 fair behandling i sin reklamationsperiode.
 
 mvh
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (05-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  05-10-05 10:04
 | 
 |  | 
 Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > >Been there, done it, got the bill.
 > Det bliver en brat opvågning når ankenævnet for bilbranchen engang
 > >kommer.
 >
 > Det er ikke kun i bil-branchen det er blevet sådan, det gælder i alle, se
 > bare hvordan fx Merlin og El.Giganten opføre sig :(((.
 
 Men der er bare den store forskel, at du kan klage til forbrugerrådet,
 det kan man ikke hvis en bil koster over 100.000 kr og det er der jo
 ret mange biler som gør.
 
 mvh
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (05-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-10-05 10:36
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 
 >Men der er bare den store forskel, at du kan klage ti>l forbrugerrådet,
 
 Og forbrugerrådet har ikke andre klager at tage sig af end min?. Hvor længe
 er det rimeligt man venter på afgørelsen i sager om fx en mobiltlf.?- inden
 den er afgjort er tlf. værdi nedskrevet til 0,- pga. udviklingen på
 markedet. +  Butikkerne ikke skal/behøves at tage fbr.'s henstilling
 alvorligt, de kan nøjes med et træk på skulderen og spørgsmålet "Og??". Jeg
 undgår de butikker hvor jeg selv el. andre har fået en unfair behandling, så
 kan den være nok så lovlig ifht. købeloven, mit liv er for kort til juridisk
 fixfax :).
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (05-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  05-10-05 11:05
 | 
 |  | 
 Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > >Men der er bare den store forskel, at du kan klage ti>l forbrugerrådet,
 >
 > Og forbrugerrådet har ikke andre klager at tage sig af end min?. Hvor længe
 > er det rimeligt man venter på afgørelsen i sager om fx en mobiltlf.?- inden
 > den er afgjort er tlf. værdi nedskrevet til 0,- pga. udviklingen på
 > markedet. +  Butikkerne ikke skal/behøves at tage fbr.'s henstilling
 > alvorligt, de kan nøjes med et træk på skulderen og spørgsmålet "Og??". Jeg
 > undgår de butikker hvor jeg selv el. andre har fået en unfair behandling, så
 > kan den være nok så lovlig ifht. købeloven, mit liv er for kort til juridisk
 > fixfax :).
 Det gør jeg også.
 Man har vel principper    Vi har haft en sag mod TopDanmark i Ankenævnet for Forsikring, det tog
 over 1 år.
 Vi vandt og fandt et andet selskab bagefter.
 mvh
 Christian
            
             |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (06-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  06-10-05 09:04
 | 
 |  | 
 "Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
 news:433fc1a9$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 > Købte i juli sidste år en brugt bil(Peugeot 206). Vognen havde på
 > daværende
 > tidspunkt kørt 39.000km. Jeg fik et års 100% garanti jfr. slutsedlen. I
 > januar i år fik jeg forskellige fejl udbedret u/b. Bl.a. afvisersystemet
 > som
 > kun finde på at blinke til den modsatte side.
 > Her i september var denne fejl der igen, og det klagede jeg over. Samtidig
 > påpegede jeg, at instrumentet som viser motorens temperatur fungerede
 > meget
 > ustabilt.
 
 Jeg synes du skal ringe til Forbrugerstyrelsen og høre dem hvad de mener.
 Modsat nogle andre herinde mener jeg absolut ikke en temperaturføler er en
 sliddel og at den bør skiftes på reklamationsretten, fordi det er ikke
 normalt at en sådan går i stykker så hurtigt og du har ikke smidt rundt med
 den og mishandlet den.
 
 Prøv at ringe til dem og lad os høre om de er enige i hvad gruppen her
 mener!
 
 Jeg hørte radio en times tid om reklamationer og jeg fik absolut ikke
 indtrykket af at de ville være enige med gruppen.
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Makholm (06-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Makholm
 | 
 Dato :  06-10-05 09:39
 | 
 |  | 
 
            "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> writes:
 >> Jeg synes du skal ringe til Forbrugerstyrelsen og høre dem hvad de mener.
 >> Modsat nogle andre herinde mener jeg absolut ikke en temperaturføler er en
 >> sliddel og at den bør skiftes på reklamationsretten, fordi det er ikke
 >> normalt at en sådan går i stykker så hurtigt og du har ikke smidt rundt med
 >> den og mishandlet den.
 >
 > Hvis bilen koster over 100.000 kr så behandler forbrugerrådet ikke
 > klager.
 Jeg tror slet ikke forbrugerrådet tager sig af normale klager over
 motorkørertøjer, men Forbrugerklagenævnet (en del af
 Forbrugerstyrelsen) behandler rigtig nok kun motorkøretøjer der har
 kostet mellem 10.00 kr og 100.000 kr.
 -- 
  Peter Makholm     |     Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
  peter@makholm.net |                                                      
 http://hacking.dk  |                                                      
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-10-05 09:07
 | 
 |  | 
 Per Henneberg Kristensen wrote:
 > "Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse
 > news:433fc1a9$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > > Købte i juli sidste år en brugt bil(Peugeot 206). Vognen havde på
 > > daværende
 > > tidspunkt kørt 39.000km. Jeg fik et års 100% garanti jfr. slutsedlen. I
 > > januar i år fik jeg forskellige fejl udbedret u/b. Bl.a. afvisersystemet
 > > som
 > > kun finde på at blinke til den modsatte side.
 > > Her i september var denne fejl der igen, og det klagede jeg over. Samtidig
 > > påpegede jeg, at instrumentet som viser motorens temperatur fungerede
 > > meget
 > > ustabilt.
 >
 > Jeg synes du skal ringe til Forbrugerstyrelsen og høre dem hvad de mener.
 > Modsat nogle andre herinde mener jeg absolut ikke en temperaturføler er en
 > sliddel og at den bør skiftes på reklamationsretten, fordi det er ikke
 > normalt at en sådan går i stykker så hurtigt og du har ikke smidt rundt med
 > den og mishandlet den.
 
 Hvis bilen koster over 100.000 kr så behandler forbrugerrådet ikke
 klager.
 Så er der kun rettens vej indtil videre.
 
 mvh
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-10-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-10-05 09:40
 | 
 |  | 
 Peter Makholm wrote:
 > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> writes:
 >
 > >> Jeg synes du skal ringe til Forbrugerstyrelsen og høre dem hvad de mener.
 > >> Modsat nogle andre herinde mener jeg absolut ikke en temperaturføler er en
 > >> sliddel og at den bør skiftes på reklamationsretten, fordi det er ikke
 > >> normalt at en sådan går i stykker så hurtigt og du har ikke smidt rundt med
 > >> den og mishandlet den.
 > >
 > > Hvis bilen koster over 100.000 kr så behandler forbrugerrådet ikke
 > > klager.
 >
 > Jeg tror slet ikke forbrugerrådet tager sig af normale klager over
 > motorkørertøjer, men Forbrugerklagenævnet (en del af
 > Forbrugerstyrelsen) behandler rigtig nok kun motorkøretøjer der har
 > kostet mellem 10.00 kr og 100.000 kr.
 Det var også dem jeg mente.
 Hvordan skal man få ret når man ikke engang kan finde det rigtige
 sted at klage    mvh
 Christian
            
             |  |  | 
 |  |