|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Garanti på kamera købt i udlandet Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  27-09-05 20:54
 | 
 |  | I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker og
 jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at prisen på
 kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
 
 Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret i
 kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
 reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
 udfyldt.
 
 Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem. Jeg
 fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig
 brugte batteriet.
 
 Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
 
 Hvor? :)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Holst (27-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holst
 | 
 Dato :  27-09-05 21:13
 | 
 |  | 
 Per Henneberg Kristensen wrote:
 
 > I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker og
 > jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at prisen på
 > kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
 >
 > Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret i
 > kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
 > reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
 > udfyldt.
 >
 > Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem. Jeg
 > fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig
 > brugte batteriet.
 >
 > Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
 
 Det kommer vel an på, hvad der står i den "pan European Gurantee".
 
 > Hvor? :)
 
 Umiddelbart Tjekkiet, hvis den tjekkiske butik/lovgivning giver dig den
 mulighed. Alternativt kan du jo prøve importøren/producenten her i
 Danmark, men medmindre producenten lover noget sådant i "pan European
 Gurantee", så har du ingen ret til at få pengene tilbage hos dem.
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (27-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  27-09-05 22:25
 | 
 |  | 
 "Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
 news:4339a7be$0$38664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Per Henneberg Kristensen wrote:
 >
 >> I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker
 >> og jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at
 >> prisen på kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
 >>
 >> Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret
 >> i kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
 >> reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
 >> udfyldt.
 >>
 >> Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem.
 >> Jeg fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den
 >> stadig brugte batteriet.
 >>
 >> Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
 >
 > Det kommer vel an på, hvad der står i den "pan European Gurantee".
 >
 >> Hvor? :)
 >
 > Umiddelbart Tjekkiet, hvis den tjekkiske butik/lovgivning giver dig den
 > mulighed. Alternativt kan du jo prøve importøren/producenten her i
 > Danmark, men medmindre producenten lover noget sådant i "pan European
 > Gurantee", så har du ingen ret til at få pengene tilbage hos dem.
 
 Tjekkiet er med i EU (også da jeg købte kameraet), og følger vel de danske
 forbrugerlove?
 
 Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Carsten Holck (27-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Holck
 | 
 Dato :  27-09-05 23:54
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen said the following on 27-09-2005 23:25:
 > "Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4339a7be$0$38664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>Per Henneberg Kristensen wrote:
 >>
 >>
 >>>I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker
 >>>og jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at
 >>>prisen på kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
 >>>
 >>>Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret
 >>>i kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
 >>>reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
 >>>udfyldt.
 >>>
 >>>Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem.
 >>>Jeg fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den
 >>>stadig brugte batteriet.
 >>>
 >>>Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
 >>
 >>Det kommer vel an på, hvad der står i den "pan European Gurantee".
 >>
 >>
 >>>Hvor? :)
 >>
 >>Umiddelbart Tjekkiet, hvis den tjekkiske butik/lovgivning giver dig den
 >>mulighed. Alternativt kan du jo prøve importøren/producenten her i
 >>Danmark, men medmindre producenten lover noget sådant i "pan European
 >>Gurantee", så har du ingen ret til at få pengene tilbage hos dem.
 >
 >
 > Tjekkiet er med i EU (også da jeg købte kameraet), og følger vel de danske
 > forbrugerlove?
 >
 Købt i Tjekkiet -> Tjekkiske regler, som formentlig er rimeligt i
 overensstemmelse med EU reglerne, hvis de er blevet harmoniseret.
 pan European Gurantee  er fabrikantens ekstra ydelse (flink fyr!) så
 hvis du skal have bedre ene det ekstra må du til Tjekkiet
 
 > Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
 
 Samme sag.
 
 /carsten
 
 
 |  |  | 
   Holst (28-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holst
 | 
 Dato :  28-09-05 08:38
 | 
 |  | 
 Per Henneberg Kristensen wrote:
 
 > Tjekkiet er med i EU (også da jeg købte kameraet), og følger vel de danske
 > forbrugerlove?
 
 Næppe. Men reglerne kan være harmoniseret i en vis udstrækning, så de
 stort set er ens, men det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Kender
 absolut intet til de tjekkiske regler.
 
 > Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
 
 Garantien på 5 år er vist noget producenten har givet dig. Det vil vel
 fremgå af dine garantibestemmelse, om garantien kun gælder i Tjekkiet, i
 hele EU, i hele verden eller noget helt fjerde.
 
 
 |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (29-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  29-09-05 07:52
 | 
 |  | 
 "Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
 news:433a484f$0$38639$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 >> Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
 >
 > Garantien på 5 år er vist noget producenten har givet dig. Det vil vel
 > fremgå af dine garantibestemmelse, om garantien kun gælder i Tjekkiet, i
 > hele EU, i hele verden eller noget helt fjerde.
 
 Jeg er flere gange blevet gjort bekendt med at der er 5 års garanti (måske
 er det reklamationsret) på en reparation og det er den jeg snakker om...
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
     per christoffersen (29-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : per christoffersen
 | 
 Dato :  29-09-05 08:26
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:433b8f12$0$9168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > Jeg er flere gange blevet gjort bekendt med at der er 5 års garanti (måske
 > er det reklamationsret) på en reparation og det er den jeg snakker om...
 
 Der er fem års 'reklamationsperiode' på en reperation, der er udført som
 følge af en mangelsudbedring efter Købelovens regler.
 Det følger af de almindelige forældelsesfrister.
 
 Man kan ikke umiddelbart overføre det til en garanti stillet fra sælger
 eller producent. Den kan jo være begrænset i sit udgangspunkt på en anden
 måde end Købeloven er. I Danmark har Forbrugerombudsmanden retningslinjer
 for hvordan en garanti bør dække, og det er muligt, at han heri forholder
 sig til spørgsmålet. Det kan du bare ikke bruge til noget i den konkrete
 sag, for disse retningslinjer har absolut ingen betydning for en vare købt i
 Tjekkiet.
 
 Det samme gælder i øvrigt for den fem-årige forældelsesfrist.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Makholm (28-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Makholm
 | 
 Dato :  28-09-05 09:09
 | 
 |  | 
 
            "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
 > Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem. Jeg 
 > fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig 
 > brugte batteriet.
 Tilsyneladende har tjekkiet en grænse på 30 dage hvorefter du kan hæve
 salget:
http://www.consumers.cz/lang/index.php?lang=en&charset=iso-8859-1&clan=6 Fundet ved at gå ind på http://www.forbrugereuropa.dk/  og finde
 tjekkiet under 'Shopping i Europa'.
 -- 
  Peter Makholm     |                            'Cause suicide is painless
  peter@makholm.net |                             It brings on many changes
 http://hacking.dk  |                And I can take or leave it if I please
                    |                                -- Suicide is painless
            
             |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (29-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  29-09-05 07:55
 | 
 |  | 
 "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse 
 news:87ek79ty05.fsf@xyzzy.adsl.dk...
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
 >
 >> Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem. 
 >> Jeg
 >> fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig
 >> brugte batteriet.
 >
 > Tilsyneladende har tjekkiet en grænse på 30 dage hvorefter du kan hæve
 > salget:
 >
 > http://www.consumers.cz/lang/index.php?lang=en&charset=iso-8859-1&clan=6 >
 > Fundet ved at gå ind på http://www.forbrugereuropa.dk/  og finde
 > tjekkiet under 'Shopping i Europa'.
 Allright. Nu har jeg da en undskyldning for at køre til Tjekkiet :)
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
 |  |