hest / staldmåtter ect.
Fra : staldmaatter

Dato : 28-10-05 21:22

Jeg har set at der er nogle der efterlyser måtter til heste.
Jeg er forhandler af staldmåtter til heste.
Det er "gummimåtter" Staldmåtterne medfører øget trisel og virker
beskyttende og forebyggende mod en række potentielle skader og
sygedomme.

for mere info.
kim_gereon@yahoo.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim S

Dato : 28-10-05 22:52

"staldmaatter" <staldmaatter.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har set at der er nogle der efterlyser måtter til heste.
> Jeg er forhandler af staldmåtter til heste.

Øhh...Hvor ser du det ??
Det er vel ikke sådan, at du bare forsøger at "luske" lidt
kommerciel reklame ind ad bagdøren, for så er det altså
slet skjult.....

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 29-10-05 08:31

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>Øhh...Hvor ser du det ??
>Det er vel ikke sådan, at du bare forsøger at "luske" lidt
>kommerciel reklame ind ad bagdøren, for så er det altså
>slet skjult.....

Der har vitterligt været talt om emnet, men det er meget længe siden.
Jeg tror ikke at der er tale om kommerciel reklame, for så var der
ikke anvendt en yahoo.dk adresse. Det ville da være for dumt

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : staldmaatter

Dato : 29-10-05 09:08

"Kim S" skrev d. 28-10-05 22:52 dette indlæg :

> [...]
> Det er vel ikke sådan, at du bare forsøger at "luske" lidt
> kommerciel reklame ind ad bagdøren, for så er det altså

Hej kim s
Jeg kan godt se hvad det er du mener med reklame......
Men det er ikke for at lave reklame, men for at hjælpe dem, der søger
svar om staldmåtter.
Jeg er lige blevet oprettete her på kandu.dk....Så jeg skal lige finde
ud af hvordan man bruger det...og lære hvordan man ser/ finder ud af
alle de inlæg....jeg have ikke set at der var dato på....
Nu har jeg set efter. og Ole har ret. det er "lang" tid siden at de har
været efter spurgt..
mvh. kim

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-10-05 15:39

staldmaatter wrote:
> [...]
> Det er "gummimåtter" Staldmåtterne medfører øget trisel og virker
> beskyttende og forebyggende mod en række potentielle skader og

Kan du dokumentere at de måtter:
giver øget trivsel?
virker beskyttende imod sygdomme?
virker forbyggende imod sygdomme?

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 29-10-05 17:20

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Kan du dokumentere at de måtter:
>giver øget trivsel?
>virker beskyttende imod sygdomme?
>virker forbyggende imod sygdomme?

Skulle det være nødvendigt at "dokumentere" det ???

Hvis jeg var hest ville jeg da helt sikkert foretrække at stå på en
gummimåtte frem for et betongulv. Noget helt andet er at jeg så ville
foretrække at gå ude. For så ville jeg nemlig være en Ismule .-)

Der er kun en ting der har fået mig til at tøve med at installere
gummimåtter: Hvodden hulen holde rent under dem? Jeg forudser at der
samles skidt derunder og så er det med forebyggelse mod sygdomme
passe'.

Hvis de limes fast, forudser jeg at der hele tiden er en der går løs
og så er fanden løs i laksegade!

La' os så hør' noet' om de måtter ! Nogen med erfaringer ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 30-10-05 08:54

Hej,

> [...]
> gummimåtter: Hvodden hulen holde rent under dem? Jeg forudser at der
> samles skidt derunder og så er det med forebyggelse mod sygdomme

Nemlig!

Og derfor skal de også limes fast med mindre man jævnligt vil løfte
måtterne ud og spule dem og gulvet og vente med at ligge dem ind igen
til begge dele er helt tørt - det giver en del ekstraarbejde.
Men hvis man sørger for et plant, rent og tørt underlag - renser det godt
af og bruger en kraftig lim skal der altså noget til for at rive det løs
igen.
Det optimale vil være at hele boksen bliver belagt med gummi men det
kan sagtens lade sig gøre at det kun er et udvalgt sted det bliver lagt;
f.eks ved fodertruget hvor mange heste har tendens til at stå og skrabe
ved fodringstid...

Men uanset hvilke måde man ligger måtter på, skal man bl.a. sørge
for at der bliver fuget godt rundt i kanten og det er vigtigt at tjekke/
vedligeholde denne fugning, da det som regel er hvis denne bliver brudt,
der med tiden kan opstå problemer med at skidt og vand samles under
måtten og med tiden kan påvirke limen negativt - og det kan jo så
medføre problemer som du eks. selv nævner: sygdomme...

Iben

Fra : Anet

Dato : 30-10-05 09:26

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

(klip)

ja eller også skal gummimåtterne være således, at man 2 personer kan rulle
dem sammen og vaske dem f.eks en gang månedlig i et vandspiltov og tørre dem
af på bagsiden. Det er nok den mest holdbare løsning, da fugninger har det
med at revne, gå af osv.Evt. kunne man strø stalosan under måtten, da det
har en god præventiv virkning på alt bakterie og skidt samt at det virker
tørrende.

--
Hilsen
Annette

Fra : Liz B.

Dato : 30-10-05 10:09

Jeg havde tænkte mig at lægge matter under halmen et vis sted i
løsdriftsstalden - for at spare på halmen. Skidt under måtterne skulle ikke
være et problem tror jeg, da der kun muges ude en gang om året alligevel i
løsdrift, og der vil altid være en del halm ovenpå. Eller hvad?

Hilsener Liz

Fra : staldmaatter

Dato : 31-10-05 00:45

"Iben Holst" skrev d. 30-10-05 08:54 dette indlæg :
> [...]
> måtten og med tiden kan påvirke limen negativt - og det kan jo så
> medføre problemer som du eks. selv nævner: sygdomme...

Hej Iben
Her er lidt svar på dit indlæg.

FAQ - Spørgsmål og svar
Er staldmåtterne lette at håndtere?
Måtterne vejer ca. 42 kg/stk. og kan normalt håndteres af en fysisk
stærk person alene, men en medhjælper er dog
tilrådelig, så tunge løft undgås.
Vil urinen dræne gennem samlingerne og ned under måtterne?
Stramt tilpassede staldmåtter vil have så tætte samlinger, at evt.
sprækker hurtigt pakker tæt til.
Er staldmåtterne glatte i våd tilstand?
Nej. Hovene vil synke let ned i måtterne og have et særdeles godt
fodfæste grundet det specielle skridsikringsmønster
i overfladen. Måtterne vil i øvrigt normalt være tørre, hvis der udmuges
og strøes korrekt.
Behøver jeg at anvende strøelse når jeg anvender staldmåtterne?
Ja bestemt, men meget mindre end den mængde, som normalt er nødvendig
for beskyttelse og ”polstring” mod et traditionelt
staldgulv. Besparelsen på forbruget af strøelse vil normalt være 50-75%
og mange brugere vælger kun at
forsyne en del af boks-gulvet med strøelse.
Kan en hest skrabe måtterne op?
Nej. Måtterne er for tunge og tykke til, at dette kan ske under normale
omstændigheder.
Vil der være lugtgener i stalden?
Nej. Den smule urin, som trænger ned under måtterne, indelukkes så tæt,
at der ikke vil forekomme lugtgener.
Hvad er levetiden for staldmåtterne?
Normalt min. 10 år.
Kan urin trænge ind i gummimåtterne?
Nej. Vore vulkaniserede gummimåtter er 100% ikke-absorberende. Der vil
under ingen omstændigheder kunne forekomme
bakterievækst i måtterne, som i øvrigt kan rengøres med klorin og andre
stærke rengøringsmidler.
Kan jeg nøjes med kun at lægge staldmåtter i en del af min hesteboks?
Dette er en bedre løsning end ingen måtter, men den bedste løsning er at
udlægge gummimåtterne fra væg til væg.
Hvor forsvinder urinen hen, trænger den ned under måtterne og forårsager
lugtgener?
Hvis måtterne er korrekt monteret vil der ikke forekomme lugtgener.
Urinen vil blive på overfladen af måtterne, så
den kan absorberes af strøelsen.
Er der en besparelse på forbruget af strøelse?
Ja. Strøelsen skal nu kun absorbere urinen og dække afføringen, så
hesten holdes ren. Komforten sikres af gummimåtterne.
De fleste oplever en reduktion på min. 50%, hvilket også medfører at
møddingen bliver tilsvarende mindre.
Vil jeg spare tid på udmugningen?
Bestemt. Ved anvendelse af mindre strøelse vil du hurtigere og mere
bekvemt kunne fjerne al våd og tilsmudset strøelse
og efterfylde med frisk strøelse.
Kan jeg installere måtterne selv og skal de limes fast?
Måtternes vægt er så stor, at de ligger fladt uden anvendelse af lim
eller andre fastgørelsesmetoder. Der er ingen tekstilforstærkning
eller andre ikke-gummibaserede materialer i måtterne, hvorfor de hverken
krøller eller folder og kan
skæres med en simpel Stanley kniv. Måtternes vægt og tykkelse samt
boksvæggene sikrer, at de ligger fast.
Hvordan skal undergulvet forberedes inden måtterne monteres?
Vore HSM staldmåtter kan monteres på ethvert plant og kompakt underlag.
Hvis der er beton eller asfaltunderlag i
boksen, så skal overfladen bare renses inden montage. Hvis underlaget er
jord eller sandbund etc., så skal det stampes
og afrettes inden montage.
Hvorfor købe en vulkaniseret måtte af ægte naturgummi?
En vulkaniseret måtte vil, i modsætning til måtter af gummigranulat,
ikke absorbere fugt og urin. En vulkaniseret
måtte er tæt, tungere, mere elastisk og holdbar. En vulkaniseret måtte
er den bedste løsning for både din hest og dig.
Hvilke sundhedsmæssige fordele opnås ?
Et blødt, skridsikkert og elastisk gulv medfører bl.a. en aflastning af
ryg, hofter, knæled og hove og reduceret slitage
på hestesko og forbedrer hestens liggestilling og forlænger
hvileperioderne.
Gummiets gode isoleringsevne beskytter mod kulde fra underlaget og
forebygger gigt. Anvendelsen af mindre strøelse
medfører en reduceret støvbelastning og mindre ammoniakdannelse.
Ægte gummimåtter.....En ergonomisk, skridsikker og hestevenlig løsning

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-05 18:08

staldmaatter wrote:

[kliiiiiiiiip]

> Hej Iben
> Her er lidt svar på dit indlæg.

Hvorfor henviste du ikke bare til en hjemmeside med den FAQ i stedet
for at genskrive den herinde?
Hvorfor har du i det hele taget gentaget dit indlæg 3 gange?
klokken 00:44
klokken 16:09
klokken 16:23

> [...]
> Vil urinen dræne gennem samlingerne og ned under måtterne?
> Stramt tilpassede staldmåtter vil have så tætte samlinger, at evt.

Vand, aka urin kan sikkert sagtens komme ned i samlingerne alligevel
evt. i samlingen imellem væggen og måtten.

> [...]
> omstændigheder.
> Vil der være lugtgener i stalden?
> Nej. Den smule urin, som trænger ned under måtterne, indelukkes så tæt,

Dette er en modstrid med ovenstående hvor du skriver at samlinger
og sprækker hurtigt pakker tæt til

> [...]
> under ingen omstændigheder kunne forekomme
> bakterievækst i måtterne, som i øvrigt kan rengøres med klorin og andre

Det er noget af en påstand at påstå at der ikke vil ske bakterievækst
i måtterne. Dokumentation ønskes.
Hvis du mener at bakterievæksten ikke kan ske fordi måtterne er tætte
så glemmer du at klorin og andre stærke rengørinsmidler kun kan
behandle overfladen alligeve.

> Kan jeg nøjes med kun at lægge staldmåtter i en del af min hesteboks?
> Dette er en bedre løsning end ingen måtter, men den bedste løsning er at
> udlægge gummimåtterne fra væg til væg.

Hvordan med en ridehal dækket af måtter? 20x60 meter?

> [...]
> krøller eller folder og kan
> skæres med en simpel Stanley kniv. Måtternes vægt og tykkelse samt

Hvad med mordaks? ødelægger de ikke måtten?

dokumentation for denne påstand ønskes

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 31-10-05 19:26

> Hej Iben
> Her er lidt svar på dit indlæg.

For mig var det ikke et svar - det var et reklamespot!

- jeg ved hvor jeg skal skaffe måtter hvis det er det jeg
ønsker i min stald og det bliver ikke hos dig...
Men de er alligevel ægte gummimåtter og en ergonomisk,

Fra : staldmaatter

Dato : 31-10-05 16:10

> [...]
forebygger gigt. Anvendelsen af mindre strøelse
medfører en reduceret støvbelastning og mindre ammoniakdannelse.
mvh kim

http://www.kandu.dk/

Fra : staldmaatter

Dato : 31-10-05 16:23

Fra : Alexander Johansen

Dato : 30-10-05 11:44

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Skulle det være nødvendigt at "dokumentere" det ???

Ja, faktisk. Han er forhandler og kommer med påstande der gør det til
medicinsk udstyr.

Det er ligesom forskellen på kosttilskud og lægemidler, hvis man som
forhandler påsåtr det /skal/ det kunne dokumenteres på forlangende.

Glæder mig til at se dokumentationen.

/AJ

Fra : staldmaatter

Dato : 31-10-05 00:45

"Alexander Johansen" skrev d. 30-10-05 11:44 dette indlæg :

> [...]
>
> Det er ligesom forskellen på kosttilskud og lægemidler, hvis man som
> forhandler påsåtr det /skal/ det kunne dokumenteres på forlangende.

Jeg vil her skrive noget om det i spøger til/om....

Beskytter mod hårde,glatte og kolde underlag
Skridsikker,reducerer for at hesten glider eller falder
Forbedrer hestens liggestilling og forlænger hvileperioderne
Reducerer hov-ledskader og betændelse
Reducerer hovskraberi
Medfører ro i stalden
Isolerer mod kulde og forbygger gigt
Medfører større trivsel for din hest
Udlægges og tilpasses nemt sig selv
Modstandsdygtig overfor hesteskosøm,skovl,greb m.v.
Medfører op til 75% mindre strøelsesforbrug,hurtigere udmugning,mindre
støvbelastning og forbedret indeklima.

mvh. kim

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-05 17:56

staldmaatter wrote:

> Jeg vil her skrive noget om det i spøger til/om....

Nedenstående er påstande og ikke den efterlyste dokumentation.

> Beskytter mod hårde,glatte og kolde underlag
> Skridsikker,reducerer for at hesten glider eller falder

Beton i sig selv er ikke glat, det er lorten ovenpå der
gør den glat. Der vil også komme lort oven på gummimåtterne.

> Forbedrer hestens liggestilling og forlænger hvileperioderne
> Reducerer hov-ledskader og betændelse
> Reducerer hovskraberi

Næppe, men det kan ikke høres, og medfører ikke slid af
beton gulvet, men det er nok blødere end betonen derfor
slides måtten hurtigere, og ellers slides hov/hestesko
hurtigere.

> Medfører ro i stalden
> Isolerer mod kulde og forbygger gigt
> Medfører større trivsel for din hest

Påstand! dokumentation ønkes.

> Udlægges og tilpasses nemt sig selv
> Modstandsdygtig overfor hesteskosøm,skovl,greb m.v.

Hvad med en bobcat?

> Medfører op til 75% mindre strøelsesforbrug,hurtigere udmugning,mindre
> støvbelastning og forbedret indeklima.

Det er en påstand, dokumentation ønskes.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-11-05 08:07

Ole Braad-Sørensen wrote:
> Hvis jeg var hest ville jeg da helt sikkert foretrække at stå på en
> gummimåtte frem for et betongulv. Noget helt andet er at jeg så ville
> foretrække at gå ude. For så ville jeg nemlig være en Ismule .-)

Ja, vi bruger i stedet for gummimåtter bare dybstrøelsesmadrassen. Den
har pudsigt nok mange af de samme egenskaber :)

Og så er den et gratis bi-produkt af hestenes fortrukne
fritidsbeskæftigelse: æde.

-dennis

Fra : staldmaatter

Dato : 31-10-05 16:30

"Jon Bendtsen" skrev d. 29-10-05 15:39 dette indlæg :

> Kan du dokumentere at de måtter:
> giver øget trivsel?
> virker beskyttende imod sygdomme?
> virker forbyggende imod sygdomme?
>

> JonB
Hej
Svar på dit indlæg....

Fordele:
• Beskytter mod hårde, glatte og kolde underlag.
• Skridsikker, reducerer risikoen for at hesten glider eller falder.
• Forbedrer hestens liggestilling og forlænger hvileperioderne.
• Reducerer hov- og ledskader og betændelse.
• Reducerer hovskraberi.
• Medfører ro i stalden.
• Isolerer mod kulde og forebygger gigt.
• Medfører større trivsel for din hest.
• Udlægges og tilpasses nemt af dig selv.
• Modstandsdygtig overfor hesteskosøm, skovl og greb m.v.

Fra : Kim S

Dato : 01-11-05 10:47

> Hej
> Svar på dit indlæg....

Tjae...Jeg tror vi er flere, som får det indtryk, at du har fået
fat i et smart agentur, uden at kende noget som helst til stalde,
heste, eller deres pasning.
De argumenter du kommer med, virker som om det er ren
afskrift, uden dine egne kommentarer.
Ret mig endelig hvis jeg er galt på den.....

Mvh, Kim