Kinesiske urtemixturer..??
Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-10-05 22:16

Hejsa

Hvor på nettet, eks i England køber man kinesiske urtemixturer, så som
Chinese Modular Solutions eller Kan Herbs...??

Hvor det jo selvfølgelig kan betale sig at købe dem

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Carsten Jensen

Dato : 26-10-05 08:23

Hvae, er den her gruppe feset helt af, eller hvad sker der...???

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : GB

Dato : 26-10-05 17:53

"Carsten Jensen" <blue22deep@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen news:K9G7f.12
$SK6.11@news.get2net.dk:

> Hvae, er den her gruppe feset helt af, eller hvad sker der...???

Google er din ven...

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Carsten Jensen

Dato : 27-10-05 10:55

Hej Georg

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Google er din ven...

Der har jeg skam søgt, men synes ikke at finde noget der er billigere end at
købe det hos Accupharma i Roskilde(ny adresse), og det kan jeg ikke helt
forstå...

Jeg må tilstå at jeg er meget interesseret i at udnytte vore egne europæiske
urter, og har indkøbt leksikonet "The energitics of western herbs", + din
egen bog, Urter & urtemedicin, men der går jo lige lidt tid med at komme
igennem de bøger, samt at få en urtehave op at stå

Så ind til da må den stå på de kinesike urter

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : gb

Dato : 29-10-05 02:53

"Carsten Jensen" <blue22deep@yahoo.co.uk> wrote in

> Jeg må tilstå at jeg er meget interesseret i at udnytte vore egne
> europæiske urter, og har indkøbt leksikonet "The energitics of western
> herbs",

Dem har jeg selv (begge bind) - udmærket forsøg på at bygge bro mellem
kinesiske og vestlige opfattelser. Jeg kan dog bedre lide Tang &
Eisenbrand's "Chinese drugs of Herbal Origin" fra Springer Verlag, men
nu er jeg jo også en nørd som kan finde på at give 1200 kroner for en
enkelt bog...

> + din egen bog, Urter & urtemedicin,

Mange tak!

> men der går jo lige lidt tid med at komme igennem de bøger, samt at få
> en urtehave op at stå

Det lyder interessant - du har jord på landet, eller? Jeg har selv
planer om at flytte på landet og dyrke en have med lægeplanter op i
løbet af nogle år (jeg har været landbrugsmedhjælper i et par år som
ungt menneske, og har lært en del af faget)- foreløbig bor jeg dog på 3.
sal, så det kan være lidt besværligt. Vil du have nogle Alrune-frø?
Så kan du kontakte mig via min hjemmeside.

> Så ind til da må den stå på de kinesike urter

Gå til en kinesisk læge - dem er der nogle stykker af i Kbh. - og de kan
blande lige præcis hvad du har behov for, ud fra pulsdiagnose etc. Men
gå til en kineser, som er uddannet i Kina, og ikke til en europæer, som
har et års kursus i TCM.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Carsten Jensen

Dato : 30-10-05 11:50

Hej Georg

"gb" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eisenbrand's "Chinese drugs of Herbal Origin" fra Springer Verlag, men
> nu er jeg jo også en nørd som kan finde på at give 1200 kroner for en

Der er nu ikke den store forskel, for "The Engertics of Western Herbs"
koster i omegnen af 1.100,- fra ny, jeg var så heldig at finde den i et
antikvariat, faktisk helt ubrugt til 335,-, for begge bind

Har været ved at kigge efter den anden, men den er ikke sådan lige at
opdrive, den må man vist betale hvad det koster for at få fingrene i :(

> Mange tak!

Velbekomme

Jeg kan se at der er en Urter & Urtemedicin 2 også, er det en uddybning af
urterne i første bog, eller er det tilføjelse af flere...??

> Det lyder interessant - du har jord på landet, eller?

Vi har købt hus på Lolland nær Nakskov, med 1500m2 grund til, hvor der er
ca. 500m2 som kan, og skal, bruges til urte og grønt+frugt-have, og det med
henblik på at være selvforsynende med de ting, og så have et medicinskab i
baghaven også

> foreløbig bor jeg dog på 3. sal, så det kan være lidt besværligt.

Ja, det kræver lidt kunst med nogle altankasser tror jeg

> Vil du have nogle Alrune-frø?
> Så kan du kontakte mig via min hjemmeside.

Jeg har været inde at læse lidt om den, jeg kan ikke lige bedømme om det er
én man ikke kan leve uden, men kan godt se at den ikke er så nem at finde
mere, så måske var tilbuddet ikke så dumt at tage imod, og noget er den jo
anvendelig til, og sikkert mere end jeg lige læste på denne side

http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Alrune.htm

> [...]
> blande lige præcis hvad du har behov for, ud fra pulsdiagnose etc. Men
> gå til en kineser, som er uddannet i Kina, og ikke til en europæer, som

Men blir prisen ikke noget nær det samme som hvis man køber de færdige
kinesiske blandinger i sidste ende...??

Mvh
Carsten, Østerbro

PS: Der går lige et par dage før jeg er i stand til at svare på indlæg, da
vi først kan f ADSL den 7/11

Fra : GB

Dato : 30-10-05 15:16

> Jeg kan se at der er en Urter & Urtemedicin 2 også, er det en
> uddybning af urterne i første bog, eller er det tilføjelse af
> flere...??

Der er vægten mere lagt på planter, som ikke gror i Europa. En masse af
stoffet på min side er fra 2'eren.

> [...]
> er ca. 500m2 som kan, og skal, bruges til urte og grønt+frugt-have, og
> det med henblik på at være selvforsynende med de ting, og så have et

Det lyder fedt, lidt i stil med mine egne ideer.

> http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Alrune.htm

De har fået deres frø af mig - de fik 20 styks, som viste sig at have en
spiringsprocent på 100...
Nej, Alrune er bestemt ikke en plante man skal lege med, men den er
sjælden, og har fra gammel tid været betragtet som en "magisk" plante,
derfor synes jeg jo, at den må være sjov at have i sin urtehave. Frøene
stammer fra en plante, som jeg fik i afskedsgave af min chef, da jeg blev
færdig som laborant...

> Men blir prisen ikke noget nær det samme som hvis man køber de færdige
> kinesiske blandinger i sidste ende...??

Prisen er ikke det vigtigste her. Der findes groft sagt to forskellige
typer kinesisk plantemedicin, nemlig det, du efterlyser, kinesisk
patentmedicin, og en personligt sammensat blanding, tilberedt af en TCM-
læge.

* Patentmedicinen er dels som at skyde med spredehagl, dels aner du ikke,
hvad der evt. er blandet i af andre ting og sager. Jeg har hørt om piller
mod forkølelsessymptomer, som var effektive, men det viste sig, at de var
tilsat paracetamol; eller hvad med urtesalver til hudproblemer, som lige
har fået et skvæt binyrebark-hormon...
* En recept som du får i forbindelse med en konsultation har den fordel,
at du får de helt rigtige ting til netop din tilstand, i de rigtige
mængder, og desuden får du at vide hvordan de skal tilberedes. Ulempen er
så, at sådan et afkog tit smager af gamle bildæk eller sådan noget.

GB