hvad er hesten værd?
Fra : Søs

Dato : 20-10-05 15:45

Hejsa..
Jeg passer et par jydskeheste, og den ene har lege her for et par månder
siden fået et føl, ½ jyde ½araber/varmblod, et dejligt lille hingsteføl, men
ejeren vil sælge føllet her til foråret, når han kan blive fravændt, jeg er
så glad for ham så jeg ville gerne selv købe ham, men hvad kan han være
værd?
Indtil videre er han et fint føl, vokser pænt, han er fra sidst i august og
er allerede 120cm i stang, og han er håndtam..

hvad kan jeg forvente at skulle af med for ham?
Går ud fra der kun er dyrlæge regningen til forskel på om han er vallak
eller hingst..?

MvH Søs

Fra : Anet

Dato : 20-10-05 18:43

"Søs" <soes@fjerndettehornstrup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvad kan jeg forvente at skulle af med for ham?
> Går ud fra der kun er dyrlæge regningen til forskel på om han er vallak

(klip)

Da han er en lidt mærkelig sammensat hest af racer er udfaldet svært at
forudse. Men han er absolut i den billige række af heste. Jeg ville nok
personligt ikke købe en hest der er så blandet af to så modstridende racer.
For araberens fine og jydens meget grove, det vil kunne give nogle
bygningsmæssige problemer senere hen i livet for ham. Jeg ville give 4000
kroner aller max. for et pænt føl af hans blanding. Ikke at jeg ikke tror at
han vil blive en god hest. Men den blanding er ikke særlig efterspurgt
salgsmæssigt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Søs

Dato : 21-10-05 00:01

Okay:) Takker for svaret..
Indtilviddere er han et flot føl(efter min mening).. han ser mere
heste-agtig ud end et varmblodsføl.
Jeg mener at (og ret mig bare hvis jeg tager fejl) at et varmblodsføl vil
have kort krop og lange tynde ben og kort hals, hans mor, jyden, var meget
aflang i forhold til højden og havde meget kraftige stolpe-ben (som min far
så "pænt" beskriver dem) Føllet her er høj og kort men en kraftig krop og
mellemkraftige ben, robust men ikke unormalt kort hals..
Men når han ikke er ældre kan det jo være svært at vurdere om han vil vokse
skævt sammen..
Begge hans forældre og hans bedstemor har rigtig gode temperementer så jeg
skal være meget uheldig for han bliver freaky:) Selv da hans far var hingst
var han det roligste væsen, til trods for araberblodet...

noget helt andet.. hvor meget foder vil han have brug for her de første
tre-fire år før jeg kan begynde at tænke på at tilride ham? Han vil komme
til at gå på græs det meste af året, det udgør vel en del af det, men skal
han have en følblanding eller hvad for noget foder, at vokse på?

Fra : Anet

Dato : 21-10-05 08:33

> [...]
hingst
> var han det roligste væsen, til trods for araberblodet...

Hej Søs
Jeg er glad for at du forstod mit svar rigtigt med hensyn til
sammensætningen af føllet og evt. skavanker/udseende når han bliver voksen.

> [...]
> til at gå på græs det meste af året, det udgør vel en del af det, men skal
> han have en følblanding eller hvad for noget foder, at vokse på?

Foderjunglen i dag er svær at finde rundt i. Der findes næsten lige så mange
svar som der findes hesteejere. Personligt bruger vi her i stalden Hesta-mix
som er til islændere, grønpiller, havre, byg, fiber-lux og godt wrap. Men
der findes også nemme løsninger som er et fuldfoder, men de er tit lidt
dyrere. Vi er her i stalden nød til at tage hensyn for vi har 1 ox-araber og
2 islændere så det er en sær blanding.

--
Hilsen
Annette

Fra : Søs

Dato : 25-10-05 18:46

Jrg må nok undersøge det med foderet lidt mere så..:)

Hvis du vil se det omtalte føl og hans "hestefamilie" har jeg oprettet en
side i webbyen om dem:
www.thor-den-lille-hest.webbyen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 20:48

> Jrg må nok undersøge det med foderet lidt mere så..:)
>
> Hvis du vil se det omtalte føl og hans "hestefamilie" har jeg oprettet en
> side i webbyen om dem:
> www.thor-den-lille-hest.webbyen.dk

Suk han er sød! og køn!

-Camilla

Fra : Anet

Dato : 25-10-05 22:22

> [...]
> Jrg må nok undersøge det med foderet lidt mere så..:)
>
> Hvis du vil se det omtalte føl og hans "hestefamilie" har jeg oprettet en

Jamen det vil jeg da gerne. Han ser sød ud din kommende babyhest. Han ligner
mest den jyske hest som han er nu. Husk at bygge på din hjemmeside, da det
er sjovt at følge med i.

--
Hilsen
Annette

Fra : Søs

Dato : 26-10-05 14:35

Det skal jeg nok ejeren har lovet mig at jeg får nogle billeder hoppen
som føl.. så skal de også ind så man kan sammenligne dem.. :)

Fra : Søren N

Dato : 26-10-05 16:06

> [...]
> til at gå på græs det meste af året, det udgør vel en del af det, men skal
> han have en følblanding eller hvad for noget foder, at vokse på?

Hej

Jeg har tidligere her på listen givet udtryk for min bekymring ang. disse
"mix" - tilsigtede eller utilsigtede.

Selvom føllet er enormt nuttet, for det er de jo, vil jeg igen henlede til
en glimrende (opdigtet) skildring af hvordan det kan gå med en lille fyr som
ham.

http://www.sleipner.dk/index.php?cPath=29_49

Lige et link til en tidligere kommentar

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.dyr.hest/msg/1f277769047c0de2?hl=da

Tænk dig rigtig godt om

Mvh
Søren N

Fra : Anet

Dato : 27-10-05 21:44

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en glimrende (opdigtet) skildring af hvordan det kan gå med en lille fyr

Hej Søren

Hvor sørgeligt det end lyder så kender jeg en hel del "føller" i mine 31 år
inden for hesteverdenen. Det er desværre den skindbarlige sandhed der
fortælles i linket.
Jeg kan huske at Niels Hausgård engang i et interview sagde, at han hellere
ville slagte en hest end sælge den til en pige der var i
konfirmationsalderen da sådan en hest ikke fik det godt. Så ville han
hellere lade være at avle på sin angloaraberavl. Og fair nok....der er
virkelig et den fornuft i det han sagde dengang.

--
Hilsen
Annette

Fra : Søs

Dato : 28-10-05 23:35

havde det stået til mig havde Thor heller aldrig blevet til, som i kan læse
i det ene af hans link, spurgte jeg sidste år jer om råd, men jeg havde ikke
rigtig kontakt med ejeren da jeg ikke var i landet, men det er nok også lidt
en af grundene til at jeg gerne vil købe ham, nettop den historie, så jeg
kan passe på at han ikke bliver tilredet, for tidlig, eller i det heletaget,
hvis han bliver for skæv til det.. og det på grund af at jeg er så tæt
knyttet til hoppen, hans mor, jeg har jo fulgt hende gennem hele hendes
"føldom" og nu hans, hvor ofte får man den chance?
Det jeg mener er at i fald han bliver den brugbare hest jeg ønsker, vil jeg
komme til at holde mere af ham en enhver anden, på grund af
affektionsverdien hvis man kan kalde det det.
Og kan man ikke ride ham, vil jeg have det bedre med at vide han er
aflivet/slagtet, end brugt/misbrugt af en eller anden fremmed der er
ligeglad med hans evt smerter...
Lyder det meget ufornuftigt?

Det jeg ville vide herinde var først og fremmest om hvor meget jeg kunne
regne med han ville koste de næste tre år, der jo nok er den tid der vil gå
før jeg kan se om jeg har en ridehest...

Men nu vi er ved det, det med blandinger, er der så nogen der har nogle
faks, om hvor stor hans risiko/chance er for at blive ubrugelig/almindelig?
For har selv ikke mødt nogen blandinger der var ubrugelige på grund af
blandingen.. tilgengæld en del sjove men brugbare blandinger...