nul kulhydrater og fuldkorns pasta
Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 19:32

halløj...

min bedre halvdel prøver at bilde mig ind at fuldkornspasta og rugbrød
er ok når man er på en 'nul kulhydrater' jeg stiller mig meget skeptisk
overfor pasta'en, men hvordan forholder det sig med rugbrøden (også
fuldkort) og pasta'en når det nu er fuldkorns?

Jeg mener jo selv at begge dele faktisk bør undgås.

Fra : Inger

Dato : 05-10-05 21:01

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> [...]
> fuldkort) og pasta'en når det nu er fuldkorns?
>
> Jeg mener jo selv at begge dele faktisk bør undgås.

Står der ikke noget i "indholdsfortegnelsen"? Der plejer vist at stå
hvor meget fedt osv. varen indeholder...

Mvh. Inger

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-05 10:00

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> overfor pasta'en, men hvordan forholder det sig med rugbrøden (også
> fuldkort) og pasta'en når det nu er fuldkorns?

Det er simpelthen ikke muligt at lave pasta der er værd at æde uden
anvendelse af en vis mængde durumhvede. Kulhydratindholdet i
fuldkornspasta er derfor sikkert lavere men stadig alt for højt til at
det går an i en low-carb kur.

Rugbrød er noget bedre hvad dette angår. Årsagen er at der er
forskel på kulhydrater. Så man kan godt spise rugbrød i begrænsede
mængder, men...

> Jeg mener jo selv at begge dele faktisk bør undgås.

.... Det kommer stærkt an på hvor i forløbet af kuren du befinder
dig. Hvis du f.eks. er i den fase, Atkins kalder induktion, er rugbrød
af enhver art også dømt ude.

Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-05 10:46

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:
> [...]
> rugbrøden (også fuldkort) og pasta'en når det nu er fuldkorns?
>
> Jeg mener jo selv at begge dele faktisk bør undgås.

Drop det!
Det er IMO alt for besværligt at gå rundt og kalkulere med et acceptabelt
minimum af hurtige kulhydrater. Jeg har valgt totalt at fravælge alle former
for brød, pasta, kartofler og ris eller andet, der er lavet af korn i en
eller anden form.
Jeg ved, at jeg gennem de ting, jeg i øvrigt spiser ikke kan undgå at få en
vis mængde kulhydrater (f.eks. påpegede en her for nogen tid siden at også
kål, tomater m.fl. indeholder kulhydrater). Så man undgår dem ikke
alligevel. Men jeg tror det er lettest, når man gør det enkelt og
konsekvent.
Og så skal jeg da lige indrømme, at jeg har en enkelt helle eller 2: Søndag
morgen nupper jeg et rundstykke - og når jeg mødes sammen med gode venner
hver 14. dag, så nupper jeg én øl. Men resten af tiden, holder jeg mig til
rødvin .

mvh
Jan
- der efter en foruroligende stilstand i ca. 14 dage igen kan se at vægten
er begyndt at falde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-05 20:06

Jan Bøgh skrev den 06-10-2005 11:45:

> - der efter en foruroligende stilstand i ca. 14 dage igen kan se at vægten
> er begyndt at falde.

Så er vi to.

Jeg har ligget stille mellem 122 og 120 kilo. Enkelte gange har jeg
været på 119,9.
De seneste 5 dage har jeg dog haft en nedadgående vægt. Ikke meget, men
alligevel et fald. og her til morgen på 120,1.

For at få skub i vægttabet har jeg set lidt på mit aktivitetsniveau (ja,
man kan også skifte det ud med det grimme ord med m) og faktisk taget
nogle gode "cykelture" på stuecyklen.
gode som gode er måske for meget sagt. Men i hvert fald mere end det
har været hidtil.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-05 11:03

Jan Bøgh wrote:

> - der efter en foruroligende stilstand i ca. 14 dage igen kan se at vægten
> er begyndt at falde.

Det er helt normalt. I langt de fleste vægttabsforløb rammer folk et
plateau som de så ligger på et stykke tid hvorefter man kommer i gang
igen.

Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-05 11:33

Ebbe Kristensen wrote:

> Det er helt normalt. I langt de fleste vægttabsforløb rammer folk et
> plateau som de så ligger på et stykke tid hvorefter man kommer i gang
> igen.

Jeg ved det. Men det er alligevel rart at få det bekræftet.
Jeg tror demotivation er noget af det farligste for en kostomlægning.

mvh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http//jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-05 13:02

Jan Bøgh wrote:

> Jeg ved det. Men det er alligevel rart at få det bekræftet.

Min kone rendte også ind i et plateau der varede over en måned da vi
smed kilo for alvor her i foråret. Hun har hele teorien på plads (hun
er læge) men alligevel gik hun næsten i panik over at der ikke skete
noget. Nå, men hun kom da igang igen

> Jeg tror demotivation er noget af det farligste for en kostomlægning.

Enig! Heldigvis synes jeg faktisk at mad med lavt indhold af
kulhydrater smager godt.

Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-05 13:53

Ebbe Kristensen wrote:

> Enig! Heldigvis synes jeg faktisk at mad med lavt indhold af
> kulhydrater smager godt.

Og - måske til trøst for en eller anden - ens smag ændrer sog løbende. Fra
at have været nærmest selvskreven æresmedlem i 'Kartoflens Venner'
konstaterer jeg, at jeg - i modsætning til min oprindelige forventning -
ikke på nogen måde render rundt og drømmer om disse ellers så berømmede
knolde.
Jeg var også af typen, der levede findt med skrabet pålæg, bare jeg fik godt
brød. Og troede at det ville blive et problem. Jeg savner ikke brød det
mindste - bortset fra at duften af nybagte boller stadigvæk god kan trylle
lidt mundvand frem.

Jeg kunne i virkeligheden godt tænke mig at høre om, hvilke strategier
low-carbfolket anlægger for steady-statefasen, hvor det handler om at holde
vægten. Men i virkeligheden bør det nok være en ny tråd.

mvh
Jan