Hvordan udregner man udbyttet af langsigte~
Fra : Anna Simonsen

Dato : 29-09-05 12:46

Hej Alle

Jeg har bestemt mig for at sætte 2.000 kr. til side om måneden som skal
investeres i aktier. Dette vil jeg gøre over en periode på 10 år.

Hvert halve år (når der er 12.000 kr.) køber jeg aktier for de 12.000 kr.

Hvor mange penge vil mine aktie være værd efter 10 år hvis jeg regner med en
forrentning på 10% i gennemsnit?

Jeg håber at der er nogen der kan vise mig den ligning der kan regne dette
ud.

På forhånd tak for hjælpen

Michael

Fra : Peter H

Dato : 29-09-05 14:01

Jeg skal sende dig et regneark hvor det regnes ud, jeg sender det til dig i
weekenden.
10% er dog noget pessimistisk, men ok hellere skyde for lavt end for højt.
Du kan se i vores andre indlæg hvordan du får et udbytte på 10-20% pa.

Peter H

Fra : Anna Simonsen

Dato : 29-09-05 15:45

Hej Peter

Tusind tak

Jeg har læst dine indlæg og de er meget i tråd med mine egne bud eftyer at
have studeret morningstar osv.

Pointen er at jeg har købt hus med afdragsfrie lån i ti år. Det jeg skulle
have betalt i afdrag pr. måned (2.000) investeres. indtil nu har jeg
investeret i Sparinvest Value (50 stk.) og Danske Bank (100 stk.). Når de ti
år er gået skal beløbet helst være så stort at forrentningen i sig selv
betaler renter og afdrag de sidste 20 år.

Jeg har printet dine anbefalinger ud (Nielsen global value osv.) og vil
klart se nærmere på dem.

Michael

Fra : Jens

Dato : 29-09-05 17:11

> [...]
> 10% er dog noget pessimistisk, men ok hellere skyde for lavt end for højt.
> Du kan se i vores andre indlæg hvordan du får et udbytte på 10-20% pa.

Hej Peter!

Det regneark ville jeg da også gerne se! Hvor skal jeg lede efter de indlæg,
som du nævner?

Hilsener, Jens

Fra : Peter H

Dato : 02-10-05 22:25

Så har I fået regnearket, men en af jeres poster er kommet retur og jeg ved
ikke hvem af jer??

Men jeg kan fortælle de øvrige læsere at mit svar ligner jeres meget. Det er
blot lavet i regneark, man kan ændre osv

Peter H

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-10-05 23:25

Hvad er din holding så til den simple rente?

Fra : Peter H

Dato : 03-10-05 00:22

"Svenne Krap" <svenne.u2005@krap.dk> skrev i en meddelelse
Hvad er din holding så til den simple rente?

Jeg anvender ikke jeres formler for dem kan jeg ikke gennemskue om de er
rigtige eller ej.
Men et simpelt regneark anvender jeg gerne, så det jeg laver forstår jeg, så
jeg ved ikke hvad en simpel rente er og derfor har jeg ingen holdning, men
svar endelig hvad det er til næste svar.

Men regnearket er
A = indskud pr halvår
B = forrentning pr år

"første felt" = A
"næste felt" = "Ovenstående felt"/100*(100+(B/2)) + A

Efter 20 felter nås beløbet 396.791

Dvs for hvert halvår lægges 12000 kr til og samtidigt beregnes 5% af det
eksisterende, der ganges til.

Det kan sikkert være anderledes, men igen nytter det ikke at have fine
resultater hvis man ikke forstår fremgangsmåden.
Mit kan ikke være simplere og kan forstås af novice, mens jeres fine formler
kræver mere for forståelse og aritmetisk kunnen, men det er muligt at jeres
er mere korrekt i sidste ende.

Fra : Svenne Krap

Dato : 03-10-05 10:14

Du bruger så også simpel.

Din fremgangsmåde er i øvrigt den, der er generaliseret ned i formlen
jeg fortalte. Fremgangsmåden er den samme, det er bare hurtigere når en
anden har lavet en fiks formel til det ;)

Svenne

Fra : Peter H

Dato : 03-10-05 10:28

[...]

ja det er nok rigtigt, men grunden til at jeg kan lide regneark er, at man
kan se udviklingen grafisk og let ændre/prøve med forskellige satser og
beløb.

Men tak for svaret.

Peter H

Fra : Anna Simonsen

Dato : 29-09-05 14:30

Jeg glemte at skrive at de 10 % er en forrentning pr. år.

Fra : Svenne Krap

Dato : 29-09-05 19:27

Anna Simonsen wrote:
> [...]
> forrentning på 10% i gennemsnit?
>
> Jeg håber at der er nogen der kan vise mig den ligning der kan regne dette

Du har brug for amortiseringsfaktoren, som lyder

HS = Y * a(n,r)

hvor hovedstolen er beløbet i nutidskroner (mere herom senere) og y er
"periodeydelsen" og a(n,r) er amortiseringsfaktoren (afhængig af
antallet af perioder (n) og renten (r)).

Du kender allerede nu Y = 12.000
Du ved også at der er ti år af 2 perioder, dvs n=20
Da din årlige rente ikke matcher periodelængden skal den "kortes ned",
det gøres vi :

(hvor ^X betyder opløftet til x'te potens)

r2 = (1 + 0.10) ^0.5 - 1 . Dvs renten for halvårsperioden er 4,88 procent.

A er defineret som :

a(n,r) = ((1 + r) ^ n - 1 ) / (r * (1 + r) ^ n)

Bemærk, der opløftes til n og trækkes en fra, der opløftes ikke til
n-1'te potens.

Dvs. a(20,0.0488) = 12,58904345

Dvs. idag er din opsparingsværdi = 12.000 * 12,58904345 = 151.068,5214,
(hvilket også er det beløb du kan låne i dag og afbetale over den samme
periode med de samme ydelser ;)),
men denne skal dog flyttes hen i enden af perioden og dermed skubbes 10
år med 10% pr. år, dvs. (man burde faktisk bruge 20 perioder af 4,88%,
men da vi regner med compound renter burde det give det samme).

Om ti år burde du derved have : 391.832,84, eller godt 400,000 givet
usikkerheden ved dit 10% estimat.

Dette kræver dog, at der ikke er skat (eller at dine 10% om året er
efter skat ;)

Den type "opgave" du har stillet hedder en annuitetsopsparing, hvis du
googler den, får du fx. :
http://www.formel.dk/matematik/rentesregning/rentesregning.htm

(og ja, formlerne ser lidt anderledes ud, men de giver samme resultat)

Mvh

Svenne

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 30-09-05 16:40

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 30-09-05 16:42

Jeg er desværre ikke helt enig med dig Svenne Krap for måden du regner den
halvårlige rente ud på er i strid med gængs praksis, hvor renten blot
udregnes ved at dividere med 2

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 30-09-05 16:52

Men pelitesser Betyder kun ca. 5000 kr. og med alle usikkerhederne er
dette jo ligemeget

Fra : Svenne Krap

Dato : 01-10-05 10:05

Så tillader jeg mig også at være uenig med dig.

Jeg er klar over, at når man taler om udmeldte rentesatser på
forskellige økonomiske produkter (banklån, obligationer mm), så bruger
man simpel rentesregning, dvs:

10 % årlig rente i fire terminer = 2,5 % pr termin (og 10,38% i effektiv
rente)

Men i dette scenario, taler vi om et estimeret afkast, hvorfor den
præcise måde (det, der på engelsk kaldes compounded interest
calculation) at regne renter på må give det meste retvisende billede.

Under alle omstændigheder, betyder det nok meget lidt i forhold til
usikkerheden omkring de årlige afkast.

Hvis du er uenig, er du velkommen til at argumentere imod mig ;) Men
gængs praksis er ikke et argument, når der er to forskellige måder
(simple / compounded) som begge anvendes (men under forskellige
forhold). Kig fx. i Brealey og Meyer's Principles of Corporate Finance
(som var min lærebog på finansieringsfaget på mit kandidatstudie på
Handelshøjskolen i KBH), som skriver (på side 40): "when money is
invested at compound interest, each interest payment is reinvested to
earn more interest in subsequent periods. In contrast, the opportunity
to earn interest on interests is not provided by an investment, that
pays only simple interest."

Jeg antager at for de fleste aktiers vedkommende (og de fleste
investorers vedkommende) vil optjente værdier blive brugt til reinvestering.

Mvh

Svenne

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 02-10-05 10:03

Jeg overgiver mig

Det betyder som du selv skriver ikke meget (ca. 5000 kr.) og med alle
usikkerhederne er det ligemeget