Gedser-Rostock i kørestol ?
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-09-05 09:59

Jeg har sejltet ruren før, men min hukommelse svigter mig (det må være min
fremskredne alder)...

Er her nogen der har erfaring med de rute, og kørestol?
Specifikt: kan man komme op fra vogndæk med elevator (og ned igen
naturligvis) ??

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Holst

Dato : 25-09-05 10:19

Søren C. Fischer wrote:

> [...]
>
> Er her nogen der har erfaring med de rute, og kørestol?
> Specifikt: kan man komme op fra vogndæk med elevator (og ned igen

Hvad med at spørge Scandlines?

Har du brug for at kontakte os for at spørge om noget, rose eller rise,
så skriv til scandlines@scandlines.dk eller ring på tlf. 33 15 15 15.

Scandlines Danmark A/S
Dampfærgevej 10
2100 København Ø
Tlf.: 33 15 15 15
Fax: 35 29 02 01
CVR-nummer: 18 60 56 00

[...]

Scandlines Gedser
Jernbanevejen 13 - 4874 Gedser
Tlf.: 33 15 15 15
Fax: 54 65 72 50

Nok bedst at ringe, hvis man vil have et hurtigt svar. Men jeg kan ikke
forestille mig andet end at der vil være elevatorer på færgerne. Om ikke
andet har de jo også selv indimellem gods, der skal fra vogndækniveau og
højere op.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-09-05 10:59

Holst skrev:

> Hvad med at spørge Scandlines?

Sidder du selv i kørestol ?
Hvis du vidste hvor mange gange man diverse steder pr. telefon får oplyst
"jo, det kan sagtens lade sig gøre med kørestol", for så i praksis at
opleve, at der lige er 4 trin á 15 cm som skal forceres... Det klarer end
ikke en Permobil elstol...
De svarede iøvrigt telefonisk, at "ja der er elevator", men derfra og så
til, at det er muligt at benytte dem, er der immervæk et stykke vej. Det
involverer jo flere ting som f.eks. parkering af bil med rampe i siden
o.s.v.

Jeg har i mellemtiden fundet færgen (Kronprins Frederik) på
Tilgængelighedsbasen, og det *ser ud til* at det lader sig gøre, at komme
både ud og hjem med elektrisk kørestol (uden at skulle tilbringe 2 x 1t45min
på vogndækket...

Fra : Holst

Dato : 25-09-05 11:15

Søren C. Fischer wrote:

> Sidder du selv i kørestol ?

Nej, det gør jeg ikke, men jeg skubber tit rundt på en, så jeg er
udmærket klar over problematikken med at få de rette oplysninger.

Dog må man jo formode, at du ikke vil være den første kørestolsbruger,
der benytter Scandlines færger, hvorfor de også burde være i stand til
at give dig et ordentligt svar.

> [...]
> til, at det er muligt at benytte dem, er der immervæk et stykke vej. Det
> involverer jo flere ting som f.eks. parkering af bil med rampe i siden

Nu har jeg kun rejst med Ebeltoft-Odden med en kørestol, og her fik jeg
da lutter god information, da jeg henvendte mig, og lutter god service,
da vi ankom, blandt andet med hensyn til plads til at komme ud af bilen.
Vi blev parkeret med rigelig plads lige ved siden af elevatoren.

Men det er selvfølgelig Molslinien. De er måske bedre desangående.

> [...]
> både ud og hjem med elektrisk kørestol (uden at skulle tilbringe 2 x 1t45min

Ja, det vil jo ligegodt være lidt træls at skulle det.

Fra : Leonard

Dato : 25-09-05 11:30

Holst <newssep05@shelter.dk> wrote:

>Hvad med at spørge Scandlines?

Som kørestolsbruger lærer man hurtigt at man ofte ikke kan stole på de
oplysninger almindelige telefonpassere giver videre om tilgængelighed.
Det er heller ikke altid man kan bruge de oplysninger andre
kørestolsbrugere videregiver, men det er meget mere sandsynligt at de
er rigtige.

> [...]
>forestille mig andet end at der vil være elevatorer på færgerne. Om ikke
>andet har de jo også selv indimellem gods, der skal fra vogndækniveau og

Der findes masser af elevatorer til gods, der ikke kan bruges af
kørestolsbrugere. Og på færger er der ofte skotter og andre
foranstaltniger for at sikre mod vand de forkerte steder, der kan
forhindre kørestolens frie bevægelse.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen

Fra : Uffe haulund

Dato : 03-10-05 17:50

Søren C. Fischer <soren@fischer.as.invalid> skrev:
> Jeg har sejltet ruren før, men min
> [...]

Ved betaling af billet i billetlugen oplyser du, at du eller
medpassager er kørestolsbruger. Du får udleveret et lille skilt,
der placeres i forruden. Du bliver derefter dirigeret ind i en
speciel bane, hvor personalet kan se, at du har et særligt behov.
Ved ombordkørsel dirigeres bilen hen til en opgang med elevator.
Mandskab kommer løbende for at spørge, om du har behov for mere
hjælp - Det var min oplevelse i en situation, hvor mit ene ben var
plaget af nervesvigt. Det er rigtigt, at før elevatoren kan
bruges, skal man ved adgang fra vogndække over en høj dørk. Dørken
har jeg ikke selv bedt om hjælp til at komme over. Det vil undre
mig, at personalets hjælpsomhed stopper ved ikke at hjælpe
mennesker med et sådant behov hen over dørken.

Proceduren gentages på den tyske side. Husk blot, at der her er en
kulturforskel i måden at give service på.

mvh
Uffe Haulund

Fra : Leonard

Dato : 03-10-05 18:19

Uffe haulund <uffe.haulund@2D636mail.dk> (slet 2D636) wrote:

> [...]
>mig, at personalets hjælpsomhed stopper ved ikke at hjælpe
>mennesker med et sådant behov hen over dørken.

Når kørestolen er en tung elektrisk stol, så er hjælpsomheden fra
personalet bare ikke nok. Det er ikke sådan lige at løfte den over en
20 cm høj dørk og skal den køre over den ved hjælp af en rampe skal
den rampe være mindst 2 meter lang på hver side, ellers er der stor
risiko for at stolen vælter.

Men mon ikke Søren vender tilbage med oplysninger om hvordan de
faktise forhold er, når de kommer hjem fra turen?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-10-05 06:36

Leonard skrev:

> [...]
> 20 cm høj dørk og skal den køre over den ved hjælp af en rampe skal
> den rampe være mindst 2 meter lang på hver side, ellers er der stor

Præcist

> Men mon ikke Søren vender tilbage med oplysninger om hvordan de
> faktise forhold er, når de kommer hjem fra turen?

Vi droppede at Lotte tog med på turen til Rostock, og jeg tog alene derned

Mit indtryk er, at det måske kunne have ladet sig gøre, men jeg er ikke 100%
sikker på, at turen havde været en succes med en Permobil elstol og en bil
med rampe i siden af bilen...