En vej ud
Fra : PM

Dato : 24-09-05 08:42

Hej - jeg hedder Peter og er alkoholiker

Det er dejligt at se de citater, der kommer her i nyhedsgruppen fra Niels
Poulsen. Jeg er selv en af de personer, der i dag lever et lykkeligt liv
uden alkohol.

I mange af mine voksenår var jeg ulykkelig, nedtrykt og syntes aldrig at
tingene gik, som jeg ville have det.
Jeg mente bestemt ikke dengang, at jeg var alkoholiker. Jeg drak jo ikke
hver eneste dag, og så mente jeg ikke, at jeg var alkoholiker. Jeg kunne
faktisk godt fungere i kortere eller længere perioder uden alkohol. Men før
eller siden kastede jeg mig ud i alkoholen. Jeg flygtede ved hjælp af
flasken.
Dengang jeg drak, kunne jeg ikke se, at jeg flygtede. Jeg havde altid en
eller anden god undskyldning parat inde i mit hoved for igen at drikke.

I mange år var mit højeste ønske, at jeg kunne lære at styre alkoholen. At
jeg kunne drikke socialt ligesom andre. Men når jeg først kom rigtigt igang,
var det flasken og ikke jeg som styrede.

Nå, men tilsidst var jeg så langt ude, at jeg anede mine levende råd. Jeg
bad så til Gud om hjælp, og til min store overraskelse fik jeg kort efter
den nødvendige hjælp. Jeg var klar til at gøre hvad som helst for at få et
bedre liv og stoppe med at drikke. Jeg mødte nogle andre mennesker, der
havde haft lignende problemer med alkoholen, og som nu havde fået en tro på
noget større end dem selv. Nogle af disse ædru alkoholikere troede ikke
nødvendigvis på en Gud i traditionel religiøs forstand - andre gjorde. Men
det, der var befriende, var, at de ædru alkoholikere, jeg mødte var uden
religiøse fordomme. Enhver var frit stillet til at tro på lige nøjagtigt
det, han eller hun selv fandt mest rigtigt at tro på. Det kunne være en tro
på en Gud i en traditionel religiøs opfattelse. Det kunne være en tro på en
Gud i en mere ukonventionel opfattelse. Det kunne være en tro på et princip,
eller det kunne i givet fald være en tro på, at et fællesskab kunne udgøre
det for en Højere Magt. Se det var tolerance og højt til loftet.

Det fællesskab, jeg dengang fandt, hed Anonyme Alkoholikere. Dengang - for
næsten 15 år siden - var fællesskabet ikke så udbredt her i landet, som det
heldigvis er blevet i dag. I dag tæller AA mange tusinde ædru alkoholikere
over hele Danmark, og der kommer hele tiden nye til.

En af de dejlige ting, jeg har fundet i AA, er blandt andet den store
tolerance og imødekommenhed, der er hos AA´s medlemmer. Der er intet
problem, der er for småt eller for stort til ikke at blive taget seriøst op
på AA-møderne. AA lægger meget vægt på fællesskabet, men tilgodeser
samtidigt det enkelte individs ret til at tro, tænke og handle, som
vedkommende nu mener er bedst. Løftede pegefingre er et stort set ukendt
fænomen i AA.

Før jeg kom i AA, kunne jeg ikke se meningen med mit liv. Takket være bl.a.
AA´s tolv trins program har jeg i dag fået en indsigt i mig selv og mit liv,
der gør, at jeg hver morgen står op og føler mig som et frit og lykkeligt
menneske. Sådan havde jeg det bestemt ikke før jeg mødte AA og blev et frit
menneske.

Jeg har i dag ingen problemer med alkohol, for jeg rører ikke alkohol.
Hvorfor skulle jeg også drikke? I de sidste mange år af min aktive periode
med alkohol, fik jeg stort set kun dårlige oplevelser med alkoholen, og jeg
fik det jo mere og mere skidt med mig selv og mine omgivelser - også i de
perioder, hvor jeg ikke drak.
Alt det ubehag er jeg i dag ovre, så hvorfor gå ud og sætte det hele over
styr ved at drikke igen? Jeg har ihvertfald ikke lyst til det i dag. Det har
jeg fået det for godt til.

Her var så lidt af min livshistorie. Skulle der nu sidde nogen derude med
større eller mindre problemer og med ondt i livet, og som dagligt eller fra
tid til anden flygter i flasken, kunne der måske være tale om erkendt eller
uerkendt alkoholisme.
Det jeg vil sige, er, at jeg og tusindvis af andre her i Danmark har fundet
en vej ud af vores alkoholproblemer gennem Anonyme Alkoholikere.
I AA gør vi ikke noget særligt for at hverve nye medlemmer, men vi vil da
heller ikke holde vores eksistens hemmelig. Vi ved jo, at der er mange, der
stadigt er i samme håbløse situation, som vi selv var i en gang. Til gengæld
vil vi da heller ikke hemmeligholde, at vi selv i dag har fundet noget, der
har kunnet hjælpe os til et nyt og bedre liv.

Så enhver der har et ønske om at holde med at drikke skal være velkommen til
at kontakte os i AA. Over hele Danmark findes der dagligt AA-møder rundt
omkring i landet. En samlet liste over møder kan findes på adressen
www.anonyme-alkoholikere.dk
Endvidere findes der en email AA-gruppe, som har hjemmeside på www.daaint.dk
For pårørende til alkoholikere eller mennesker med alkoholproblemer, kan jeg
henvise til www.alanon.dk

Mange venlige hilsner
Peter M.

Fra : uh

Dato : 12-10-05 21:01

"PM" skrev i en meddelelse bl.a. :

> For pårørende til alkoholikere eller mennesker med alkoholproblemer, kan
> jeg henvise til www.alanon.dk

Hej PM. Dejligt at høre der stadig er alkoholikere som klarer sig, også for
os ikke-alkoholikere.

Selv har jeg haft det tæt inde på livet gennem min far og senere faderen til
mine børn, han er i øvrigt død for flere år siden, af alkoholrelaterede
sygdomme. Jeg opgav ham for mange år siden, ville ikke at mine børn skulle
igennem det samme som jeg og mine søskende havde været. Han kom i "Lænken"
nogle gange men opgav det, stiftede ny familie da jeg opgav ham, og vedblev
med misbruget.

Dit link ovenover skal lige have en tankestreg, så virker det bedre, nemlig
http://al-anon.dk/

Fortsat held og lykke, og jeg synes det er en god idé at have en Gud med i
sin dagligdag, det behøver ikke ødelægge, tværtimod, og man behøver jo ikke
være med i religiøse bevægelser, bare henvende sig til sin egen Gud i enrum.

Fortsat held og lykke til alle tørlagte alkoholikere.
mvh uh