Hoppe måske i fol...
Fra : Rex

Dato : 19-09-05 13:04

Jeg har en hoppe der er blevet bedækket. Hvor langt skal hun være henne før
dyrlægen kan mærke det via en håndprøve (gynækoloisk undersøgelse) ?
Han sagde jeg sagtens kunne få hende scannet, men at der så tidligt i
graviditeten var risiko for hun ville tabe det, men hvis jeg ventede til
noget senere ville chancen for at føllet blev hængene større.
Håber den er der, jeg kan jo næsten ikke vente ...

Hilsen Camilla

Fra : Anet

Dato : 19-09-05 16:58

"Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget senere ville chancen for at føllet blev hængene større.
> Håber den er der, jeg kan jo næsten ikke vente ...

(klip)

Normalt vil man her i området gøre det på dag 90 efter.

--
Hilsen
Annette

Fra : Rex

Dato : 20-09-05 08:55

Hmm... altså 3 mdr..
Jeg skal alligevel have dyrlægen ud midt i oktober for at tage
gødningsprøve, da vil hun så være 2½ måned henne ca... Vil han kunne give
mig et sikkert svar da?

-Camilla

Fra : Anet

Dato : 20-09-05 12:42

> Hmm... altså 3 mdr..
> Jeg skal alligevel have dyrlægen ud midt i oktober for at tage
> gødningsprøve, da vil hun så være 2½ måned henne ca... Vil han kunne give
> mig et sikkert svar da?

(klip)
det kan være at din dyrlæge godt kan mærke det på det tidspunkt. Måske har
han en anden måde eller tid han gør det på. Det bliver da godt nok spændende
om der er føl på vej til dig

--
Hilsen
Annette

Fra : Rex

Dato : 20-09-05 17:49

Ja, hun er bedækket med den skønneste frieser basse... Han er bare smuk!!!

Fra : Rex

Dato : 03-10-05 14:21

Så har dyrlægen været der... Hun er ikke i fol... Øv altså!

Vi prøver bare igen til næste år...

Fra : Lene

Dato : 20-10-05 20:27

> [...]
> noget senere ville chancen for at føllet blev hængene større.
> Håber den er der, jeg kan jo næsten ikke vente ...

Hej Camilla, normalt scanner man på 16.dagen. Hvis ægget er af normal
størrelse, så er det sjældent at det absorberes med mindre hoppen har
hormonelle problemer, eller der er dårlig eller mangelfuld fodring.

Scanning er vigtig, hvis man gerne vil skåne sig selv og ikke mindst
hoppen
for ubehageligheder. Hvis ægget er meget lille kan man få det klemt, og få
bedækket på ny. Hvis der er tvillinger, kan man enten klemme mindste æg,
eller scannet igen efter en uge for at sikre sig at tvillingen er
absorberet.

Nu hvor din hoppe er så langt henne, er en scanning værdiløs. Er der fx en
tvilling, så er det bare ærgeligt. Det er afhængigt af din dyrlæges
rutine,
hvor hurtigt han kan mærke føllet. Det er ofte mere effektivt med en
blodprøve, når nu i har forpasset den vigtige scanning. Som opdrætter af
knap 150 føl, så synes jeg det er dybt godnat, at din dyrlæge fraråder
scanning med den begrundelse, som du angiver. Scanning giver værdifuld
information om graviditeten på et helt essentielt tidspunkt. Var din hoppe
blevet scannet på 16 dagen, og konstateret tom, så kunne du nemt have nået
at bedække på den igen. Nu er sæsonen ovre, og det er for sent at gøre
noget - også hvis der er tvillinger eller andre unormale tilstande.

Mvh. Lene