Hvornår er det vinter?
Fra : Søren N

Dato : 19-09-05 10:51

Hej

Om vinteren skal heste der går ude hele døgnet jo have et læskur, men
hvornår er det lige at det er vinter?
Er det fra 1. oktober eller 1. november eller ??

Mvh
Søren N

Fra : Rex

Dato : 19-09-05 10:58

det er fra 1/11

Fra : ST

Dato : 24-09-05 18:47

Det kommer vel an på hvilken type hest du har. Islændere har en pels der gør
dem egnet til at gå ude det meste af året i Danmark, men hvis du har f.eks.
araber/fuldblod, og bor nær ækvator, kan de selvfølgelig også gå ude hele
året. I øvrigt mener jeg at heste uanset race bør have adgang til et sted
hvor der er læ for vind, regn og sol samt adgang til at lægge sig i tørt
strøelse - har jeg ret?
hilsen Susanne

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-09-05 13:27

ST wrote:
> [...]
> araber/fuldblod, og bor nær ækvator, kan de selvfølgelig også gå ude hele

Jeg har ladt mig fortælle at arabere og den slags også sætter pels, hvis
bare de går meget ude og vendes til det tilstrækkeligt langsomt.

> I øvrigt mener jeg at heste uanset race bør have adgang til et sted
> hvor der er læ for vind, regn og sol samt adgang til at lægge sig i tørt
> strøelse - har jeg ret?

Ja, klart. Interessant at du nævne sol, for jeg har indtryk af at skygge
for solen (selvom det er sjældent her i DK :) er mindst lige så vigtigt
for vores heste som læ for vintervejr.

-dennis

Fra : Anita

Dato : 26-09-05 14:03

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, klart. Interessant at du nævne sol, for jeg har indtryk af at skygge
> for solen (selvom det er sjældent her i DK :) er mindst lige så vigtigt

Vores heste bruger læskuret eller andet ly mere i stærk sol,
end de bruger det om vinteren.

Anita

Fra : Iben Holst

Dato : 26-09-05 17:36

> Jeg har ladt mig fortælle at arabere og den slags også sætter pels, hvis
> bare de går meget ude og vendes til det tilstrækkeligt langsomt.

Det kan de nemlig - og sådan een har jeg. Desværre er hun gennem tiden
blevet mere følsom (er 13 år). I takt med at hun gradvist har skiftet farve
fra bunskimlet til nu helt lysegrå på vej mod hvid, sætter hun mindre og
mindre vinterpels og har også div. andre skavanker.

Men sørger jeg for at holde immunforsvaret godt oppe kan hun gå ude langt
hen på året i døgndrift uden problemer (med læskur). Dog er jeg nødt til at
give hende dækken på når temp. kommer ned til frysepunktet og regndækken
hvis der er regn hele dagen.
Sidste år var deres første nat på stald efter sommeren; den 24. december...

Iben

Fra : Anet

Dato : 27-09-05 10:17

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis der er regn hele dagen.
> Sidste år var deres første nat på stald efter sommeren; den 24.

(klip)

Jeg har også min datters araber gående i løsdrift sammen med vores
islændere. Han sætter ikke så meget pels som dem, men han bevæger sig meget
mere end de gør det. Dog plejer jeg at give ham dækken på hen i november og
tager ham altid ind de dage hvor det styrtregner. Han fryser når han bliver
våd. Han er 17½ år nu.

--
Hilsen
Annette

Fra : Iben Holst

Dato : 27-09-05 17:50

> tager ham altid ind de dage hvor det styrtregner. Han fryser når han
bliver
> våd. Han er 17½ år nu.

Det er ligesom min Sille - hun kommer også til at fryse når det siler ned.
Det klarer vi dog helst med et regndækken så hun kan blive ude, men også dét
kan jo gå hen og blive gennemblødt når det regner konstant og så vælger vi
naturligvis også at sætte hende på stald...

Stod det til Sille selv, vil hun gerne på stald om natten når vi kommer hen
i oktober.
Hun går selv fra græsfold til dén jordfold de går på om natten og når vi når
hen i oktober går hun hen til stalddøren hver aften og "spørger" om hun dog
ikke skal ind i stedet. Den er sikker hvert år.
Hun hygger sig enormt med at stå på stald efterår og vinter - især når hun
skal fodres.
Men jeg synes ikke det er nødvendigt at sætte dem ind om natten med mindre
vejret er rigtig trælst (fordi læskuret har set bedre dage), for hvis jeg
lukker dem ud efter fodring og et par timers halmgumlen, er Sille den første
til at styrte ud på folden efter at have stået stille SÅ længe

Iben

Fra : Søren N

Dato : 27-09-05 17:45

"ST" <threms@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor der er læ for vind, regn og sol samt adgang til at lægge sig i tørt

Hej Susanne

Du har fuldstændig ret.

Mit spørgsmål gik mere på 'lovgivningen', altså reglerne for udegående heste
om vinteren i Danmark.

Folderen her

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/da89a382c9b5de93c1257018004fb66b/$file/udegaaen.pdf

nævner kun 'udendørs hold af dyr i vinterperioden, og i perioder med
vinterlignende vejr'.

Men en opringning til Hestens Værn gav mig indtryk af, at der ikke er nogen
eksakt dato.
Så når det er vinter, må det bero på et skøn, om det er vinter 'nok' til at
der kræves et læskur.
Dog måtte januar og februar regnes for sikre som værende vintermåneder...
men for at være på den sikre side, skulle man nok have et læskur klar
allerede nu!

En gammel tradition skulle efter sigende være at -
Heste skal ind 1/10
Kvæg skal ind 1/11

Jeg er opmærksom på at Islændere og Shetlændere ikke behøver læskur.

Mvh
Søren N

Fra : Anet

Dato : 27-09-05 21:54

> [...]
> Heste skal ind 1/10
> Kvæg skal ind 1/11
>
> Jeg er opmærksom på at Islændere og Shetlændere ikke behøver læskur.

(klip)

Det er korrekt at de to ovennævnte hesteracer ikke behøver læskur men dog
skal de have læ af f.eks nåletræsbeplantning og de skal også kunne ligge
tørt og blødt på f.eks nåletræsdækket jordbund.

--
Hilsen
Annette