| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Pris på udstillingsmodel. Fra : sjlauritsen@gmail.co~ | 
  Dato :  15-09-05 21:40 |  
  |   
            Hej Gruppe.
 
 En af mine venner påstår hårdnakket, at hvis en butik har en
 udstillingsmodel til salg, så skal de sælge den billigere end
 normalprisen. Jeg mener dog ikke at købeloven har nogen paragraf, der
 behandler netop dette emne. Jeg har heller ikke været i stand til at
 finde den paragraf ved opslag.
 
 Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.
 
 Hvad siger I?
 
 Venlig hilsen
 Søren
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Christensen (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Christensen | 
  Dato :  15-09-05 21:48 |  
  |   
            sjlauritsen@gmail.com wrote:
 > 
 > Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.
 > 
 > Hvad siger I?
 
 Korrekt, der er ingen regler om prissætning af varer, det er op til 
 køber og sælger at aftale en pris.
 Hvilket ofte vil sige at sælger prissætter en vare, og så vælger køberen 
 selv om det er en pris vedkommende kan acceptere.
 
 Der er dog nogle regler om salg af f.eks. fast ejendom, hvor der gælder 
 specielle regler om fastsættelse af priser (f.eks. ved handel mellem 
 familiemedlemmer, hvor man ikke må sælge et hus der er 1 mio. værd til 1 
 krone uden at det udløser en gaveafgift)
 
 -- 
 Mvh Anders Christensen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  15-09-05 21:51 |  
  |  
 
            "Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4329ddff$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 [klip]
 > Korrekt, der er ingen regler om prissætning af varer, det er op til køber 
 > og sælger at aftale en pris.
 > Hvilket ofte vil sige at sælger prissætter en vare, og så vælger køberen 
 > selv om det er en pris vedkommende kan acceptere.
 Enig.
 > Der er dog nogle regler om salg af f.eks. fast ejendom, hvor der gælder 
 > specielle regler om fastsættelse af priser (f.eks. ved handel mellem 
 > familiemedlemmer, hvor man ikke må sælge et hus der er 1 mio. værd til 1 
 > krone uden at det udløser en gaveafgift)
 Og dog. Prisen kan parterne selvfastsætte, men sætter de sig ud over 
 reglerne får det skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser.
 /Peter
 -- 
 Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk 
 for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel 
 juridisk rådgivning hos en advokat.
 http://www.grauslund.com 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Anders Christensen (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Christensen | 
  Dato :  15-09-05 22:00 |  
  |   
            Peter wrote:
   >>Der er dog nogle regler om salg af f.eks. fast ejendom, hvor der gælder
 >>specielle regler om fastsættelse af priser (f.eks. ved handel mellem 
 >>familiemedlemmer, hvor man ikke må sælge et hus der er 1 mio. værd til 1 
 >>krone uden at det udløser en gaveafgift)
 > 
 > 
 > Og dog. Prisen kan parterne selvfastsætte, men sætter de sig ud over 
 > reglerne får det skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser.
 
 Det var også det jeg mente, men fik mig vist formuleret forkert.
 Tak for korrektionen.
 
 -- 
 Mvh Anders Christensen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ollie (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ollie | 
  Dato :  15-09-05 21:51 |  
  |   
            In article <1126816822.674769.46990@g14g2000cwa.googlegroups.com>,
 <sjlauritsen@gmail.com> wrote:
 
 > Hej Gruppe.
 > 
 > En af mine venner påstår hårdnakket, at hvis en butik har en
 > udstillingsmodel til salg, så skal de sælge den billigere end
 > normalprisen. Jeg mener dog ikke at købeloven har nogen paragraf, der
 > behandler netop dette emne. Jeg har heller ikke været i stand til at
 > finde den paragraf ved opslag.
 > 
 > Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.
 > 
 > Hvad siger I?
 > 
 > Venlig hilsen
 > Søren
 > 
 Din påstand er rigtig.
 
 Der findes da heldigvis ingen lovgivning som påbyder en butik at sælge
 en bestemt vare med rabat.
 
 Kunden kan jo heldigvis også frit vælge at købe varen et andet sted.
 
 Hvis butikken derimod reklamerer med "udstillingsmodel" ved prisen, vil
 jeg umiddelbart antage at prisen så også bør være lavere end normalt
 men her er det nok snarere markedsføringsloven, der kommer ind i
 billedet.
 
 Mvh
 
 Ole
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           HKJ (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKJ | 
  Dato :  15-09-05 21:57 |  
  |   
            sjlauritsen@gmail.com wrote:
 > En af mine venner påstår hårdnakket, at hvis en butik har en
 > udstillingsmodel til salg, så skal de sælge den billigere end
 > normalprisen. Jeg mener dog ikke at købeloven har nogen paragraf, der
 > behandler netop dette emne. Jeg har heller ikke været i stand til at
 > finde den paragraf ved opslag.
 > 
 > Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.
 
 Grundlæggende må han sætte den pris han vil.
 
 Men ifølge købeloven kan man forlange prisnedslag (eller udbedring osv.) 
    ved mindre fejl og mangler. Dvs. hvis forretningen sælger den som ny 
 og den ikke er ny, kan man komme tilbage og forlange prisnedslag.
 
 Altså: hvis du er OPLYST om at det er en udstillingsmodel, vil du nok 
 være nød til at acceptere småskrammer, ligegyldigt om du har betalt fuld 
 pris eller ej.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  15-09-05 22:16 |  
  |  
 
            "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4329e02a$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 [klip]
 > Men ifølge købeloven kan man forlange prisnedslag (eller udbedring osv.) 
 > ved mindre fejl og mangler.
 Dog ikke bagateller.
 > Dvs. hvis forretningen sælger den som ny og den ikke er ny, kan man komme 
 > tilbage og forlange prisnedslag.
 Det er langt fra sikkert.
 /Peter
 -- 
 http://www.grauslund.com 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            HKJ (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : HKJ | 
  Dato :  15-09-05 23:18 |  
  |  
 
            Peter wrote:
 > "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:4329e02a$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > 
 > [klip]
 > 
 > 
 >>Men ifølge købeloven kan man forlange prisnedslag (eller udbedring osv.) 
 >>ved mindre fejl og mangler.
 > 
 > Dog ikke bagateller.
 Så er spørgsmålet hvad der er bagateller.
 > 
 >>Dvs. hvis forretningen sælger den som ny og den ikke er ny, kan man komme 
 >>tilbage og forlange prisnedslag.
 > 
 > 
 > Det er langt fra sikkert.
 Se hvad forbrugerrådet siger:
 http://www.forbrug.dk/oss/41/
http://www.forbrug.dk/oss/69/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Makholm (16-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Makholm | 
  Dato :  16-09-05 06:13 |  
  |  
 
            HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> writes:
 > Se hvad forbrugerrådet siger:
 >  http://www.forbrug.dk/oss/41/
>  http://www.forbrug.dk/oss/69/
Dét er ikke forbrugerrådet. Forbrugerrådets websted er at finde
 på  www.fbr.dk.
forbrug.dk er en offentlig portal drevet af Forbrugerstyrelsen.
 -- 
  Peter Makholm     |                The four letter word beginning with L?
  peter@makholm.net |                It's life, love, libc or lisp         
  http://hacking.dk |                    --  Depending on you point of view
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Makholm (16-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Makholm | 
  Dato :  16-09-05 06:20 |  
  |  
 
            "Søren Jacob Lauritsen" <sjlauritsen@gmail.com> writes:
 > Her kommer jeg til at tænke på, hvis nu man køber en
 > udstillingsmodel, der går i stykker. Hvad kan man så forlange? Jeg
 > så på forbrug.dk, at man kan vælge mellem at:
 >
 > 1. Få varen ombyttet til en tilsvarende vare.
 En udstillingsvare er ikke lige til at få ombyttet. Det er at betragte
 som en unik vare, hvor der ikke umidelbart kan fremskaffes en
 tilsvarende vare. Jeg mindes at der ligger en principiel sag om dette
 på forbrug.dk, men jeg har ikke lige tid at grave den frem.
 -- 
  Peter Makholm     |                The four letter word beginning with L?
  peter@makholm.net |                It's life, love, libc or lisp         
  http://hacking.dk |                    --  Depending on you point of view
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Makholm (16-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Makholm | 
  Dato :  16-09-05 07:35 |  
  |  
 
            "Søren Jacob Lauritsen" <sjlauritsen@gmail.com> writes:
 > Det må være denne her sag du tænker på:
 >
 > < http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/lysekrone/>
Jeg mindes noget med et TV-apperart. Det kan have været 
 http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/radio/kasseret-tv/
Sagen er ikke direkte relevant, men i afgørelsen står følgende:
     Nævnet bemærker, at det i sagen omhandlede fjernsyn havde været
     benyttet som demonstrationsmodel i indklagedes forretning, og
     derfor på købstidspunktet havde ridser og defekte knapper i
     toppen. Fjernsynet er derfor en species genstand, hvilket
     indebærer, at der efter købelovens regler ikke kan ske omlevering,
     idet aftalen angår en individuelt bestemt genstand, jf. herved
     lovforslag L 9 af 5. december 2001, s. 39.
 -- 
  Peter Makholm     |         Perhaps that late-night surfing is not such a
  peter@makholm.net |           waste of time after all: it is just the web
  http://hacking.dk |                                              dreaming
                    |                                    -- Tim Berners-Lee
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Søren Jacob Lauritse~ (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Jacob Lauritse~ | 
  Dato :  15-09-05 22:20 |  
  |   
            > Altså: hvis du er OPLYST om at det er en udstillingsmodel, vil du nok
 > være nød til at acceptere småskrammer, ligegyldigt om du har betalt fuld
 > pris eller ej.
 
 Her kommer jeg til at tænke på, hvis nu man køber en
 udstillingsmodel, der går i stykker. Hvad kan man så forlange? Jeg
 så på forbrug.dk, at man kan vælge mellem at:
 
 1. Få varen ombyttet til en tilsvarende vare.
 2. Få varen repareret.
 
 Og i nogle tilfælde:
 3. Afslag i købesumme.
 4. Pengene tilbage.
 
 Da vi nu taler om køb af en udstillingsmodel, så er det da en meget
 dårlig forretning for sælger, at skulle levere en helt ny vare til
 kunden. Kunden har jo måske givet halv pris eller noget. Det kunne jo
 også få folk med ondt i sinde, til at skabe fejl ved en vare, blot
 for at få en helt ny.
 
 Hvad gør man i situationer, hvor varen er en udstillingsmodel, man er
 oplyst om dette, og den viser sig at gå i stykker?
 
 Venlig hilsen
 Søren
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Christensen (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Christensen | 
  Dato :  15-09-05 22:34 |  
  |   
            Søren Jacob Lauritsen wrote:
 > 
 > Her kommer jeg til at tænke på, hvis nu man køber en
 > udstillingsmodel, der går i stykker. Hvad kan man så forlange? Jeg
 > så på forbrug.dk, at man kan vælge mellem at:
 > 
 > 1. Få varen ombyttet til en tilsvarende vare.
 > 2. Få varen repareret.
 > 
 > Og i nogle tilfælde:
 > 3. Afslag i købesumme.
 > 4. Pengene tilbage.
 > 
 > Da vi nu taler om køb af en udstillingsmodel, så er det da en meget
 > dårlig forretning for sælger, at skulle levere en helt ny vare til
 > kunden. Kunden har jo måske givet halv pris eller noget. Det kunne jo
 > også få folk med ondt i sinde, til at skabe fejl ved en vare, blot
 > for at få en helt ny.
 > 
 > Hvad gør man i situationer, hvor varen er en udstillingsmodel, man er
 > oplyst om dette, og den viser sig at gå i stykker?
 
 Så kan sælger jo vælge at stille køber som før handlen blev indgået, dvs 
 pengene tilbage, imod at køberen afleverer varen retur.
 Det vil jo sikkert være for dyrt at ombytte til nyt.
 
 -- 
 Mvh Anders Christensen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Søren Jacob Lauritse~ (16-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Jacob Lauritse~ | 
  Dato :  16-09-05 06:41 |  
  |   
            
Peter Makholm wrote:
 > En udstillingsvare er ikke lige til at få ombyttet. Det er at betragte
 > som en unik vare, hvor der ikke umidelbart kan fremskaffes en
 > tilsvarende vare. Jeg mindes at der ligger en principiel sag om dette
 > på forbrug.dk, men jeg har ikke lige tid at grave den frem.
 Det må være denne her sag du tænker på:
 < http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/lysekrone/>
Venlig hilsen
 Søren
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |