| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Udviklet software til kunde, videresalg og~ Fra : RF | 
  Dato :  15-09-05 20:50 |  
  |   
            Hej Gruppe
 
 Jeg har netop udviklet mit første større projekt til en kunde, men er nu 
 kommet til at tænke på "Hvad med en licens?"
 
 I det følgende er kunden, min kunde, mens tredjepart er min kundes kunde.
 
 Kunden gav mig en opgave på et system, som skulle sælges til tredjepart, dvs 
 kunden var en slags mellemmand. Kunden gav også udtryk for, at systemet 
 ville blive brugt på tre sider, alle tre sider for tredjepart, hvilket jeg 
 tænkte "Nårh ja - ok".
 
 Jeg har ordnet alt i forbindelse med udvikling, installation og 
 konfiguration af systemet hos tredjepart, så det kunne anvendes, og kunden 
 har dermed "fået" overdraget systemet og taget det i brug.
 
 Kunden vil nu have dokumentation til, som det siges, hvis systemet skal 
 installeres og konfigureres andre steder i fremtiden, hvilket jeg sagde, at 
 jeg godt kunne lave mod merbetaling - dokumentation var ikke en del af 
 aftalen nemlig. Det skal siges, at jeg på nuværende tidspunkt har strækt mig 
 langt, og allerede brugt 50% mere tid på systemet og hjælp til kunden, end 
 hvad prisen blev beregnet på baggrund af.
 
 Men hovedsagen er nu, at jeg er blevet i tvivl om måden som kunden 
 formulerede ovenstående på, "hvis systemet skal installeres og konfigureres 
 andre steder i fremtiden."
 
 Med dette mener jeg, at jeg ved ikke om kunden har tænkt sig at videresælge 
 mit produkt.
 
 Derfor følgende spørgsmål:
 1. Må kunden uden mit samtykke videresælge mit produkt?
 2. Hvem har copyrighten?
 3. Er det for sent at sige, der er licens på systemet?
 4. Kan jeg skrive en licens som jeg har lyst til? eller skal den være 
 juridisk korrekt, med flotte fremmedord osv.
 5. Hvordan står jeg i forhold til ovenstående, når systemet er overdraget og 
 jeg har ikke skrevet nogen copyright note i koden til systemet, og der 
 foreligger ikke nogen kontrakt på projektet, ej heller aftale om copyright, 
 overdragelse heraf eller aftale om videresalg af systemet?
 
 Pointen er jeg, at jeg kan ende med at føle mig ret snydt, idet jeg ex. får 
 2000 kroner for systemet, og kunden efterfølgende i alt fremtid kan sælge 
 det til x antal kunder for 4000 kroner pr. kunde -> ikke fedt.
 
 
 Håber I kan hjælpe.
 
 
 Med venlig hilsen
 RF
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Makholm (15-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Makholm | 
  Dato :  15-09-05 22:39 |  
  |   
            Scripsit "RF" <news.sunsite@mailme.dk>
 
 > Derfor følgende spørgsmål:
 > 1. Må kunden uden mit samtykke videresælge mit produkt?
 > 2. Hvem har copyrighten?
 
 Hvis I ikke fra starten har haft en klar aftale om hvad der sker med
 ophavsretten, er I på spanden. Især hvis du er gået ud fra at du
 naturligvis bevarer ophavsretten selv, mens din kunde er gået ud fra
 at de naturligvis overtager ophavsretten, og I har sluttet en aftale
 uden at blive klar over at I havde forskellige antagelser.
 
 Hvis det går helt i hårdknude kan det blive nødvendigt at få en
 domstol til at afgøre hvad jeres aftale gik ud på, og det er ikke
 ganske til at sige på forhånd hvordan det vil ende. Det kan komme til
 at afhænge af fx hvad der kan bevises om branchesædvane, forholdet
 mellem den aftalte pris og markedsniveauet, m.v. Den tabende part vil
 utvivlsomt ende med at føle sig snydt.
 
 > 3. Er det for sent at sige, der er licens på systemet?
 > 4. Kan jeg skrive en licens som jeg har lyst til? eller skal den være 
 > juridisk korrekt, med flotte fremmedord osv.
 
 Bemærk at grundbetydningen af "licens" er "en tilladelse til at gøre
 noget som ophavsretshaveren ellers ville have eneret til". Hvis det er
 dig der har ophavsret, har din kunde utvivlsomt fået i det mindste en
 licens til at bruge systemet internt og foretage løbende tilretning
 til deres behov. De præcise betingelser for denne licens vil være
 afledt af jeres oprindelige aftale, og du kan som udgangspunkt ikke
 ensidigt ændre dem (uanset hvor usikkert det er hvad den bestående
 licens egentlig er).
 
 Du kan naturligvis meddele kunden hvordan du mener jeres aftale skal
 fortolkes, men kunden kan have en anden holdning til sagen, og så skal
 der i sidste ende en domstol til at vurdere hvem der har ret.
 
 > Pointen er jeg, at jeg kan ende med at føle mig ret snydt, idet jeg ex. får 
 > 2000 kroner for systemet, og kunden efterfølgende i alt fremtid kan sælge 
 > det til x antal kunder for 4000 kroner pr. kunde -> ikke fedt.
 
 Du har i princippet to muligheder:
 
   1. Tag det som en oplevelse og lær at sørge at have den slags
      afklaret FØR du slutter aftaler i fremtiden.
 
   2. Indled forhandlinger med kunden med henblik på at opnå en
      nedskrevet fælles forståelse for hvad der er sket med
      ophavsretten til systemet. Der vil nok ikke være nogen af jer der
      har _rigtig_ gode kort på hånden bortset fra ønsket om at undgå
      en retssag med tvivlsomt resultat. I praksis vil det nok blive et
      spørgsmål om hvem der har mest is i maven, og det er nok den part
      der har tilstrækkeligt med kapital i ryggen til at bakke op om en
      troværdig trussel om sagsanlæg...
 
 -- 
 Henning Makholm  "They discussed old Tommy Somebody and Jerry Someone Else."
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           RF (16-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : RF | 
  Dato :  16-09-05 16:51 |  
  |   
            Hej igen
 
 Mange tak for svaret Henning!
 
 Jeg har dog et yderligere spørgsmål:
 Kunden har fået leveret projektet, men har endnu ikke betalt for det. Så 
 længe betalingen ikke har fundet sted, hvordan ser situationen så ud?
 Hvor meget kan jeg så tillade mig at ændre og kræve? Fx ændre pris i forhold 
 til det aftalte fordi det blev dyrere og tog længere tid end beregnet, ændre 
 betingelser for anvendelsen og overdragelsen, kræve betingelser for licens 
 og copyright, ændre i koden? Kan jeg trække mig helt ud, annullere 
 projektet, og dermed aftalen, og kræve projektet tilbage hvis det skulle 
 komme så langt?
 
 Med andre ord, så længe jeg ikke har modtaget betalingen for mit arbejde, er 
 projektet vel 100% mit? eller blev det kundens i det sekund det blev 
 overdraget, dvs. taget i brug af kunden, selv om denne ikke har betalt?
 
 
 Håber I kan hjælpe.
 
 Med venlig hilsen
 RF 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Makholm (17-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Makholm | 
  Dato :  17-09-05 18:44 |  
  |   
            Scripsit "RF" <news.sunsite@mailme.dk>
 
 > Kunden har fået leveret projektet, men har endnu ikke betalt for det. Så 
 > længe betalingen ikke har fundet sted, hvordan ser situationen så ud?
 
 I har utvivlsomt en aftale fra før projektet går i gang, og den aftale
 er begge parter stadig bundet af. Desværre lyder det som om der er et
 problem med at blive enige om hvad den oprindelige aftale gik ud på,
 men det ændrer ikke på at det stadig er den der styrer forholdet
 mellem jer.
 
 > Hvor meget kan jeg så tillade mig at ændre og kræve? Fx ændre pris i forhold 
 > til det aftalte fordi det blev dyrere og tog længere tid end beregnet,
 
 Man kan godt forestille sig en aftale hvor der er rum for at foretage
 sådanne justeringer, men det er ikke til at sige om I har sådan en
 aftale eller ej.
 
 > ændre betingelser for anvendelsen og overdragelsen, kræve
 > betingelser for licens og copyright, ændre i koden?
 
 Det vil nok være usædvanligt med en aftale der giver dig ret til det.
 
 > Kan jeg trække mig helt ud, annullere projektet, og dermed aftalen,
 > og kræve projektet tilbage hvis det skulle komme så langt?
 
 Nej.
 
 > Med andre ord, så længe jeg ikke har modtaget betalingen for mit arbejde, er 
 > projektet vel 100% mit? eller blev det kundens i det sekund det blev 
 > overdraget, dvs. taget i brug af kunden, selv om denne ikke har betalt?
 
 Da I indgik aftalen, påtog hver af jer en forpligtelse overfor
 modparten som I dernæst hver for sig har pligt til at overholde.
 Kunden har pligt til at betale; du har pligt til at levere det
 aftalte, samt (alt efter hvad aftalen viser sig at have sagt) enten at
 overdrage ophavsretten eller tåle en vis udnyttelse af programmet.
 
 Hvis den ene part ikke overholder sin del af aftalen, kan den anden i
 almindelighed holde sin modydelse tilbage -- men man kan som
 udgangspunkt ikke kræve en ydelse tilbage som man allerede *har*
 leveret. Det vil kræve et særskilt grundlag for at hæve aftalen.
 
 Det ser ud som om du allerede har leveret hvad du skulle, og derfor
 har du ikke rigtig noget at holde tilbage. Hvis kunden ikke vil
 betale, har du tilsyneladende kun tilbage at overveje om du skal
 hyre en advokat...
 
 (Jeg tager forbehold for at jeg ikke har fuldstændig tjek på hvad der
 rent formelt sker når man aftaler at overdrage en ikke-fysisk
 rettighed. Det kan meget vel være at evt. ophavsret eller
 udnyttelsesret først overgår til din kunde når de betaler dig. Det må
 du få en advokat (eller evt. mere vidende skribenter her i gruppen)
 til at udrede for dig).
 
 -- 
 Henning Makholm                              "Det må være spændende at bo på
                                        en kugle. Har I nogen sinde besøgt de
                                egne, hvor folk går rundt med hovedet nedad?"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mads Bahrt (25-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads Bahrt | 
  Dato :  25-09-05 22:42 |  
  |   
            Henning Makholm wrote:
 >>1. Må kunden uden mit samtykke videresælge mit produkt?
 >>2. Hvem har copyrighten?
 > 
 > 
 > Hvis I ikke fra starten har haft en klar aftale om hvad der sker med
 > ophavsretten, er I på spanden. Især hvis du er gået ud fra at du
 > naturligvis bevarer ophavsretten selv, mens din kunde er gået ud fra
 > at de naturligvis overtager ophavsretten, og I har sluttet en aftale
 > uden at blive klar over at I havde forskellige antagelser.
 
 Man må vel altid gå ud fra at man beholder ophavsretten til sit arbejde 
 selv, med mindre at man explicit har tegnet en aftale om noget andet. Er 
 det en forkert antagelse?
 
 MVH
 Mads
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Makholm (26-09-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Makholm | 
  Dato :  26-09-05 14:57 |  
  |   
            Scripsit Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com>
 > Henning Makholm wrote:
 
 >>>1. Må kunden uden mit samtykke videresælge mit produkt?
 >>>2. Hvem har copyrighten?
 
 >> Hvis I ikke fra starten har haft en klar aftale om hvad der sker med
 >> ophavsretten, er I på spanden. Især hvis du er gået ud fra at du
 >> naturligvis bevarer ophavsretten selv, mens din kunde er gået ud fra
 >> at de naturligvis overtager ophavsretten, og I har sluttet en aftale
 >> uden at blive klar over at I havde forskellige antagelser.
 
 > Man må vel altid gå ud fra at man beholder ophavsretten til sit
 > arbejde selv, med mindre at man explicit har tegnet en aftale om noget
 > andet. Er det en forkert antagelse?
 
 Hvis sagen ikke er omfattet om særreglen om edb-programmer skrevet som
 led i et arbejdsforhold, så bevarer man ophavsretten selv. Men man kan
 overdrage den ved aftale, og der er ikke nogen specielle formkrav til
 sådan en aftale. I det givne tilfælde var der utvivlsomt en aftale,
 men det var usikkert hvad den gik ud på. Når man indgår en tåget
 aftale løber man en risiko for at den betydning man tror den har, ikke
 er den samme som den får i praksis.
 
 (Modsat kræver USAnsk ret at aftaler om overdragelse af ophavsret
 _skal_ være skriftlig og udtrykkelig).
 
 -- 
 Henning Makholm                                   "Oh, hvilken kok detilig!"
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |