Indtægt ud over førtidspension?
Fra : Herman Persson

Dato : 13-09-05 14:18

Dagbladert Information i går:

Førtidspensionister skal have ret til arbejde

Midt i den hede debat om førtidspensionister kræver Dansk Folkeparti nu,
at
førtidspensionister skal kunne tjene op 30.000 kr. årligt - uden
modregning
i pensionen. Socialdemokraterne og Venstre positive. [Information, s. 1]

danmark.dk :

Pensionsbeløb - når man er enlig
Førtidspensionen er på 14.173 kr. om måneden (2005), hvis man ikke er gift
eller samlevende. Har man en indtægt, der er højere end 57.800 kr. om
året,
bliver der trukket en procentdel fra i pensionen.

Gifte eller samlevende førtidspensionister kan have indtægter på op til
91.800 kr. om året. Har man indtægter, der er højere, bliver der trukket
en
procentdel fra i pensionen.

- - -

Hvordan hænger det sammen?

Hilsen Herman.

Fra : cybs

Dato : 18-09-05 23:12

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til
> 91.800 kr. om året. Har man indtægter, der er højere, bliver der

Nemlig - det hænger ikke sammen (-:

Her er, hvad jeg husker om sammenhængen mellem pension og andre
indtægter:

Man kan tjene en hel del før det går ud over selve pensionen - dine tal
fra danmark.dk passer sikkert - jeg har ikke tjekket. Der hvor man kan
blive "ramt på pengepungen" ved en mindre indtjening, er på forskellige
tillæg/tilskud til særlige udgifter, fx medicin, varme og lignende.
Tillægene/tilskuddet forsvinder ikke brat, fordi man får en indtægt, men
reduceres efter en procent-sats - det vist den, der hedder den
personlige
tillægsprocent. Der er også nogle tilskud, som er helt u-afhængige af
indtægt. Altså - en noget kompliceret situation - og det passer nok ikke
sammen med DFP's retorik

MVH

Cybs/susanne

(X=1 for email)