Grundstørrelse
Fra : Temka

Dato : 13-09-05 09:47

Jeg har et spørgsmål om en shetlandspony, og OM den kan gå¨på en lille grund
selvom den er alene måske to stk..

på ca 500 m2 grund? De vil jo nok blive rørt hver dag og rides oftes af
mine døtre -- Har ikke købt endnu men vil være sikkre mig om det er
tillaldt?? Og hvor skal jeg evt smide møg ud hen ??

Karina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-09-05 10:18

Temka wrote:
> Jeg har et spørgsmål om en shetlandspony, og OM den kan gå¨på en lille grund
> selvom den er alene måske to stk..

Der skal være 2.

> på ca 500 m2 grund? De vil jo nok blive rørt hver dag og rides oftes af
> mine døtre -- Har ikke købt endnu men vil være sikkre mig om det er
> tillaldt?? Og hvor skal jeg evt smide møg ud hen ??

500m2? det er jo nærmest en udendøres boks. Selv et almindeligt
ridehus på 20x40 meter er kun 800m2.

Find noget opstaldning, skaf noget mere jord, det der kan du ikke byde
dyrerne.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 10:32

Jon Bendtsen wrote:

> Der skal være 2.

> 500m2? det er jo nærmest en udendøres boks. Selv et almindeligt
> ridehus på 20x40 meter er kun 800m2.

Enig, det er jo bare en halv parcelhusgrund.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 11:02

Temka wrote:
> Jeg har et spørgsmål om en shetlandspony, og OM den kan gå¨på en lille grund
> selvom den er alene måske to stk..
Heste må (vist) ikke gå alene, i alt fald er det synd.

> på ca 500 m2 grund? De vil jo nok blive rørt hver dag og rides oftes af
> mine døtre -- Har ikke købt endnu men vil være sikkre mig om det er
> tillaldt?? Og hvor skal jeg evt smide møg ud hen ??

Det er ikke nok plads, 1 tdr / hest, måske ½ tdrl / shetlænder, men
ikke mindre. Desuden må du sikkert ikke engang holde heste der hvor du
bor.

mvh

Christian

Fra : Anet

Dato : 13-09-05 17:13

Det er ikke nok plads, 1 tdr / hest, måske ½ tdrl / shetlænder, men
ikke mindre.

(klip)

Ovenstående er kun en tommelfingerregel som man kan gå ud fra hvis en hest
skal kunne gå hele året og ernære sig selv med græs i sommerhalvåret.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 11:04

Hej

Med risiko for at blive udskældt i gruppen - vil jeg sige der er plads nok -
under forudsætning af at der er vand og læ - der behøves nødvendigvis ikke
at være græs - jeg bruger selv folde på den størrelse - som dagsfolde - til
de heste jeg ikke vil have gående med andre.

pt

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-09-05 15:55

PT <pt> skrev:
> [...]
>at være græs - jeg bruger selv folde
>på den størrelse - som dagsfolde - til
>de heste jeg ikke vil have gående med andre.

Så priser jeg mig lykkelig for at jeg ikke er din hest!!!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Temka

Dato : 14-09-05 18:34

Ja men det bliver ikke noget til , for vi vælger at have høns i stedet for

Fra : Anet

Dato : 14-09-05 21:51

"Temka" <temka@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja men det bliver ikke noget til , for vi vælger at have høns i stedet for

(klip)

Jamen det er også sjove dyr at have og nyttige tilmed. Jeg kan kigge længe
på mine høns da de finder på en masse sjovt. Og når der er børn på besøg her
så sidder de og kigger længe på hønsene og plukker græs til dem og alt mulig
andet. God vind med de nye dyr...

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-09-05 05:56

Temka <temka@rasmussen.mail.dk> skrev:

>Ja men det bliver ikke noget til ,
>for vi vælger at have høns i stedet for

Det var da en rigtig god ide

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 11:16

PT wrote:
> [...]
> at være græs - jeg bruger selv folde på den størrelse - som dagsfolde - til
> de heste jeg ikke vil have gående med andre.

Det er ikke plads nok, punktum.
Det er en firkant med hver side på 22,4 m !!!
Vi har 2 folde på 1 tdrl. hver, vi har 2 heste.

mvh

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 11:21

du er meget negativ - jeg skrev dagsfolde - mine normalfolde er 1 hektar
stykket og der går max 3 heste - shetlandsponyer kræver nu engang ikke så
meget plads som andre større heste.

pt

Fra : Temka

Dato : 13-09-05 11:29

Z sådan en hård hjerte du har .. Gaab Dig snakker jeg ikke med.. Men
jeg har heldihvis fundet en anden sted nu .. Jeg bor sgu ikke på byen men på
landet Tak

Du praler nok!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 11:28

PT wrote:
> du er meget negativ - jeg skrev dagsfolde - mine normalfolde er 1 hektar
> stykket og der går max 3 heste - shetlandsponyer kræver nu engang ikke så
> meget plads som andre større heste.

Du har plads nok, det er Karina som vil få for lidt plads. Du har jo
andre folde.
Du har ret i at shetlændere ikke kræver så meget plads, men stadig,
at have 2 shetlændere i en fold på 500m2 er bare ikke godt nok.
De kan jo heller ikke leve af græsset, og de tramper folden
fuldstændigt i stykker her til vinter.

mvh

Christian

Fra : Anet

Dato : 13-09-05 17:15

PT wrote:
> [...]

at have 2 shetlændere i en fold på 500m2 er bare ikke godt nok.
De kan jo heller ikke leve af græsset, og de tramper folden

Ja, til vinter vil de små ponyer næsten drukne i mudder fordi de kun har et
begrænset område at gå på som ikke er ret stort. Heste/ponyer bør aldrig gå
alene. De er flokdyr og meget sociale med hinanden og bruger meget tid med
at nusse hinananden.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 11:35

Temka wrote:
> Z sådan en hård hjerte du har .. Gaab Dig snakker jeg ikke med..

Fint nok, bare du husker at jeg ikke er den eneste med den holdning.

> Men
> jeg har heldihvis fundet en anden sted nu ..

Det lyder dejligt, fort lidt om det så.

> Jeg bor sgu ikke på byen men på
> landet Tak
>
> Du praler nok!

Næ. Vores er ikke noget at prale af (endnu, der skal laves MEGET)

mvh

Christian

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-09-05 12:07

"Temka" <temka@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Og hvor skal jeg evt smide møg ud hen ??

Det gemmer du i en mødding i et år. Derefter er det komposteret og kan
med fordel bruges til at lægge din vinterfold om med. En vinterfold er
nemlig ikke meget værd når foråret kommer. Resten af pladsen deler du
så op i fire andre folde og en af disse lægges også om hvert år. Du
skal altså til at dele dine 500 m2 op i 5 lige store dele hvor du så
flytter dyrene med mellemrum.

Håber at du vil tale med _mig_ efter dette ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Anet

Dato : 13-09-05 17:17

"Temka" <temka@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
Og hvor skal jeg evt smide møg ud hen ??

> Karina

(klip)

Du kan køre det til nærmeste Kavo. Her i min by er der en station hvor de
formulder hestegødning, grene, blade og alt mulig andet til den fineste
muldjord. Det er ikke ret dyrt at komme af med hestegødningen der.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 17:06

> Du kan køre det til nærmeste Kavo. Her i min by er der en station hvor de
> formulder hestegødning, grene, blade og alt mulig andet til den fineste
> muldjord. Det er ikke ret dyrt at komme af med hestegødningen der.

Kavo??? har jeg aldrig hørt om!

Er det et firma eller en offentlig genbrugsstation?

Lisbeth

Fra : Anet

Dato : 15-09-05 21:51

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> skrev i en meddelelse

> Kavo??? har jeg aldrig hørt om!
>
> Er det et firma eller en offentlig genbrugsstation?
>
> Lisbeth

(klip)

Det er vel en slags kommunal anliggende. Man betaler efter vægt og kører sin
bil og trailer ind på vægten og skal så vejes ud igen bagefter. Og jeg har
hørt at det ikke skulle være vildt dyrt at komme af med gødningen sådan.
Vores almindelige genbrugsstation tager ikke husdyrgødning mere. Det gjorde
de ellers for nogle år siden. Dengang kunne man afhænde det i den container
der hed haveaffald kan jeg huske.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-05 09:32

Anet wrote:
> [...]
>
> Ovenstående er kun en tommelfingerregel som man kan gå ud fra hvis en hest
> skal kunne gå hele året og ernære sig selv med græs i sommerhalvåret.

Måske rigtigt nok, men der er meget langt fra ½-1 tdrl til 500 m2.

mvh

Christian

Fra : Anet

Dato : 14-09-05 14:34

Anet wrote:
> [...]
> skal kunne gå hele året og ernære sig selv med græs i sommerhalvåret.

Måske rigtigt nok, men der er meget langt fra ½-1 tdrl til 500 m2.

ja, men jeg gjorde dig bare opmærksom på at det kun var en gammel
tommelfingerregel man igennem mange år har brugt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-05 11:56

Temka wrote:
> Ja men det bliver ikke noget til , for vi vælger at have høns i stedet for

Det bliver I også glade for for det har vi også.
Vores datter synes de er sjove, det er meget skægt at samle æg ind.
Hun var også helt vild da vi fik kyllinger, og måtte holde dem lige
da de kom ud af ægget.

mvh

Christian