Tilgængelighed -
Fra : Lotte M

Dato : 08-09-05 16:58

Fra et lokalt kulturhus har jeg fået en mail med spørgsmålene nedenfor.
- hvad er tidens anbefaling vedrørende dørbredde og drejeradius?
- hvilke informationer bør jeg anbefale, at stedet oplyser?
- kender i til en side med stock-handicapsymboler?

*******
Vi har lavet nogle få adgangsforbedringer og et handicaptoilet. Jeg vil
gerne informere lidt om disse tiltag på vores hjemmeside, men har ringe
indsigt i hvilke informationer der er vigtige, fx. for kørestolsbrugere.

Jeg vil gerne høre
- hvad kalder man sådan nogle flytbare "slidsker" som bruges op over
nogle trin?
- bør man nævne at der er alm. dørtrin der skal forceres til nogle rum?
- er der en minimumsbredde for døre ifm. fx. elektriske kørestole?
- er der en hjemmeside hvor der er stock grafik med handicapsymboler?
--
Mange hilsner

Lotte M - http://www.lotte-m.dk/
Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland - http://www.kbh-nord.dk/

Fra : Leonard

Dato : 08-09-05 17:25

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

>Fra et lokalt kulturhus har jeg fået en mail med spørgsmålene nedenfor.
>- hvad er tidens anbefaling vedrørende dørbredde og drejeradius?
Findes i DS3028, som burde være indkøbt før forbedringer blev sat i
gang. Der er forskel på døre, men den mindste frie bredde må aldrig
være mindre end 77 cm. En manøveplads i et rum eller en gang skal være
150 cm i diameter.

>- hvilke informationer bør jeg anbefale, at stedet oplyser?
Målfaste informationer om alle de steder hvor DS3028 ikke opfyldes.

>- kender i til en side med stock-handicapsymboler?
Næh.

>Jeg vil gerne høre
>- hvad kalder man sådan nogle flytbare "slidsker" som bruges op over
>nogle trin?
Skrammel.

>- bør man nævne at der er alm. dørtrin der skal forceres til nogle rum?
Man bør nævne højden på disse trin, hvis de er højere end 25 mm.

>- er der en minimumsbredde for døre ifm. fx. elektriske kørestole?
Faktisk er mange elektriske kørestole smallere end de manuelle. Igen
min. 77 cm. fri åbning.

De kunne jo passende registrere sig på www.ryk.dk/tbase så ville de
opdage hvilke fejl de har og oplyse om dem.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen

Fra : Lotte M

Dato : 08-09-05 21:32

Leonard skrev:

> Findes i DS3028, som burde være indkøbt før forbedringer blev sat i
> gang.

Jeg kender kun stedet af navn... jeg håber, at de har fulgt
byggeregulativet (hmmm, hedder det DS nu?), at spørgsmålene alene
handler om at give bedst mulig information til brugerne, at de blot er i
tvivl om hvordan de skal informere.

> Målfaste informationer om alle de steder hvor DS3028 ikke opfyldes.

Ok - det er da til at føle på!

> Skrammel.

Åhja og nogle stole, feks min, duer de slet ikke til, fordi hjulene
sidder forskudt. Jeg har tænkt at anbefale fiberramper (som) hvis de
absolut skal have den tupe løsning.

> De kunne jo passende registrere sig på www.ryk.dk/tbase så ville de
> opdage hvilke fejl de har og oplyse om dem.

Ja, naturligvis! Det vil jeg foreslå!

Fra : Leonard

Dato : 08-09-05 21:48

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
>byggeregulativet (hmmm, hedder det DS nu?), at spørgsmålene alene
>handler om at give bedst mulig information til brugerne, at de blot er i

Nej, DS3028 er en Dansk Standard, der er en anbefaling af hvordan
tilgængelighed kan udføres.

Bygningsreglement 95 med tillæg er der reglerne står, men at følge det
er langtfra nok.

>Åhja og nogle stole, feks min, duer de slet ikke til, fordi hjulene
>sidder forskudt. Jeg har tænkt at anbefale fiberramper (som) hvis de
>absolut skal have den tupe løsning.

Uanset hvordan de ser ud, så er løse ramper/slidsker noget skrammel og
har intet med tilgængelighed at gøre. De er ustabile og farlige at
køre på, hvis de ellers er på plads, hvilket de ikke er, da de også er
farlige for dem går på deres ben.

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 08-09-05 22:11

"Leonard" skrev:
<snip>
> [...]
> har intet med tilgængelighed at gøre. De er ustabile og farlige at
> køre på, hvis de ellers er på plads, hvilket de ikke er, da de også er

Jeg giver dig fuldstændig ret. Men hvis man i nødstilfælde skal bruge en
rampe, er de foldbare fiberramper udmærkede. Især da el-kørestole tit, som
Lotte nævner, har forskudte hjul.

Vi har en sådan på 2m, og på vores 10uger lange ferie i Skotland, samt på
Tønder festivalen bagefter, var det den eneste mulighed for Ulla at komme
ind i og ud af bilen. Vi havde blokeret for liften bagi med en 3/4-seng

Før havde vi teleskopramper i aluminium, og det er som du siger så rammende
noget skrammel. Det er svært at styre ind i dem, og bunden af kørestolen
skraber mod de indvendige sider.

--
Karl Ejnar

Fra : Lotte M

Dato : 08-09-05 22:49

Karl Ejnar Christensen skrev:

> [...]
> Tønder festivalen bagefter, var det den eneste mulighed for Ulla at komme
> ind i og ud af bilen. Vi havde blokeret for liften bagi med en 3/4-seng

Var det ellers en vellykket tur?

Vi skulle jo ingen steder i sommer, men så fik jeg en af de sjældne gode
perioder og vi kom til at læse om Disneyland og deres handicappolitik -
og lige pludselig var vi i Disneyland Paris. Det kan i øvrigt anbefales!

> Før havde vi teleskopramper i aluminium, og det er som du siger så rammende
> noget skrammel. Det er svært at styre ind i dem, og bunden af kørestolen
> skraber mod de indvendige sider.

Ja, i forhold til glasfiberampen er de både uhåndterlige og livsfarlige.

- i øvrigt, så har bruger-hjælperklubben debatarrangement med nordjyske
politikere den 20/9 i Fyensgade Centeret, hvis i er til den slags, der
er desværre ingen film

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 09-09-05 23:24

"Lotte M" skrev:
<om Skotlandstur>
> Var det ellers en vellykket tur?

Det var en kanon-god tur. Mange gode oplevelser men frem for alt altid god
nattesøvn i vores "kingsize" campingseng med to lag skummmadrasser. Da det
somme tider var koldt om natten investerede vi i et elektrisk varmelagen i
fuld bredde. Det viste sig at være en rigtig god ide.
Vi fik kørt omkring 10.000km, så vi kom da lidt rundt også

Apropos tilgængelighed, for at vende tilbage til emnet, så er vi godt med
herhjemme i forhold til Skotland. De har givet viljen til at gøre noget, og
nu er der også lovgivning bag. Men det halter en del i det virkelige liv.
Mange steder er der bare et enkelt trin, men det er jo stadig ét for meget.
Nogle har taget fat, bl.a. kom vi til en festival i en pub, hvor vi også var
sidste år. De havde simpelthen lavet en tilbygning foran indgangen med brede
døre og et stort handicaptoilet. De var stolte af det, og sagde, at de havde
lavet det til ære/gavn for os
Mange andre steder måtte vi dog slæbe rampen med, næste år må vi se at få en
kortere og lettere model.

Den værste oplevelse var, da vi kørte langt for at komme til en musiksession
med en af vore venner. Så var det i kælderen under en pub, og vi havde ikke
fået den manuelle stol med - surt. Standardundskyldning, det er en fredet
bygning, og de må ikke lave om.

Men alt ialt en super ferie - man lærer jo også at begå sig alligevel, og at
fokusere på de gode oplevelser. Og så havde vi jo Skye, vores Golden
Retriever med, og han sørgede på sin egen måde for at vi kom i kontakt med
rigtig mange mennesker. Og så fik han lov at komme ind mange steder, hvor
man ikke måtte have hund med ind, fordi vi sagde, at han er Ullas
hjælperhund.

> Vi skulle jo ingen steder i sommer, men så fik jeg en af de sjældne gode
> perioder og vi kom til at læse om Disneyland og deres handicappolitik -
> og lige pludselig var vi i Disneyland Paris. Det kan i øvrigt anbefales!

Det glæder os at du fik en god tur udenlands, Ulla har selv snakket en del
om at tage sine børnebørn med derned. Det lyder godt, at de har god
handicappolitik

<snip>
> - i øvrigt, så har bruger-hjælperklubben debatarrangement med nordjyske
> politikere den 20/9 i Fyensgade Centeret, hvis i er til den slags, der
> er desværre ingen film

Det vil vi da overveje at melde os til

--
Karl Ejnar