AErfaringer med Perl tutorials for nybegyn~
Fra : Shoeshine

Dato : 25-08-05 16:27

Hi alle, -jeg vil gerne laere et programerings sprog og har aldrig foer haft
noget med programering at goere. Ville lige gerne hoere herinde hvilke
erfaringer folk har med de forskelige tutorials derude. Hvor burde jeg
starte henne? Er Perl godt start sted eller er der andre sprog mere for
begyndere?

MVH.

PS. stavefejl er pga mit ikke danske keyboard.

---------------------------------
-Linux-

-Becouse PC is a terible thing to waste...

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-08-05 18:47

Shoeshine <Shoeshine@bronx.com> writes:

> [...]
> erfaringer folk har med de forskelige tutorials derude. Hvor burde jeg
> starte henne? Er Perl godt start sted eller er der andre sprog mere for

Perl er ikke et sprog jeg på nogen måde vil betegne som
begyndervenligt og slet ikke hvis man regner med at skulle lære ved at
læse andre folks kode.

Men hvis man vil lære at programmere tror jeg er sprogeet er
underordnet, det handler mere om den bog eller den metode man lærer
det ud fra. Jeg har hørt ganske godt om Learning Perl til folk uden
den store programmeringserfaring, men jeg kender den ikke personligt.

> PS. stavefejl er pga mit ikke danske keyboard.
>

> ---------------------------------
> -Linux-
>
> -Becouse PC is a terible thing to waste...

Og hvad så med stavefejlene i det engelsek? Det hedder da 'Because a
PC is a terrible thing to waste'.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Shoeshine

Dato : 26-08-05 09:41

> Og hvad så med stavefejlene i det engelsek? Det hedder da 'Because a
> PC is a terrible thing to waste'.

Tak for oplysningen.... :]

--------
-Linux-

-'Because a PC is a terrible thing to waste'.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-08-05 10:11

On Thu, 25 Aug 2005 17:27:06 +0200, Shoeshine wrote:

> Er Perl godt start sted eller er der andre sprog mere for begyndere?

Python!

--
Stig

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 29-08-05 20:06

Stig H. Jacobsen wrote:
> Python!

Ruby!

Nå men spøj til side, Java virker faktisk tilpas B&D-agtigt til at en
nybegynder vil kunne få noget ud af at lære det, når man så ved hvordan
man kan gøre kan man lære et rigt sprog som Perl (eller Python for den
sags skyld)

--
Regards Flemming Frandsen - http://dion.swamp.dk - YAPH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-08-05 11:21

> [...]

> erfaringer folk har med de forskelige tutorials derude. Hvor burde jeg
> starte henne? Er Perl godt start sted eller er der andre sprog mere for

Prøv at læse

http://www.olemichaelsen.dk/hacker-howto.html

(oversat fra http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html)

Der er et afsnit om at lære at programmere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-08-05 23:03

> [...]

> erfaringer folk har med de forskelige tutorials derude. Hvor burde jeg
> starte henne? Er Perl godt start sted eller er der andre sprog mere for

Nogle vil nok sige perl er et forkert sted at starte, men jeg synes det er
udmærket fordi der er skrevet flere gode begynderbøger. Prøv f.eks.
"Learning Perl":
http://www.oreilly.com/catalog/lperl3/

Eller hvis du kører Windows:
http://www.oreilly.com/catalog/lperlwin/

Der er også en online bog her, som jeg dog kun har nået at skimme, men
forfatteren er respekteret i Perl-sammenhæng:
http://learn.perl.org/library/beginning_perl/