Sadel
Fra : Christina Jensen

Dato : 29-08-05 10:26

hejsa gruppe.

jeg ville spørge om hvordan man måler den rigtige størrelse sadel til ens
hest, hvad gør man?

begin 666 p.gif
M1TE&.#EAH0`1`( ````3S/___R'Y! $```$`+ ````"A`!$```+_C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#X9B!I0.D*"(JJBL]"[ES,54;#_Y>>P!GF*X*C[#JSA:!9._
M)>UGZCFC-%34>+4VH;9CTY6%8J7;K_BL-&)96JYZ+0VWR$ E^TU];Z_ENCJ/
M!X:G9R581M@WEC@4. AW=\@UT[:'Z+0D,VE9:<EHMHD("4E'ZABG&0DDNHG:
MQ:=')NFYNAC;M=>Z`DC+&3>7YNO(Z_D;:UM,>S=Z2PP;/'R<F!J4S&CHYQ?=
MFQPLC0G]UVG\!*?H#,:FQ6?2[(8Y+B>=SJX-['[X-%_/Q-_OCS$IH,"!! L:
:/(@PH<*%#!LJ_ <QHL2)%"M@Q8X8"`#L`
`
end

Fra : Anet

Dato : 29-08-05 11:45

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hejsa gruppe.
>
> jeg ville spørge om hvordan man måler den rigtige størrelse sadel til ens
> hest, hvad gør man?

(klip)

Generelt går mange heste i dag med en bred bom. Men du skal have fat i en
god forretning som kører ud og prøver sadler på din hest. Sadlen skal ligge
godt ned på ryggen af hesten og må ikke genere rygsøjlen. Sadlen skal ligge
godt til hele vejen rundt og må ikke ligge og vippe på ryggen af hesten.
Store heste som oldenborger, frederiksborg bruger altid en sadel med en bred
bom, men rigtig mange arabere går også med en sadel med bred bom. De fleste
sadler skal altid efterfølgende omstoppes. Min datters sadel til hendes
araber er til omstopning for 3 gang nu, da den ikke ligger helt til omme i
bagsvidslen. Det er meget vigtigt at sadlen passer og ligger korrekt, da man
ellers kan skade sin hest i ryggen og hele bevægeapperatet. Mange mennesker
er for nærrige når de skal investere i en sadel og det hævner sig senere.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 29-08-05 22:48

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hejsa, den hest jeg har er en tinker/belgier, som er meget overvægtig
>

> (klip)

Nu er det to meget brede racer din hest er ud af, og så kan det godt være,
at en almindelig sadel ikke kan passe den. En sadelmager kan tilpasse en
sadel til din hest så den ligger korrekt. Albion sadlerne er kendt for at
ligge godt på især brede heste. En wintec kan også være en løsning, da de er
meget fleksible i størrelser og der nemt kan skiftes kopjern(er dog ikke
selv til kunststofsadlerne).

--
Hilsen
Annette

Fra : dorthe jensen

Dato : 29-08-05 20:06

hej

sadlens størrelse kommer fuldstændig an på hestens bygning og derfor er det
meget svært for menig mand at tilpasse en sadel. Jeg tror at det bedste og
billigste er at få fat i en sadelmager og rådføre sig med en sådan, da de
tit kan se nogle ting som vi andre ikke kan.
Har personligt en hest som er meget spinkel og med meget markeret manke så
jeg sagde til sadelmageren inden han kom at den sikkert skulle have smal
bom, men da han havde kigget på hesten og havde set sadlen med smal bom på
den mente han ikke at det ville fungere da hesten kun lige var tilredet og
derfor ikke havde sat særlig mange muskler så den skulle have medium bom som
så blev stoppet til.
Der hvor jeg har hest bruger de fleste albion sadler og 3 ud af 4 er med
medium bom, så snak med en sadelmager om dine behov og find derefter sadlen
som passer til dig og din hest, de ved også en masse om hvad du kommer til
at få mest glæde af i forhold til dit brug af hesten.
venlig hilsen dorthe

P:s. hvis du bor i nordjylland kan sadelmager ole olsen godt anbefales

Fra : Kim S

Dato : 30-08-05 16:56

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hejsa gruppe.
>
> jeg ville spørge om hvordan man måler den rigtige størrelse sadel til ens
> hest, hvad gør man?

På samme måde som man måler sko til et menneske )
Ergo: Det kan man ikke, den skal prøves på.

Mvh, Kim