tina kommer til St Heddinge den 04-09
Fra : Niels Poulsen

Dato : 26-08-05 03:02

Han var det første menneske, jeg havde talt med om alkoholisme, som
udfra egen erfaring vidste, hvad han talte om. med andre ord: Vi talte
samme sprog.
Han kendte alle svarene, og de var bestemt ikke noget, han havde læst
sig til.
Det var den vidunderligste velsignelse at blive befriet for den
frygtelige forbandelse, som havde plaget mig. Mit helbred er godt, og
jeg har genvundet min selvrespekt samt mine kollegers respekt. Mit
familieliv er ideelt, og mine forretninger går så godt, som man kan
forvente i disse usikre tider.
Jeg tilbringer en hel del tid med at viderebringe det, jeg har
lært, til andre, som trænger hårdt til det. Jeg gør det af fire
grunde:
1. Pligtfølelse
2. Det er en fornøjelse
3. Fordi jeg ved at gøre det, betaler min gæld til ham, som
gav sig tid til at lade det gå videre til mig.
4. Fordi jeg, hver gang jeg gør det, forsikrer mig selv en lille
smule mere mod evt. tilbagefald.
I modsætning til de fleste af os, kom jeg ikke fri af min trang til
alkohol eller af mine abstinenser de første to og et halvt år. De var
der næsten hele tiden. Men på intet tidspunkt var jeg ved at give efter.
Det gik mig frygtdigt på, at jeg ikke kunne være med, når vennerne drak,
men jeg trænede mig op til at tro på, at skønt jeg havde haft det samme
privilegium, havde jeg misbrugt det i en sådan grad, at det var blevet
inddraget. Derfor sømmer det sig ikke for mig at hylemop om det, for når
alt kommer til alt, har det aldrig været nødvendigt at tvinge spiritus
ned i halsen på mig!
Hvis du tror, du er ateist, agnostiker eller besidder en anden form for
intellektuel stolthed, som forhindrer dig i at godkende det, der står i
denne bog, har jeg ondt af dig. Hvis du stadig væk tror, at du er stærk
nok til at vinde spillet alene, er det din egen sag. Men hvis du
virkelig oprigtigt ønsker at holde op med at drikke for bestandigt og
alvorligt føler, at du behøver hjælp, ved vi, at vi har en løsning til
dig. Den slår aldrig fejl, hvis du går ind for den med bare halvdelen af
den iver, du udviste, når det drejede sig om at skaffe en ny drink. Din
himmelske Far vil aldrig svigte dig.

Gud, giv mig sindsro:
Sindsro til roligt at overveje enhver situation
sindsro til en nuets selvransagelse før jeg reagerer
sindsro til at skelne mellem positiv og negativ kritik
sindsro til at skønne situationens betydning
sindsro til at give andre ret til deres meninger

Til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre:
Acceptere at det eneste menneske jeg kan ændre er mig selv
acceptere at jeg har mine begrænsninger
acceptere at knust glas ikke lader sig hele
acceptere at jeg ikke kan leve fortiden om
acceptere at vrede er et tegn på min egen ufuldkommenhed

Mod til at ændre de ting, jeg kan:
Mod til at gå i rette med mig selv
mod til at erkende mine fejl - og sige undskyld
mod til at erkende min egen del af opstået ufred
mod til at stå fast på mine synspunkter - om end alene
mod til at leve trygt denne dag - og glemme i morgen

Og visdom til at se forskellen:
Visdom til ikke at "skyde gråspurve med kanoner"
visdom til at tale kort - og tie når det er påkrævet
visdom til at søge forsoning - frem for at få ret
visdom til at indse at min sandhed er min alene
visdom til at forstå nuet og evigheden som ét og samme.

Fra : Niels Poulsen

Dato : 28-08-05 13:04

Niels Poulsen wrote:
> [...]
> visdom til at indse at min sandhed er min alene
> visdom til at forstå nuet og evigheden som ét og samme.

Det er på frøselevvej på beredskabgåden ved side af nærgenbrugs staionen.