Søges: inspiration til frokost
Fra : Helle

Dato : 22-08-05 15:28

Hejsa.

Jeg er en pige på 23 år som vejer 30 kg for meget. Jeg er hamrende sulten
altid og falder dagligt i med noget usundt om eftermiddagen. Jeg er i
vildrede med hvad jeg skal spise til frokost...jeg får vanvittig ondt i
maven af rugbrød og bliver meget dårlig - jeg har prøvet mange forskellige
slags. Derudover aner jeg ikke hvad jeg skal komme på brødet da jeg ikke kan
lide nogen former for pålæg med kød. Jeg kan derimod godt lide grøntsager.
Men det er også kedeligt bare at spise salat hver dag til frokost og det
mætter ikke ret længe. Jeg bliver nødt til at have noget som virkelig ligger
tungt om middagen.

Hvad skal jeg spise? jeg spiser tit en rest kødsovs med pasta til eller en
anden rest fra aftensmaden dagen forinden, men det er jo heller ikke så
smart med varm mad to gange om dagen. Jeg søger mere noget med en
grovbolle, groft brød ell. Og nogle forslag til hvad jeg skal komme på. Æg
og kød er ikke mig. Æg kan gå en sjælden gang imellem men ikke hver dag.

Lækre frokostforslag søges. (i øvrigt heller ikke noget med fisk - bvadr!)

Ja jeg ved det...jeg er enormt kræsen...

Mvh Helle

Fra : peet_dk

Dato : 22-08-05 15:50

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

-klip-
> [...]
> og kød er ikke mig. Æg kan gå en sjælden gang imellem men ikke hver dag.

Jeg ved godt folk siger "man ikke kan blive mæt af gulerødder". Men hos mig
går det fint! Spændende? NEJ! Slankende? JA! Og så et æble e.l. i løbet
dagen for at give et ekstra energi.

Nu ved jeg ikke om du tager madpakke med, eller om det er kantine. Eller om
det er der hjemme. Fordi jeg ved jeg ikke kan overholde denne frokost når
jeg skal spise der hjemme. Men kan anbefale den hvis du går i skole e.l.
Bare sørg for det er friske gulerødder, hellere smide nogle gamle ud og købe
friske i løbet af ugen i stedet for at sidde og spise kedelige ikke-sprøde
gulerødder. (vigtig faktor!) Også ellers lave dem lækre ved eks. at skære
dem ud i snitter hvis de er for store, dryppe dem med lidt citron-saft e.l.

Fra : Inger

Dato : 22-08-05 18:58

Helle wrote:
> [...]
>
> Lækre frokostforslag søges. (i øvrigt heller ikke noget med fisk - bvadr!)
>
> Ja jeg ved det...jeg er enormt kræsen...

Hej Helle.
Jeg kender det! Jeg er også altid sulten og faldt før i tiden ofte i om
eftermiddagen på grund af for dårlig frokost.

Måske er grunden til at du får ondt i maven den, at din mave simpelthen
ikke er vant til så grov kost? Jeg ved ikke hvad du ellers spiser til
daglig, men det kan meget vel være grunden. Har du prøvet at blive ved
et par dage og se om det bliver bedre? Jeg kan da fortælle at efter 5
ugers ferie med udelukkende hvidt brød og ingen havregryn til morgenmad
fik jeg enormt ondt i maven da jeg begyndte at spise havregryn om
morgenen og rugbrød til frokost. Men efter et par dage vænner maven sig
til det og holder op med at "brokke sig".

Har du ellers prøvet at bage noget rugbrød selv? Det jeg bager er helt
helt anderledes end noget man kan købe. Ellers vil jeg foreslå at du
bager nogle lækre grovboller. Jeg har en god opskrift hvor der skal både
gulerødder og havregryn i, hvis du er interesseret. Jeg deler også gerne
ud af opskrift på rugbræd. Og ellers er der mange steder på nettet at
finde opskrifter, eller du kan prøve i dk.kultur.mad+drikke. Bag en
dobbelt eller tre-dobbelt portion hvis du ellers har en fryser. Så er
der til lidt tid.

Dernæst går du ned i det største supermarked der er i din nærhed. Der
kigger du i alle kølediske og på alle hylder indtil du finder noget du
har lyst til at putte på. Jeg har en kollega der er vegetar og hun køber
noget postej der ikke er lavet på kød. Ved ikke hvor hun køber det, men
jeg skal gerne spørge hvis du er interesseret. Derudover kan man finde
mange magre oste, og du kan jo spare på smørret, så er det ikke så slemt
med ost. Så er der sådan noget som figenpålæg og andre af den slags der
smager af noget andet end figen. En mad med agurk og tomat synes jeg
også er rigtig lækker på både rugbrød og grovboller, og du kan så
supplere med æg når du har lyst. Kartoffel på rugbrød med lidt
fedtfattig mayonaise og purløg er noget af det lækreste, og tror også
det smager godt på grovboller. Endelig kan du bruge grovbollerne som
suppelement til salat,det gør at du bliver lidt mere mæt.

Til sidst vil jeg spørge hvor mange gange om dagen du spiser? Jeg går
til diætist i mit lægehus (det er gratis, måske dit eget lægehus har et
lignende tilbud?) og hun har lært mig at spise for hver gang der er gået
ca. 2-2½ time. Så mellem morgen og frokost spiser jeg en af omtalte
boller med ost på. jeg spiser frokost kl. 11.30. Kl. 14 spiser jeg så
endnu en grovbolle, denne gang med et enkelt stykke pålægschokolade på
for at give lidt energi. Kl. 16 ryger der enten endnu en grovbolle eller
nogle gulerods stænger. Jeg kan ikke tåle æbler og pærer, men det kan du
måske og prøve. Og så er der pludselig ikke så langt til aftensmaden, og
jeg er ikke røget i. Og den værste lækkersult bliver stillet af
chokoladen i min kl. 14 bolle
Du skal nemlig huske på at der faktisk er ret lang tid mellem frokost og
aftensmad, og det vil være urimeligt at forlange af din krop at den skal
overleve på frokosten så længe!
Fordelen ved ovenstående er også at dit blodsukker forbliver stabilt, og
når det er dét taber man sig nemmere

Det blev noget af en smøre, men jeg håber du kan bruge noget af det til
noget... Op med humøret, det kan lade sig gøre, bare man er stædig nok

Hilsen Inger

Fra : Helle

Dato : 22-08-05 22:24

> [...]
>
> Det blev noget af en smøre, men jeg håber du kan bruge noget af det til
> noget... Op med humøret, det kan lade sig gøre, bare man er stædig nok

Hej Inger.

Tusind tak for dit indlæg - det blev jeg helt vildt glad for. Du kan måske
have ret i at min mave ikke er vant til rugbrød, men jeg har prøvet mange
forskellige slags og nogle af dem gør mig mere dårlig end andre. Havregryn
har jeg ingen problemer med, men derimod gulerødder er ikke godt. Revet
gulerød og kogte gulerødder kan godt gå men sådan at gumle en gulerod er
slemt. har forsøgt i et helt år mens jeg gik på hf og det blev aldrig bedre.
Jeg vil MEGET gerne have opskriften på de boller du nævner med havregryn og
gulerødder i.

Jeg må indrømme at jeg kun får spist morgen, frokost og aftensmad og så det
usunde om eftermiddagen. Om aftenen har jeg for nyligt lært at skære
kraftigt ned. Her i aften har jeg kun lige drukket et glas minimælk med lidt
kakaopulver i da jeg var temmelig lækkersulten. jeg er også sulten nu men
skynder mig at gå i seng omlidt.
Jeg går pt hjemme så jeg skal ikke tænke på madpakke.
Mit blodsukker er i sær helt vanvittigt der om eftermiddagen. Jeg kan spise
mig meget mæt kl. 12 og så er jeg sulten og hungrende efter noget igen 1½
time efter. Det er underligt.

Hvis du har en god opskrift på hjemmebagt rugbrød så vil jeg gerne prøve
det.

Vil du sende opskrifterne til mig email? mail@SLEThellenielsen.dk

Mvh Helle

Fra : tina

Dato : 23-08-05 06:00

Bollerne med havregryn og gulerødder i kunne jeg nu også godt tænke mig
opskriften på

Inger hvad spiser du så til frokost? Jeg syntes nemlig det lyder som ret
mange kcal da boller jo indeholder en del, eller er det mig der køber de
forkerte?

MVH Tina

Fra : Inger

Dato : 23-08-05 08:01

tina wrote:
> Bollerne med havregryn og gulerødder i kunne jeg nu også godt tænke mig
> opskriften på

Den kommer lidt senere sammen med rugbrødet, jeg skal lige finde dem
frem og have dem skrevet ind

> Inger hvad spiser du så til frokost? Jeg syntes nemlig det lyder som ret
> mange kcal da boller jo indeholder en del, eller er det mig der køber de
> forkerte?
>
> MVH Tina

Jeg spiser to skiver af mit hjemmebagte rugbrød med et eller andet pålæg
på, gerne fedtfattig leverpostej eller hamburgerryg.
Mine skiver er ca. dobbelt så tykke som købe rugbrød og størrelsen
svarer ca. til en skive kohberg rugbrød.
Jeg ved faktisk ikke hvor mange kalorier der er i bollerne og rugbrødet,
da jeg aldrig har fået regnet det ud. Men jo, det er nok en del kalorier
jeg får på en dag. Til gengæld er osten mager, ditto er pålægget og hvis
jeg spiser tidligt aftensmad springer jeg den sidste bolle over somme tider.
Men disse boller er temmelig fedtfattige og så mætter de meget på grund
af gulerødderne og havregrynene og så er der kun 600gr. mel i til 20
boller. Derfor kan jeg nøjes med at bage dem relativt små.
Men jeg er temmelig overbevist om at de indeholder færre kalorier end
dem man køber

Hilsen Inger

Fra : Inger

Dato : 23-08-05 15:43

Her kommer opskrifterne som lovet:

*Havreboller med revet gulerod*
3 dl. havregryn
3 dl. kogende vand.
50 gr. gær
1 tsk salt
1 tsk sukker
2 dl. yoghurt naturel (jeg bruger cheasy)
200 gr. revet gulerødder (så fint som man nu synes det skal være i bollerne)
saften af 1 appelsin (jeg bruger altså det hersens citronsaft man kan
køber i sådan en lille rund én og putter i efter gefühl)
1 æg
ca. 600 gr. hvedemel

Hæld kogende vand over havregryn og lade det køle til det er fingerlunt.
Bland gær i og derefter resten bortset fra mel. bland det grundigt. Hæld
melet i og ælt det god igennem. Hæver lunt og tildækket ca. 30 min.
Formes og pensles med yoghurt og drysses evt. med havregryn.
Sættes i kold ovn. 200 grader i 30-35 min., midterste rille.

Mine kommentarer:
Jeg oplever at dejen er *meget* klistret når al melet er tilsat. Jeg har
prøvet at putte mel i indtil den slipper bordet (jeg ælter altid på
bordet, men det er jo en smags sag), men så bliver de ret så tørre.
Derfor er jeg begyndt at lade dejen forblive meget klistret. Når den så
skal formes har jeg en skål med lidt olie i stående, som jeg lige fedter
hænderne ind i, så dejen slipper hænderne. Når bollerne så bages falder
de lidt sammen og bliver fladere i det. Det kan jeg godt lide, da jeg så
ikke behøver skære dem over, men bare kan putte lidt ost på bagsiden.

*2 rugbrød*
3 dl. knækkede rugkerner
4 dl. kogende vand
40 gr. gær
7 dl. lunken vand
4 spsk. olie
2 spsk. eddike
2 spsk. salt
2 spsk. sirup
2 spsk. soya
260 gr. hvedemel
660 gr. groft rugmel

Det kogende vand hældes over de knækkede rugkerner, og det trækker til
det er lunken. Det lunkne vand hældes over gæren, og olie, eddike, salt,
sirup og soya tilsættes. Tilsæt rugkerne blandingen og al rugmelet. Hæld
lidt af hvedemelet i, og hæld dejen på bordet mens den stadig er ret
våd. Tilsæt resten af hvedemelet og suppler evt. hvis dejen stadig er
lidt for våd.
Hæver min. 2½ time (gerne 4-5 timer) og bages 45-50 min. ved 200 grader.

Når de lige er kommet ud af ovnen tages de straks ud af formen (jeg
dunker den ned i bordet, så de slipper ). Når de er kølet lidt af
skæres de midt over og når de er helt kolde inden i fryses de med det
samme ned. På den måde virker brødet helt nybagt når det tøes op. Kan
holde sig ca. 1 uge i køleskab.

God fornøjelse og god appetit. Lad mig endelig få lidt feedback på hvad
I synes...

Inger

Fra : Inger

Dato : 23-08-05 07:48

Helle wrote:

> [...]
> Jeg vil MEGET gerne have opskriften på de boller du nævner med havregryn og

Et spørgsmål: Er det rugbrød du får det mest dårligt af noget af det,
der er meget groft?

> [...]
> kakaopulver i da jeg var temmelig lækkersulten. jeg er også sulten nu men

Det trick bruger jeg også en gang i mellem. Jeg har altid noget mørk
bitter kogechokolade liggende i køkkenskabet. Når jeg simpelthen bliver
FOR lækkersulten om aftenen tager jeg lige en eller to firkanter af det.
Det tager den værste trang, og så klarer jeg mig. Men man kan
selvfølgelig kun have det liggende hvis man kan lade det være ellers...
Det tog mig lidt tid, men nu kan jeg.

> [...]
> mig meget mæt kl. 12 og så er jeg sulten og hungrende efter noget igen 1½

Ja, sådan havde jeg det også før i tiden. Hvad spiser du til frokost når
det sker? Jeg oplevede at da jeg begyndte at spise mellemmåltid om
formiddagen blev det ikke nær så slemt om eftermiddagen. Så gå allerede
nu i gang med at spise bare et eller andet mellem morgen og frokost og
se hvad der sker

> Hvis du har en god opskrift på hjemmebagt rugbrød så vil jeg gerne prøve
> det.
>
> Vil du sende opskrifterne til mig email? mail@SLEThellenielsen.dk

Poster dem her i gruppen, da der åbenbart er andre interesserede

Fra : Helle

Dato : 27-08-05 17:15

Hej Inger.

Jeg har lige et par spørgsmål til opskriften på boller:

1. kan det passe at gæren skal opløses i den meget grødede masse af vand og
havegryn? normalt opløser man jo gær i vand/mælk så det bliver helt
flydende...?...

2. yougurten skal ikke i dejen men kun bruges til at pensle bollerne med
ikk?

Mvh Helle

Fra : Inger

Dato : 28-08-05 11:52

Helle wrote:
> [...]
> flydende...?...
>
> 2. yougurten skal ikke i dejen men kun bruges til at pensle bollerne med

Hej Helle

1. ja, det passer at gæren skal i den grødede masse. Du skal bare opløse
det grundigt inden du fortsætter.

2. Nej, yoghurten skal i dejen. Og man kan så pensle med den også...

Håber mine svar ikke kommer for sent...

Knuz Inger

Fra : Sabina H.

Dato : 24-08-05 07:20

Helle wrote:

> [...]
> mens jeg gik på hf og det blev aldrig bedre. Jeg vil MEGET gerne have
> opskriften på de boller du nævner med havregryn og gulerødder i.

dengang jeg gik til diætist fik jeg en kostplan udleveret, som jeg faktisk
har været glad for, og som giver et godt udgangspunkt når man ikke helt ved
hvordan man skal gribe det an...
den vil give ca 1190 kcal på dagsbasis, hvilket er perfekt når man skal tabe
sig ;)

jeg klarede mig heller ikke godt med rugbrød (grundet min stomi) og fik
derfor lagt planen en smule individuelt og rent mavemæssigt klarede min mave
det helt fint med denne plan... at jeg personligt ikke tabte mig af den
trods slaviskt at følge den, kan hverken jeg eller min diætist forklare, for
rent teoretisk burde alle kunne tabe sig af den plan....
jeg skal gerne prøve at skrive den ned og smide den enten herind, eller i en
mail til dig, hvis det er ;)

> Jeg må indrømme at jeg kun får spist morgen, frokost og aftensmad og
> så det usunde om eftermiddagen.

problemet er jo nok at du går "sukkerkold", og derfor "craver" de søde
sager... der er to steder du skal træde til der.... både ved at fjerne de
"grimme" ting fra dine skabe, og ved at erstatte dem med gode ting.... gode
ting er ikke nødvendigvis kedelige ting, men hvis du feks hver dag bruger
lidt tid på at lave en lækker lille frugtsalat og har stående i køleskabet
lige netop til den tid hvor den søde tand går amok, og HUSKER at tage den
(det er oftest mit problem når den søde tand tager over.... at jeg glemmer
jeg har de gode sager også*G*)...

> [...]
> spise mig meget mæt kl. 12 og så er jeg sulten og hungrende efter
> noget igen 1½ time efter. Det er underligt.

nej det er ikke, det er naturligt...... kroppen forbrænder mere på den tid
af dagen, og har derfor naturligt nok brug for mere mad.... prøv at lade
være med at spise dig "meget mæt", og spis kun moderart..... skær feks 1/3
del af din frokost portion, og spis den del af portionen når du bliver
sulten igen,,,, så kan du trække sulten lidt ;)

tænk også på at der faktisk går lang tid mellem frokost og aftensmad,
væsentligt længere end mellem morgen og frokost..... netop det er en af
årsagerne til at mellemmåltider er vigtige ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Inger

Dato : 24-08-05 14:00

Sabina H. wrote:
> [...]
> rent teoretisk burde alle kunne tabe sig af den plan....
> jeg skal gerne prøve at skrive den ned og smide den enten herind, eller i en

Jeg vil da vældig gerne se den

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 25-08-05 11:08

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tabe sig ;)

> jeg skal gerne prøve at skrive den ned og smide den enten herind, eller i

Hej Sabina

Jeg vil da også mægtig gerne se din kostplan

MVH Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-08-05 10:31

[Helle | Mon, 22 Aug 2005 16:28:28 +0200]

> [...]
>maven af rugbrød og bliver meget dårlig - jeg har prøvet mange forskellige

Lad mig først forholde mig til rugbrødet, før jeg kommer med andre forslag -
da det virker som om at du har lyst til rugbrød.

Nogle mennesker kan opleve at hvis de spiser "meget" rugbrød hurtigt får de
en ubehagelig oplevelse af forstoppelse, så hvis du har mod på at prøve igen
- vil jeg da anbefale dig at prøve følgende:

1. finde et fiberrigt rugbrød, evt. et uden for mange hele kerner
2. spise det langsomt, små bidder der tykkes grundt
3. drik MASSERE af van imens (ikke sukkervand) så din fordøjelse får
mulighed for at arbejde med opblødt rugbrød

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-05 20:22

Helle skrev den 22-08-2005 16:28:
> [...]
> altid og falder dagligt i med noget usundt om eftermiddagen. Jeg er i
> vildrede med hvad jeg skal spise til frokost...

Lav noget Hummus.
Køb en Iceberg
Køb noget fedtfattig pålæg

Smør et tyndt lag Hummus i et Iceberg-blad. Læg et stykke pålæg i.
Rul sammen.

Guf!
Lav så det antal ruller som du mener passer til din lækkersultenhed.
Jeg er selv storspiser og jeg er godt mæt allerede efter 3 ruller.

Du kan naturligvis putte alt mulig andet i også. Jeg har bare fundet ud
af, at pålæg er det mest rulsammen-venlige.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Helle

Dato : 30-08-05 12:38

Nu har jeg prøvet Ingers opskrift på de grove boller og det er GODE!
MUUUMS de er rigtig lækre og egentlig nemme at lave.

Det er ikke sådan nogle boller man bare lige sluger og kaster ned - der er
godt bid i dem og det bedste: de mætter temmelig meget!

Tusind tak for en kanon god og lækker opskrift Inger.

Mvh Helle

Fra : Inger

Dato : 30-08-05 17:37

Helle wrote:
> [...]
> godt bid i dem og det bedste: de mætter temmelig meget!
>
> Tusind tak for en kanon god og lækker opskrift Inger.

Det var så lidt, jeg er bare glad for at du kunne bruge den!
Har du fundet noget pålæg?

Inger