Forslag til en god workstation til 3D Rend~
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 16-08-05 21:04

Hej,

Jeg har været på udkig efter en arbejdsstation til 3D rendering i
25000 krs klassen. Jeg har haft spurgt i anandtech.coms forum, og
snakken har gået frem og tilbage, men vi er endt ved dette:

Tyan Thunder K8WE bundkort
2xAMD Opteron 252
4096MB Registered/ECC PC3200 DDR
Geforce 7800GTX grafikkort
NEC3520 DVD drev
Dell 2005FPW skærm
Lian Li v1200B kabinet
Antec 550W EPS12V strømforsyning
4 X Seagate 7200.8 RAID 5 harddiske

Jeg synes lige jeg vil dele det med andre, hvis der er nogle der
påtænker at investere i en arbejdsstation ligesom mig.

Hvis man vil spare penge på systemet er der også en del der har
anbefalet AMD Athlon 64 X2 dual-kerne processoren i stedet.

Der har også været snak om professionelle grafikkort, men de fleste
mente at med mit budget var jeg bedre tjent med en god cpu end et prof
grafikkort. Det kort der specifikt var anbefalet var Quadro FX 3400,
men mit budget var 25000 kr. og det grafikkort koster i sig selv lidt
over 10kkr.

Jeg har regnet efter på edbpriser.dk. Og prisen bliver lidt over 30kkr
for systemet, så jeg regner med jeg vil starte med een CPU og så
opgradere senere hen til to for at kunne holde mig til mit
startbudget.

Er der ellers nogle kommentarer til systemet? Jeg kan se på
Autodesk/Discreets supportforum er der en del der anbefaler Xeon
processoren, men er den bedre til 3D end Opteron?

Det skal bruges til 3D Studio og Photoshop.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 17-08-05 16:38

Thomas Jespersen skrev:

> [...]
> 25000 krs klassen. Jeg har haft spurgt i anandtech.coms forum, og
> snakken har gået frem og tilbage, men vi er endt ved dette:

Hmm er de begyndt at sælge 24" eren igen? den har jo været pillet ud af
deres produktlinje, da der var over 1 måneds ventetid på skærmene!

> [...]
>
> Hvis man vil spare penge på systemet er der også en del der har
> anbefalet AMD Athlon 64 X2 dual-kerne processoren i stedet.

En god ide med x2 processorerne. Husk godt med Køling til de bæster!
Ikke mindst hvis du påtænker at være i samme rum som opteron maskinen.
Og går der ikke noget tid endnu, inden 7800kortet komer til landet?

> [...]
> grafikkort. Det kort der specifikt var anbefalet var Quadro FX 3400,
> men mit budget var 25000 kr. og det grafikkort koster i sig selv lidt

Man kan også få andre Quadro kort, men hvis det er til semiprof, så er
en hurtig cpu også ganske fortrinlig, ikke mindst fordi man sjældent
har en mindre renderfarm i baghånden til at smide renderjobbet over på.
Rent grafisk kan man sagtens køre med en meget høj polyopløsning, det
er jo ikke alt der behøver være med tekstur, hele tiden.

> [...]
> processoren, men er den bedre til 3D end Opteron?
>
> Det skal bruges til 3D Studio og Photoshop.

hmm xeon er standard for de fleste "rigtige" workstations fra både HP
og IBM/Lenovo, så det er jo nok grunden til de anbefaler dem.

Claus

Fra : Esben

Dato : 17-08-05 20:20

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> hmm xeon er standard for de fleste "rigtige" workstations fra både HP
> og IBM/Lenovo, så det er jo nok grunden til de anbefaler dem.

Vel, man begynder da at se Opterons i rigtige workstations, fx HP XW9300.
ISV'erne er også med på vognen.

--
Esben

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 18-08-05 17:14

Esben skrev:

> "Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> Vel, man begynder da at se Opterons i rigtige workstations, fx HP
> XW9300. ISV'erne er også med på vognen.

Jep, men som jeg sagde. Grunden til at discreet anbefaler dem, er jo
netop fordi opteron ikke rigtig har slået sig fast hos de "etablerede"
mærker, og at det er intel der har hersket. Det er der så heldigvis ved
at blive laavet om på nu. Men hvis man virkelig vil kigge sig om efter
en seriøs 3d maskine, bør man så afgjort have Boxx-maskiner i
kiggerten. De er bare drønsvære at få fat i her i landet.

Claus

Fra : william

Dato : 18-08-05 21:22

Hvad er Boxx-maskiner?

Fra : Esben

Dato : 18-08-05 23:14

"william" <william@nowhere.moc> skrev i en meddelelse
> Hvad er Boxx-maskiner?

Det må være dem her:
http://www.boxxtech.com/
Jeg havde heller ikke hørt om dem før, men de ser umiddelbart fede ud, med
mange konfigurationsmuligheder.

--
Esben

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 19-08-05 19:45

Esben skrev:

> [...]
>
> Det må være dem her:
> http://www.boxxtech.com/
> Jeg havde heller ikke hørt om dem før, men de ser umiddelbart fede

Jep! lige nøjagtig dem :) De laver nogle af de heftigste workstations i
dag, hvis man da ikke går over i en SGI eller lignende. (men så har man
også for mange ppenge mellem hænderne.)

Claus

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-08-05 22:27

Claus Jacobsen wrote:
> Jep! lige nøjagtig dem :) De laver nogle af de heftigste workstations i
> dag, hvis man da ikke går over i en SGI eller lignende. (men så har man
> også for mange ppenge mellem hænderne.)

Er det ikke bare et smart kabinet med noget std. hardware i ?

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!