Plastbaljer
Fra : Søren N

Dato : 15-08-05 11:10

Hej

Er der nogle af jer der har kendskab til, om de sorte plastbaljer vi bruger
som vandkar i folden, kan udgøre en sundhedsrisiko for hestene?

Spørgsmålet er afledt af en artikel i bladet Hest&Rytter, hvoraf det fremgår
at disse skulle indeholde både PVC, tungmetaller og phtalater, især det
sidste skulle være mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Mvh
Søren N

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 14:48

Vedr. phtalaterne
Med fare for at være uvidende til at svare helt korrekt på dit spørgsmål,
vil jeg dog ytre at phtalater jo er et blødgørende middel der bruges til at
blødgøre plastik.
Og plastbaljerne, som jeg kender dem, er lavet af rimelig hård plast, og
indholdet af phtalater må derfor være minimalt.

Ang. de andre stoffer har jeg ingen ideer...

Mette M

Fra : john

Dato : 15-08-05 19:39

> [...]
> at disse skulle indeholde både PVC, tungmetaller og phtalater, især det
> sidste skulle være mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Hej Søren

Uden at kende det nøjagtige fabrikat af spande og baljer vil jeg godt vove
den påstand, at der er tale om genbrugsplast. Alene farven og finishen
antyder dette.

Der er sandsynligvis tale om ploypropylen, polyethylen etc. der fordi det er
genbrug er farvet sort.

Hvis det er rigtigt, så er der ikke phthalater i. Phthalater bruges kun til
blødgøring af plast som PVC, hvor plast polymeren i sig selv er meget hård.

Nogle plasttyper indeholder spor af tungmetaller. Disse stammer fra
polymerisationsprocessen (altså fremstillingen af det grundlæggende
plastmateriale) hvor de fungerer som katalysatorer.

Det korte og det lange er, at jeg ikke selv er betænkelig ved at bruge de
spande og baljer til "heste vand". Vi er i den grad omgivet af plast, og vi
optager alle sammen små doser af en masse kemikalier hver dag, men dybest
set er alternativet måske værre.

Hvis ikke vi havde en plastbalje som kan gøres ren, så skulle vi vel bruge
et trækar hvor faren for råd og bakterier alt andet lige vil være større.
Eller vi skuille bruge en galvaniseret spand, hvor indholdet af zink i
vandet er meget højt.

Så for og imod.

Jeg lever med det, og det gør hestene også

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 16-08-05 07:03

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis det er rigtigt, så er der ikke phthalater i. Phthalater bruges kun til
>blødgøring af plast som PVC, hvor plast polymeren i sig selv er meget hård.

Så er mine drikkekar måske så bare det rigtige.

Mine (nej hestenes) drikkekar er lavet af hård plast med en flyder der
tilfører vand når der drikkes. Fidusen er at der ikke er ret meget
vand i karret og at vandet derfor udskiftes hurtigere.

De hårde plastkar er også en del mere holdbare end de billige baljer.
Tag f.eks. her i sommer hvor jeg høstede grøn havre til wrap. Jeg kom
kørende i traktoren/slåmaskine med god hastighed langs hegnet og
koncentrerede mig så meget om ikke at ramme hegnet at jeg helt glemte
karret der ikke kunne ses i det høje korn. Pludselig laver traktoren
et voldsomt hop og jeg sidder et øjeblik med hovedet oppe i taglemmen.
Det var såmænd drikkekarret der blev kørt over af traktorens yderste
hjulpar, men dikkekarret holdt. (Det gjorde traktoren nu osse).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Liz B.

Dato : 16-08-05 07:49

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse >Pludselig
[...]

Hvad med hovedet???

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 16-08-05 08:16

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Hvad med hovedet???

Hovedet klarede (selvfølgelig) også hoppet.
Der er jo ikke noget deri der kan tage skade.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Liz B.

Dato : 16-08-05 07:47

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et trækar hvor faren for råd og bakterier alt andet lige vil være større.
> Eller vi skuille bruge en galvaniseret spand, hvor indholdet af zink i

Eller man kan brug gammel emaljeret badekar og aflagte mælketanke -
rustfritstål må da være godt - eller afgiver det nikkel? Selv bruger jeg de
sort billige plast baljer, men er interesseret i at vide om Nina's hvide kar
er ligeså udsat for "det grønne" som de sorte er?

Hilsen Liz

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-08-05 06:21

Liz B. <lizb@tiscali.dk> skrev:

men er
>interesseret i at vide om Nina's hvide kar
>er ligeså udsat for "det grønne" som de sorte er?

Nej, jeg synes ikke de bliver angebet af det grønne -tilgængæld så
ser man alt i vandet. fx rust og mudder, men okay så ved man at
hestene har rent vand (bortset fra når fuglene sidder på kanten og
laver klatter ned i det -adw

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-08-05 10:16

Nina Svanholm wrote:
> [...]
> ser man alt i vandet. fx rust og mudder, men okay så ved man at
> hestene har rent vand (bortset fra når fuglene sidder på kanten og

Overdækning?

Det undrer mig iøvrigt at i overhovedet gider besværet med baljer.
Sæt dog en vandkop op og træk vand via en haveslange?

Mine forældre tager et bildæk med fælg, svesjer et lodret rør på og
monterer vandkoppen i stoppen. Den står stabilt og vælter ikke. Og
pga. bildækket bliver der ikke så mudret da hestene ikke kan træde
lige ved siden af der hvor vandet evt. måtte havne.

JonB

Fra : Anet

Dato : 17-08-05 11:48

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Det undrer mig iøvrigt at i overhovedet gider besværet med baljer.
> Sæt dog en vandkop op og træk vand via en haveslange?

(klip)

Jeg har en almindelig vandkop der er fastmonteret til de 9 af månederne om
året. Og de resterende måneder bruger jeg en sort foderbalje som jeg fylder
op i 2 x dagligt. Det med vandkop om sommeren gør, at det altid er friskt
vand som hestene får og ikke noget lummervarmt ulækkert vand.

--
Hilsen
Annette

Fra : john

Dato : 17-08-05 18:58

Fast vandkop på de faste folde.

Endda i form af en "heste bar", d.v.s. vandkop og ud til siden for den er
der monteret en saltsten holder.

Når alle tre krikker ligger fladt ud om morgenen så er vi enige om at de nok
har hængt i baren lige rigelig længe om natten.

Baljer bruges kun når der lige skal græsses lidt hist og pist for en kortere
bemærkning!

Hilsen John

Fra : Liz B.

Dato : 17-08-05 20:34

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Det undrer mig iøvrigt at i overhovedet gider besværet med baljer.
> Sæt dog en vandkop op og træk vand via en haveslange?

Jeg synes nu ikke at det er så besværligt og desuden kan jeg godt lide at
følge med i hvor meget (evt. hvor lidt) vand hestene drikker. Jeg ved også,
at heste foretrækker at drikke fra en balje eller andet, hvor der er "vand
spejl", lige som de vil gøre i naturen. Vandkopper har den ulempe at
ventilen kan sætte sig fast, enten med eller uden vand til følge, begge
store ulemper - uden vand for heste, og med vand for min vandpumpe
(elregningen!) Desuden er det ret hyggelig at fylde baljen med frisk vand
morgen og aftenen, stille og rolig, kigge på hestene, høre fuglesang, se på
flagermuse, rådyr, svalene og meget andet. Det giver ligesom ro i sindet.

Hilsen Liz

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-08-05 07:15

Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:

>Overdækning?

Så er det ikke meget vand hestene kan drikke hvis det skal dækkes
over.........???

>Det undrer mig iøvrigt at i overhovedet gider besværet med baljer.
>Sæt dog en vandkop op og træk vand via en haveslange?

Punkt 1 :hestene kan bedst lide at drikke af en balje.
Punkt 2 :så er det ikke mig der bestemmer der hvor Jacques står.
-iøvrigt så bliver foldene lavet om indimellem, så det ville gribe
lidt om sig hvis vi skulle sætte vandkopper op alle vejne.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-08-05 10:38

Nina Svanholm wrote:

> Så er det ikke meget vand hestene kan drikke hvis det skal dækkes
> over.........???

ikke hvis det bare sidder så højt at hesten kan få hovedet ind under?
Evt. kunne man lave kun et lille hul i midten så hesten kunne få
hovedet ned til vandet? Så kan fuglene stadig sidde på kanten.

> [...]
> -iøvrigt så bliver foldene lavet om indimellem, så det ville gribe
> lidt om sig hvis vi skulle sætte vandkopper op alle vejne.

Der er jo netop ikke tale om en fast montering, men et stativ der kan
flyttes fra fold til fold. De gamle er dog dovne og har et stativ pr.
fold.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-08-05 17:41

Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:

> [...]

Tjaa, det har du måske ret i........lyder nu alligevel lidt
kompliceret. Hestene skal jo have rent vand alligevel, så vandet
bliver jo renset mindst 1 gang om dagen.

>Der er jo netop ikke tale om en
>fast montering, men et stativ der kan
>flyttes fra fold til fold. De
>gamle er dog dovne og har et stativ pr.
>fold.

Jo, men vandet skal da komme et sted fra. Hmm, min hjerne er vist
gået i stå her i varmen, for jeg forstår det vist ikke helt -
sorry

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-08-05 21:40

Nina Svanholm wrote:

> Tjaa, det har du måske ret i........lyder nu alligevel lidt
> kompliceret. Hestene skal jo have rent vand alligevel, så vandet
> bliver jo renset mindst 1 gang om dagen.

Hvor gør du af det vand som de ikke drikker? Hælder det ud på jorden?
så bliver der jo mudret der omkring.

> Jo, men vandet skal da komme et sted fra. Hmm, min hjerne er vist
> gået i stå her i varmen, for jeg forstår det vist ikke helt -
> sorry

Det kommer da i en haveslange der er lagt ud til hver vandkopstativ,
bare lagt oven på græsset langs hegnet. For at undgå problemer fjerner
de gamle lige slangen det stykke hvor der er led, hvis der går heste der.

Altså en lang løbegang med adgang til de fleste folde til højre og
venstre. Hestene flyttes rundt så de aldrig er på fold lige ved siden
af hinanden. 2 af foldene har å/sø på dem, så der er vand ikke noget
problem. De andre står der en vandkop på, og er der heste er der
trukket vand ned i en slange til dem.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-08-05 06:42

Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:

>Hvor gør du af det vand som de ikke
>drikker? Hælder det ud på jorden?
>så bliver der jo mudret der omkring.

Ja, der er jo ikke så mange andre muligheder. Det tørrer nu ganske
hurtigt synes jeg -vi har ihvertfald ikke problemer med mudder.

> [...]
>hegnet. For at undgå problemer fjerner
>de gamle lige slangen det stykke
>hvor der er led, hvis der går heste der.

Så skal man da godt nok indvistere i en ordentlig omgang
haveslange!
Hvad så når frosten sætter ind?

>Altså en lang løbegang med adgang
> [...]

Jeg ser fidusen, men synes nu også det kan blive lidt kompliceret.
Der er kun tre heste der hvor Jacques går, så mon ikke vi klarer
den på "gammeldags maner?"
Jeg vil iøvrigt også give Lis ret i at hestene faktisk nyder at
drikke af en balje, så kan de skylle mund og andre sjove ting
-hov, kommer til at tænke på at Jacques jo har lært som ung at
hvis der ikke er mere vand, så skal man bare smide hoven op i det,
og vupti, der kom (is)vand eller også kommer jeg rendene og reder
en tom balje fra den sikre død Gad godt se hvad han vil gøre
hvis en vandkop ligepludselig ikke virker.......

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-08-05 11:02

Nina Svanholm wrote:

> [...]
> hurtigt synes jeg -vi har ihvertfald ikke problemer med mudder.

> Så skal man da godt nok indvistere i en ordentlig omgang

Så er den jo tom for vand. Så fjerner man bare slangen fra vandkobben
og vandet løber ud. Derved kan den godt tåle frost.

Ja det ved jeg da virkelig ikke

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-08-05 18:38

Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev:

>Så er den jo tom for vand. Så fjerner man bare slangen fra
vandkobben
>og vandet løber ud. Derved kan den godt tåle frost.

Ja tak, det kunne jeg godt regne ud. Hvordan skal hestene drikke
vand om vinteren mener jeg? Bruger man da baljerne eller?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-08-05 09:17

Nina Svanholm wrote:

> vandkobben

> Ja tak, det kunne jeg godt regne ud. Hvordan skal hestene drikke
> vand om vinteren mener jeg? Bruger man da baljerne eller?!

Om vinteren går de på en helt anden fold, og ikke nær så lang tid af
gangen.

JonB

Fra : Anet

Dato : 20-08-05 15:57

> [...]
> bare lagt oven på græsset langs hegnet. For at undgå problemer fjerner
> de gamle lige slangen det stykke hvor der er led, hvis der går heste der.

Husk lige at det skal være en trykslange man bruger da almindelig haveslange
ikke er godkendt til vandtryk og så hvis uheldet er ude, så kan der løbe
meget vand ud før end man opdager det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-08-05 11:02

Anet wrote:
> [...]
> ikke er godkendt til vandtryk og så hvis uheldet er ude, så kan der løbe

Man kan montere en speciel hane som slangen sættes på.

JonB

Fra : Anet

Dato : 21-08-05 15:16

> Man kan montere en speciel hane som slangen sættes på.

(klip)

Det er ikke hanen der er problemet, men derimod at almindelig haveslange
ikke er godkendt og lavet til at der hele tiden skal stå et vandtryk. En
almindelig haveslange vil så pludselig briste. Det har jeg set et sted jeg
var og jeg kan love for at der var meget vand der var smuttet forbi og ud af
slangen inden at det blev opdaget.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-08-05 10:26

Anet wrote:
> [...]
> var og jeg kan love for at der var meget vand der var smuttet forbi og ud af

Jeg tror du misforstod mig. Du kan få en hane der automatisk stopper
hvis der løber for meget vand igennem for hurtigt.

JonB

Fra : Anet

Dato : 22-08-05 13:21

> Jeg tror du misforstod mig. Du kan få en hane der automatisk stopper
> hvis der løber for meget vand igennem for hurtigt.

(klip)

Ja, så misforstod jeg dig. Men hvorfor ikke bare lave det med den rigtige
type slange fra starten af? Det plejer i længden at kunne betale sig.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-08-05 14:52

Anet wrote:
> [...]
>
> Ja, så misforstod jeg dig. Men hvorfor ikke bare lave det med den rigtige
> type slange fra starten af? Det plejer i længden at kunne betale sig.

Det kan da også være at de har gjort det, men for mig ligner det
almindelig haveslange. Jeg tror dog at haveslange er billigt.

JonB

Fra : Anet

Dato : 22-08-05 20:35

En

> Det kan da også være at de har gjort det, men for mig ligner det
> almindelig haveslange. Jeg tror dog at haveslange er billigt.

(klip)

Den slange der er godtkendt til vandtryk er gennemsigtig med armering i som
man kan se med det blotte øje.

--
Hilsen
Annette

Fra : Liz B.

Dato : 24-08-05 21:08

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> man kan se med det blotte øje.

Hej Anette,
Slangene findes da også i grøn og gul, med synlig armering, og koster en
bøndegård - jeg har lige købt 50 meter, 1", og gul ved Farmas til over
300,-. Den gul skulle kunne bedre holde til UV stråler, den var godkendt
til vandtryk med hvor mange bar kan jeg da ikke huske, desværre.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 25-08-05 08:53

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 300,-. Den gul skulle kunne bedre holde til UV stråler, den var godkendt
> til vandtryk med hvor mange bar kan jeg da ikke huske, desværre.

(klip)

Ok her har jeg kun set dem i den gennemsigtige model. Men jeg syntes klart
at de er pengene værd, da arbejdet kun skal laves en gang og man ikke i tide
og utide skal rende og skifte til en ny slange.

--
Hilsen
Annette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-08-05 06:33

Søren N <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev:

>Er der nogle af jer der har kendskab
>til, om de sorte plastbaljer vi bruger
>som vandkar i folden, kan udgøre en
>sundhedsrisiko for hestene?

Uden at kunne svare dig på dit spørgsmål, så skriver jeg lige
alligevel.....
Jeg har bemærket at hvis hestene kan vælge imellem en sort eller
en hvid plastbalje at drikke af, så vælger de den hvide. Først
tænkte jeg at det er fordi det er sommer og vandet i den hvide
derfor er mest lækkert da det jo er koldere -men jeg synes de hele
tiden vælger den hvide hvis de kan.........og jeg ved ikke
hvorfor -måske kan de se bunden i den og ikke i den sorte?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.