Atkins og light-cola - ingen problemer?
Fra : Morten

Dato : 28-07-05 22:49

Hej

Jeg købte i dag en light-cola da der stod at der var 0 g kulhydrat -
derudover har jeg også checket at de kunstige sødemiddeler er tilladte...

Men kan det virkelig passe at man kan drikke alt det cola-light man vil uden
at det tæller en eneste kulhydrat? ... for det føltes ret mærkeligt at sidde
og drikke noget der smaget så meget af sukker når man er på atkins ...

Derudover tænker jeg også at det vel heller ikke er skadeligt for tænderne
når der ikke er sukker i ... så faktisk kan man vel drikke alt det man vil
uden at det på nogen måde er skadeligt for noget...?

/Morten

Fra : tina

Dato : 29-07-05 08:58

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når der ikke er sukker i ... så faktisk kan man vel drikke alt det man vil
> uden at det på nogen måde er skadeligt for noget...?

Nu kender jeg ikke så meget til atkins at jeg tør sige om det er okay med
light cola, men mit bud er at ja det er okay fordi der er 0 kulhydrater i.

MHT tænderne NEJ light kan ikke drikkes uden det giver skader på tænderne da
kulsyren i sodavand ødelægger emaljen på tænderne

Der er forskellige syrer i sodavand - blandt andre kulsyre, som skaber
boblerne. Cola er den sureste sodavand, vi har.

Kilde:
http://www.dentalforum.dk/article_tema.php3?textno=2175&Section=born&group=Generelt&sub=

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-07-05 09:40

[Morten | Thu, 28 Jul 2005 23:49:18 +0200]

> [...]
>og drikke noget der smaget så meget af sukker når man er på atkins ...

Ja, det er korrekt - det kan man. Nogle studier hævder dog at den søde smag
giver en øget sultfornemmelse, og anbefaler derfor at man begrænser sig
lidt, men det er ikke endeligt afgjort.

>Derudover tænker jeg også at det vel heller ikke er skadeligt for tænderne
>når der ikke er sukker i ... så faktisk kan man vel drikke alt det man vil
>uden at det på nogen måde er skadeligt for noget...?

Altså, selvom sukkerfri cola er meget lav i kalorier, indeholder det stadig
syre der kan påvirke dine tænder.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : go

Dato : 30-07-05 12:11

Produktet aspartam skulle i følge undersøgelser giver forhøjet risiko for
leukæmi, og hvis man spiser for meget at det kan man rent faktisk blive
blind.
Der er ikke så meget aspartam i cola-light, som der f.eks er i slik sødet
med aspartam, men det er bestemt et produkt man skal bruge med omtanke.

go

Fra : LIV

Dato : 30-07-05 12:19

go wrote:
> [...]
> Der er ikke så meget aspartam i cola-light, som der f.eks er i slik
> sødet med aspartam, men det er bestemt et produkt man skal bruge med

Nemlig drik postevand istedet.
Det er betydeligt billigere og hverken feder eller ødelægger tænderne.
Når man først har vænnet sig til det, undrer man sig lidt over,
hvordan man har kunnet få det klister-søde cola/sodavand ned.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-07-05 22:27

[LIV | Sat, 30 Jul 2005 13:19:12 +0200]

> [...]
>Når man først har vænnet sig til det, undrer man sig lidt over,
>hvordan man har kunnet få det klister-søde cola/sodavand ned.

Postevand er fabelagtigt - simpelthen det bedste (koldt) til at slukke en
tørst.

Men når man trænger til noget velsmagende at drike, er iskold coca-cola
(light) nu en fremragende drik :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : LIV

Dato : 01-08-05 13:51

Rene' Hjorth wrote:

> Men når man trænger til noget velsmagende at drike, er iskold
> coca-cola (light) nu en fremragende drik :)

Absolut ikke enig
Kan ikke døje de kunstige sukkerprodukter, der er
i light sodavand. Det er alt for sødt i forhold til rigtigt sukker.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 30-07-05 12:54

"go" <goNOSPAM@postkasse.com> wrote in message
> Produktet aspartam skulle i følge undersøgelser giver forhøjet risiko for
> leukæmi, og hvis man spiser for meget at det kan man rent faktisk blive
> blind.

Hvilke undersøgelser? hvem siger, at man kan blive blind?

> Der er ikke så meget aspartam i cola-light, som der f.eks er i slik sødet
> med aspartam, men det er bestemt et produkt man skal bruge med omtanke.

Som med alt andet, inklusive vand...

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-05 17:33

go wrote:
> Produktet aspartam skulle i følge undersøgelser giver forhøjet risiko
> for leukæmi, og hvis man spiser for meget at det kan man rent faktisk
> blive blind.

Det bliver du nok nødt til at dokumentere, hvis du skal ansees for rimelig
troværdig. Der er mange, der gerne /vil/ have at aspartam fremkalder alskens
sygdomme - men det handler ikke om ønsketænkning men om underbygning af
påstande.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : go

Dato : 30-07-05 23:24

Det har lige stået i dagspressen at der er nogle forskere der har fundet ud
af ved forsøg at der er en forøget risiko for leukæmi, jeg læste det i
avisen og kan selvfølgelig ikke henvise til nogle artikler.

Det med at man kan blive blind, det har jeg flere forskellige steder fra,
fra en diætist, en kok og en artikle i et helse magasin, alt uafhængigt af
hinanden. Men det må jo være muligt at finde disse artikler et eller andet
sted.....

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 31-07-05 00:02

> Det har lige stået i dagspressen at der er nogle forskere der har fundet
> ud af ved forsøg at der er en forøget risiko for leukæmi, jeg læste det i
> avisen og kan selvfølgelig ikke henvise til nogle artikler.

En historie som den seriøse "avis" Ekstrabladet har fået fra den seriøse
svenske "avis" Expressen, som skriver 15 linier uden at skrive hvor de har
historien fra - til gengæld citerer de to svenske forskere for at sige, at
det er slet ikke sikkert det er noget...

Kildekritik er en god, men desværre alt for sjældent praktiseret ting.

> [...]
> hinanden. Men det må jo være muligt at finde disse artikler et eller andet

Der er ingen som helst grund til at tro, at det skulle være tilfældet - og
der er intet i litteraturen, der indikerer, at man skulle kunne blive blind
af aspartam. Der er heller intet fornuftsbetinget argument, som skulle kunne
lede til blindhed - det ville man vide, hvis man kendte blot den mindste
smule til kemi og aspartams kemiske struktur.

For lige at gentage det igen: Aspartam består af to helt almindelige
aminosyrer, som findes i stort set alt det mad vi spiser - phenylalanin og
aspartat - hvordan skulle det kunne give blindhed og cancer, når vi i
forvejen indtager kilovis af det...?

- Mikkel