Borderline - en diagnose
Fra : Birthe Hansen

Dato : 04-06-01 19:59

Hejsa

Har nogle af jer erfaringer med begrebet og diagnosen borderline?
Kender I nogen der har/har haft den diagnose, eller har I den
selv?

Forskellige (psykiatrisk) afvigende personlighedsstrukturer er
næsten mere almindelige end ualmindelige, men hvor mange af jer
ved hvad det betyder og indebærer?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg ser mange af jer springe på
med krum hals, hvis en person "truer" med selvmord. Det er
naturligt at reagere sådan.

Tænker I på hvad personen forventerog håber og hvorfor? Ved I
helt nøjagtigt hvad I sætter i gang?

Svaret er nej. Det ved vi aldrig.

Jeg ser i denne gruppe mange hjælpsomme og rare personer - men
jeg ser også nemme "ofre", der hjælper af et godt hjerte, men gør
mere skade end gavn.

Borderlinere skal ikke have opmærksomhed pga af deres negative
adfærd. De skal have opmærksomhed for at være sociale og
retfærdige, Man skal påpege den negative adfærd og fremhæve den
positive.

Hmm... Jeg kan godt se at vi er ude på tynd is her. Det er ikke
til at vide hvilke personligheder der gemmer sig bag de
forskellige indlæg. Vi kender heller ikke deres baggrund og
bevæggrunde.

Mit bud er: Vær meget kritisk og retfærdig. Vær ikke bange for at
konfrontere kriseramte personer med, at de måske selv spiller en
negativ rolle i det spil, hvor de forestiller sig at være
martyrer.

Det hjælper ikke at give "tabere" ret i, at de bliver ååh så
uretfærdigt og dårligt behandlet. Enhver bør tage ansvar for sit
eget liv og sine nærmeste. Enhver bør kunne mande sig op til at
være noget for andre end sig selv.

Eller hva'?

Mvh Birthe

Fra : Birthe Hansen

Dato : 04-06-01 23:04

Birthe Hansen <bihans@post.cybercity.dk> skrev:

Jeg har fået nogle personlige mails i anledning af ovenstående
indlæg, som jeg har besvaret på bedste beskub.

Jeg kan kun sige en ting: Folk er harme fordi de ikke forstår
problematikken, eller fordi de selv er fanget i den. De færreste
forstår hvad tingene handler om.

Jeg vil foreslå at vi synger: Den lille frække Frederik...

Mvh Birthe

Fra : John

Dato : 04-06-01 23:27

"Birthe Hansen" <bihans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Birthe Hansen <bihans@post.cybercity.dk> skrev:
<snip>
> Jeg vil foreslå at vi synger: Den lille frække Frederik...

Hvad har du gang i?

Fra : Birthe Hansen

Dato : 08-06-01 01:58

"John" <Johnkl@xmail.com> skrev:

>Hvad har du gang i?

Jaaah doh, det skulle du bare vide!

Mvh Birthe

Fra : John

Dato : 04-06-01 23:36

"Birthe Hansen" <bihans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
<snip>.
>Enhver bør kunne mande sig op til at
> være noget for andre end sig selv.
>
> Eller hva'?

Ja det må du nok spørge om.
Det er noget være sludder, at sige "at enhver bør kunne mande sig op til at
være noget andet for andre end sig selv!", IMO Alle mennesker har ikke denne
evne, og da slet ikke psykisk ustabil (eller borderliners).
/John

Fra : Birthe Hansen

Dato : 08-06-01 02:00

"John" <Johnkl@xmail.com> skrev:

>Det er noget være sludder, at sige "at enhver bør kunne mande sig op til at
>være noget andet for andre end sig selv!",

Ja, det er noget sludder. Det har du ret i. Men ethvert raskt og
velfungerende menneske burde kunne det. ... Ikke?

>IMO Alle mennesker har ikke denne
>evne, og da slet ikke psykisk ustabil (eller borderliners).

Nej, men det synes jeg da heller ikke jeg har påstået?

Mvh Birthe

Fra : John

Dato : 11-06-01 11:44

"Birthe Hansen" <bihans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse > "John"
<Johnkl@xmail.com> skrev:
<snip>

> Nej, men det synes jeg da heller ikke jeg har påstået?
>
> Mvh Birthe

Okey! Fik bare det indtryk, da du jo skriver om borderline og andre psykisk
ustabile mennesker.
/John

Fra : Alice Sørensen

Dato : 05-06-01 23:48

Kære Birthe!

Måtte svare på dit indlæg selv om det må ske via venstrehånd, da jeg igår var rulleskøjte dronning for et par minutter - og derefter en brækket højre arm.

Ja, jeg kender noget til diagnosen borderline, som af nogle også kaldes grænsepsykotisk.

Giver dig ret i, at vi aldrig kan vide - og hvis vi viser omsorg så er det vigtig, at vi ikke svigter dem igen.
ved at læse i min gæstebog på http://sorthvid.subnet.dk/ tror jeg mange vil forstå hvad jeg mener.

Men mener også når et menneske skriver her i deres fortvivlelse, må vi ikke være tavse - det hjælper vi jo ikke nogen med. Dejlig at opleve at der er mennesker her, som viser interesse for andre

Alice

Birthe Hansen <bihans@post.cybercity.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3iknhtssns49g69rfbamhb2nko0o9rc42p@news.cybercity.dk...

Fra : Birthe Hansen

Dato : 08-06-01 02:08

Alice Sørensen <als@fbu.dk> skrev:

>Ja, jeg kender noget til diagnosen borderline, som af nogle også kaldes grænsepsykotisk.

Jeg var egentlig rigtig, rigtig interesseret i at vide, hvordan
"almenbefolkningen" opfatter diagnosen borderline?

Jeg er også interesseret i at diskutere, hvordan vi bedst hjælper
borderlinere, og hvordan vi skelner mellem dem og de virkeligt
deprimerede?

>Giver dig ret i, at vi aldrig kan vide - og hvis vi viser omsorg så er det vigtig, at vi ikke svigter dem igen.

Jeg troede jeg havde udtrykt mig så dårligt, at ingen havde
forstået mig - men du har i hvert fald fattet at jeg søger
konstruktive løsninger - ikke skænderier og flaming. Tak!

>ved at læse i min gæstebog på http://sorthvid.subnet.dk/ tror jeg mange vil forstå hvad jeg mener.

Jeg _har_ i hvert fald forstået dit budskab.

>Dejlig at opleve at der er mennesker her, som viser interesse for andre

Tak Alice. Jeg er ikke altid lige heldig med mine formuleringer,
når jeg finder en ledig tid til Usenet, efter at jeg egentlig
burde være gået i seng, men jeg glæder mig over, at jeg
alligevel, og på trods, rammer dem jeg har i tankerne.

Mvh Birthe

Fra : Alice Sørensen

Dato : 07-06-01 23:44

prøv af læs beskrivelse om borderline på
http://www.psyknet.dk/

Alice
http://sorthvid.subnet.dk/