islænder ???
Fra : Mus

Dato : 18-07-05 14:54

Det drejer sig om en 17 årig hoppe. Har nu set hende og hun er super dejlig.
Men jeg er ikke helt inde i det med papirerne da jeg er grøn.

Hesten kommer fra Island men er kåret som 4 årig(vist med snit på 8) i
Danmark og dermed med danske papirer. Er ikke medlem af DI, så kan desværre
ikke tjekke det.

I de to sidste kolonner var der en del steder, hvor der stod ukendt. Hvad
betyder dette? Det var i de sidste to kolonner hvor der var en del steder
der stod ukendt. I den sidste kolonne var der faktisk kun FFF der var kendt.
Er man stadig sikker på den er ægte(det må man jo næsten være, når den er
fra Island) og er papirerne stadig gode nok så? Skyder selv lidt på det er
fordi de går i åben flok på Island???

Kan sige så meget at den er mørk palomino, FFF er Hrafn fra
Holtsmulti(hvordan det end staves) og ham har jeg da hørt om, selv om jeg er
grøn.

Desuden skulle der var en anden i slægten som skulle være lidt kendt Draumur
fra ... kan ikke huske mere og det sagde mig ikke umiddelbart noget. Noget
der siger jer noget?

Køber jeg katten i sækken tror I?

Håber på lidt hjælp fra jer kyndige

Mvh

LN

Fra : Trold

Dato : 18-07-05 21:39

On Mon, 18 Jul 2005 15:53:30 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>Hesten kommer fra Island men er kåret som 4 årig(vist med snit på 8) i
>Danmark og dermed med danske papirer. Er ikke medlem af DI, så kan desværre
>ikke tjekke det.

Hmm - mig bekendt har man aldrig kunnet fuldkåre en islænder som 4 års
i Danmark.
Hvad hedder hesten, så kan jeg tjekke det - det behøver man nemlig
ikke være medlem af DI for at kunne.

<snip>

--
Knus,

Trolden

Fra : Mus

Dato : 19-07-05 05:37

"Trold" <usenet@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i Danmark.
> Hvad hedder hesten, så kan jeg tjekke det - det behøver man nemlig

Har svaret dig privat. Håber det er i orden.

Mvh
LN

Fra : Mus

Dato : 19-07-05 06:11

> [...]
> i Danmark.
> Hvad hedder hesten, så kan jeg tjekke det - det behøver man nemlig

På papirererne står der hun er kåret d 24/8 91 af Bo Kirkegåård. Siger det
navn dig noget? Der er ikke noegt stempel eller noget og der stå heller ikke
noget om i hvilken klasse.

LN

Fra : Anet

Dato : 18-07-05 22:19

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Køber jeg katten i sækken tror I?
>
> Håber på lidt hjælp fra jer kyndige
>
> Mvh
>
> LN

(klip)

Hvad skal du bruge hende til. Har hun alle gangarter eller har du kun brug
for 4 eller 3 gangarter. Virker hun sund og rask, prisen, sind/vilje osv?

--
Hilsen
Annette

Fra : Mus

Dato : 19-07-05 05:48

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for 4 eller 3 gangarter. Virker hun sund og rask, prisen, sind/vilje osv?

Dem der har hende nu har set tølt på marken, men ikke meget. Hun er billig
og har ikke været meget i hænder de sidste 10 år. Ellers virker hun sund og
stærk omend noget sky og så er hun rund.
Hun er bedækket i maj og har ikke været hingstegal siden. Hos en hingst med
Islandske papirer.

Primært vil vi nok bruge hende til at få et enkelt elle to gode føl. Kan vi
komme til at ride hende er det jo dejligt ellers skal hun bare have det lidt
godt. Hun er en hoppe der skal bruges tid på - men en flot hoppe(isabella,
selv om jeg vil sige mørk palomino) - omend man kan se hun har fået en del
føl. Mener hun har fået 8 stambogsførte føl i DK og 1 på Island.

LN

Fra : Anet

Dato : 19-07-05 10:19

> [...]
> selv om jeg vil sige mørk palomino) - omend man kan se hun har fået en del
> føl. Mener hun har fået 8 stambogsførte føl i DK og 1 på Island.

(klip)

Ja, men hvis hun har de kvaliteter som I søger så køber I jo ikke katten i
sækken. Og hvis hun har fået så mange føl, så skulle hendes papirer jo være
i orden og I kan sikkert avle endnu et par gode føl på hende.

--
Hilsen
Annette

Fra : Mus

Dato : 19-07-05 11:47

> [...]
være
> i orden og I kan sikkert avle endnu et par gode føl på hende.

På papirerne står der ukendt en del steder og det fik os til lige at tøve
lidt.
Samt det at hun ikke rigtigt har været i hænder i ti år, men har da kunnet
transporteres i trailer og været hos hingste.
Ejeren før igen var vist ikke for god ved hende, hvilket gør hun er
hovedsky, men man kan godt komme til hende. Det er en hest man skal bruge
masser af tid på og som skal have det godt og trygt.
Hendes FF er Draumur fra Holi og FFF er Hrafn

Har set billeder af den hingst hun er bedækket med og han er super lækker,
men føllet bliver uden papirer. Ja hvis der da er føl i hende.

LN

Fra : Anet

Dato : 19-07-05 16:46

Jeg har to islændere. Den ene vi har har en topafstamning og den anden vi
har er uden papirer. Den uden papirer er dobbelt så god ridemæssigt som den
med papirer. Den hest uden papirer var så dårlig da jeg fik hende, at hun
blev kaseret af dyrlægen pga. underernæring, hjerterytme, blodmangel og
bøjeprøve. Jeg har hestene hjemme og har plads til at hun kan dø her og gå
og hygge her. Jeg tog chancen. Jeg fik hende billigt og har haft hende i 2½
år nu og sikke en tid det har været. Hun er super. Følg din egen fornemmelse
og overnøj grundigt.

--
Hilsen
Annette