Tilslutning af modem & telefoncentral
Fra : Lars

Dato : 15-07-05 08:13

Hej gruppe

Jeg mangler lidt hjælp til installation af et ISDN modem, samt en ISDN
telefoncentral, håbver nogle herinde kan hjælpe.

Spørgsmålet er selve tilslutningen af udstyret, altså selve fortrådningen,
hvordan disse komponenter skal fortrådes ?

Der kommer selvfølgelig 2 ledninger ind i huset udefra.
Hvordan skal jeg forbinde disse 2 ledninger til modem og telefoncentral, når
både modem og telefoncentral kun har 1 ISDN stik, skal jeg blot lave en
forgrening, således de begge tilsluttes de 2 ledninger udefra ?
eller skal der sidde en speciel fordeler boks ?
og skal NT boksen anvendes, selv om man ikke har nogle analog telefoner
tilsluttet ? (de tilsluttes på den anden side af telefoncentralen)

På forhånd tak.

MVH Lars

Fra : jimmy brian jensen

Dato : 15-07-05 10:48

Hej Lars

Du skal bruge NTboksen du kan ikke undvære den,det er et helt andet produkt
og skal håndtere signalet fra offentlig CTR. men her er fortrådingen.
De 2 ledn fra offenlig CTR opsættes i et 3polet stik eller på U-interface i
NT.
som det hedder i det tekniske sprog
hvad har du ? en NT1 eller en NTAB
Derefter skal du bruge de 2 RJ45 stik der sidder i
NT også kaldet S-bussen, det ene benytter du til
dit ISDNmodem og det andet til din telefoncentral,
hvis og dette er vigtigt!!! at din lokalctr kan håndterer
ISDN. Hvis ikke, skal du benytte ab1 porten på din
NTAB, denne er analog , hvis du så ønsker 2 bylinier
kan du så benytte ab2 porten, men denne skal åbnes
det kan gøres med en alm analog trykknaptelefon.
Hvis du har en gammel NT1 skal du benytte en
terminaladaptor, men der sidder som regel nogle
bag på de fleste ISDNmodems.

Fra : Lars

Dato : 15-07-05 12:49

Hej Jimmy

Tak for svaret, men...
mit problem er at NT-boksen er indbygget i modemet, og der er ikke nogen
ekstern S-bus udgang på modemet. Der er kun en A & B udgang for analog
telefoni.

Min nye telefoncentral er ISDN på by-siden, så den skal tilsluttes S-bussen
der, og analog på lokal-siden.

Så jeg må nok på udkig efter en ny NT-boks

MVH Lars

Fra : KsNa

Dato : 15-07-05 14:18

> [...]
> S-bussen der, og analog på lokal-siden.
>
> Så jeg må nok på udkig efter en ny NT-boks

Jeg ved ikke hvad det er for et modem du har og hvor du har den fra, det
lyder forkert at modem og NT er sammenbygget.

Når du får en ISDN-linie fra en teleudbyder, så får du en NT-box udleveret
af udbyderen, enten en NT1 med 2xRJ45 stik (S-BUS) som typisk bruges til
omstillingsanlæg hvis det skal køre punkt til punkt signalering, eller en
NTa/b men 2xRJ11 stik til analog telefoner og 2xRJ45 til ISDN udstyret, den
bruges hvis det er ISDN med punkt til multipunkt signalering.

Mvh
Kim

Fra : jimmy brian jensen

Dato : 15-07-05 19:53

av av det lyder godt nok pudsigt,
jeg er kørerene tekniker i TDC og beskæftiger
mig til dagligt med isdn adsl pstn også videre, jeg har godt nok ikke set en
sådanne dingenot som du beskriver.
Jeg betvivler ikke dine evner , så du må have mig undskyldt, men er du
sikker på at du ikke har fat
i en NTAB. For rj45 stikkene er nemlig plomplet
ved levering vh jimmy

Fra : Lars

Dato : 16-07-05 07:51

Hej med Jer

Jeg ved ikke hvad det er for et gammelt modem/NT-boks, men sandt det er/var
det.

Jeg har nu fået fat i en NTab boks, samt et andet ISDN modem, og systemet
fungerer næsten igen, har kun lidt problemer når flere ringer samtidigt, men
det er vist lidt opsætning i NT-boksen samt telefoncentral.

Mange tak for hjælpen.

Fra : Jakob Bohm

Dato : 16-07-05 14:14

On Fri, 15 Jul 2005 20:53:10 +0200, jimmy brian jensen
<jib@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sikker på at du ikke har fat
> i en NTAB. For rj45 stikkene er nemlig plomplet

OP har jo fået løst sit problem, men jeg kan faktisk huske nogle få
produkter
fra "gamle" dage:

ZyXEL 2864I ISDN TA/ab boksen fandtes i en variant hvor NT boksen også var
indbygget, men den variant blev ikke markedsført i Danmark. Enkelte andre
fabrikanter havde noget tilsvarende som især blev markedsført i de lande
hvor
NT boksen ikke tilhørte teleudbyderen.

TDC tilbød på det tidspunkt kun nogle ret dyre TA og a/b bokse, vistnok
ca. 10.000 kr. Jeg kan ikke huske om disse var sammenbygget med en
NT-funktion.

I tiden lige før ADSL var markedsføringen af lavpris-ISDN med diverse
bundles
rimeligt heftig en overgang. Måske var der nogle udbydere som brugte
sådanne
kombibokse til at holde prisen nede, ligesom TDC jo på et tidspunkt
begyndte
at bruge en NT med indbygget a/b.

--
#include <disclaimer>