Hø af havre.
Fra : Bjarne K

Dato : 13-07-05 09:40

Jeg har sået noget havre, som jeg har tænkt at bruge som vinterfoder til
nogle meget små pelsheste. Jeg har dem ikke endnu, mæææææn jeg påtænker
at købe dem snart.

På hvilket tidspunkt skal havren høstes for at lave det til hø. Kan det
bruges til noget hvis det får lov at blive stående til det er modent.
Der er lige dukket nogle aks frem, og er stadigt helt grønt

Bjarne K.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-07-05 10:35

Bjarne K wrote:
> På hvilket tidspunkt skal havren høstes for at lave det til hø.

Til wrap er det bedst at tage det som helsæd - lige når det er skreden frem.

Til hø bør man måske vente lidt længere - jeg har aldrig prøvet det. Men
det bør ihvertfald ikke blive alt for kraftigt i stænglerne.

Korn skal nok tørre ret lang tid inden det kan presses til hø - der er
en del vand i når det er grønt.

> Kan det
> bruges til noget hvis det får lov at blive stående til det er modent.

Halm :)

> Der er lige dukket nogle aks frem, og er stadigt helt grønt

Så varer det nok ikke så længe inden det skal skæres. Slet ikke i dette
vejr :)

-dennis

Fra : Bjarne K

Dato : 13-07-05 10:51

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote in message

> Til wrap er det bedst at tage det som helsæd - lige når det er skreden
frem.

Wrap ja, det havde jeg ikke lige tænkt på. Der er desværre tale om så
lille et areal at det ikke kan betale sig at få maskinstationen til at
komme forbi, så kan man selv lave wrap ?. Måske putte i nogle (mange)
sorte plastposer, eller overdække det med plastik ?

> [...]
> det bør ihvertfald ikke blive alt for kraftigt i stænglerne.
>
> Korn skal nok tørre ret lang tid inden det kan presses til hø - der er

Jeg har plads nok til at tørre det indendørs, så det er ikke et problem.

> Halm :)

Jeg udstiller lige hele min uvidenhed en gang til. Bliver halm kun brugt
til strøelse eller bliver det også spist af dyrerne.?

(Det enste jeg har kunnet finde ud af her, er af får der skal goldes,
skal fodres med halm og vand et stykke tid, men der står intet andet om
halm som foder)
Jeg har læst adskillige bøger om får, og de nævner intet om fremstilling
af hø og halm mm. (andet end hø af græs)
(ok jeg indrømmer at det er får jeg vil købe, håber mine spørgsmål går
her heste gruppen)

Jeg har også læst John Seymoors bog om selvforsyning, men igen står der
ikke ret meget om hvordan og hvornår de forskellige processer skal
indledes.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-07-05 13:24

Bjarne K wrote:
> [...]
> komme forbi, så kan man selv lave wrap ?. Måske putte i nogle (mange)
> sorte plastposer, eller overdække det med plastik ?

Der skal være så lidt luft som muligt med inden for plastic'en, ellers
vil wrappen rådne. Jeg tror ikke det er muligt uden en maskine til at
pakke ballerne ind.

> Jeg har plads nok til at tørre det indendørs, så det er ikke et problem.

Så kan det garanteret blive fint. Men igen - stænglerne skal ikke være
for kraftige, så gide hestene ikke æde det.

> modent.

> Jeg udstiller lige hele min uvidenhed en gang til. Bliver halm kun brugt
> til strøelse eller bliver det også spist af dyrerne.?

Begge dele. Hos os bruger vi ca. 50/50 på strøelse i vores løsdrifter og
ædehalm til hestene.

> (Det enste jeg har kunnet finde ud af her, er af får der skal goldes,
> skal fodres med halm og vand et stykke tid, men der står intet andet om
> halm som foder)

Det må være ment som en slags faste. Der er næsten ingen næring i halm,
hverken til heste eller andre dyr.

Men det er godt for fordøjelsen - især hvis hestene får ingen eller lidt
andet grostrå-)foder

> Jeg har læst adskillige bøger om får, og de nævner intet om fremstilling
> af hø og halm mm. (andet end hø af græs)

Det er vist også det mest normale. Og det bedste.

> (ok jeg indrømmer at det er får jeg vil købe, håber mine spørgsmål går
> her heste gruppen)

Hehe, mon ikke det samme gælder for dem. Kender dog ikke noget til deres
maver i forbindelse med hø/wrap/helsæd.

> Jeg har også læst John Seymoors bog om selvforsyning, men igen står der
> ikke ret meget om hvordan og hvornår de forskellige processer skal
> indledes.

Jeg ville gå efter hø af græs. Det er nemmere at have med at gære, og
sikkert også det mest korrekt nærende for dyrene.

-dennis

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-07-05 17:04

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville gå efter hø af græs. Det er nemmere at have med at gære, og
> sikkert også det mest korrekt nærende for dyrene.
>
> -dennis

Tak for svarene.

Nu har jeg lidt mere at gå efter. Jeg går ud fra at det er billigere at købe
halm end hø, så jeg vil prøve at lave havren om til lidt hø, og så ellers
købe mig til halmen. (og noget mere hø slevf.)

Har ellers mange hundrede baller halm, men jeg ved ikke hvor længe de har
ligget, og nogle har ligget under et smadret vindue, så de er nok ikke
brugbare mere.

Med venlig hilsen

Bjarne K.