/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
hesterumper er årsag til meget...
Fra : Ukendt


Dato : 11-07-05 21:26

Sporvidden på de amerikanske jernbaner er fire fod, 8,5 tommer - det er et
underligt skævt mål. Hvorfor fik sporvidden lige præcis det mål?
Det er fordi, det er den måde, jernbaner blev bygget på i England og det var
engelske immigranter, der byggede de amerikanske jernbaner.
Men hvorfor byggede englænderne dem på den måde?
Det er fordi de første jernbaneskinner i England blev bygget af de samme,
der byggede sporvejene, og der blev den sporvidde anvendt.
Men hvorfor brugte de den sporvidde på sporvejene?
Det er fordi, de folk der byggede sporvejene brugte de samme rammer og det
samme værktøj, som de brugte til at bygge arbejdsvogne, og de havde den
afstand mellem hjulene.
Okay! Men hvorfor havde vognene lige præcis den mærkelige afstand mellem
hjulene?
Jo, hvis de prøvede at bruge en anden størrelse, så ville vognhjulene blive
ødelagt på nogle af de gamle, lange hovedveje i England, fordi det er
afstanden mellem hjulsporene.
Jamen, hvem byggede de gamle veje med disse hjulspor?
De første hovedveje i England blev bygget af romerne til deres hære. Vejene
er blevet brugt lige siden og hjulsporene stammer fra de romerske
stridsvogne, som alle måtte rette sig ind efter, idet de ellers ville
ødelægge deres vognhjul og vogne. Og eftersom stridsvognene blev lavet til
romerne, så havde de alle sammen den samme afstand mellem hjulene.
Det vil sige, at sporvidden på de amerikanske jernbaner på fire fod og otte
tommer stammer fra størrelsen på en romersk stridsvogn.
Så næste gang du får et mål opgivet til et eller andet, så kan du godt
begynde at undre dig over hvilken hesterøv, der er skyld i det mål, og det
kan sagtens være, at du har ret. For de romerske stridsvogne blev lavet
akkurat så store, at der var plads til røven på to heste.

Men der er en krølle på historien...

Når vi ser rumfærgen Challenger stå på sin affyringsrampe er der to store
startraketter monteret på begge sider af brændstoftanken.
Det er firmaet Thiokol i Utah, der producerer startraketterne og
ingeniørerne i firmaet ville gerne have lavet dem en smule tykkere, men
raketterne skal transporteres pr tog fra fabrikken i Utah gennem en tunnel i
bjergene. Startraketterne måtte derfor ikke være bredere end de kunne komme
igennem tunnellen. Og den er kun en smule bredere end jernbanesporene og
jernbanesporet er cirka lige så bredt som to heste bagpå.
Så størrelsen af en væsentlig del af det, der er det mest avancerede
transportsystem som verden endnu har set, er i virkeligheden bestemt af
bredden på en hesterøv!



 
 
Kim Rasmussen (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Kim Rasmussen


Dato : 12-07-05 10:03

Haha - rigtig go' historie!
Det minder mig om da kroppen blev skabt og man skulle finde ud af hvem der
skulle bestemme (lettere omskrevet). Benene, hænderne, øjnene, hjernen og
"out-sideren"; røvhullet. Benene sagde: Vi sørger for at fragte kroppen
afsted efter næring - derfor skal vi være chef. Nej, sagde hænderne. For vi
sørger for at få fat i de ting, kroppen skal indtage - derfor skal vi være
chef. Øjnene sagde, hvis I ikke kan se hvor I skal hen og hvad I skal tage,
nytter det ikke - derfor skal vi være chef. Hjernen sagde så - jeg har
nervebaner til jer alle og kan kontrollere jer - derfor skal jeg være chef.
Så sagde røvhullet: Jeg vil være chef. De andre sagde - DIG? Hvorfor det?
Jamen det vil jeg bare, sagde røvhullet, hvorpå alle de andre lo højt og
længe. Så blev røvhullet sur og snørede sig sammen. Efterhånden stoppede
kroppens system; benene vaklede, hænderne rystede, øjnene flakkede og
hjernen kunne ikke tænke klart. Til sidste sagde de andre: ok, ok - du bli'r
chef...... Morale: Man behøver ikke have specielle evner for at blive chef -
blot et ganske almindeligt røvhul.......

Go' sommer

/kim's

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> skrev i en meddelelse
news:42d2d5d4$0$98556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sporvidden på de amerikanske jernbaner er fire fod, 8,5 tommer - det er et
> underligt skævt mål. Hvorfor fik sporvidden lige præcis det mål?
> Det er fordi, det er den måde, jernbaner blev bygget på i England og det
> var
> engelske immigranter, der byggede de amerikanske jernbaner.
> Men hvorfor byggede englænderne dem på den måde?
> Det er fordi de første jernbaneskinner i England blev bygget af de samme,
> der byggede sporvejene, og der blev den sporvidde anvendt.
> Men hvorfor brugte de den sporvidde på sporvejene?
> Det er fordi, de folk der byggede sporvejene brugte de samme rammer og det
> samme værktøj, som de brugte til at bygge arbejdsvogne, og de havde den
> afstand mellem hjulene.
> Okay! Men hvorfor havde vognene lige præcis den mærkelige afstand mellem
> hjulene?
> Jo, hvis de prøvede at bruge en anden størrelse, så ville vognhjulene
> blive
> ødelagt på nogle af de gamle, lange hovedveje i England, fordi det er
> afstanden mellem hjulsporene.
> Jamen, hvem byggede de gamle veje med disse hjulspor?
> De første hovedveje i England blev bygget af romerne til deres hære.
> Vejene
> er blevet brugt lige siden og hjulsporene stammer fra de romerske
> stridsvogne, som alle måtte rette sig ind efter, idet de ellers ville
> ødelægge deres vognhjul og vogne. Og eftersom stridsvognene blev lavet til
> romerne, så havde de alle sammen den samme afstand mellem hjulene.
> Det vil sige, at sporvidden på de amerikanske jernbaner på fire fod og
> otte
> tommer stammer fra størrelsen på en romersk stridsvogn.
> Så næste gang du får et mål opgivet til et eller andet, så kan du godt
> begynde at undre dig over hvilken hesterøv, der er skyld i det mål, og det
> kan sagtens være, at du har ret. For de romerske stridsvogne blev lavet
> akkurat så store, at der var plads til røven på to heste.
>
> Men der er en krølle på historien...
>
> Når vi ser rumfærgen Challenger stå på sin affyringsrampe er der to store
> startraketter monteret på begge sider af brændstoftanken.
> Det er firmaet Thiokol i Utah, der producerer startraketterne og
> ingeniørerne i firmaet ville gerne have lavet dem en smule tykkere, men
> raketterne skal transporteres pr tog fra fabrikken i Utah gennem en tunnel
> i
> bjergene. Startraketterne måtte derfor ikke være bredere end de kunne
> komme
> igennem tunnellen. Og den er kun en smule bredere end jernbanesporene og
> jernbanesporet er cirka lige så bredt som to heste bagpå.
> Så størrelsen af en væsentlig del af det, der er det mest avancerede
> transportsystem som verden endnu har set, er i virkeligheden bestemt af
> bredden på en hesterøv!
>
>



Nina Svanholm (14-07-2005)
Kommentar
Fra : Nina Svanholm


Dato : 14-07-05 10:28

Griner endnu
Der kan man bare se, man lærer noget hver dag

Venlig hilsen Nina Svanholm.

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> skrev i en meddelelse
news:42d2d5d4$0$98556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sporvidden på de amerikanske jernbaner er fire fod, 8,5 tommer - det er et
> underligt skævt mål. Hvorfor fik sporvidden lige præcis det mål?
> Det er fordi, det er den måde, jernbaner blev bygget på i England og det
var
> engelske immigranter, der byggede de amerikanske jernbaner.
> Men hvorfor byggede englænderne dem på den måde?
> Det er fordi de første jernbaneskinner i England blev bygget af de samme,
> der byggede sporvejene, og der blev den sporvidde anvendt.
> Men hvorfor brugte de den sporvidde på sporvejene?
> Det er fordi, de folk der byggede sporvejene brugte de samme rammer og det
> samme værktøj, som de brugte til at bygge arbejdsvogne, og de havde den
> afstand mellem hjulene.
> Okay! Men hvorfor havde vognene lige præcis den mærkelige afstand mellem
> hjulene?
> Jo, hvis de prøvede at bruge en anden størrelse, så ville vognhjulene
blive
> ødelagt på nogle af de gamle, lange hovedveje i England, fordi det er
> afstanden mellem hjulsporene.
> Jamen, hvem byggede de gamle veje med disse hjulspor?
> De første hovedveje i England blev bygget af romerne til deres hære.
Vejene
> er blevet brugt lige siden og hjulsporene stammer fra de romerske
> stridsvogne, som alle måtte rette sig ind efter, idet de ellers ville
> ødelægge deres vognhjul og vogne. Og eftersom stridsvognene blev lavet til
> romerne, så havde de alle sammen den samme afstand mellem hjulene.
> Det vil sige, at sporvidden på de amerikanske jernbaner på fire fod og
otte
> tommer stammer fra størrelsen på en romersk stridsvogn.
> Så næste gang du får et mål opgivet til et eller andet, så kan du godt
> begynde at undre dig over hvilken hesterøv, der er skyld i det mål, og det
> kan sagtens være, at du har ret. For de romerske stridsvogne blev lavet
> akkurat så store, at der var plads til røven på to heste.
>
> Men der er en krølle på historien...
>
> Når vi ser rumfærgen Challenger stå på sin affyringsrampe er der to store
> startraketter monteret på begge sider af brændstoftanken.
> Det er firmaet Thiokol i Utah, der producerer startraketterne og
> ingeniørerne i firmaet ville gerne have lavet dem en smule tykkere, men
> raketterne skal transporteres pr tog fra fabrikken i Utah gennem en tunnel
i
> bjergene. Startraketterne måtte derfor ikke være bredere end de kunne
komme
> igennem tunnellen. Og den er kun en smule bredere end jernbanesporene og
> jernbanesporet er cirka lige så bredt som to heste bagpå.
> Så størrelsen af en væsentlig del af det, der er det mest avancerede
> transportsystem som verden endnu har set, er i virkeligheden bestemt af
> bredden på en hesterøv!
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407948
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste