40 heste i en hånd?
Fra : Kim Christensen

Dato : 11-07-05 18:46

Hej

I den forgange weekend har der været ringriderfest i Sønderborg. Mens
rytterne holder pause er der traditionelt nogle hesteholdere der holder
opsyn med hestene. Det foregår ved at de står i midten af en flok
heste, og holder dem i hver sit reb, som de alene holder i hånden. Man
konkurrerer lidt om hvem der kan holde mest, og i går så jeg en der
stod med ca 40 heste på den måde.

Kan man det?

Har hestepasseren nogen reel chance for at forhindre en panik blandt
hestene og holde dem i ro hvis det sker?

Noget andet der stødte mig at mens der er gode muligheder for at
menneskerne kan få slukket deres tørst, så var der kun meget få
ryttere der lod deres hest komme til vand. Hestene var på banen hvor
der absolut ikke er nogen form for skygge i ca 4-5 timer. I skyggen var
temperaturen i går 30 grader her. Sikkert mere på banen.

Hilsen Kim

Fra : Hans

Dato : 11-07-05 22:19

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev b.la. i en meddelelse
(klip)

>i går så jeg en der
>stod med ca 40 heste på den måde.

>Kan man det?

>Har hestepasseren nogen reel chance for at forhindre en panik blandt
>hestene og holde dem i ro hvis det sker?

Nu er jeg ikke ekspert, og deltager ikke selv. Men de ringriderfolk jeg
kender, fortæller at hestene beroliger hinanden. Mange af hestene er jo også
vandt til hvilepauserne og messingsuppen (Hornorkester) weekend efter
weekend gennem sommeren.
De hesteholdere der har så mange, er stadig i stand til at få kontakt til en
urolig hest gennem det rigtige træktov, ..siges det.
Men heste i paink... Da tror jeg det er svært nok, hvis muligt, at holde én.

>Noget andet der stødte mig at mens der er gode muligheder for at
>menneskerne kan få slukket deres tørst, så var der kun meget få
>ryttere der lod deres hest komme til vand. .

Mange heste ønsker ikke at drikke under ringridningen, siger de inkarnerede,
men jeg tror og håber da, de får tilbudet. Jeg ved ikke om den manglende
drikkelyst kan skyldes, at de jo opholder sig i en stor ny flok, og ikke vil
makere sig for tydeligt ved at skulle tisse bagefter?
Vel hjemme i den sikre stald ved jeg at der bliver drukket, spist, hilst og
rullet på livet løs, det har jeg set, når ringriderne kommer hjem efter en
lang dag, mens min hest og jeg har hygget os i skoven og stalden alene.

Nu håber jeg ikke mit indlæg bliver betragtet som et forsvar, jeg
videregiver bare hvad jeg har hørt rundt omkring. Husk at den sønderjyske
ringridning er lige så meget kultur som den spanske tyrefægtning, så lidt må
man jo godt plage dyrene i den gode sags interesse (Nej det mener jeg ikke,
hvis nogen skulle tro det .

mvh hans

Fra : taina

Dato : 12-07-05 23:59

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> urolig hest gennem det rigtige træktov, ..siges det.
> Men heste i paink... Da tror jeg det er svært nok, hvis muligt, at holde

Jeg har redet ringridning, da jeg var yngre. Jeg har sjældent været i
Sønderborg, men husker det år, hvor en luftballon af en eller anden art rev
sig løs og fløj hen over pladsen. I den situation var der ikke nogen heste,
der beroligede hinanden - det var rent kaos, hundreder af løse heste og
tusinder af halvfulde mennesker.
Så nej, hvis der sker noget, så brænder lokummet altså.

> Mange heste ønsker ikke at drikke under ringridningen, siger de
inkarnerede,
> men jeg tror og håber da, de får tilbudet.

Det var der meget få, der fik, da jeg var med. Jeg håber, at det har ændret
sig siden - der er jo kommet mere fokus på hestevelfærd.

mvh. tina

Fra : Mus

Dato : 21-07-05 14:08

> [...]
> tusinder af halvfulde mennesker.
> Så nej, hvis der sker noget, så brænder lokummet altså.

Min far og søster deltog det år. Min fader holdt selv hesten - vi havde
borde og stole med samt proviant til hest og ryttere dvs også vand. Men hun
rev sig altså løs. Hvis sådan en flok går i panik som de gjorde det år, så
er det vist ret ligegyldigt om man holder 2 eller 20 heste eller er på
ryggen. Det var ren kaos. Heldigvis skete der ikke min familie noget. Og
vores hest løb 20 meter, til den nærmeste lækre græstot

Ved der i mange år var en epileptiker, der var hesteholder. Ind i mellem
faldt han om og gad vide hvor længe de stod der uden holder nogen gange. Der
er imponerende så rolige de er når de står der i sådan en stor rundkreds.

Der er desværre sikkert nogen der ikke har givet vand, men jeg mindes også
rytter der en efter en kom slæbende med spande med vand fra den gamle
rideskole, der ligger lige ved siden af. Vi hentede selv vand derfra.

LN

Fra : taina

Dato : 22-07-05 01:17

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse news:42df9853$0$54741

> [...]
> ryggen. Det var ren kaos. Heldigvis skete der ikke min familie noget. Og
> vores hest løb 20 meter, til den nærmeste lækre græstot

Lyder som en fornuftig hest

Men mon hele flokken var gået i panik, hvis alle heste havde hver deres
holder? Hvis først en holder mister 40 heste, der farer afsted, så er det
vel klart at de næste 40 også løver. Og når de alle løver, så skal jeres
enmandshest jo også med

mvh. tina

Fra : Mus

Dato : 22-07-05 05:24

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> hun

> Lyder som en fornuftig hest

He he ja hun var dejlig mild og fornuftig. Har ikke oplevet lignende sind
siden.

> [...]
> vel klart at de næste 40 også løver. Og når de alle løver, så skal jeres

Selv om hver mand holdt sin egen hest ville hestene stå tæt pga pladsens
størrelse og deres frygt smitte af på hinanden.
Jo egentlig også utroligt at der år efter år ikke sker noget. Tænk på der er
masser af larm og ballade sådan et sted hvert år. Det med ballonen var så
voldsomt - jeg tror altså det var gået galt alligevel. Måske havde skaden
været lidt mindre, men tror stadig den havde været stor. Og måske større
personskade, idet der så havde været flere personer på selve pladsen. Også
når rytterne er til hest og venter på det er deres tur står hestene med
rytter meget tæt.

Men det var voldsomt. Det er ikke en oplevelse man sådan glemmer.

LN

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-07-05 09:03

Kim Christensen wrote:
> [...]
> heste, og holder dem i hver sit reb, som de alene holder i hånden. Man
> konkurrerer lidt om hvem der kan holde mest, og i går så jeg en der

Ja, åbenbart...

> Har hestepasseren nogen reel chance for at forhindre en panik blandt
> hestene og holde dem i ro hvis det sker?

Nej.

> [...]
> der absolut ikke er nogen form for skygge i ca 4-5 timer. I skyggen var
> temperaturen i går 30 grader her. Sikkert mere på banen.

Ikke forsvarligt. Ganske enkelt.

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 12-07-05 17:14

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke forsvarligt. Ganske enkelt.

Nej -ganske enkelt noget forpulet svineri! Nogle gange ville jeg ønske, at
netop du Dennis ville sige tingene mere direkte i retning af, hvad jeg tror,
du reelt mener -i stedet for hvad jeg tror, du finder mest pragmatisk.

Malene P

Fra : taina

Dato : 12-07-05 23:48

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse > >

> [...]
tror,
> du reelt mener -i stedet for hvad jeg tror, du finder mest pragmatisk.

tjah... jeg forstod god hvad Dennis mente - også uden de grimme ord.

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 13-07-05 09:16

> tror,
>
> tjah... jeg forstod god hvad Dennis mente - også uden de grimme ord.

Hmm -ja, måske kogte temperamentet over igen. Men det var jo ikke rettet
imod Dennis.

Malene P

Fra : taina

Dato : 13-07-05 13:25

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm -ja, måske kogte temperamentet over igen. Men det var jo ikke rettet
> imod Dennis.

Hvor får du dog det temperament fra?
Et spørgsmål trænger sig på - er du rødhåret?

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 28-07-05 20:32

> Hvor får du dog det temperament fra?
> Et spørgsmål trænger sig på - er du rødhåret?

Nej. Temperamentet blusser op, når jeg fornemmer, at folk ikke tænker på
hestens velfærd. Overfor de, der derimod gør det, plejer jeg da vist at
svare både høfligt og behjælpsomt.

Malene P

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 28-07-05 21:04

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> wrote:

>Overfor de, der derimod gør det, plejer jeg da vist at
>svare både høfligt og behjælpsomt.

Hmmm! - Bestemt !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-07-05 10:33

Malene P wrote:
> [...]
> du reelt mener -i stedet for hvad jeg tror, du finder mest pragmatisk.

Sådan er man jo så forskellig. Jer er mere diplomatisk af natur, og
bruger normalt ikke formuleringer i stil med f.eks. den ovenfor.

Men "ikke forsvarlig" synes jeg nu også er en rimeligt kompromisløs
formulering.

-dennis

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-07-05 19:06

Tak for svarene.

For ikke at påvirke de svar jeg håbede at få, undlod jeg at
fortælle at det faktisk allerede er gået galt med de hesteholdere for
ca 20 år siden. Nogen havde bestilt en varmlufstballon til at lande ca
50 meter fra det sted hvor hestene stod. Resultatet var en panik, hvor
mange heste brød løs og anrettede betydelig skade på mennekser, sig
selv og meget andet. Nogen heste måtte aflives på grund af det skete.
Meget bekvemt blev hele ansvaret for ulykken skubbet på
ballonskipperen, han havde en forsikring, og nogen hesteejere er
åbenbart ligeglade med hvad der sker deres hest, sålænge der er en
forsikring til at betale for det der sker. Hvem der havde bestilt
ballonen til at lande lige der, og hvem der havde sagt god for at én
mand kan holde 40 heste blev der ikke rodet videre op i, så derfor
skete der ikke mere på dette punkt.

Muligvis har man lært så meget af historien at man ikke bestiller
flere varmluftsballoner til at lande lige ved siden af hestene. men på
et sted hvor der sker så meget samtidigt kan der også gå noget galt.
Brand i et frituretelt, elskab, dæk der eksloderer... Vi kan heller
ikke se bort fra at vi efterhånden lever i et samfund hvor nogen godt
kan få sig selv til at hjælpe katastroferne på vej.

Så nu vil jeg pirke lidt til ringiderkomiteen, og prøve at få en
offentlig udtalelse fra dem: Hvis de mener at det er forsvarligt at én
mand holder 40 heste (omtrentlig vægt ca 15 tons), vil jeg
selvfølgelig bruge den udtalelse mod dem hvs det går galt igen.

Det skal retfærdigvis siges at ringriderfestens arrangør havde
installeret vandhaner på rytterområdet. Men hestene kan ikke selv
åbne for hanen, og mange ryttere glemte det.
--------

Jeg har nu skrevet et læserbrev til Jyskevestkysten hvor spørgsmålet
rejses overfor arrangøren, jeg vil bringe læserbrevet og det svar jeg
får (forhåbentlig) i denne tråd når det kommer så vidt.

Hilsen Kim

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-07-05 08:49

Kim Christensen wrote:
> Så nu vil jeg pirke lidt til ringiderkomiteen, og prøve at få en
> offentlig udtalelse fra dem: Hvis de mener at det er forsvarligt at én
> mand holder 40 heste (omtrentlig vægt ca 15 tons),

Ja, måske 15 tons dødvægt. Men 40 heste kan *trække* med noget mere
kraft end 15 tons.

> Jeg har nu skrevet et læserbrev til Jyskevestkysten hvor spørgsmålet
> rejses overfor arrangøren, jeg vil bringe læserbrevet og det svar jeg
> får (forhåbentlig) i denne tråd når det kommer så vidt.

Godt ini'tiv.

-dennis

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 31-08-05 00:13

Dennis Thrysøe wrote:
> Kim Christensen wrote:
>

> Ja, måske 15 tons dødvægt. Men 40 heste kan *trække* med noget mere
> kraft end 15 tons.

???

Hvordan skal de kunne det, når de ikke vejer mere en 15 tons? Har de
pigsko på? Du har da vist ikke hørt for godt efter i fysiktimerne

M.v.h.
Thore

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-09-05 10:04

SmaRTrxxv wrote:

> ???
>
> Hvordan skal de kunne det, når de ikke vejer mere en 15 tons? Har de
> pigsko på? Du har da vist ikke hørt for godt efter i fysiktimerne

Friktion. Vejer din bil det samme som den kan (ikke må!) trække?

-dennis

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-09-05 18:59

Dennis Thrysøe wrote:

> Friktion. Vejer din bil det samme som den kan (ikke må!) trække?

Netop friktion... friktionen på en trailer e.l. er meget lille, det er
det som er hele konceptet med hjulet!,

Prøv at se om din bil kan trække en betonklods (uden hjul e.l.), der
vejer det samme som bile der står direkte på jorden. så bliver du nok
hurtigt klogere...

Thore

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-09-05 10:08

SmaRTrxxv wrote:

> Netop friktion... friktionen på en trailer e.l. er meget lille, det er
> det som er hele konceptet med hjulet!,

Ja, klart - fint koncept faktisk. Men vægten der overføres til en tung
trailer i startøjeblikket er vel pænt stor?

> Prøv at se om din bil kan trække en betonklods (uden hjul e.l.), der
> vejer det samme som bile der står direkte på jorden. så bliver du nok
> hurtigt klogere...

Hvis jeg får traktordæk på kan den vel trække en betonklods på over to
ton? Den kan ihvertfald trække en stor BMW sidelæns op af grøften - dog
var der lidt glat.

Jeg vil også tro at jeg kan slæbe min egen vægt eller mere med
friktion. Ham der det store brød i fjernsynet trækker også en hel Scania
- der må skulle mere end ca. 120 kg til?

Jeg er ikke uddannet inden for fyskik, men jeg har svært ved at tro at
f.eks. en plov trukket efter en hest ikke skal trækkes med mere end ca.
400 kg. Eller at en 12-furet vendeplov kan trækkes med mindre end de 8-9
tons en stor moderne traktor vejer.

Her berettes om en hund på 50-60 kg. der trækker over 1,5 ton på hjul:
http://www.tsamc.org/tsamc/faq/FAQ.html

Men jeg kan jo selvfølgelig tage fejl. Dog står min pointe stadig
tilbage at det ikke er hestenes vægt der er afgørende hvis man står og
holder dem, og der går panik i dem. Det er deres kræfter.

-dennis