Ormekur
Fra : Hans

Dato : 08-07-05 22:58

Jeg vil lige høre om nogen af de få herinde (her er godt nok ikke meget
aktivitet, hænger computernørd og hestenørd ikke sammen?-:) vil fortælle
lidt om hvor tit i giver ormekur.

Jeg har kun været bidt af hest (på en god måde) i et par år, så min erfaring
er begrænset.

Får i taget de dyre gødningsprøver forår / efterår, slæber i pastaen hjem
fra Holland, eller støvsuger i marken morgen og aften.

Min hest er lige blevet 4 år, og jeg vil være sikker på, den optager så
meget opbyggende som muligt. Jeg vil helst ikke fylde hesten med kemi (lidt
natur skal der jo være i maven) unødigt.
Lidt af et problem er det, at min går sammen med en fjordhest (ikke min) der
æder alt græsset og skider det hele ud igen. Jeg har ikke indtryk af, at
ejeren af den giver den ormekur før sommeren, endsige "ryder op efter den".

mvh h

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-07-05 09:29

Hans wrote:
> Jeg vil lige høre om nogen af de få herinde (her er godt nok ikke meget
> aktivitet, hænger computernørd og hestenørd ikke sammen?-:) vil fortælle
> lidt om hvor tit i giver ormekur.

Jo, det synes jeg at det gør. Jeg synes ivertfald at jeg ser flere
nørder der også rider heste, men det er måske også fordi at heste er
en dyr sport, og nørder har generelt flere penge? og dermed muligheden
for at ride.

JonB

Fra : Liz B.

Dato : 09-07-05 09:36

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der også rider heste, men det er måske også fordi at heste er en dyr
> sport, og nørder har generelt flere penge? og dermed muligheden for at

Heste er en dyr sport, derfor har nørder generelt ikke flere penge. En
komputer er trods alt en ret billig hobby og meget nyttig, især på regnvejrs
dage og i søgning efter info vedr. heste - det koster jo at spørge dyrlægen.

Hilsen Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-07-05 11:53

Liz B. wrote:
> [...]
> dage og i søgning efter info vedr. heste - det koster jo at spørge dyrlægen.

Ja, men nørder har jo som regel et godt job. Jeg har ivertfald :)
Og også de nørder jeg kender der rider.

JonB

Fra : Hans

Dato : 09-07-05 12:45

> Ja, men nørder har jo som regel et godt job. Jeg har ivertfald :)
> Og også de nørder jeg kender der rider.
>

> JonB

Det er nok der den går galt med mig. Bare pædagog med interesse for både
computer og heste (+ kæreste og gamle nedlagte landbrug). Det bliver man
ikke rig af

Fra : Liz B.

Dato : 09-07-05 21:59

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Det er nok der den går galt med mig. Bare pædagog med interesse for både
> computer og heste (+ kæreste og gamle nedlagte landbrug). Det bliver man
> ikke rig af
Hørt, og hvis man er så uheldig at være "arbejdsledende" pædagog, samt
ovennævnte, er det endnu værre!

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 10-07-05 09:02

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans" <hghnospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hørt, og hvis man er så uheldig at være "arbejdsledende" pædagog, samt
> ovennævnte, er det endnu værre!
>
> Hilsen Liz

(klip)

Er det ikke lidt med hestesport som med golf. Før hen i tiden var det kun
forundt det bedre borgerskab fordi de havde penge til at have en lille stald
på deres ejendom. Så kom rideskolerne til og det blev muligt for almindelige
dødelige at få kontakt med hesteverdenen og få evt. en enkelt hest opstaldet
på ridestederne. I dag har mange deres heste hjemme på gården og rigtig
mange har fået lavet egen ridebane osv. Golf var også for det bedre
borgerskab men i dag er der lavet mange baner og priserne for at spille golf
er kommet ned i nåhøjde.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-05 09:42

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> mange har fået lavet egen ridebane osv. Golf var også for det bedre
> borgerskab men i dag er der lavet mange baner og priserne for at spille

Nu er vi heldigvis færdig med løbsheste, har kun hyggeheste på vores
landejendom.
Travsport fik golf til at virke billig.

--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?X21D23C5B *

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-07-05 11:16

> [...]

> Det er nok der den går galt med mig. Bare pædagog med interesse for både
> computer og heste (+ kæreste og gamle nedlagte landbrug). Det bliver man

Hehe, rart at vide jeg ikke er den eneste der har indset at penge ikke er
noget jeg bliver rig af

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz B.

Dato : 09-07-05 09:29

> Får i taget de dyre gødningsprøver forår / efterår, slæber i pastaen hjem
> fra Holland, eller støvsuger i marken morgen og aften.

Gødningsprøver er ikke så dyrt igen, kun om forår, og køber på recept i DK.
Ole støvsuger markerne men jeg ved ikke hvor tit Jeg har ikke råd til
støvsugeren - endnu!
Jeg har heste, som er opdraget til at skide næsten hvor jeg vil have dem til
det nemlig i nærheden af møddingen! Ellers, på de hjemlige folde,(hvor
de opholder sig frivillige om natten og meget af dagen, fordi der er mest læ
og skygge) river jeg dem daglig sammen i dynger. Hestene forstår at s...e i
nærheden af dyngene, så det er en let sag at samle dem sammen. Det er noget
med instinkt og lugt at gøre, at de s....r hvor andre har været. Vi tog
traktor med frontlæsse på og fjernet et års forbrug i løbet af en time eller
to. Det fineste muld, direkte på møddingen. Det har også den fordel at
stor og mindre fluer holder sig kun til de områder. Ude på de store marker,
er det en anden sag. Der "stripper" jeg, og hver fjerde år er en mark
pløjet ned.
Systemet virker godt, fordi, ud af fire heste og tre gødningsprøver, var der
kun en der skulle have ormekur i år. Nummer fire hest er så fede, at
gødningsprøve var unødvendig. Sidste år var der ingen og heller ikke året
før. Hestene er 3, 4, 18 og 19 år gammel. Længere tilbage kan jeg ikke
huske.

> Min hest er lige blevet 4 år, og jeg vil være sikker på, den optager så
> meget opbyggende som muligt. Jeg vil helst ikke fylde hesten med kemi
> (lidt natur skal der jo være i maven) unødigt.

Hvor lang tid har du haft hesten? Har den fået ormekur før? Hvis ikke,
eller du ikke ved det, ville jeg aflevere en frisk gødningsprøve til
dyrlægen og handler derfra. Der er altid lidt orme i hestens mave, så
naturen er der om du vil det eller ej Det er mængden af æg mv som
bestemmer om hesten skal behandles. Ved 4 års alderen er hesten
sandsynligvis næsten udvokset, så at "optage så meget opbyggende" som du
siger, er mere et spørgsmål om at optage for at vedligeholde eller forbedre,
fx pelse/hov/almen velbefindenhed mv. frem for at vokse. Og jeg er helt
enig om at lad være med at fylde hesten med unødig kemi. Alt for mange
giver ormekur i tid og utid, uden at vide om hesten har brug for den.

> [...]
> at ejeren af den giver den ormekur før sommeren, endsige "ryder op efter

Lave en aftale med fjordhestens ejermand, om gødningsprøver, evt.
behandling, efterfulgte af flytning af hestene til nyt græs, så er problemet
overstået. Ellers er alle dine trængsler med ormekur (til din hest) til
ingen verdens nytte. Godt at din hest ikke går alene.

Kan anbefale at søge oplysning på: www.hesteraadgivningen.dk og på
www.dyrlaegevagten.dk Der er andre også, søg på Google.

Mvh Liz

Fra : Hans

Dato : 09-07-05 11:23

> Gødningsprøver er ikke så dyrt igen, kun om forår,

Dyrt og dyrt. Flere hundrede kroner for at kigge 2 minutter på lidt lort...
Er der sæson forskelle på priserne?

> Hvor lang tid har du haft hesten?

Jeg har haft den i halvandet år, så jeg kender dens behov..

>Har den fået ormekur før?

Ja sidste år fik den i foråret, kort efter jeg fik den. Da afleverede jeg
gødningsprøve (recept). Dengang fik den anden hest også.
Min fik igen til efteråret 2004 (import), da kom der knap så mange ud
efterfølgende.
Derfor sprang jeg over i foråret...

> Hvis ikke, eller du ikke ved det, ville jeg aflevere en frisk
> gødningsprøve til dyrlægen og handler derfra. Der er altid lidt orme i
> hestens mave, så naturen er der om du vil det eller ej

Ja, lidt skal der være.

> [...]
> at vedligeholde eller forbedre, fx pelse/hov/almen velbefindenhed mv. frem

Yep, den mangler vist lidt på forparten endnu

> Og jeg er helt enig om at lad være med at fylde hesten med unødig kemi.
> Alt for mange giver ormekur i tid og utid, uden at vide om hesten har brug
> for den.

Præcis.
Men nogle gange er de gamles (60 - 90 år) råd nu gode, hvor imod
mellemklassen (30 - 60 år) ikke altid ved hvad de taler om (kun min
subjektive erfaring, ikke for at fornærme nogen

> Lave en aftale med fjordhestens ejermand, om gødningsprøver, evt.
> behandling,

Ja go'daw do

>Godt at din hest ikke går alene.

Selvfølgelig gør den ikke det, heste er flokdyr

> Kan anbefale at søge oplysning på: www.hesteraadgivningen.dk og på
> www.dyrlaegevagten.dk

Jeg får deres nyhedsbreve

m.v.h. Hans

Fra : Liz B.

Dato : 12-07-05 06:57

> "Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Dyrt og dyrt. Flere hundrede kroner for at kigge 2 minutter på lidt
> lort...
> Er der sæson forskelle på priserne?

Ja, så har jeg lige kiggede regningen igennem for gødningsprøve, og kan se
at dyrlægen har taget 260,- for at se på prøven og for at udskrive recept,
uden moms altså. Han fik afleveret to prøver men har kun taget for den ene
heste som havde orme. Selve kuren kostede mellem 90-100,- hvis jeg husker
rigtig. Så i har jeg givet ca. 400,-. Det synes jeg ikke er dyrt, når man
tager i betragtning hvor meget foder, tilskuds mineraler osv. jeg kan spar
på den hest. Og så holder dyrlægen øje med hvilken ormekur hesten får og
dermed forebygge resistance, samt at han kan ordinerer den ormekur som er
mest velegnet til de orme som fandtes i gødningsprøven.

Hilsen Liz

Fra : JJ

Dato : 09-07-05 11:33

http://divoza.com/shop/a.visit/en

en mulighed?

JJ

Fra : Hans

Dato : 09-07-05 12:33

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse
> http://divoza.com/shop/a.visit/en
>
> en mulighed?

Ja, der er de to jeg haft skiftet med (den der duo kendte jeg ikke).
Erfaringer?
Sender de produkterne / er det (nogenlunde lovligt. Jeg ved de er meget
ude efter "Menneske-medicin" i tolden.
Hans

Fra : JJ

Dato : 09-07-05 14:52

lovligt? ja det tror jeg faktisk at det er.

Hvis man tænker over det, så er det jo også lovligt at få menneske medicin
sendt udefra (kræver dog du ber lægen om EU forsendelse, så kan du få det
sendt til ca ½ pris fra feks Spanien)

-- JJ

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 10-07-05 20:35

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> wrote:

>Får i taget de dyre gødningsprøver forår / efterår, slæber i pastaen hjem
>fra Holland, eller støvsuger i marken morgen og aften.

Som skrevet andetsteds, så støvsuges marken her hver formiddag. Det
tager kun 20 minutter at gøre rent efter 15 heste.

Lige nu er jeg kommet lidt bagud, idet jeg har været på "marked"
(Gørlev Hesteskue) for at lære andre at gøre det samme. Siden fredag
er der ikke blevet gjort rent, så i morgen skal den ha en på hatten.

Vor dyrlæge påstår at med den rengøring vil vi ikke længere have behov
for ormekure. Vamos a ver que pasa !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-07-05 13:40

Ole Braad-Sørensen wrote:

> [...]
>
> Lige nu er jeg kommet lidt bagud, idet jeg har været på "marked"
> (Gørlev Hesteskue) for at lære andre at gøre det samme. Siden fredag

Det minder mig om en ide jeg fik her den anden dag hvor jeg så en
dåseøl ligge i rabatten, så kom jeg i tanke om kommunens græsklippere
der sikkert bare smadrer dåsen i 34987423498 stykker.

Hvorfor ikke sætte din støvsuger lige foran klipperen, således at
affaldet blev fjernet før der blev klippet?

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 11-07-05 17:55

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Hvorfor ikke sætte din støvsuger lige foran klipperen, således at
>affaldet blev fjernet før der blev klippet?

Tjaeh! Hovedpine kurreres med en pille, men bedre er det at fjerne
årsagen til hovedpinen.

Det var måske bedre at undlade at smide dåserne, elle blot fjerne dem
der smider affald i naturen. Vi ku jo gi dem en tur gennem
foldsnapperen. (altså vejsvinene).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-07-05 22:59

Ole Braad-Sørensen wrote:

> [...]
>
> Det var måske bedre at undlade at smide dåserne, elle blot fjerne dem
> der smider affald i naturen. Vi ku jo gi dem en tur gennem

Jeg tror ikke at du kan finde dem.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-05 09:41

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> wrote in message
> [...]
erfaring
> er begrænset.
>
> Får i taget de dyre gødningsprøver forår / efterår

Det er vel måden ?

> slæber i pastaen hjem fra Holland

Forkasteligt, der er jo en grund til at man skal aflevere gødningsprøver ?

> eller støvsuger i marken morgen og aften.

Nej.

Fra : JJ

Dato : 11-07-05 20:45

"slæber i pastaen hjem fra Holland"
"Forkasteligt, der er jo en grund til at man skal aflevere gødningsprøver"

hmm.... og man kan ikke få taget gødningsprøver bare fordi man ikke vil
betale ågerpris for en ormekur i DK?

eller hvordan????

Så skal vi vel også have stoppet den øvrige grænsehandel??

Hilsen

JJ

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-07-05 07:46

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> wrote in message
> [...]
>

> hmm.... og man kan ikke få taget gødningsprøver bare fordi man ikke vil

Jeg forstod indlægget som at man bare gjorde som i gamle dage, fyldte
ormekur i hestene.
Så får man resistente orm og kan enten ikke gøre noget eller skal bruge
skrappere sager.

Det samme som med rottegift, antibiotika etc.

> Så skal vi vel også have stoppet den øvrige grænsehandel??

Den grænsehandel med medicin og andre forbudte ting ja.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-07-05 10:37

Hans wrote:
> Jeg vil lige høre om nogen af de få herinde (her er godt nok ikke meget
> aktivitet, hænger computernørd og hestenørd ikke sammen?-:) vil fortælle
> lidt om hvor tit i giver ormekur.

I mit tilfælde hænger det nok sammen :)

> Får i taget de dyre gødningsprøver forår / efterår, slæber i pastaen hjem
> fra Holland, eller støvsuger i marken morgen og aften.

Vi giver ormekur efter behov (og gødningsprøve) - typisk lige inden
græsningssæsonen og i september/oktober.

Derudover giver vi, efter dyrlægebesøg, ormekur i december for
bremselarver, som ikke kan ses i gødningsprøver.

-dennis

Fra : Hans

Dato : 11-07-05 21:32

> [...]
> at ejeren af den giver den ormekur før sommeren, endsige "ryder op efter

Jeg takker for de mange (forskellige) svar. Det er vist helt efter
temperament, hvad man gør rundt omkring.

Ved I om det er et problem med resistens, eller hvorfor er gødningsprøverne
blevet indført?

m v h Hans

Fra : Anet

Dato : 11-07-05 22:25

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ved I om det er et problem med resistens, eller hvorfor er
gødningsprøverne
> blevet indført?
>
> m v h Hans

(klip)

prøverne blev netop indført for at undgå at ormene/larverne for hurtigt
dannede resistens for et middel. Og så er det jo desuden ikke sundt at give
medicin som en hest slet ikke har brug for hvis den ligger under værdien for
anbefalet. Tror at der førhen var mange heste der fik ormekur hvor det slet
ikke var nødvendigt. Og så er der lige miljøet at tage hensyn til. Medicin
rester er meget længe om at blive nedbrudt og forgiftet tit vores natur som
vi kun har til låns af vores efterkommere.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 12-07-05 07:04

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> wrote:

>Ved I om det er et problem med resistens, eller hvorfor er gødningsprøverne
>blevet indført?

Ja, resisens er ved at blive et problem.

Har en fuldblod her i pension som havde problem med at tage på. Hesten
var ny og dyrlægen konstaterede et massivt ormeangreb som straks blev
behandlet med et ormemiddel. Det hjalp dog ikke og en måned senere
konstaterede dyrlægen at hesten stadig var angrebet af orm og gav et
andet middel der så virkede. Beskeden fra dyrlægen var at ormemidlerne
snart ikke virker længere og at bedste måde at bekæmpe orm var at
renholde foldene. Denne hændelse er den direkte årsag til vort projekt
med støvsugning af foldene.

Prøv en søgning på "indvoldsorm hest" på netdyredoktor og lignende
sider og bliv lige så overrasket som jeg blev.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-07-05 07:47

"Hans" <hghnospam@yahoo.com> wrote in message
> Ved I om det er et problem med resistens, eller hvorfor er
gødningsprøverne
> blevet indført?

Man indførte det vel for at undgå resistens, men ellers er jeg helt sikker
på at Landbohøjskolen kan svare dig på det.
Du må gerne poste svaret her i gruppen.