Kværke?
Fra : JJ

Dato : 06-07-05 17:03

Hejsa

Vores føl har "måske" kværke. Iflg dyrlægen.
Vi har læst div på nettet om det, men mangler lidt erfaring fra det
virkelige liv...

- har i erfaring m kværke?
- forløb?
- symptomer mm

--
Hilsen

JJ

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-07-05 07:50

JJ wrote:
> [...]
>
> Vores føl har "måske" kværke. Iflg dyrlægen.
> Vi har læst div på nettet om det, men mangler lidt erfaring fra det

Ja, lidt.

> - forløb?

Startet typisk med influenza-agtig sygdom. Efter lidt tid kommer bylden.
Efter endnu et stykke tid går der ofte hul på den - det kan være en god
idé at vaske det/holde det rent.

Det er som regel overstået efter 2-3 uger. Den maksimale smittetid efter
en hest er blevet rask er også ca. 3 uger (forsøg siger maks. 18 dage).

> - symptomer mm

Feber, apati, nedsat ædelyst. En stor byld under kæberne, evt. med hul.

-dennis

Fra : JJ

Dato : 07-07-05 15:57

Han er hævet under kæberne, "snot" fra højre næsebor. Let feber. Hoster
ikke, er ikke øm på hævelsen, masser af appetit og almen upåvirket.

Start : mandag kl 14 alt normalt.
mandag kl 19 snot og hævelse (dyrlægen tog ingen prøve af snottet mandag
aften, så nu kan vi ikke få at vide om det er eller ikke er kværke) Det
bliver behandlet som om det er men .....

Jeg erindrer bare kværke som noget de blev meget påvirket af...men...???

--

Hilsen

JJ

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 08-07-05 07:31

JJ wrote:
> Han er hævet under kæberne, "snot" fra højre næsebor. Let feber. Hoster
> ikke, er ikke øm på hævelsen, masser af appetit og almen upåvirket.

Det kan være kværke. Det kan også være en god gammeldags forkølelse.

> [...]
> aften, så nu kan vi ikke få at vide om det er eller ikke er kværke) Det
> bliver behandlet som om det er men .....

Der er stor forskel på hvordan kværke behandles. Nogen gange med en
penicilinkur. Andre gange lader man det bare gå over af sig selv.

> Jeg erindrer bare kværke som noget de blev meget påvirket af...men...???

Det kan det også være.

-dennis

Fra : JJ

Dato : 08-07-05 10:57

Tak for hjælpen

Fra : Winther

Dato : 26-10-05 11:34

"JJ" <jonna@lilanimas.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg erindrer bare kværke som noget de blev meget påvirket af...men...???
>
> --
>
> Hilsen
>
> JJ
Jo, de kan skam være meget påvirket.

Mine blev smittet da min hoppe var til hingst. Især et føl fra året før blev
rigtig syg. De skulle sprøjtes i en periode, og alle blev smittet. Hoppen
måtte aflives, den fik galloperende kværke, hvor det går i lymfesystemet.

Gad nok vide hvor mange der fik hopper smittet hos pågældende hingst det år?

Fra : Trien

Dato : 29-10-05 19:05

Hvor i landet var din hoppe til hingst??? en hoppe hos dem min hoppe stod
hos blev nemlig også vanvittig syg efter en tur hos hingst, smittet hele
flokken, min gik det i lymferne på med bylder til slut, hun overlevede dog.

Fra : Winther

Dato : 03-11-05 13:39

"Trien" <always.in@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos blev nemlig også vanvittig syg efter en tur hos hingst, smittet hele
> flokken, min gik det i lymferne på med bylder til slut, hun overlevede

Det var et islænderstutteri i nærheden af Gudenåen. Ekstra surt, da manden i
forvejen i forvejen havde snydt mig ved salg af syg hoppe og sygt føl.

Fra : Liz B.

Dato : 26-10-05 20:10

> [...]
>
> Vores føl har "måske" kværke. Iflg dyrlægen.
> Vi har læst div på nettet om det, men mangler lidt erfaring fra det

Måske skulle du læse flg. selvom det er lidt sent. (sakset fra dyrlægevagten
i dag)

Hest - Kværke

------------------------

Det er nu muligt at vaccinere heste mod kværke.

Årsagen til kværke er en streptococ infektion. Man har nu udviklet en
vaccine, som kan forebygge infektion i op til tre måneder. Det er
tilrådeligt, at vaccinere heste, som udsættes eller er i risiko for smitte.
Det kan være heste, som flyttes til en stald, hvor der har været udbrud af
kværke eller heste, som ofte deltager i konkurrence. Beskyttelse indtræder
efter 2 uger og varer op til tre måneder efter vaccination. 75% af
vaccinerede heste bliver beskyttet. Der kan forekomme en hævelse efter
vaccinationen, som indgives på indersiden af overlæben. Man anbefaler kun at
vaccinere raske heste. Drægtige og lakterende hopper bør ikke vaccineres.

Fra : Winther

Dato : 03-11-05 13:42

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> vaccinere raske heste. Drægtige og lakterende hopper bør ikke vaccineres.

Lakterende, betyder det ikke at de giver mælk? Så kan man jo ikke vaccinere
når en hoppe sættes til hingst med føl ved siden