insekt sprey
Fra : Preben

Dato : 03-07-05 07:34

hej

læste på et tidspunkt om hvordan selv kunne lave sprej til hestene så fluer
og lign. holder sig væk.
men kan ikke finde siden igen nogen der ved hvor jeg finder opskriften

preben

Fra : Liz B.

Dato : 03-07-05 09:54

"Preben" <prebenvf@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fluer og lign. holder sig væk.
> men kan ikke finde siden igen nogen der ved hvor jeg finder opskriften

http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle.asp?ArtID=106

Hilsen Liz

Fra : Malene P

Dato : 04-07-05 14:38

> [...]
fluer
> og lign. holder sig væk.
> men kan ikke finde siden igen nogen der ved hvor jeg finder opskriften

Min kæreste og jeg var sidste sommer på en turridning et sted, hvor der var
mange klæger, bremser, myg og fluer. Der var vist 10 på turen og kun min
kæreste og jeg slap for at blive ædt op. Han gnaskede eucalypsus-bolcher og
jeg havde (undskyld til de øvrige, der måtte lide under det ved kaffen før
starten) aftenen i forvejen indtaget tonsvis af hvidløg. Om der er nogen
sammenhæng, ved jeg ikke. Men ingen af os havde så meget som et myggefodspor
på kroppen, da vi kom hjem igen.

mvh
Malene P

Fra : fagus

Dato : 06-07-05 12:45

Jeg har været inde på siden men kan ikke finde nogen opskrift på insekt
sprey

Fra : Liz B.

Dato : 06-07-05 20:10

"fagus" <fagus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har været inde på siden men kan ikke finde nogen opskrift på insekt
> sprey

Så her er den:

Råd mod insekter på heste: Hjemmelavet insektmiddel

Der er ikke noget mere irriterende end en ridetur, hvor hestens
opmærksomhed er fokuseret på den sværm af insekter, som har udset sig hesten
som opholdssted eller måltid. Det kan de fleste ryttere nikke genkendende
til.

Af: Dorte Rebbe Schou - HorseConsult

Det kan være vanskeligt at finde virksomme midler. Bla. er et af de
mere effektive midler udgået af handlen. Jeg har læst om et middel, som
skulle kunne holde fredsforstyrrerne på afstand. Jeg har ikke selv afprøvet
det og kan derfor ikke garantere for virkningen - men det er værd at gøre
forsøget, for det er både billigt og "nemt at gå til":

1 tsk nellikeolie
1 spsk eukalyptusolie
1 kop baby- eller eukalyptusbadeolie
1 kop vand
2 kopper frugteddike

Væskerne røres godt sammen. Blandingen kan fyldes på en forstøver og
sprøjtes på eller fordeles med en svamp på hestens hoved og krop.

Blandingen kan selvfølgelig også bruges, når hesten er på fold.

Rådet er fra bogen: "Hestens husapotek" af Jürgen Bartz og bringes med
tilladelse fra forlaget Aschehoug.