Tennis historie..
Fra : Carlsen

Dato : 29-06-05 08:27

Hej NG...

Hvorfor er det 15, 30, 40 og 60 point man får i tennis???

-LC

Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.
Enlevez FJERN de mon adresse électronique pour me répondre.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Hans Pedersen

Dato : 29-06-05 14:13

Hvornår får man 60 point? Det har jeg da aldrig hørt om. Men kan ik svare
dig på hvorfor det er sådan.

--
MVH

Hans Pedersen
Fan-artikler.dk
www.fan-artikler.dk
info@fan-artikler.dk

Fra : Carlsen

Dato : 29-06-05 15:57

Hans Pedersen wrote:
> Hvornår får man 60 point? Det har jeg da aldrig hørt om. Men kan ik
> svare dig på hvorfor det er sådan.

Som der står...15, 30, 40 ... og ... 60 til sidst, man ser det bare aldrig,
da de jo begynder på et nyt set.

-LC

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-06-05 09:59

Carlsen wrote:

> Som der står...15, 30, 40 ... og ... 60 til sidst, man ser det bare
> aldrig, da de jo begynder på et nyt set.

Prøv at checke http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis

Der står en hel del, og under "History" står der:

"The convention of numbering scores "15," "30" and "40" comes from
quinze, trente and quarante, which to French ears makes a euphonious
sequence."

> -LC

Lars B

Fra : Johansen

Dato : 01-07-05 10:50

Carlsen wrote:
> Som der står...15, 30, 40 ... og ... 60 til sidst, man ser det bare
> aldrig, da de jo begynder på et nyt set.

Næ, de begynder som regel på et nyt parti og kun på et nyt sæt hvis det
netop spillede parti var det sidste i sættet.

Jeg har heller ikke hørt om "60" i den forbindelse.

/Johansen

Fra : Carlsen

Dato : 02-07-05 20:43

Johansen wrote:
> Jeg har heller ikke hørt om "60" i den forbindelse.

Jeg hørte det i forbindelse med en af de store turneringer hvor man kunne
stille spørgsmål, og kommentatoren sagde at sidste point i et set var 60.

Fra : jesan

Dato : 06-07-05 23:12

Det skulle oprindelig have været 15, 30, 45 og 60, men 45 blev så af
praktiske grunde forkortet til 40.
Dommeren siger ikke 60, da der i stedet siges "deuce", "advantage" eller
"game is over".