håb søges
Fra : taina

Dato : 26-06-05 01:26

Hej gruppe

Jeg har virkelig brug for et godt råd.
Jeg har i fire måneder være den (u)lykkelige ejer af en trakhener hoppe, som
jeg ikke kan få til at trives. Hun er alt for tynd og voldsomt oppustet,
bøvser og hænger med hovedet, er mat i pelsen, skifter ikke pels og
krybbebider voldsomt (Hun er krybbebider, og det har har taget meget til).

Jeg har haft erfaren ridelærer/fodersælger, dyrlæge og til sidst
dyrekineseolog til at kigge på hende uden resultater.
Der er forsøgt ordning af tænder, ormekur, længere/kortere tid på græs,
pronutrin-kur, e-coli kur, A38, Calvet, nyt hø, roligere boks, ny stald,
mere foder, mindre foder, nyt foder, vitamintilskud, urtetilskud, og der er
taget blodprøve.
Alt sammen uden resultat (bortset fra at hun nu ser lidt blankere ud i
pelsen og har udviklet dyrlægeskræk) og uden tegn på, hvad dælen der kan
være i vejen med tøsen.

Jeg er undervejs desværre nok blevet en del af problemet. Jeg er kørt ned
til sokkeholderne og under, og jeg tror ikke, at det hjælper på en syg hests
livslyst at møde sådan en semidepressiv ejer flere gange om dagen.

Derfor: Der skulle vel ikke være nogen af jer, der kender _eksperten_ -
eller har hørt om ham/hende. En person, dyrlæge/alternativ/eller hvad ved
jeg, der har interesse i hestens fordøjelsessystem og hesten i det hele
taget, som kan finde ud af at overholde en aftale, lytter til hvad problemet
er, og som ikke blot er interesseret at hælde et eller andet produkt i
dyret, men i at få hende til at fungere hele vejen rundt?
Gerne i nærheden af Århus, men personen er uendeligt meget vigtigere end
afstanden.

Andre gode råd og ideer modtages også med tak!!

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 26-06-05 06:43

JO, Tove Due

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 26-06-05 21:36

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> JO, Tove Due

Hvad kan/gør hun?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 27-06-05 14:50

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad kan/gør hun?
>
> mvh. tina

(klip)

Hun kan tolke/tale med din hest. Hun kan fortælle dig hvad der er galt. Jeg
ved godt at det lyder lidt overnaturligt, men hun er god. Kender flere der
har haft glæde af hende. Søg på hende på Google.

--
Hilsen
Annette

Fra : taina

Dato : 28-06-05 00:00

> [...]
> ved godt at det lyder lidt overnaturligt, men hun er god. Kender flere der
> har haft glæde af hende. Søg på hende på Google.

Jeg kiggede på hendes hjemmeside. Umiddelbart lyder det jo med
kiropraktikken kombineret med akupunktur som om hun bevæger sig mest inden
for bevægeapparatet?

mvh. tina (som også lige tager en googler)

Fra : Malene P

Dato : 26-06-05 08:36

> Hej gruppe
>
> Jeg har virkelig brug for et godt råd.

I fortsættelse af Annettes råd: http://www.tovedue.dk/Kontakt.asp . Men
øeh -kan du gætte hvad jeg føler mig fristet til at spørge om lige nu?

mvh
Malene P

Fra : Liz B.

Dato : 26-06-05 11:18

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I fortsættelse af Annettes råd: http://www.tovedue.dk/Kontakt.asp . Men
> øeh -kan du gætte hvad jeg føler mig fristet til at spørge om lige nu?

Det var også min første tanke!

Hilsen og pøj, pøj Liz

Fra : taina

Dato : 26-06-05 21:37

> [...]
>
> I fortsættelse af Annettes råd: http://www.tovedue.dk/Kontakt.asp . Men
> øeh -kan du gætte hvad jeg føler mig fristet til at spørge om lige nu?

Nej, faktisk ikke. Hvad vil du gerne spørge om?

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 27-06-05 00:37

> "Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, faktisk ikke. Hvad vil du gerne spørge om?

Eftersom der ikke er noget i dit indlæg, der tyder på andet, drister jeg mig
til at spørge om din hoppe går alene eller er sammen med andre heste.

mvh
Malene P

Fra : taina

Dato : 27-06-05 01:10

> [...]

mig
> til at spørge om din hoppe går alene eller er sammen med andre heste.

Hun står på rideskole, hvor der vist er godt 30 af de firbenede. Hun går kun
på fold sammen med andre to og en halv time om dagen - de andre er så satans
svære at lokke over på jordfold, når det ikke er nødvendigt. Men der er da
andre heste i stalden om aftenen og om natten.

mvh. tina

Fra : Malene P

Dato : 27-06-05 02:39

> [...]
> svære at lokke over på jordfold, når det ikke er nødvendigt. Men der er da
> andre heste i stalden om aftenen og om natten.

OK -så udelukker vi min umiddelbare frygt for en alenehest, selv om et par
af symptomerne for mig pegede lidt i den retning. Mit næste bud er så at
kigge lidt på, hvordan hoppen havde det hos den tidligere ejer. Du har haft
hende 4 måneder -og det må selvsagt være i løbet af de 4 måneder, det er
gået ned ad bakke for hende. Hvad havde hun hos den forrige ejer, da det gik
godt? Hvad har hun nu, der måske har fået det til at fratage hende
"livslysten"? Uden at der skal gå for meget Disney i det så er heste jo
sociale flokdyr. Og kan du ikke via dyrlæger, ridelærere og alskens smarte
foderblandinger finde en fysisk årsag til, at den ikke trives -så prøv måske
at finde frem til, hvad der rent socialt/hestemæssigt skete for din hoppe,
da du købte hende.

mvh
Malene P

Fra : taina

Dato : 28-06-05 00:09

> [...]

haft
> hende 4 måneder -og det må selvsagt være i løbet af de 4 måneder, det er

Helt enig

> [...]
måske
> at finde frem til, hvad der rent socialt/hestemæssigt skete for din hoppe,

Det er altså lidt sjovt, for det er netop de tanker, som jeg har gjort mig
en tre-fire hundrede gange - og det er derfor jeg lander på foder/mavebøvl.
For det første sted, jeg havde hende, var meget lig der, hvor jeg hentede
hende - lille rolig stald, på fold med to heste. Symptomerne startede
allerede i den første stald, jeg havde hende i, og har jo så fortsat på
rideskolen.

mvh. tina

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-06-05 18:58

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> wrote:

>Eftersom der ikke er noget i dit indlæg, der tyder på andet, drister jeg mig
>til at spørge om din hoppe går alene eller er sammen med andre heste.

Det havde *JEG* gættet ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : Malene P

Dato : 27-06-05 19:44

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Det havde *JEG* gættet ))

Tjah -du er jo nok ikke den eneste . Jeg syntes, at spørgsmålet var
relevant, da en mindre hær af eksperter tilsyneladende ikke har kunnet finde
nogen fysisk årsag til hoppens tilstand -såeh det kunne jo været noget
socialt. Men qva dårlige erfaringer, sneg jeg mig frem på listesko. Ser at
Dennis er inde på noget af det samme og jeg håber, at Tina lytter efter og
får held til at få hoppen på banen igen.

mvh
Malene P

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 13:29

Hej

Nu skriver du ikke noget om hvor du har hende stående. Min egen avlshoppe
var jeg desværre nødt til at have stående 1 ca 3 mdr på rideskolen inden min
stald var helt færdig - hun blev kort sagt skør meget skør i hovedet. Efter
hun kom hjem fik ro - kom på græs 14-15 timer i døgnet året rundt og
døgngræs fra 1.6 til 1.10 har jeg fået en hel anden hest sød rar omgængelig.
Så jeg tror du skal prøve at kigge på hendes nærmiljø frem for alt det andet
som kun koster penge. De ting du beskriver minder nemlig meget om stres på
en aller ander måde + det at hun trahkener kan gør hende lidt varm io
hovedet. Min egen hoppe er holstener med masser af fuldblod i 4/5 led og det
slår igennem.

Venlig hilsen

Per

Fra : taina

Dato : 26-06-05 21:43

"bullshit" <somebody> skrev i en meddelelse
> [...]
> en aller ander måde + det at hun trahkener kan gør hende lidt varm io
> hovedet. Min egen hoppe er holstener med masser af fuldblod i 4/5 led og

Ja, jeg har skam også tænkt tanken om stress. Takker for input

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 26-06-05 14:19

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg har virkelig brug for et godt råd.

Klip.

Nu er jeg nød til at være lidt hård. Du fik tonsiader af gode råd da du
lige
havde fået hesten omkring hvordan du kunne gøre hestens tendens til
krybbebideri mindre. Hvad med lige at gå tilbage til de råd, og så starte
fra en ende af og så få hesten ind i en rutine, som får den til at slappe
af. Med alle de tiltag som du skriver om, ville jeg også blive stresset og
begynde at bide i et eller andet *s*

Mvh. Lene

- -

www.travnyt.dk

Fra : taina

Dato : 26-06-05 22:38

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af. Med alle de tiltag som du skriver om, ville jeg også blive stresset og

Hej Lene

Ja, det gjorde jeg, og det var jeg rasende glad for. Jeg fulgte faktisk en
hel del af dem og lod andre ligge - blandt andet at tvinge hende af med
krybbebidningenmed høne, sennep osv. Det gjorde jeg, fordi jeg fandt ud af,
at jeg ikke har noget imod, at hun krybbebider. Det har jeg stadig ikke,
faktisk er jeg glad for, at hun tydeligt med intensiveret krybbebidning
viser, at hun ikke er tilpas. Hvis jeg havde begrænset den adfærd, så ville
hun ikke have det som aflastning nu - og hun har tydeligvis brug for det.

Jeg lavede en stor fejl, kort tid efter jeg fik hende - jeg flyttede hende
efter en måned. Dumt, dumt, dumt. Men dengang så det rigtigt ud af en hel
masse årsager, som kommer til at fylde et par indlæg at gøre rede for.

Med hensyn til stabilitet, så har jeg en halv times transport ud i stalden.
Jeg har i flere måneder været derude to-tre gange om dagen - fordi jeg er
hys med, at hun får en stabil hverdag med faste rutiner.
Jeg har overvejet at flytte hende til et mere roligt sted. Men det er jo
endnu et skift. Og hvordan er det nu på de små steder - der går de på græs
nu. Se næste afsnit...

Græs, græs, græs - lad os få noget mere af det. Ja, jeg har glææædet mig til
hun skulle på græs, døgnfold var planen. Men når hesten kommer ind efter et
par timer og er smadret i hele kroppen med de tidligere nævne symptomer
efter meget forsigtig tilvænning, hvad så?

Hø, hø, hø. Det får hun. Lige så meget hun gider at æde. Det er den ene tur
ud i stalden om morgenen. Men hun er bare ikke interesseret - spiser halmen
og strør boksen med høet. Derfor nyt hø - som hun heller ikke har den store
interesse i, men kan dog lige klemmer et par skiver ned af.

Foder - hesten spiser ikke sit hø, og ligner fortsat et vaskebræt. Ja, jeg
beklager meget, at jeg sætter hende op - og ned igen, da hun reagerer
negativt på det og slår helt fra høet.

Diverse medikamenter: Afprøvet i samråd med dyrlæge - pronutrinkuren dog
efter råd fra dig.

Beklager, hvis dette lyder mopset. Jeg er meget, meget træt for tiden, har
fuldtidsjob og fuldtidshest. Men jeg har faktisk hele tiden haft netop dine
gode råd i baghovedet, nemlig stabilitet, grofoder og græs. Og jeg har
knoklet måsen ud af bukserne for at gøre det så godt for hesten som muligt.
Du beder mig om at gå tilbage til udgangspunktet. Der har jeg været rigtig
mange gange. Men udgangspunktet virker ikke på min hest. Deraf slutter jeg,
at _noget_ gør, at udgangspunktet ikke virker. Jeg kan ikke desværre ikke
hekse og kan ikke se, hvad det er, der gør, at min hest ikke gider hø, ikke
tåler græs og ikke kan tage på.

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-05 08:02

taina wrote:
> [...]
> hun ikke have det som aflastning nu - og hun har tydeligvis brug for det.

Det lyder lidt kryptisk. Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker at tvinge
et symptom væk, uden at fjerne årsagen. Men jeg tvivler på at nogen hest
har BRUG for at krybbebide.

> [...]
> efter en måned. Dumt, dumt, dumt. Men dengang så det rigtigt ud af en hel
> masse årsager, som kommer til at fylde et par indlæg at gøre rede for.

Der er der vel ikke nødvendigvis noget problem I?

> [...]
> endnu et skift. Og hvordan er det nu på de små steder - der går de på græs

Ja, jeg bliver desværre nødt til at foreslå opstaldning i løsdrift. Det
er, efter min mening, de mest naturlige sociale omgivelser for en hest.

At stå I en boks fremmer næppe hestens velbefinende.

> [...]
> par timer og er smadret i hele kroppen med de tidligere nævne symptomer
> efter meget forsigtig tilvænning, hvad så?

Hvilke symptomer? Flere af de symptomer du nævnte i det oprindelige
indlæg vil sikkert først gå væk efter op til en hel sæson eller mere
under "bedre" forhold. Her tænker jeg på huld, oppustethed, pels, apati
og fordøjelsen generelt.

> [...]
> og strør boksen med høet. Derfor nyt hø - som hun heller ikke har den store
> interesse i, men kan dog lige klemmer et par skiver ned af.

Er det godt hø? Nyt? Hø kan sagtens være f.eks. for tørt, grovt eller
støvet til at det er godt for hesten eller dens ædelyst. Hø er i øvrigt
stadig græs væsentligt underleget ernæringsmæssigt.

> Foder - hesten spiser ikke sit hø, og ligner fortsat et vaskebræt. Ja, jeg
> beklager meget, at jeg sætter hende op - og ned igen, da hun reagerer
> negativt på det og slår helt fra høet.

Manglende ædelyst kan også skyldes forkert kemi i maven eller f.eks.
vitaminmangel (vistnok typisk vitamin B - det kan dyrlægen undersøge med
en blodprøve).

> [...]
> hekse og kan ikke se, hvad det er, der gør, at min hest ikke gider hø, ikke

Jeg kan foreslå et alternativt udganspunkt: Løsdrift og døgngræs. Det er
en forudsætning at din hest indlemmes i en flok hvor der kan opstå en
hvis harmoni (naturlig flokadfærd). Den skal selvfølgelig også tilvænnes
græsset langsomt, og have mindre tid på græs ved decideret dårlig mave
og/eller fedme.

-dennis

Fra : taina

Dato : 28-06-05 00:41

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse det
> [...]
>
> Det lyder lidt kryptisk. Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker at tvinge
> et symptom væk, uden at fjerne årsagen. Men jeg tvivler på at nogen hest

Nej, det kan vi godt blive enige om - hvis den altså er rask. Hun har haft
en ret voldsom kolik for en tre måneder siden, og her krybbebed hun kraftigt
op til - i øvrigt det eneste "koliksymptom", hun udviste. Heraf slutter jeg,
at når hun har smerter, så krybbebider hun mere for at lindre. (Og igen
takker jeg Lene for input på dette område
Var det lidt mindre kryptisk?

Til resten: Jeg har tænkt mange af de ting, du spørger om - og tænker videre
Med hensyn til græsset, så er jeg skam i gang med tilvænning. Hun har
gået to timer i en måned og er nu sat op til to en halv. Så vi er vel ved at
være der næste år
Nej, alvorligt, så er jeg stor græsfan. Men ikke, når jeg hver gang jeg
lukker hesten ind har mest lyst til at ringe til dyrlægen og sige at han
skal komme NU!

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-06-05 07:27

taina wrote:
> [...]
> at når hun har smerter, så krybbebider hun mere for at lindre. (Og igen
> takker jeg Lene for input på dette område

Ja. Det fik mig i øvrigt til at tænke på at det er mit indtryk, at der
er påfaldende få krybbebidere blandt islændere.

Jeg havde haft med islændere at gøre i større antal i en del år før jeg
overhovedet hørte om krybbebideri. Vi har selv oplevet det én gang på
vores gård med en træningshest.

> [...]
> gået to timer i en måned og er nu sat op til to en halv. Så vi er vel ved at

Heh, tjah. Det burde ikke være nødvendigt med så lang en tilvending.
Slet ikke hvis mavekemien er i orden.

> Nej, alvorligt, så er jeg stor græsfan. Men ikke, når jeg hver gang jeg
> lukker hesten ind har mest lyst til at ringe til dyrlægen og sige at han
> skal komme NU!

Det er stadig lidt uklart for mig hvad der er galt med hesten efter at
have været på græs? Den kan jo have forædt sig, nu den havde chancen?

Hvis det er så slemt, må der jo være noget galt med fordøjelsen.

Har hesten været i øvrigt været forfangen?

-dennis

Fra : taina

Dato : 01-07-05 23:14

> [...]

> Jeg havde haft med islændere at gøre i større antal i en del år før jeg
> overhovedet hørte om krybbebideri. Vi har selv oplevet det én gang på

De har vel ikke noget at sætte tænderne i ude på folden
Ikke fordi det behøver at være nogen hindring - jeg har fået at vide, at min
startede da hun var en bette en og delte boks med en anden - hun gjorde det
på ryggen af den anden.

> Heh, tjah. Det burde ikke være nødvendigt med så lang en tilvending.
> Slet ikke hvis mavekemien er i orden.

Nej, og det er også her, jeg bliver ved med at lande. Det er som om den mave
aldrig er kommet i orden efter kolikken

> Det er stadig lidt uklart for mig hvad der er galt med hesten efter at
> have været på græs? Den kan jo have forædt sig, nu den havde chancen?

Du har ikke set vores folde - så skal hunn godt nok have bidt igennem
Hun er som regel meget oppustet efter et par timer på græs. Hænger med
hovedet og bøvser og kaster sig over tremmerne for at krybbebide. Det virker
ikke som om hun er forædt, men som om det er luft - maven lyder også meget
hul og meget højt. Jeg tror, den er helt gal dernede...

> Har hesten været i øvrigt været forfangen?

Nej, ikke hvad jeg ved af. Tror sælger ville have fortalt mig det, hvis hun
havde - hun var meget glad for hesten Hun har ikke vist tegn på det,
mens jeg har haft hende.

I øvrigt har jeg nu været helt vildt aktiv. På tirsdag kommer der en ny
kinesiolog. På onsdag kommer ny dyrlæge. Og på torsdag kører vi til
kiropraktor. Jeg har sikret mig, at alle vil snakke med alle, og så _må_ de
da kunne finde ud af, hvad der er i vejen og hvad der skal til for at tøsen
kan begynde at fungere.

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-07-05 08:10

taina wrote:

> De har vel ikke noget at sætte tænderne i ude på folden

Om vinteren bliver de bundet og fodret individuelt i enten krybber eller
på et foderbord (gulvet).

> Nej, og det er også her, jeg bliver ved med at lande. Det er som om den mave
> aldrig er kommet i orden efter kolikken

Men det burde man vel kunne måleog veje på den slags? Blodprøver,
gødningsprøver osv.

> Nej, ikke hvad jeg ved af. Tror sælger ville have fortalt mig det, hvis hun
> havde - hun var meget glad for hesten Hun har ikke vist tegn på det,
> mens jeg har haft hende.

Du (eller smeden) kan se det på sålerne - mellem sålerne og hovvæggen.

> [...]
> da kunne finde ud af, hvad der er i vejen og hvad der skal til for at tøsen

God strategi. Men jeg synes nu godtnok ikke det lyder som noget inden
for kiropraktorens område. Det lyder som et gærings-problem med luft
og/eller sur mave til følge.

-dennis

Fra : taina

Dato : 04-07-05 21:45

> Men det burde man vel kunne måleog veje på den slags? Blodprøver,
> gødningsprøver osv.

Tjahh??? Der er taget gødningsprøve (målt for orm) og blodprøve (da jeg ret
bestemt bad om det). Jeg håber at ny dyrlæge har flere og bedre forslag til,
hvad der kan måles og vejes på.

> Du (eller smeden) kan se det på sålerne - mellem sålerne og hovvæggen.

Hvis min smed finder noget, han ikke kan lide, skal han nok gøre tydeligt
opmærksom på det - og det er ikke sådan, at han holder sig til hovene, han
tager skam hele hesten med Nej, jeg har stor tillid til ham, hvis der
var noget, så havde han fundet det.

> God strategi. Men jeg synes nu godtnok ikke det lyder som noget inden
> for kiropraktorens område. Det lyder som et gærings-problem med luft
> og/eller sur mave til følge.

Mjahh. Nu har det jo stået på et stykke tid, og det påvirker vel hele
hesten. Jeg skal have Regitze Rising til at kigge på hende, og hun arbejder
vist lidt anderledes end normale kiropraktorer (noget med nogle
energibaner??)
Jeg havde alligevel tænkt mig at få hyppen tjekket af kiropraktor en gang i
året, så jeg kan vel lige så godt starte nu...

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 27-06-05 08:21

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

Klip.

Har du checket at hun ikke har salmonella?

Ingen hest 'har brug for at krybbebide' - dette er bare et fact. Når den gør
det, så er det et vink med en vognstang om, at der er noget galt.

Jeg kan godt forstå du er træt *s*

Det er svært at sidde 150km væk og se, hvad der går galt for din hest, hvis
du mailer mig privat, så kan jeg evt. kigge forbi hvis jeg er på de kanter.

Mvh. Lene

Fra : J?RGEN MICHAEL THREM~

Dato : 15-09-05 16:58

Mit indlæg kan måske virke lidt "historisk". Jeg har faktisk haft endda 2
heste med samme uvane og på samme tid, i sin tid (20 år siden) blev
krybbebidning (vindsluger) betragtet som en klar handelsfejl, så man kunne
kræve handelen ophævet.

Der er to metoder at krybbebide på;
1) nogle heste sætter tænderne i krybben og støder ned, og sluger luft (et
ordentligt ræb), det kan faktisk helt ødelægge fortænderne.
2. Andre sætter fortænderne i overmunden i noget fast (kan også være en pæl)
og trækker sig tilbage, igen det samme store ræb, denne version havde mine.

Det er en uvane som smitter som bare fanden for heste med temperament, min
første hest havde stået ved siden af en vindsluger i 2 uger, han lærte
kunsten som 3 årig, og vedblev ved enhver lejlighed med uvanen til han døde
som 16 årig, selv på sommerfold med ca. 40 andre heste, eller i vores egen
lille boksstald med 3 heste var han i stand til at finde en pæl el. lign.

Da jeg i en periode fik ham opstaldet et "professionelt" sted, ville de i
første omgang slet ikke have ham der, de var helt klar over at uvanen
smitter, først da jeg viste dem hans halsrem, og de så, at den virkede(for
det troede de ikke på) fik vi lov til at blive.
nr. 2 købte jeg desværre på fold og sendte hende igen på fold resten af
sommeren, så var fristen for at lade handelen overskredet, hun kunne samme
nummer , 5 min. efter at hun kom på stald første gang - den dumhed begår jeg
aldrig mere.

der er 2 måder at komme unoden til livs. Ved en operation kan nogle
halsmuskler skæres over, så hesten ikke kan sluge luften (set ved en god
vens pony, den blev kureret, men jeg synes at han havde tendens til at blive
stjernekikker, så jeg gjorde ikke selv forsøget (den blev opereret på
Landbohøjskolen - så kontakt evt. dem om erfaring på området).
Min egen selvopfundne version var faktisk et stykke rigtig kraftig skagle,
som blev klemt sammen for neden (strubestedet) med en bolt, han havde den
på, også på fold, ingen kvælningsproblemer. Man har også kunnet købe
deciderede halsremme som løser samme problem. Min teori er, at man manuelt
forhindrer hesten i at kunne stramme de muskler, som den skal bruge til at
sluge luft med.
Mine heste var en oldenbog/fuldblod vallak, den anden holstener/fuldblod
hoppe, begge med et varmt/personligt temperament og med en mentalt set meget
dårlig fortid.
Jeg hr ikke været i branchen de sidste 20 år, men til gengæld har jeg aldrig
hørt eller set at en vindsluger, som det jo retteligt er hvad vi taler om
kan kureres. Hvis det fodermæssigt eller nærmiljømæssigt havde kunnt lade
sig gøre - så havde vi gjort det, men jeg vil meget gerne høre om andres
erfaringer.

Håber at du kan bruge noget af det jeg har beskrevet, det kan virke
nedslående, men det kan komme til at fungere - forhåbentlig uden den store
udgift, og ham "skrumlet", jeg omtalte er stadig den bedste jeg har haft,
levede i 13 år mere, og døde af en helt anden årsag. - hilsen Susanne