Latterlige vitaminpiller?
Fra : G B

Dato : 21-06-05 21:53

Den 21. juni 2005

I Morgen-TV morer man sig over amerikanernes berigede fødevarer. Men
amerikanske forskere tager skam vitaminer alvorligt.

Nu har TV2’s ernæringsekspert, Orla Zinck, igen været i morgen-TV. Han
var hjemkommet fra USA, medbringende nogle af amerikanernes latterlige,
vitaminberigede fødevarer. Der er jo rigeligt med sund kost.

Den let ironiske tone holdt sig. Man forstod f.eks., at alt hvad man får
ud af at tage ekstra C-vitamin, er en ordentlig omgang diarre. Man må
tage fast ophold på toilettet. Det er ikke sandt, men det lyder komisk.
Og når man latterliggør det, man er modstander af, så får man det til at
lyde som om man har ret...

Andre steder i verden ser man lidt mere seriøst på det. Nedenfor følger,
hvad man mener på et af verdens mest anerkendte universiteter, Harvard
universitet i USA. Harvard har en officiel hjemmeside om vitaminer:
www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins.html. Den er beregnet for
bl.a. læger, som nok kan vurdere seriøsiteten lidt bedre end hovedparten
af Morgen-TV’s seere.

Hjemmesiden indleder med en konstatering: 'Hvis du spiser sundt, behøver
du så at tage vitaminer? For ikke mange år siden ville de fleste
eksperter have svaret eftertrykkeligt 'Nej'. I dag er der solid
dokumentation for, at en daglig vitaminpille giver mening for de fleste
voksne'.

Men hvad nyt er der sket? spørger artiklen. Jo, man har opdaget, at
vitaminer ikke bare hindrer mangelsygdomme som skørbug og beri-beri.
Adskillige af dem kan sandsynligvis også forebygge hjertesygdom, kræft,
knogleskørhed og andre kroniske sygdomme - hvis man får mere, end hvad
der skal til for at undgå mangelsygdom! Harvard-hjemmesiden koncentrerer
sig om denne nye viden.

Et afsnit handler om B-vitaminet folinsyre. Det ser ud til, at folinsyre
ikke alene forebygger åreforkalkning og hjertesygdom, men også kræft (i
tyktarm og bryst). Tilsyneladende ophæver det også den stærkt forøgede
brystkræftrisiko, som kvinder får af alkohol i selv moderate mængder.

I USA er mange fødevarer berigede med folinsyre, men artiklen støtter,
at man desuden tager tilskud, så man mindst kommer op på 400 mikrogram
om dagen. ”Vitamintilskud bliver mere og mere vigtigt”, hedder det.

B12-vitamin anbefales i en daglig dosis på 6 mikrogram, -altså langt
mere end normalt anbefalet. Det nævnes, at mange ældre har B12-mangel og
som følge deraf svækket hukommelse. De kan være desorienterede og måske
hallucinerede foruden at have føleforstyrrelser i fødderne. Somme tider
tror man fejlagtigt, de har Alzheimer.

Om C-vitamin siges, at der er ved at danne sig et mønster mht.
virkningen, og ”efterhånden som mere viden kommer til, synes et indtag
på 2-300 mg om dagen at være et mål, det er værd at stræbe efter”,
hedder det. Det er 3-4 gange så meget, som danskere får i kosten og
dobbelt så meget som i almindelig kost, suppleret med en
multivitaminpille.

E-vitamin anbefales i en dosis på 400 enheder – eller mere - om dagen.
Det er 20 gange så meget som i kosten eller i en multivitaminpille.
Dette vil meget tænkeligt hindre hjertesygdom, siges det.

Om D-vitamin nævnes, at det optimale indtag er 25 mikrogram (1.000
enheder) om dagen. Det er det femdobbelte af, hvad der er i en
vitaminpille med ”fuld dagsdosis”. Formålet er at hindre faldtendens,
knogleskørhed og antageligt kræft.

Gennem TV2’s Morgen-TV får man det indtryk, at kun uoplyste personer
tager vitaminpiller, og det blev i udsendelse gjort til noget, der var
lidt grinagtigt.

Men eksperterne fra et af verdens førende universiteter, hvorfra en
strøm af vitaminforskning udgår, synes ikke der er noget at grine af.

Reference:
www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins.html

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Bjarne Krog

Dato : 21-06-05 23:00

>www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins.html. Den er beregnet for
>bl.a. læger, som nok kan vurdere seriøsiteten lidt bedre end hovedparten
>af Morgen-TV’s seere.

Hmmm jeg ser tit morgen TV

ok du sagde hovedparten

Jeg syntes at det er et flot stykke arbejde du der har lavet, (hvis
det altså er dig der har oversat artiklen)

Jeg takker for den, for jeg er så enig.....

Morgen TV skulle tage fat i Frede Damgård istedet for, så kunne det
være at vi kunne få et bedre heldbred hos befolkningen, istedet for
det fjols til Zinkbøtten, han er konstant i mod alt hvad der er sundt.

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk

Fra : G B

Dato : 22-06-05 08:33

Bjarne Krog <nospam@blivrask.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg syntes at det er et flot stykke arbejde du der har lavet, (hvis
> det altså er dig der har oversat artiklen)

Det er det ikke!

> [...]
> være at vi kunne få et bedre heldbred hos befolkningen, istedet for
> det fjols til Zinkbøtten, han er konstant i mod alt hvad der er sundt.

Frede er imho useriøs - han har ingen uddannelser på det sundhedsfaglige
område. Så ville jeg hellere se læge Claus Hancke.

GB

Fra : Bjarne Krog

Dato : 27-06-05 22:21

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Fra : GB

Dato : 05-07-05 23:15

Bjarne Krog <nospam@blivrask.dk> wrote in

> LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Grin du bare - han er ikke engang akupunktør...

GB